(X) Maktlekar i skolan
På min skola pågår det maktlekar. Jag går i 7an och lekarna började redan i slutet av femman. Som tjej behöver jag inte vara med för att "vara cool" men killarna måste göra dem för att inte bli mobbade. Det finns tre grupper av killar 1) dem "töntiga" som bara bryr sig om betygen, 2) dem mellancoola som oftast vill bli med i nästa grupp men som ändå inte får vara med, 3) dem coola som har respekt med sig, dem röker och festar osv. I grupp 1 förekommer aldrig maktlekar. Dem killarna har inget intresse av att få hög status. I grupp 2 gör vissa maktlekar, speciellt dem som vill "kvala in" till grupp 3. I grupp 3 gör alla maktlekar. Jag är mest med killarna från grupp 3 och jag har jättekul med dem men jag tycker det är vidrigt med deras maktlekar. Om jag ber dem sluta brukar dem bara säga "gumman titta bort om du inte vill se" typ. Maktlekarna brukar vara att skrapa knogarna mot tegelväggar, kronan (ni vet skjuta en enkrona/femkrona mot knogarna så det blöder), burken (slå sönder en flaska med knytnävarna) och att hålla en tänd cigarett mot ovansidan handen så länge dem klarar. Om någon vägrar vara med så får dem göra något annat äckligt, typ spola huvudet i toaletten eller äta hundbajs. Likaså får förloraren göra något snuskigt. Utöver det blir den som vägrar eller förlorar smått retad och mobbad. Jag har svårt att tro att lärarna inte vet om detta för enligt mig är det uppenbart vad som pågår när killarna kommer in efter rasten med blodiga händer eller helt blött huvud efter en toaspolning. Jag tror snarare att dem blundar för vad som sker. Dem som är med i maktlekarna skulle bli väldigt mobbade och hotade om dem tjallade för lärarna. Och som sagt kan jag som tjej inte göra så mkt. Om jag säger "snälla sluta ni förstör era händer" så skrattar dem bara och ber mig titta bort. Så jag har två frågor: Pågår sånt här i era skolor också? Hur skulle ni göra i min situation?
FYY VAD HEMSKT!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Går i sjuan och röker? Vad säger lärarna?
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
#1, Håller såklart med!!! Vad är det här?!?!
Det enda liknande jag har hört om är från romanen "Ondskan", vars handlingar man verkligen hoppas inte ska utspela sig i skolorna idag!!!
Helt helt hemskt, har du försökt dra upp det med någon lärare/skolpsykolog?!
Tass Josephine
Vi hade lite sånna lekar på mitt högstadie, dock inte lika allvarligt som på din (vad det låter som). Killarna i min klass körde mest för kul, och det var helt okej att låta bli.
Prata med någon lärare, rektor, förälder eller annan vuxen. För det är klart att det inte ska vara så.
//Jessie
#2 Typ alla i min klass har provat röka/dricka men det är inte så många som röker regelbundet. Dem få ggr jag gjort det har vi gått till ställen ingen lärare ser och om någon lärare väl sett så kastar man bara ciggen och säger "förlåt" och lovar att inte göra om det så är det inget mer med det. Om jag skulle röka varje rast så skulle nog lärarna tagit upp det med mina föräldrar. F.ö vet jag inte vad lärarna skulle gjort om man sa till dem. Jag kan nästan säga att det är killarna som styr över lärarna. Ingen ensam lärare vill gå och ta ciggen från killarna… Jag menar, oavsett om lärarna säger till dem att sluta så kommer dem ändå inte bry sig ett skit. Får dem inte skrapa händerna mot teglet på skolbyggnaden när lärarna ser kommer dem gå till matsalen ist och göra det där… Får dem inte röka bakom träden så röker dem inne på toaletten typ. Ni fattar hur jag menar va?
usch låter hemskt det där…det är kanske inte lätt men att säga ifrån kanske kan vara en idé, inte en lätt sådan dock. Det är jobbigt att vara den som bryter sig loss :/
#6 Grejen är den att dem bara skrattar när jag säger till dem att sluta. Om jag tex säger "men sluta!" så brukar någon av dem bara leda iväg mig och säga "lilla gumman du är tjej och vi vet att ni inte klarar av detta så bara tittar bort", som exempel då.
#7 svara knivigt med att ''vadå måste man skrapa sönder knogarna mot väggarna för att va man nog? Väx upp?!''
Ta upp det med lärarna, eller med rektorn. Möjligt att de blundar för det just för att ingen har tagit upp det. Men om du gör det så kan de bara inte fortsätta att ignorera.
När jag gick i skolan förekom det också maktlekar men inte alls i samma grad som du beskriver. Det var enstaka gånger och bara för att killarna liksom ville prova på. Det var aldrig något som fastnade och blev till en grej, och det var definitivt ingen som blev mobbad bara för att han inte ville prova på.
#8 får testa det. Dock tvivlar jag på att det skulle få dem att sluta… #9 jag ska snacka med rektorn. För ett tag sedan var det någon som sa till lärarna eller rektorn & då blev åtgärden två fler lärare som är ute på rasten men dem tog aldrig ens upp det här med lekarna för oss elever.
Jag förstår bara inte vad det är för "maktfullt" med att slå sig blodig egentligen..
Man förstör ju bara för sig själv och blir knappast mäktigare när man är skadad än när man är hel! Det är inte modigt att våga skada sig, bara korkat genom att visa att man är dum och feg nog att värdera sin "stolthet" högre än intelligens som ger makt på riktigt i framtiden!
De mäktigaste i klassen är de smartaste nördarna som kommer att ta över och regera samhället i framtiden medan de korkade "tuffingarna" på sin höjd gör fängelsekarriär om de är tillräckligt dumma!
Prova att säga det till dem istället.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Det här låter ju helt sjukt :O När jag gick i sjuan förekom det inget sånt. Hela klassen accepterade varandra och även fast vi inte alla var vänner så sett så hade vi ändå kul tillsammans.
Tycker verkligen du ska prata med rektorn om detta! Grejen är att om de tillåts fortsätta såhär kan de fortsätta tänja gränserna ännu mer tills det till sist spårar ur ordentligt (även fast det redan verkar rätt urspårat…). Nån kan bli rejält skadad :/
✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe