Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 2122 ggr
jela96
1

Bara flytta?

Hej!

Måste ventrilera mig men vill också ha tips.

Jag ska hoppa av gymnasiet. Jag vet att det antagligen är skit dumt nu när jag går i trean men jag klarar det inte, helt seriöst. Jag får sådana panikattacker att jag inte står, känns bara som om jag  kommer dö…

Jag är trött på mitt liv och jag mår så dåligt av allt, hela tiden att jag snart inte orkar med livet längre, helt seriöst.

Jag vill hoppa av, flytta till en större stad och börja om. Få ett liv och inte kvävas av allt här…

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[JenniN]
13

Gå klart skolan!! 

Sen kan du flytta, börja om och välja vilka du vill ha i ditt liv :)

jela96
0

Jo får höra det en hel del men tyvärr kan jag inte för jag mår så jäkla dåligt… Kommer ev. Gå på folkhögskola nästa år

Bunnysta@instagram

jela96
0

Jo får höra det en hel del men tyvärr kan jag inte för jag mår så jäkla dåligt… Kommer ev. Gå på folkhögskola nästa år

Bunnysta@instagram

bea28
11

Hoppa av och flytta låter inte som rätt lösning, förr eller senare måste du ta tag i din ångest.

Jag säger så av ren erfarenhet för jag flydde. Klarade mig visserligen genom gymnasiet men levde mina första två år på universitet och i ny stad i någon slags mellanläge där jag låtsades vara glad, hela tiden, utan att känna någonting. Jag var ingenting, avstängd, känslokall och ångesten ständigt under ytan.

Till slut höll det inte längre. Jag var nära att gå ner mig helt, tappade all livsglädje. Gick säkert ner 15 kg under den här perioden (minst) och min kropp la nästan av. 

Det har tagit mig jättemycket energi och kraft att bygga upp mitt normala jag och återställa mitt självförtroende. Fick hjälp både professionellt och av mina vänner, annars hade jag aldrig orkat. Önskar så att jag gjort det långt tidigare, känns som flera år bara försvunnit… 

Hoppa inte av. Spara allt som kan göra dig starkare. Studenten kommer vara en boost i flera veckor, det är underbart att ha det avklarat. 

Och även om du inte orkar, sök hjälp nu. Det kommer vara värt det i längden. Sen kommer ditt 21-åriga jag i framtiden att tacka dig mångfalt. 

Önskar dig all lycka och värme på färden, håll ut för det blir bättre! ❤️

Moalinn
3

Att flytta och börja om är lika med att springa iväg från sina problem. Vet många, otroligt många, som har stuckit iväg när det blivit som jobbigast och hoppats på en ny start men det har istället blivit ännu värre.

Beroende på om du ska flytta ihop med någon eller bo själv så kan det gå rakt åt helvete rent ut sagt.

Hade jag varit du hade jag tagit tag i mitt liv och försökt göra det bättre där du bor nu för att senare när du mår bättre och kan tänka riktigt se om du fortfarande vill dra iväg.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Lia
6

Jag avråder dig från att hoppa av skolan. Tro mig, jag vet att det är jobbigt. Jag går mitt femte år, och förväntar mig även ett sjätte. Det är inte alls roligt, men jag kommer igenom det, sakta men säkert. Men den största hjälpen jag haft i det hela har varit sjukskrivningar. Så jag råder dig till att söka sjukskrivning, och sen kanske fortsätta plugga till hösten istället. Fokusera på dig själv och att du ska må bra, utan att förstöra dina chanser. Sjukskrivningar är räddare i nöden, ta den chansen!

IceTee
1

att "bara flytta" kommer skapa bra mycket mer problem än det löser! Har du pratat med din familj? Du kanske ska börja gå hos en psykolog för att reda ut vad det egentligen är som gör att du mår som du mår?

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
1

Rekommenderar inte heller att du hoppar av. Du kan inte prata med skolan så ni kan lägga upp en plan? Sedan om det inte går med gymnasiet hur ska det gå på folkhögskola?
Att flytta kommer inte hjälpa din panikångest heller

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TeamNanna]
3

Finns ett uttryck som lyder ungefär "Att fly från sina problem hjälper inte, dem hinner ikapp en iaf."
Jag tog studenten i somras, det är verkligen inte värt att ge upp nu. Du behöver nästan bara kämpa fram till april, sen sätts betygen och du kommer vara stoltare än en topp när du får ta på dig studentmössan.

[134643]
6

Problemet med ångest är att den förstärker sig själv. Flyr du från dina problem kommer din ångest tänka "Titta hon flydde, det måste innebära att det hon flydde från var skitläskigt och äckligt" - vilket gör ångest ännu värre och folkhögskolan kommer inte komma på tanke. 

Jag har själv haft problem med panikattacker och generell ångest, jag vet att det är tufft men det hjälper inte att fly! Prata med en psykolog för att få rejält med hjälp, och lägg upp en plan med dina lärare/mentor eller liknande.  Du kan klara det!

emelieeileme
1

Jag känner likadant, vill bara skita i allt och göra något roligare. men det är ingen ide att skjuta upp skiten och behöva läsa sen. jag trivs på min skola och tycker inte pendlingen dit är så jobbig, men får en klump i magen när jag tänker på alla uppgifter och prov och allt man ska hinna med utanför skolan. och du kanske har det mycket jobbigare men du klarar det med vilja! 

jag ska gå ut (du också), det är bara ett halvår kvar nu och studenten är ju moroten liksom. sen ska jag jobba hela sommaren och sen flyttar jag utomlands. kan du inte göra detsamma? bara 6 månader och sen är vi fria. flytta sen, och ge dig själv det som belöning för allt!

jela96
0

Jag har hoppat av skolan nu och kommer ansöka om folkhögskola eller komvux om nått år. Lärarna och eleverna på skolan får mig att må äckligt dåligt så jag pratade med föräldrarna och de stöttade mig.

Har antagligen fått jobb i Göteborg nu också.

Bunnysta@instagram

IceTee
2

#12 din psykiska hälsa är viktigare, kom ihåg att man alltid kan ta igen sin utbildning! Hoppas det går bra med jobbet!

Medarbetare på Skor iFokus

dansafastingenser
0

Flytta du, problemen lämnar dig inte för det. Gör klart skolan, du måste inte ha A, endast E. Andas, det är bara en termin kvar, du som lyckats med fem redan! Det får väl inte vara förgäves??

/äckligt anonym.

Skogsraah
1

#14 Det är nog inte riktigt så enkelt som du får det att låta… "Andas, det är bara en termin kvar". Har man psykisk ohälsa med återkommande panikattacker och ångest är det inte bara att andas. Så att du vet. 

Hon kan ta igen skolan, istället för att börja må ännu värre nu. Psykisk ohälsa är ingen struntsak. Hatar okunskapen inom detta ämne.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Fridaaaa
11

Att säga till en person med ångest att skärpa sig är som att säga till en person med värk att sluta ha ont

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Skogsraah
0

Exakt så #16!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

jela96
0

Tack! Skönt med folk som verkligen förstår för nej det är absolut inte att andas och ta sig igenom det. Det går inte.

Bunnysta@instagram

emelieeileme
0

Om det inte går så går det inte, lycka till i alla fall!