Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 2016 ggr
uz00x
0

Tjockis

Nu har man varit hos sjuksyster för en regular "chekup" och fått reda på att man är en tjockis…Jaha, de hade en sådan där cirkel som visar din vikt/längd och lägger in dig i en grupp…Jag kom in som tjockis, vilket jag vet mycket väll att jag inte är. Jag har en kraftig kropp bara…Störande att klassas som överviktig för att man är 166 cm lång och väger 77 kg…Fan, nu gick ju självförtroendet ner i botten för resterande av dagen….

Fridaaaa
5

Sa sköterskan att du var det?
Tycker det är kasst när de går för mycket av de där "tabellerna", man måste se till varje individ! Skaka av dig det och var dig själv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

uz00x
0

Ja det sa hon, hon visade mig ciirkeln och förklarade att jag vägde för mycket jäntemot min längd, och visade mig kortet där det faktiskt stod tjock… Blev lite arg och sa till henne att jag inte alls var för tjock, men fick i comback med att grafen sa så…idiotiskt…

Fridaaaa
1

#2 Tycker de stirrar för mycket på olika tabeller faktiskt :/ Hade jag varit dig hade jag inte lyssnat på det. Utan var dig själv, du är fin som du är! Så länge du är nöjd skit i alla andra.

uz00x
1

Jo precis! brukar ju tänka så, jag är väldigt nöjd med min kropp, men har haft problem med min vikt tidigare i mitt liv, och blir så arg coh ledsen över när folk säger sådant tyvärr, men aja, nu ligger det i det gamla :)

[JeanetteK]
10

Jag håller med Frida. Jag fattar inte att man kan säga så till en ung tjej. 😡Blir verkligen irriterad när jag läser det. Så lyssna på Frida hon är klok hon. ❤️

[kerstinthemilklover]
11

Men om du mår bra i övrigt så kan du ju sträcka på dig och veta att det faktiskt inte är någon hälsofarlig övervikt.  Trivs du med dig själv så finns det ingen anledning till oro, speciellt inte om du känner dig i god form. Jag håller med #3, du är bra som du är!

Gladasvampen
5

Hände mig också när jag var 14, sedan dess har jag inte varit hos någon skolsyster. Hon pekade på grafen och sa "Jadu, som du ser väger du för mycket, du är tjock helt enkelt. Du bör börja springa mer och äta mindre" Jag bar storlek 38, var 175 cm lång och vägde 73 kg. Mitt självförtroende sjänk i botten och jag började hårdbanta. Gick ner till 55 kg. Började jojobanta sedan och gick upp till 84 kg tre år senare. Såklart kan jag inte skylla allt på skolsköterskan men om hon aldrig hade förstört mitt självförtroende på det där viset hade jag aldrig börjat hårdbanta vid 14 års ålder..

[Tilde]
3

Va, varför skulle hon säga så? 😮 Jag förstår självklart att hon ska informera elever om de väger mycket/lite osv. men att använda ordet "tjock" verkar jätteskumt och helt fel! 

Sen tycker jag att det viktigaste är att gå på hur mycket fett man har i kroppen, alltså inte hur mycket man väger. Smala människor kan ha massa fett runt organen, vilket är farligt och det är ju viktigt att uppmärksamma. Det syns då inte på vågen med andra ord.

Feelicia
2

Ja väger liksom 41 kg till 170 cm och har blivit kallad pinne!

Det verkar ju liksom som att dom tycker att det bra att vara jätte smal så dom kan man ju driva med.

Du ska bara skita i henne !!

[rumelle]
12

Som sköterska har hon vissa riktlinjer hon måste följa och då går man efter vikt/längd-kurvan. Det är hennes jobb att informara barn/ungdomar om man ligger på övervikt eller gränsen dit, likaså om man är underviktig, då både övervikt och undervikt kan leda till problem med tiden. Kurvan är generellt en ganska bra riktlinje men tar inte hänsyn till att man kan ha olika kroppsbyggnad. När man är i tonåren är det dessutom ofta ganska känsligt att prata om vikt och det är lätt att man tolkar det fel. Jag fick själv höra av min sköterka när jag var 14 att jag inte skulle banta men att jag heller inte borde gå upp mer i vikt då jag faktiskt var lite överviktig. Jag tog åt mig på fel sätt och började försöka svälta mig själv, men det är absolut ingenting jag beskyller henne. Hon gjorde sitt jobb och försökte säkert lägga fram det så försiktigt hon kunde samtidigt som hon faktistkt var tvungen att informera om övervikten. 
Om du själv trivs med din kropp och vet att du inte lever ett ohälsosamt liv så tycker jag att du ska ta det med ro. Kroppen kan förändras mycket under tonåren när man får lite andra former. Fokusera på att må bra och försök att inte bry dig så mycket om vad andra kan tycka. Det viktigaste är ju att du trivs med dig själv då det är du som ska leva med din kropp i resten av livet. :)

powerade
3

men det är som om man skulle sätta in rn bodybuilder i en såndär kurva hur fet skulle inte han klassas?! även om man väger mycket behöver man inte var tjock eller något.. beror helt på hur kroppen är byggd å hur mycket muskler man har

Michaela-N
12

Om jag får gå emot strömmen så tycker jag det var helt rätt att upplysa dig om att du är överviktig. Det är inget man ska sopa under mattan och jag tycker själv att det är otroligt tramsigt med "Man är fin som man är" som folk säger, för det är INTE det det handlar om. Ja- överviktiga är fina alldeles precis som de är! Det handlar om att övervikt faktiskt är skadligt på barn i ung ålder (och såklart resten av livet). 

Nära en fjärdedel av alla 10-åringar är överviktiga. Fetma är kopplat till typ2-diabetes, hjärt-kärl-sjukdomar, högt blodtryck m.m. nu vill jag inte skrämma upp dig, för du har inte fetma. Men upplyser man inte barn om att de är överviktiga, hur ska de då kunna ta tag i sin övervikt och motverka att de får följdsjukdomar?

Jag har själv varit överviktig - vägde närmare 80 kg till mina 167 cm för några år sedan. Så fort någon nämnde något om min övervikt som min farmor gjorde någon enstaka gång tog jag åt mig, blev ledsen och arg. Min mamma sa aldrig någonting om det och gjorde inte heller något åt det, för hon var rädd att trampa mig på tårna. Det hade hon också gjort om hon sagt det då, men nu idag önskar jag att hon sagt det till mig då så jag verkligen vaknat upp.

Fridaaaa
1

#12 Fast bara för att en "tabell" säger att man är överviktig betyder det inte att man är det. Och en överviktig kan äta bättre än vad en normalviktig gör t.ex. Så det säger inte speciellt mycket.

Michaela-N
3

#13 Nej, du kan vara väldigt biff också. Men det skulle ju i så fall synas.

En överviktig kan absolut äta bättre än vad en normalviktig gör, ser inte riktigt kopplingen mellan ditt påstående och inlägget i #0

Fridaaaa
1

#14 Kopplingen är att bara för att "tabellen" visar "övervikt" betyder det inte att man är ohälsosam eller överviktig för den delen heller bara för att "tabellen" säger det.

Michaela-N
6

#15 Fast en vikttabell är inte lagd helt utan grund. Det är mycket ovanligt med tjejer i yngre tonåren på 166 cm som väger 77 kg och har ideal fettprocent.

Gladasvampen
6

#12 Fast jag tycker inte man ska säga till ett barn att det är överviktigt och ska gå ner i vikt utan kontakta föräldrarna istället. Annars har du helt rätt i att man bör bli kontaktad vi övervikt då det är ett växande sjukvårdsproblem i samhället, men att säga det rakt ut i ansiktet på en tonårstjej kan leda till självsvält.

