Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2638 ggr
[Lindizen]
2014-12-13 02:22
0

Braceface

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag gick i femman blev jag erbjuden en avtagbar tandställning på grund av att jag bet korsbett. Jag tackade ja men när jag väl fick den använde jag den aldrig. På grund av min trånga gom pressades mina framtänder ut en aning (inte mycket) och gjorde att jag fick sneda tänder. Dock inte något jättefarligt men ändå. 

När jag var 17 fick jag min fasta tandställning och nu är jag 19. Har haft den ett år och jag kan inte trivas. Jag tycker jag ser förj*vlig ut i den, trots att jag ofta får höra att jag tydligen "passar i den", har ett "fint leende" och så vidare så trivs inte JAG. Trodde jag skulle vänja mig efter några månader men det blir bara värre och värre. Fick även dra ut några tänder så har liksom små gluggar överallt? På grund av att jag inte är nöjd nu är jag så rädd för att bli missnöjd senare. (Ja ni ser ju gluggen och det ser ut som jag har 3 kg tandkött - så såg det INTE ut innan tandställningen…)

Denna bilden jag lägger upp är nästan den enda jag har när jag ler. Och ja, ni förstår ju själva. 😭 Snälla PEPPA MIG!!! Lägg upp bilder på er hur ni ser ut efter tandställningen och hur ni såg ut under tiden. Jag vet att jag tycker många passar i tandställning men jag ska bara inse det på mig själv så jag kan börja le utan att hålla för munnen.

(PS ignorera mitt övriga ansikte)

Clementinbarn
2014-12-13 02:34
1

Jag lovar att ingen annan tänker på det förutom du själv, det är väl oftast så! Tyvärr är man ju ofta själv sin största kritiker.
Jag fattade inte ens vad detta handlade om förrän jag läst all text, haha när jag såg bilden så tänkte jag att de va en snygg tjej som skulle skriva något om hur hon känner sig snygg trots tandställningen typ, men det var ju fel! ☝️
Men jag tycker inte det är något fel på ditt leende, använd det utan att skämmas 🙂

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

[Lindizen]
2014-12-13 02:34
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade några bilder till där man ser tandställningen (obs inte dom finaste jag kunde hitta men alltid något). Alltså, jag vet inte varför jag mår dålig över det men jag behöver bara peppande bilder med människor i tandställning för jag tycker egentligen det är sött med tandställning, men eftersom jag är 19 känns det som att det bara är jag som ens har tandställning på denna planeten.

[Lindizen]
2014-12-13 02:36
0

#1 Oj men tack :) Mjo. Hade inte brytt mig om jag var yngre för då är det normalt. Nu känns det som att alla "tittar" för att jag är nitton år och det sätter mig också i en obekväm sits. Jag blir bara mindre osäker och trivs inte alls och jag är så rädd att slutresultatet inte ska vara värt det liksom… Detta sänker mig något så kopiöst men kan inte sätta fingret på varför! 

Men tack för din kommentar =)!!🌺

Cireea
2014-12-13 02:47
0

Jag hade tandställning mellan 16 - 18 och vet du, det är så inne att ha tandställning nu att inte en enda person bryr sig. Förut skämdes jag över mina tänder, jag ville knappt le men nu efter de två åren med tandställning så kan jag skratta utan några problem. Mina tänder är rakare än någonsin! 

Dessutom var det sjukt roligt att få byta ut färgen varje gång jag gick för att spänna tandställningen. Jag körde på allt möjligt galet som att blanda rosa blått och rött. Det var roligare ju mer man blandade. Gör det till en rolig grej, det gjorde jag 😃

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Lindizen]
2014-12-13 02:52
0

#4 Du har nog rätt. Förmodligen sitter det i mitt huvud.

Jaaag vet!!! 😕 var så himla taggad på att få byta färger hej vilt men jag har inte den typen av tandställning…. Den är bara stålig och trist!! Så blev helt depp på grund av det haha.

Har du ingen bild på när du hade tandställning eller dina tänder nu?? =) Skicka gärna isåfall. :D

Cireea
2014-12-13 02:57
0

Jag ska kika efter det imorgon! 😃Har några **hrrm tio tusen** bilder på datorn så jag har lite att kolla igenom, haha!

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Aleya
2014-12-13 09:39
0

Jag tyckte det var kul med tandställning. Har haft två sorter. En som knappt syns. Den satte man längst bak på två tänder. Så var det hakar och så skulle man fästa gummiband. Andra var en gom som man tryckte fast. Ingen brydde sig om tandställning och jag brydde mig inte heller. Du lär ju få komma ur den någon gång.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Tilde]
2014-12-13 14:03
0

Jag hade tandställning ett år under gymnasiet då jag saknar två tänder (de bredvid framtänderna)… Det är tydligen något genetiskt fast ingen av mina föräldrar har det… men ja, jag har helt enkelt två tänder färre än man ska. 😛Hade därmed en ful glugg, även om min mun är ganska trång så det inte riktigt såg ut som jag saknade två hela tänder. Fick i alla fall tandställning för att göra det lite bättre. Nu när jag har fått visdomständer är gluggen ännu mindre och det är faktiskt ingen i min omgivning som har tänkt på det eller kunnat gissa att jag saknar två tänder!

Har tyvärr ingen bild på mig i tandställning, men jag ville knappt heller le när jag hade den. Min kompis tyckte att jag passade i det, men nej… 😂 Lärde mig att leva med tandställningen, för det är ju bara tillfälligt ändå och resultatet är tusen gånger värt det! Hellre genomlida tandställning i tonåren än när man är 30+ liksom. Det är så pass vanligt på högstadiet och framför allt gymnasiet att ingen riktigt tänker på om man har det eller ej.

[M1nho]
2014-12-13 14:11
0

Jag tycker du är jättefin, även om du har tandställning! Jag har själv haft tandställningen från 14-17. Det är inte  kul, men lovar att det är sååå värt det sen efteråt. :)

[rumelle]
2014-12-13 14:59
0

Jag hade nattandställning från att jag var 11-14, sen hade jag fast tandställning i 3,5 år, genom hela gymnasiet och lite till. Var även tvungen att göra en operation, inget stort ingrepp men det var otroligt smärtsamt efteråt. Nu har jag perfekt raka tänder och ångrar ingenting! :)

hund_katt
2014-12-13 16:20
0

Folk tänker på det i max 5 sekunder, om dom ens tänker på det alls. Men du tänker på det hela tiden, inget konstigt med det. Samma sak om man gör något pinsamt, folk tänker på det i bara någon sekund, medan du tänker på det i kanske flera månader, och även efter flera år så kan det poppa upp i huvudet igen. Men ingen annan kommer ihåg det. Slösa inte bort ditt liv genom att tänka att alla kollar på dig. Ingen märker det. Jag tänkte inte ens på tandställningen när jag såg bilden.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse