Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2171 ggr
siaames
0

Hur pluggar ni?

Hur pluggar ni på ämnen som man måste läsa mycket på, tex biologi. 

Jag försöker memorera texterna i boken med det är jättesvårt, hur gör ni?

Retrieversaga
0

Jag brukar skriva ner/sammanfatta det jag läser, få ut det viktigaste ur texten. Det kanske tar lite tid men brukar funka rätt bra för mig :)

siaames
0

-

dansafastingenser
0

På målupp-papperet så står sidorna man ska läsa igenom, jag läser igenom ALLA sidorna och skriver noggrant ner det viktigaste i boken i mitt skrivhäfte. Jag pluggar in det, sammanfattar det och pluggar in det sammanfattade. Pluggar- skriver sedan en egen och motiverad text med ALLT som jag pluggat in på, sammanfattat som svar på en fråga. Brukar sitta från tre till sju på Kungliga Biblioteket/varje dag innan jag har prov. Det kanske låter hemskt, men är sjukt effektivt för mej för att jag lär mig SÅ SEGT!!

/äckligt anonym.

Lia
0

I högstadiet hade jag enorm press på mig själv, så jag läste texten och skrev ner runt 300 frågor på hela texten, som jag sen tränade på tills alla satt. Det var alltså frågor på allt. Varje meningslös fakta.  Och det funkade ju, jag fick alltid högsta betyg. Men jag var sjukt stressad och pluggade i princip dygnet runt. Så då var det bara att vänta på att gå in i väggen. Och det gjorde jag, med farlig fart. Så det är inget jag rekommenderar 😃

Så i gymnasiet försökte jag välja ut de viktigaste frågorna och memorera dem istället för allt. Och svara på bokens färdiga frågor. Så det rekommenderar jag i så fall, att göra egna frågor på det viktigaste innehållet i boken.

Nu för tiden har jag inte mycket av såna ämnen, så jag pluggar på annat vis nu :)

Cochon
0

Jag brukar bara läsa sidorna i boken typ tre-fyra gånger sen brukar det lösa sig. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.