Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 4062 ggr
hund_katt
1

(X)Stoppa mensen?

Visste inte i vilken grupp jag skulle skriva i, men hoppas det blir bra. Min mens är väldigt oregelbunden. Kan komma på T.ex 20de två gånger, sen tredje gången kommer det på 5e. Och ibland kommer den inte alls. Problemet nu är att jag ska på rock-konsert i februari, och som det är nu så (om det kommer stanna på samma datum tills dess) så kommer jag ha mensen på samma datum som konserten. Jag har inte sån jättestor lust att ha mens på konserten. Jag är alltid obekväm och stel när jag har mens, och kan inte le en sekund(typ) för jag hela tiden oroar mig för mensen. Och det känns ibland som man kissar på sig, och även om jag vet att det bara är mensen så typ inbillar jag mig att 'men denna gången kanske det inte var mensen' och så måste jag springa på toa. Vad kan jag göra för att det inte ska komma något just då? P-piller, p-plåster eller nåt sånt har jag funderat på, pratade med mamma och hon ville inte riktigt eftersom vi haft mycket problem med proppar och sånt i blodet. Stroke, hjärtattacker m.m. Och enligt henne så kan man lättare få proppar om man använder p-medel. Hur stor risk är det egentligen? Och hur stor risk är det att det inte funkar och istället kommer mer mens istället för att stoppa mensen? Mamma sa att när hon hade sån stav som man sätter på typ armen eller nåt, så kom det mer mens istället. Behöver inte stoppa den helt, bara flytta fram den eller nåt… Vad skulle ni rekommendera för medel? Tacksam för alla svar jag kan få! Kan säga också att jag inte har jätteproblem med mensvärk, det gör lite ondare än växtvärk, och sitter bara mellan benen. Men obekvämt med 'träningsvärk' på en konsert också ändå.. Jag vill inte vara så stel på konserten. Vill liksom slappna av och bara tänka på musiken och på att en dröm uppfyllts. Känns inte som att drömmen kommer bli så uppfylld om jag inte njuter av konserten… Eller vad man ska säga..

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Scorpio97
1

Har man större risk för proppar så finns det andra p-piller som inte ger ökad risk. Dock är det omöjligt att säga hur en viss person reagerar på olika p-medel. Jag äter Prionelle och för mig funkar det bra, men det är inte säkert att det gör det för dig. Vissa funkar inte på p-medel alls, utan blöder hela tiden eller får andra biverkningar medan andra inte får några biverkningar alls. 

Jag rekommenderar att du bokar en tid hos ungdomsmottagningen och pratar med dom. Dom kan berätta om olika p-medel och hjälpa dig välja en sort som förhoppningsvis passar, om du vill ha p-medel då. Har du tur så funkar det första du provar, annars kan man få prova olika sorter tills man hittar rätt. Dom brukar vara väldigt trevliga och hjälpsamma.

//Jessie

anonymiz
0

vet inte varför men när jag har onanerat och får orgasm en kväll så brukar min mens försvinna ett tag. kanske kan funka? xD

hund_katt
0

#2 haha, xD inget för mig dock. Har dålig sexlust tyvärr(eller, jag tycker det är bra dock c: #1 tack! Ska kolla med ungdomsmottagningen c:

IceTee
0

Det ska ju finnas tabletter för att skjuta upp mensen vet jag (en kompis fick tips av en barnmorska), men jag vet inte vad de innehåller… Det finns p-piller som inte ökar risken för blodpropp, dock får vissa mer mens av den, vissa får ingen och i början är den ofta oregelbunden också, innan kroppen kommer tillrätta (innan du kan avgöra hur din "nya" cykel ser ut) Du kan ju (om du nu vill ha p-medel) testa sånna ett tag? Men jag håller med om att du ska gå till ungdomsmottagningen! Där får du all info du behöver!

Medarbetare på Skor iFokus

Åsa S
0

Primolut nor kan man få utskrivet av läkare, man kan dock få en hel del biverkningar. Även när det gäller p-piller får man ofta en hel del biverkningar speciellt de 3-6 första månaderna ex. blödningar, sedan är det en del som blir av med mensen helt och andra som får mens hela tiden av p-piller det är individuellt hur kroppen reagerar på medlena.

Aleya
1

Det är INTE säkert att p-piller tar bort mensen. Ibland gör dom så att du blöder konstant. Inte nu floder men mellanblödningar. Kan du inte ha tampong om du nu har mens då? För har känt samma som du när jag var ung. Och när jag testade tampong så tyckte jag att den där hemska känslan av att kissa på sig försvann.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

smellcaramell
0

jag har fått piller utskriven av läkare på vårdcentralen när vi skulle åka utomlands(behövdes bara ett telefonsamtal för att få pillren?!). Man skulle börja ta dem en vecka före förväntad mens, vilket jag gjorde men på nåt vänster kom min mens 6 dagar tidig trots att den alltid innan i minst 3 års tid varit extremt regelbunden, så jag hade mens precis när vi var utomlands ändå.. dock har jag problem med att jag blöder mycket så har tabletter mot det så åt dom under hela semestern så var inget problem så, dock så bestämde jag mig sen för att börja med p-piller, dels för att kunna skjuta på mensen, för att inte bli gravid och för att slippa äta 12 tabletter om dagen när jag hade mens i och med att jag blödde mycket. dock blev min nästa mens som jag skulle börja äta p-piller på en månad sen efter att ha ätit pillerna som skulle skjuta upp mensen så det är inget jag rekommenderar! dessutom måste ju mensen vara regelbunden om man ska äta sådana piller..

[Tilde]
0

Det är inte stor ökad risk för proppar med de flesta p-piller och risken är som högst de första månaderna (vilket är varför man inte bör göra uppehåll i p-piller-ätandet för att sedan börja igen, istället för att äta konstant). Är du ung, frisk och kry utan övervikt bör det inte vara något problem dock! Men jag har också hört om piller som skjuter upp mensen. Har en kompis som åt såna när vi var på en resa till Italien med skolan, men jag vet inte vad de heter tyvärr.

IceTee
0

#8 cyklo-f kanske?

Medarbetare på Skor iFokus

[Tilde]
0

#9 Ingen aning faktiskt… Möjligt! 🙂

hund_katt
0

Tack för alla svar!

Melonclementin
0

Receptfritt blödningshämmande medel (tabletter) finns att köpa på närmaste apotek:
http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20070118000036

De vill dock att menstruationen ska vara regelbunden och riklig inför användandet, vilket dina inte var? Du kan fråga någon apotekspersonal om du är osäker.

smellcaramell
0

dock är tabletterna #12 nämner dyra enöigt barnmorskorna och blir billigare om man får de på recept :) ett litet tips bara om någon som har rilkliga blödningar vill prova, dock funkar de kanon mot rikliga blödningar :)

Åsa S
0

Primolut nor stoppar mensen helt och inte var de dyra heller (de är receptbelagda) men som sagt det är inte ovanligt man får biverkningar.