Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettundersökningar
Läst 1632 ggr
[EllenAlicia]
2014-12-08 19:05
5

Hemlös

ja tänkte köpa nåt till en hemlös person jag ser hela tiden men jag vet inte va som kan va kul och få och kanske bra oxå. har ni någon ide? För tänkte de är ju snart jul och så (:

Fridaaaa
2014-12-08 19:06
1

Något varmt klädesplagg eller mat? Tror jag uppskattas.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Flöffo
2014-12-08 19:08
0

Jag fick en jätte fin kudde av min moster som man kan veckla ut som en filt. Jag tycker den är väldigt smart och fin (och varm) och en bra present till någon. Min kompis ville ha en sån till och med. Tyvärr vet jag inte vart man kan köpa såna men ska leta runt lite och kolla om jag hittar. :)

//Flöffo

Galenidjur
2014-12-08 19:12
3

Vilken fin idé :) Pappa brukar köpa en baguett och nått pålägg +en dricka när han ser nån tiggare utanför mataffären där vi handlar. Men som #1 säger är ett klädesplagg också en bra ide. Typ en mössa eller vantar eller nått sånt.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Fridaaaa
2014-12-08 19:22
7

#3 Många tiggare behöver inte ens tigga. Svårt att avgöra vilken som behöver eller inte. (finns de som luras, sitter och tigger och så åker dem iväg senare i  egen bil, tyvärr vanligare och vanligare).

[EllenAlicia]
2014-12-08 19:25
0

åh tack! super bra ideer

#4 ja tyvärr är de så :(

Galenidjur
2014-12-08 20:53
15

#4 japp så är det, men varför skriver du det till mig för?

Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Carrosh
2014-12-08 21:16
0

En filt, lite mat, vantar, mössa, halsduk? Brukade förr i tiden göra mackor och dela ut till de hemlösa eller de som satt och tiggde. En väninna till mig drog igång en grej i Sthlm för ett par år sedan, där de samlar ihop en massa mössor, vantar, halsdukar och filtar och delar ut när det börjar bli mörkt och kallt ute, till de som är hemlösa och inte har någonstans att ta vägen på kvällar och nätter.

Väldigt fint initiativ #0 !

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Fridaaaa
2014-12-08 21:18
2

#6 Därför att det var du som skrev om det såklart 😛

Galenidjur
2014-12-08 21:28
16

#8 Va? Skrev om vad? Det jag skrev i mitt inlägg var att pappa brukar köpa lite mat åt tiggare och att det du skrev om i #1 också var en bra idé. Skrev ingenstans  om att vissa tiggare inte behöver tigga egentligen.  Förstår inte vad du menar riktigt 😃 

Iallafall, nu ska vi inte ta över tråden här haha.

mlina
2014-12-09 16:46
4

#4 Det är sant, men det krävs nog en hel del för att man ska sätta sig ner en hel dag och be om pengar.

Fridaaaa
2014-12-09 16:56
1

#10 Ja det gör det men bara ren fakta hur IRL ser ut tyvärr, lurar oskyldiga 😕

[EllenAlicia]
2014-12-09 18:29
0

#10 ja och hon här har jag sett nästan varje dag i minst 1 månad tror jag (:

00eme05
2014-12-09 22:24
0

Jag hade fått enhalv subway macka av min vän, såg en haltande man (tiggare) som ingen brydde sig om. Gav honom mackan och en peng. Du måste inte ge nåt stort, det är tanken som räknas

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Tina-A
2014-12-09 22:33
5

Jag köpte alvedon, nässpray och lypsyl till en uteliggare nyligen, han blev skitglad. Det känns som att få tänker på sånna saker som de får sällan och som de kanske inte skulle lägga sina pengar på själva.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[EllenAlicia]
2014-12-10 23:20
0

Asså ja har tänkt på en sak.. kommer hon typ dö under vintern eller för de är ju redan minus grader :c ja skulle gärna fråga var hon sov men hon kan inte svenska tror jag. Har bara hört henne säga tack så mycket och hej. Hon sitter inte heller i stan utan typ lite utanför och där är de vara en mataffär. Ser henne aldrig på morronen till skolan men nästan alltid när jag ska hem..