Skogsraah
3

Håller med #17. Tycker också det är fel. Sedan, tja, jag vet inte vad som klassas som övervikt idag. Jag tror att jag är överviktig med 3 till 5 kg, men klassas jag som "överviktig" för det? Nej. Olika kurvor, BMI osv är väldigt missvisande. Eftersom det inte tar hänsyn till särskilt mycket. Bara längd och vikt, i princip. Jag är till exempel väldigt kort, så lägger jag på mig närmar jag mig lätt "överviktighetsskalan" eller vad man ska säga. Trots att jag inte gjort något särskilt för att gå upp.

Om du hade vägt 10 kg mer än du gör TS, då kanske du hade behövt höra att du bör tänka på diverse saker. Att det handlar om din hälsa och att det vore bra om du tänkte på det, exempelvis. För din kropps skull och för att du ska må bra. Nu verkade inte din skolsyster direkt resonera så, tråkigt nog! Många har vikten du har jämfört med sin längd. Det är helt normalt och man ska inte behöva få slängt i ansiktet att man är överviktig för det. 

Så jag tycker inte alls som dig #12. Det handlar inte om något farligt för hennes hälsa. En annan sak, som du själv skriver, vore om det handlade om fetma och grov övervikt. Så är inte fallet och jag tycker det är onödigt att blåsa upp det då man är så ung. Egentligen, om personen verkar må bra, har bra vanor, sover bra, äter bra och motionerar i lagom grad spelar inte några kilo extra någon roll - oavsett ålder. Och ännu skörare är det att få höra sådant här i yngre tonåren.

Tycker det är så förlegat och blir så irriterad. Sådant här skapar bara ätstörningsproblematik tusen gånger om. Är det bättre?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Tilde]
2

#11 Jag tror ingen tonåring är en riktig bodybuilder och i så fall syns det nog på deras kropp att de har massa muskler och inte fett. 😛 Majoriteten av tonåringar har inte så stora muskler att de hamnar på "överviktig"-kurvan på grund av det (då ska man vara enormt biffig).

#12 Jag håller med, men vill inte trampa någon på tårna. 🤐 Det är väldigt viktigt att informera om sånt - hälsa är faktiskt viktigare än att vara "fin som man är" (det tycker alla som är eller har varit sjuka, kan jag lova)! Men sen tycker jag att just ordet "tjock" inte passar på en högstadieskola eller ett gymnasium då det är ett negativt laddat ord. Man bör snarare informera om hälsa genom föreläsningar och liknande, så kan också eleverna lära sig att det kan vara kul att vara nyttig, samt lära sig om hur skadligt socker är. :)

Grejen med det med normalvikt och övervikt, osv. är att de är baserade på generell vikt och en hel del uträkningar för vad som är hälsosamt. Det kommer inte från ingenstans och är därför inget man ska ignorera. Däremot kan många olika sätt att räkna ut sådant (BMI bland annat) vara något missvisande. Man behöver inte göra så hela livet kretsar kring detta, men det är något man kan ha i åtanke just för sin hälsas skull. Och man ska absolut inte ta illa upp när det kommer från en medicinskt utbildad person!

tarantass
1

Om det är BMI det gäller borde den metoden förbjudas i sjukvården och kampanjas mot på andra håll.

Det är fullständigt självklart att den metoden är missvisande, eftersom den inte tar hänsyn till vare sig hur kraftigt byggd eller hur vältränad man är. Båda de sakerna ökar ju indexet precis som fetma gör. Är man såpass kraftig eller muskulös att man naturligt hamnar på "övervikt" behöver man i verkligheten bli underviktig för att få "normalt" BMI.

