Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthobby-och-fritid
Läst 1617 ggr
IceTee
2014-11-10 12:19
0

Få vänner?

Jag ska flytta från Halmstad till Höganäs för att bo med min pojkvän, men nu har jag insett att jag inte kommer ha några andra vänner där än han och hans killkompisar, och av dem är det bara 1 som jag faktiskt umgås med! Alla vänner jag har här har jag fått via skola och dagis, så hur får man egentligen vänner då? Jag är just nu sjukskriven, och har inte hittat några fritidsaktiviteter som jag gillar, så via jobb och sånt blir det inget… Och pojkvännens kompisar har jag redan träffat… Självklart kommer jag smsa, Skypea och åka hem och träffa min kompisar här i Halmstad, men jag kan ju inte stänga in mig sådär hela tiden, det är varken bra eller kul… Några tips? Någon som har flyttat från en stad till en annan? Hur fick ni nya vänner?

Medarbetare på Skor iFokus

[Tilde]
2014-11-10 12:41
0

Har faktiskt inte så många kompisar i Köpenhamn utan har fått vänner i skolan i Malmö. Fast vi har å andra sidan en språkbarriär (eller hade i början) med danska och svenska. Har mest lärt känna folk via min sambo eller genom jobb. Svårt att lära känna folk annars om man inte är ute och gör någon aktivitet eller festar, osv. 

Har din pojkvän inga tjejkompisar som har ett litet kompisgäng att bjuda in dig i? Träffas på fika eller nått sånt, lära känna varandra. 🙂

IceTee
2014-11-10 12:45
0

#1 nja, han har en "tjejkompis" som bjuder oss på sina fester och hon är jätte trevlig, men lite svår att få någon kontakt med, och dessutom är det hans ex! Jag har ju träffat hans tjejbekanta, och de är alla jätte snälla, men alla har lite problem med nya människor, och de har nästan alla blivit mobbade och så, vilket gör det rör förståligt om man är på sin vakt senare i livet!

[Tilde]
2014-11-10 13:55
0

#2 Ah… okej då är det ju lite "awkward" kan jag tänka mig. Jobbigt läge :/ Kanske får det helt enkelt ta sin tid innan tjejerna öppnar upp lite mer?

[SisselaJ]
2014-11-10 13:55
0

Nämen, Höganäs är ju min gamla hemstad! :D

Tyvärr vet jag inte direkt några tips på hur man får vänner. Det bästa sättet är väl egentligen att vara aktiv, och träffa mycket folk. Hur gammal är du?

IceTee
2014-11-10 13:57
0

#3 ja, jag får ju visa att jag vill lära känna dem helt enkelt!

#4 Jasså? När flyttade du? Jag är 19, men det är svårt att träffa folk och vara aktiv när jag inte riktigt kan vara aktiv med något 😕

[SisselaJ]
2014-11-10 14:45
0

#5 Jag flyttade förra året för att studera, skulle fylla 19 när jag flyttade. :) Mina föräldrar bor fortfarande kvar där så jag är fortfarande i Höganäs ofta.
Det är en knivig sits du är i. Om man inte går i skolan eller har någon fritidsaktivitet blir den naturliga umgängeskretsen väldigt liten. Fördelen med Höganäs är väl egentligen bara att du har närhet till Helsingborg och därav har ett stort utbud. Mitt bästa tips är väl att gå på fester och prata med folk du annars inte pratar med. Det är ju synd att du inte kan arbeta för det ger ju en hel del umgänge! Kanske känner du för att gå en kurs eller liknande?

IceTee
2014-11-10 15:59
0

#6 om du gick på kulöahymnasiet borde du gått ettan när min pojkvän gick i trean! :) Jag har funderat på att se till att göra något om dagarna i alla fall, men att plugga något vill jag nog inte än… Har 2 år av gymnasiet att ta igen också, och är inte redo för det! Det hade varit kul att kunna gå kontrabaslektioner någonstans, eller sjunga i kör, men det verkar inte finnas… Och eftersom jag kommer att bo i görslöv så kan det bli knepigt att ta mig hem med bussen vissa tider…

[SisselaJ]
2014-11-10 17:15
0

#7 Yes, gick på Kullagymnasiet, började 2010 :)
Det finns säkert möjlighet att ta lektioner i musik och sjunga i kör. Det är en bra början tycker jag. Kanske har du möjlighet att läsa in skolan lite långsamt, för då får du nog mycket lättare till att få vänner. Men det kan ju vara ett långsiktigt mål! Men jag tänkte mer kanske andra kurser som är mer praktiska, om du nu gillar sådant. Försök att hitta på massa ursäkter bara för att få träffa massa folk!

Jojaton
2014-11-10 18:39
0

Finns det inga körer och liknande i Helsingborg?

Johanna - Instagram

IceTee
2014-11-10 22:37
0

#9 Helsingborg är som sagt lite för krångligt att ta sig till, jag kommer bo utanför Höganäs, och bussarna går väldigt udda