Stökiga klassrum
Det har konstaterats att minst ett barn i varje klass har ADHD eller någon form av autism. Ihop med dessa funktionsnedsättningar hör att man har koncentrationssvårigheter och behöver sitta i lugn och ro.. Jag skulle väldigt gärna vilja möta den som påstår sig kunna jobba med svåra tal i matte eller kämpa med att stava rätt i ett klassrum där alla pratar i mun på varandra, kastar saker, skriver lappar och skickar, pillar på sina mobiler. Skolmiljön är hemsk och jag är bara glad att jag inte längre går i skolan.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Men bara för att den skolan du gick i var hemsk, betyder inte det att det är så nu. Det var också ganska länge sen du gick i skolan, du har väl ingen som helst insyn i skolan nu? Du jobbar inte där, du har inga barn som går i skolan. Hur kan du uttala dig?
Ja som arbetar i skolan kan upplysa om att det kaoset du beskriver är högst ovanligt och sker enstaka lektioner, då en del lärare möter en ny grupp. Jag arbetar dessutom i ett tyngre socialt område.
Tyvärr är det för det mesta för stora klasser på för få lärare, tyvärr.
Likadant i förskolorna, för många barn på för få pedagoger.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Exakt!
** Energy Pethead
Fast detta gäller inte på alla ställen. Jag har inte upplevt något sådant.
#5 Nej inte på alla ställen men på de allra flesta skolor är det tyvärr så, speciellt större skolor 😕
#6 Men hur vet du det?
#7 Jag läser till förskollärare, så läst en del, kring förskola och förskoleklass. Haft praktik samt jobbat lite på skola också. Finns en del artiklar osv om det på nätetockså. Alltså just med stora klasser/barngrupper på få lärare och bullrig/stökig miljö i förskolor och på skolor
#8 Men bara för det vet du inte hur det är på alla skolor och förskolor. Visst, det kan säkert bli högljutt ibland, men de flesta, bra och vettiga lärare klarar av det och även se till att det blir lugnt. Gör inte du det alltså?
Tyvärr är problemet inte särskilt nytt.
Jag själv gick i grundskolan på 70-talet och på "högstadiet" var vi 31 elever i klassen.
Jag kan berätta riktigt grova historier om hur det ibland gick till.
Jag tror det varierar stort mellan skolor även idag.
/Maria
Det här pratar även min svägerska om. Hon har jobbar som lärare, men efter en tid som sjuk jobbar hon nu som resurspedagog i skolan.
** Energy Pethead
#10 Det tror jag säkert att du kan!
** Energy Pethead
Medan jag (aka autismliknande tillstånd) tyckte att det var jobbigare när det var så tyst att man hörde klockan ticka och höra läraren viska med en annan elev. Alla är olika, alla skolor är olika och alla klasser är olika.
Däremot är väldigt många klasser "överbefolkade" som Frida säger. 30 pers i en klass är enligt mig väldigt mycket. Men jag har alltid hamnat i ganska små klasser (mellan 10-18 pers) så kanske inte har något att säga.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#!3 När jag började mellanstadiet delades klassen jag gick i och då blev vi nära på 30 elever i varje klass!
** Energy Pethead
#9 Har inte skrivit någonstanns att det är så på alla skolor. Då har du läst väldigt tokigt.
Problemet är att ts inte har någon insyn i skolan. Hon jobbar inte där, hon går inte där, och hon har inga barn i skolan. Det här är något hon har med sig från sin barndom, från den skolan hon gick i.
Jag har aldrig upplevt detta.
Bara för att någon inte går i skolan, jobbar i skolan eller har barn som går i skolan betyder det väl inte att man inte får ha åsikter om skolan? Man kan ha bekanta som går i skolan, eller som har barn som går i skola.
Och bara för att du aldrig har upplevt det så betyder det inte att problemet inte finns, för det gör det även idag. Skulle dock vilja säga att det har blivit bättre men det är fortfarande ett problem.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#16 bara för att just DU inte ser det problemet så betyder det inte att problemet inte finns!
I alla fall i min klass kan det vara väldigt stökigt ibland om och är vi bara 14-15 st eller nått (alla tjejer i puberteten med typiska ungdoms humörsvängningar)! Så ja jag förstår vad TS menar. Vi snackar folk som skriker och fjantar sig, spelar musik på mobilerna, PRATAR i mobilerna under lektion…är kaxiga mot lärarna måste jag nämna mer :/
Som person med grov ADHD och erfarenhet av 3 skolor kan jag säga att problemet i allra högsta grad finns! Det var sällan jag fick något gjort på lektionerna för det hände så himla mycket runt om kring! Fick plugga hemma istället, vilket var väldigt jobbigt
Medarbetare på Skor iFokus