Märkligt och ett bedrövligt betyg åt människans tankeförmåga att den metoden någonsin kunde slå igenom överhuvudtaget.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

uz00x
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Jag både äter och motionerar bra, har dock en kraftig kropp, vilket värkar gå i kvinnorna i denna familjen, som du ser på bilden (hoppas jag) så är jag inte ett dugg överviktigt igentligen, jag äter en vegansk, hälsosam kost och motionerar ca 2 gg i veckan rätt hårt. Att man följer BMI anser jag absolut okej men man borde absolut börja tänka på olikas kropsbygnader. Jag kan absolut inte se någon övervikt i migsjälv och anser därför att det vore fel att kalla mig detta.

Skogsraah
2

Alla tummar upp till dig TS, OCH för att du äter veganskt! 👍🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Fridaaaa
3

#21 Du ser absolut inte tjock ut!

tarantass
2

Nej, inte ser du tjock ut.

Men det är ju inte så att det är BMI eller att avstå från att (på ett konstruktivt sätt) upplysa folk som är överviktiga. Det finns andra metoder som är mindre missvisande.

Och även om man skulle inrätta flera BMI-skalor för olika kroppsbyggnader, hur skulle man få folk att tro på en sådan sak? Det skulle bli alldeles för komplicerat för att gå hem och det skulle ändå förbli ett mycket trubbigt instrument. BMI har slagit igenom just på grund av sin enkelhet.

Förutom att övervikt ökar så gör också vikt- och bantningshetsen det. Den är också ohälsosam. Det dräller av normal- och underviktiga tjejer som anser att de är tjocka och det finns ingenting i världen som kan få dem att begripa annat. Man botar inte en sjuka genom att underblåsa en annan.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Flöffo
4

Du är ju skit vacker!
Jag tycker det är fel att kalla någon tjock eller överviktig, vissa har bara mycket muskler och är kraftigt byggda. Min kompis blev kallad överviktig och hon blev skit ledsen och skämdes jätte mycket. Hon var inte ett dugg tjock alls, bara väldigt kraftig. Hon är den starkaste tjejen jag känner. Asså jag förstår att man som överviktig kan få problem med hälsan och så, men det är ju ganska stor skillnad på att faktiskt vara överviktig genom att ha för mycket fett på kroppen och att bara vara kraftigt byggd. Tycker jag.  :)

//Flöffo

uz00x
0

#22 Varit vegan sedan i sommras, innan dess vegearian sedan 6an (4a år sedan)

#24 Nej, jag tycker BMI i grunden är ett bra värktyg, problemmet är väll att folk, utan att använda sunt förnuft använder den som ren fakta, det är där det tyvärr läcker. 

#25 Tack så mycket, gjorde mig väldigt glad att höra faktiskt <33 :D

Fridaaaa
2

Nja bra och bra är väl egentligen inte BMI som "verktyg" heller då det inte säger någonting om hur mycket fett mm man har i kroppen.
Nej de borde förnya sig på VC,skolsköterskor mm.

tarantass
0

Jag förstår inte heller på vad sätt BMI skulle vara ett bra verktyg.

Hur resonerar man bort att det inte tar hänsyn till kroppsbyggnad?

Hur resonerar man bort att massor med människor, även inom vården, hanterar det som om det inte fanns några skillnader i kroppsbyggnad?

Hur resonerar man bort att även om man införde flera skalor för olika kroppsbyggnader så skulle det dels bli för komplicerat för att slå igenom (börja försöka!), dels få redan nojiga människor (framför allt tjejer) att fastna i eviga gränsdragningsproblem om var de själva skulle hamna?

Det som är bra med BMI är att det är så enkelt. Och just det är samtidigt det som är så dåligt med det, eftersom enkelheten bygger på att det är missvisande.

jela96
3

Påminner så mycket om skolsköterskan jag hade i högstadiet. 
I sjuan blev man kallad på 'hälsokontroll' och alla gick därifrån ledsna. 

Det flesta var tjocka och vissa hade enligt henne anorexi.

Nej strunta i henne! Alla är fina som dom är och man ska inte stirra sig blind på tabeller! 🌺

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram