Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: övrigt
Läst 2384 ggr
Idakarrlsson
1

Fick inte prata om mens i skolan.

En tjej skulle hålla en diskussion för klassen… ”Man får prata om precis vad man vill som är socialt accepterat.”, sa läraren. Jag föreslog mens och då lät det ungefär såhär från läraren: ”Mens är tabu, om ni pratar om det så kan killarna bli äcklade.” Detta är taget från en artikel från aftonbladet. Blev bara så paff så var tvungen att dela med mig. Säger bara: Va? (Visste inte var jag skulle lägga inlägget i för kategori)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

RebeccaG
14

Jag älskar tanken på att tjejer är rena sexobjekt i dagens samhälle, men gud förbjude att man talar om vår biologi.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[Mathildaqdt]
1

Varför inte prata om det? När nästan hälften av befolkningen har det. Vi ska inte behöva hålla käften för att dom inte vill höra det.

RobinEH
2

"…då lät det ungefär såhär från läraren…"

Och där tvivlar jag på hennes historia tills att andra part kommenterat saken. Hela artikeln visar hur vinklad hon är i sak.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Idakarrlsson
0

#3 Jo visst. Men jag tror inte direkt att hon ljuger… Blev bara sjukt förvånad när jag läste artikeln!

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Larissa
7

#3 haha lägg av. 

Tror du hon kommer ihåg varenda exakta ord? 

Det här är helt vanligt och hennes historia är helt trovärdig, för det är sånt som händer överallt hela tiden.

Det är vanligare att en lärare säger att det inte är okej att tala om, än att denne säger "ja okej kör på det".

[Tilde]
3

Vilken äcklig lärare…

I min klass på mina studier var det en grupp som gjorde en guerilla-reklam (när man involverar staden och folket) som handlade just om att mens. Mens är ingen skamfläck utan bara mens, ungefär. Helt sjukt att tjejer inte ska kunna prata om det mest naturliga man kan tänka sig för det anses vara "äckligt". Det är ju ingen som skäms över att skrapa upp knäet och börja blöda. "Shit, jag måste gömma mitt plåster!"…. Däremot en binda eller tampong är "skamligt" att visa upp. 

Jag tycker att det är ett jätteviktigt ämne att kunna prata öppet om - speciellt för att få killar att acceptera det som naturligt och inget äckligt eller något man driver med. Hade deras mammor inte haft mens hade de inte funnits idag.