Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: känsliga-rummet
Läst 1129 ggr
Kaizy
0

(X) känner min falsk

för att förklara det hela som jag går och tänker på. alla namn är byta.

det började med att min bästa polare philip som har filkvänn sedan två- tre veckor tillbaka då, blev avskriven från skolan, för att han i skötte sig. så jag bestämmer mig för att åka upp till han på torsdagen för att vi har sudiedag på fredagen, en kompis till oss ska också upp till philip på torsagen men stannar bara till fredagen. när jag har philip möter upp johannes så går vi hem till philip och dom sätter och spelar cod hala kvällen fram till vi lägger oss, när vi läger oss så får jag ligga på madrassen så är brevid sängen och philip och johannes ligger i philip säng. när johannes har somnat, och nästan jag med så känner jag en hand på mig, det är philip som är på mig som vanilgt, han pullar mig tills jag kommer och sedan börjar han komma mitt ena bröst sedan slutar han och inget mer hände den natten… detta var första gängen vi gör något i han nya förhållade… jag hindrar han ju inte utan låter han göra det. säger varken nej eller ja.  det är alltid han som börjar. jag börjar visserligen förta med han,men jag håller att på med han.  men det är alltid han tar steget och gå längre, det är inte jag som gör det utan han. 

på fredage åker johanns hem och jag r kvar, den kvällen festar vi och vi har sex.

på lörgdagen, så händer det inget alls. 

på söndagen så har vi sex igen. 

och hon vet inget än. philip flickvän är en av mina bästa vänner, men jag känner mig helt falsk mot henne för detta. och jag mår inte bra av det, innan var jag aldrig en falsk kompis men nu känner jag mig det mot dom flesta jag känner. dom få jag känner mig inte känner mig falsk mot har jag känt i ett år nu. resten känner jag mig falsk mot. vet inte vad jag ska göra åt det, kär mig gör jag också, men känns som när jag säger det till mina vänner att jag typ söker uppmärksamhet för att jag gör det, men jag gör det för att jag mår dåligt, inte för uppmärksamheten…

[Eining]
9

Nu kommer jag att ta till en grymt logisk synvinkel på det hela.

Rent objektivt sett så känner du dig falsk gentemot Philips flickvän med all rätt. Det du har gjort - gått med på sex trots att du vet att han är tillsammans med din bästa vän - är inte ok någonstans. Och det är klart du mår dåligt över det, det skulle vem som helst med ett samvete göra.

Faktumet att du har ett samvete som reagerar är en bra sak i sig - du är inte så pass rutten så att du inte har någon moralkänsla alls. Du är ju ingen dålig människa - du har ju ett samvete!

Du kommer ju för det första inte må bättre av att fortsätta ha sex med Philip. Vilket innebär att du får sluta flirta med honom - från hans perspektiv så kan det ju inte tolkas som annat än uppmuntran till sex.

Sen bör du nog fundera över om du verkligen är en så bra väninna om du vet om att din kompis pojkvän ränner runt med andra tjejer, men du inte berättar det för henne. Hade inte du velat att någon förvarnade dig om du råkat bli ihop med en sån?

Att känna dig som falsk mot andra människor än din kompis är dock inte nödvändigt alls. Det låter som den stöten samvetet lagt in över det här med Philip har givit din självkänsla en sådan rak höger att självkänslan rubbats även i andra situationer när du umgås med andra människor.

Men roten till problemet vet du vad det är. Det är det här med Philip och hans flickvän. Red ut den situationen, så är sannolikheten stor att du mår bättre gentemot alla andra också. Sluta ägna Philip någon uppmärksamhet, säg till honom  - under neutrala förhållanden, typ haffa honom i skolkorridoren eller ring honom, INTE när ni precis ska hoppa i säng med varann - att du vill inte ha sex med honom mer och du vill inte att han gör några närmanden. Då har du i alla fall renat samvetet från en sak - du har inte längre en affär med din bästa väns pojkvän.  Efter det får du fundera på om du bara ska hålla tyst och låta din väninna vara tillsammans med ett otroget kräk, eller om du ska säga något. Men en sak i taget. Philip först.

Nu när jag läser om självskadebeteende så känner jag att du nog behöver mer uppstyrning i tillvaron än att bara reda ut härvan med Philip och din väninna, men eftersom det var den situationen specifikt du bad om råd i så gör jag inga större utlägg om annat. Dock vill jag råda dig att ta kontakt med en kurator och gå på samtal ett par gånger - ungdomsmottagningen är gratis att gå till och dit kan du vända dig tills du är 23 år. Dom har hört många, många historier som din och värre än det - det kan jag lova dig. Annars kanske du kan ta kontakt med kurator på skolan eller via vårdcentalen.

Kaizy
0

Philip har jag känt i ett år nu, hans flickvän har jag känt i två månader, jag oxh Philip har "endast" haft sex den helgen som jag var hos han när han har varit ihop med Isabella (som vi kan kalla Philip flickvän). han har haft några förhållanden innan Isabell och dom har slutat pga av otrohet från Philip håll. 

Philip har haft sex med en annan i detta förhållande som har nu, Isabella vet om det och hon har förlåtit han för det, men mellan mig och Philip… Isabella vet inget där. 

efter denna helg var jag hos han fram till onsdag, på måndagen eller tisdagen så hade jag fått sms av Isabella där hon var fly förbannad och frågade mig om jag och Philip  hade haft sex.  jag av ren reflex svarade nej, jag vill inte ha en sur Isabella efter mig, hon skickade igen att hon hade fått höra saker och ville kolla med mig om det stämde. jag visar Philip smset. och då säger han att jag ska skicka "nej, vi har inte haft sex." Philip fick mig att skriva det till Isabella….

.

sedan men självskadandet, jag gick till min skolsköterska när jag hade skärt upp mina båda lår, efter det så drog han igång en utreding, så nu går jag en gång i veckan varannan vecka hos en psykolog.  men när jag vill visa det för mina vänner att jag mår piss dvs att jag har skärt mig igen så känns det som att jag vill ha uppmärksamhet. att jag blir en attention whore. bara gör  det för uppmärksamheten. men jag gör det för jag mår piss av olika saker inte för att jag vill ha mer uppmärksamhet. utan av att jag vill ha hjälp…