Mänskliga rättigheter
Hej,
Jag håller på med ett skolarbete, vi ska skriva om mänskliga rättigheter. En utav frågorna var vilken punkt vi tycker är viktigast och varför. Jag valde artikel nr 2
''Var och en är berättigad till alla de rättigheter och friheter som uttalas i denna förklaring utan åtskillnad av något slag, såsom på grund av ras, hudfärg, kön, språk, religion, politisk eller annan uppfattning, nationellt eller socialt ursprung, egendom, börd eller ställning i övrigt. Ingen åtskillnad får heller göras på grund av den politiska, rättsliga eller internationella status som råder i det land eller det område som en person tillhör, vare sig detta land eller område är oberoende, står under förvaltarskap, är icke-självstyrande eller är underkastat någon annan begränsning av sin suveränitet. ''
Jag vet inte hur jag ska argumentera varför jag valde denna ? Om man skriver typ ''Alla är människor, alla är lika värda'' får man E såå.. Jag vet inte hur man ska förklara varför ? Någon som kan hjälpa mig ?
Du skulle kunna bygga upp argumentationen genom att ta exempel från länder som inte respekterar dessa rättigheter och jämföra dem med till exempel Sverige. Då tror jag att det blir väldigt tydligt varför de är viktiga.
Det finns ju till exempel massor av länder där man inte fritt kan uttrycka sin religion eller politiska åsikt utan att riskera hårda straff eller döden. Samma sak gäller även sexualitet, då det i vissa land är direkt livsfarligt att öppet visa att man inte är heterosexuell.
Ja det låter jätte bra ! Tack för tipset :)