Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 2171 ggr
siaames
0

Hur pluggar ni?

Hur pluggar ni på ämnen som man måste läsa mycket på, tex biologi. 

Jag försöker memorera texterna i boken med det är jättesvårt, hur gör ni?

Retrieversaga
0

Jag brukar skriva ner/sammanfatta det jag läser, få ut det viktigaste ur texten. Det kanske tar lite tid men brukar funka rätt bra för mig :)

siaames
0

-

dansafastingenser
0

På målupp-papperet så står sidorna man ska läsa igenom, jag läser igenom ALLA sidorna och skriver noggrant ner det viktigaste i boken i mitt skrivhäfte. Jag pluggar in det, sammanfattar det och pluggar in det sammanfattade. Pluggar- skriver sedan en egen och motiverad text med ALLT som jag pluggat in på, sammanfattat som svar på en fråga. Brukar sitta från tre till sju på Kungliga Biblioteket/varje dag innan jag har prov. Det kanske låter hemskt, men är sjukt effektivt för mej för att jag lär mig SÅ SEGT!!

/äckligt anonym.

Lia
0

I högstadiet hade jag enorm press på mig själv, så jag läste texten och skrev ner runt 300 frågor på hela texten, som jag sen tränade på tills alla satt. Det var alltså frågor på allt. Varje meningslös fakta.  Och det funkade ju, jag fick alltid högsta betyg. Men jag var sjukt stressad och pluggade i princip dygnet runt. Så då var det bara att vänta på att gå in i väggen. Och det gjorde jag, med farlig fart. Så det är inget jag rekommenderar 😃

Så i gymnasiet försökte jag välja ut de viktigaste frågorna och memorera dem istället för allt. Och svara på bokens färdiga frågor. Så det rekommenderar jag i så fall, att göra egna frågor på det viktigaste innehållet i boken.

Nu för tiden har jag inte mycket av såna ämnen, så jag pluggar på annat vis nu :)

Cochon
0

Jag brukar bara läsa sidorna i boken typ tre-fyra gånger sen brukar det lösa sig. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Scorpio97
1

Oftast får man ju uppgifter i skolan samt jobbar med ämnet ett tag innan, så jag gör det sen läser jag igenom sidorna lite direkt innan provet.

//Jessie

Feelicia
0

Alltså jag läser de lite sen kan jag inte konsentrera mig/sitta still/fokusera längre så jag gör nått annat sedan på kvällen innan provet/läxan så gör jag de och bara kör lite inpulsivt på provet/läxan och hoppas jag får många rätt och de brukar ja också få!

Whippet
1

Jag har instuderings frågor och tränar genom att läsa frågorna högt och svara på dom högt och försöka att inte kolla, sen brukar jag ta hjälp av mina syskon som hjälper mig :) Har biologi prov imorgon ._.

I'm out Vilar huvudet i handen

Kadoor
0

Nu har jag ingen biologi, fysik eller kemi(eller liknande kurser där man behöver plugga in texter inför prov), men jag brukar göra så att jag skriver stödord på det allra viktigaste från varje sida. Inte så många, men kanske två eller tre i varje stycke(beror ju på hur långt det är också, såklart). Sedan läser jag igenom anteckningarna, bildar en egen text i huvudet och tänker igenom vad som står. Sedan skriver jag antingen frågor på stödorden/texten eller så läser jag ev. frågor som man redan har, för att kunna svara. :)
Självklart är det väldigt olika beroende på vilken typ av text man har och vad man behöver göra, men det är ungefär så jag gör. Försöker få ut det viktigaste och det jag tror läraren skulle fråga om, sedan är det bara att plugga, plugga, plugga. Inte hur länge som helst varje gång, men kanske en kvart så att man lär sig ett par frågor i alla fall! (och det gör ju att man måste börja i tid för att hinna lära sig allt, så att man slipper sitta med allt kvällen innan) :) när jag känner att jag kan frågorna kör jag igenom allt flera ggr, skriver andra frågor osv. ^^

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Carrosh
1

Läs högt vetja! Och skriv anteckningar. Det brukar få de flesta att komma ihåg mer! Samt en positiv inställning, det brukar göra mycket det.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!