[Twiggys]
2014-12-11 04:03
5

De blir hämtade och lämnade utanför affärer. De brukar vara en skåpbil. I Malmö bor de på en tomt på Industrigatan i skjul och annat hemmagjort. De kommer från Rumänien, egentligen får de bara stanna några månader men undra hur myndigheterna har koll på sånt. Jag läste att det blev kaos i Göteborg när de skulle skänka kläder till hemlösa, de Svenska hemlösa hade svårt att få kläder, det mesta tog de Rumänska som kom flera gånger och krävde mer kläder. Så länge som man ger dem pengar så kommer tiggarna att komma till Sverige, det hade varit bättre om våra myndigheter satte press på deras länders myndigheter men det händer nog inte.

jela96
2014-12-11 06:13
7

16# Fast det gäller ju inte alla romer som är här och tigger. Vet flertalet här som blivit lurade till guld och gröna skogar men blivit hemlös och varit tvungen att tigga. Sitter en man vid närmaste affär här och han sitter där några dagar i veckan och har gjort det över ett år. Han sover i en park så det är många som inte luras även om det säkert finns folk som inte är ärliga.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

[Twiggys]
2014-12-11 21:02
1

Konstigt att polisen inte har tagit honom om han sover i en park, helt ensam. Någon myndighet borde reagera på om han varit där ett helt år!

Tina-A
2014-12-11 23:46
4

#15: var försiktig om personen inte kan svenska, många av dessa rumänier är bara intresserade av pengar och vill inte alls ha mat även om det erbjuds! Så spara på maten, de har mat och ofta iPhones och så iaf. Det sitter en kvinna utanför mitt mans jobb, hon kör dit varje morgon i sin bil och byter om där utanför till sina "fattigkläder" och sätter sig och ser ledsen ut. Bara bluff!!

[Murvel]
2014-12-12 01:55
11

Ja det kanske finns folk som bluffar när de tigger. De flesta gör det inte!  Det finns vissa som bluffar a-kassa också - ska vi inte betala akassa då? Inte betala skatt för att vissa bluffar sjukskrivning?

SLUTA slå mot en sårbar grupp!Tråden handlade om att TS ville vara vänlig nog att ge något till dessa menlösa människor, inte om huruvida de fejkar eller inte… Det handlar - för det mesta - om människor som snart sitter ute i minusgrader och sover i skjul. Jag blir illamående av er som bara måååste argumentera om att vissa fejkar.  Eller som sprider skit från sidor som typ Avpixlat har sagt (som det där att romerna bara snodde åt sig grejer när svenska tiggare inte fick något - det var inte sant!). Ge upp.

Tiggarna är inte ett problem. De är ett symptom på det som är ett problem, nämligen en orättvis fördelning av välfärd, en orättvis fördelning av vem som föds in vilka familjer  (fattig, rik, en familj i ett välfärdsland eller i ett land där man är fattig osv) och en orättvisa i att vissa öppet diskrimineras medan andra premieras. 

Några åker till tältläger och tänder eld på dem för att de hatar tiggare. Sluta vara med och sprida en sådan vidrig människosyn.

Tack TS för att du tänker på andra föruom vänner/familj. Heja dig.

Tina-A
2014-12-12 12:01
4

Ja, fast det är väl bra att veta att väldigt många har mat och någonstans att sova och vill ha pengar istället och bara kastar maten du ger dom. Vill man hjälpa dessa människor är det bättre att ge pengar som de kan skicka hem, istället för mat som ändå bara kastas. Är bra att tänka efter innan vad man ger och vad som behövs. Alla som tigger behöver ju något, men när de har råd med bil och iphone kanske de inte vill ha en macka liksom.