Att snusa
Visste inte exakt vart jag skulle lägga tråden så den hamnade i övrigt 😛
I alla fall, jag är en tjej på 15 år och har bara provat snusa en gång och tvi vad det var äckligt.
Men nu i typ några dagar har jag haft ett sådant sug efter att vilja snusa, liksom bara känna snusen ligga där under läppen och känna smaken. Har typ tänkt på det hela tiden och är riktigt sugen. Vet inte vad jag ska göra och pappa har bara "hotat" om rökning men han har inte sagt något om att snusa. Undra vad han skulle säga om jag sa att jag vill prova snusa ?
Ja i alla fall så är jag riktigt sugen på att snusa och vet i fasen hur jag ska ta mig till och ja om ni har några bra svar är det bara till att skriva 😉
Usch. Haha har aldrig förstått dem som blir "snussugna". Röksugen kan jag förstå för det är hela grejen med att gå ut, och tända en cigarett. men snus? Det finns inget njut och nöje i det liksom. En prilla under läppen and thats it.
I regel brukar rökning vara ett känsligare ämne för föräldrar. Men, om du bara provat snusa så fortsätt inte? Lägg något annat under läppen istället. För när du väl börjar tar det inte lång tid innan du är fast.
Tycker verkligen inte du ska snusa. Min kompis sa när hon började röka att "hon kunde sluta när hon ville". Nu är hon beroende och kan inte sluta..
Förutom att snus är giftigt förstör det tandköttet och tänderna. Googla "snus förstör tandköttet" så får du några mindre trevliga bilder..
Jag råder dig väldigt starkt att inte börja snusa. Jag har gjort det i femton år och försökt sluta många gånger men det är inte lätt…
#2 Japp. Så kände jag med när jag började röka "Äh, jag är inte beroende, jag slutar när jag vill!". Haha jo tjo ko - nu står jag här 4 år senare med x antal försök att sluta tidigare och ändå röker jag.
TS eftersom du inte rökt eller snusat innan är du inte beroende av nikotin, så bli inte beroende av det då heller! :)
Håller med #3 Har snusat i 15 år jag med. I princip omöjligt att sluta. Börja inte med skiten, onödig kostnad livet ut.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Du ska köpa nikotinfritt snus ELLER ta toapapper. Det funkar. Låt ALDRIG snuset ta överhand för sen är du fast.
Fast TS… Om du känner att du vill uppnå detta:
- Nikotinberoende
- Onödiga kostnader, väldigt lite pengar över i månaden
- Gula tänder (se bifogad bild)
- Äcklig andedräkt
- Gropar i tandköttet (där prillan ligger)
- Muncancer
Och mycket mera trevliga överraskningar, så ja - börja du! Men om något på denna listan inte känns så lockande, börja inte ;-) trots allt ditt val. Och lättare att tala om för någon som inte sitter i skiten ännu att INTE börja än för någon som gör det.
Om du funderar på nikotinfritt snus så vill jag bara säga att det ofta innehåller majsstärkelse som bryts ner till socker och orsakar karies.
Tror jag avstår från att börja snusa, men måste bara försöka bli av med mitt sug :/ Helt wierd att ett sånt sug efter snus bara har uppstått mitt i allt och att jag typ aldrig har snusat 😂
Bra! Börja INTE med tobak. Tro mig. Det är det största misstag du kan göra.
Börja varken röka eller snusa du är för ung började själv som för ung bara 17 år var jag så avråder dej att börja 🙂.
All den där skrämselpropagandan funkade inte på mig (ruttna tänder osv. osv.). Men med erfarenheten bakom så kan jag säga så här:
Började snusa när jag var 14, är nu vid 27 års ålder fortfarande fast, och har flertalet gånger försökt att sluta. Haft lättare att sluta röka än att sluta snusa, och all den huvudvärk man får när man inte snusar får mig att önska att jag aldrig började. För att inte tala om vad himla massa pengar jag lagt på det genom åren! Pengar jag önskar att jag istället lagt undan och gjort något roligt för istället.
Det är aldrig värt att börja med något som i slutändan drar en massa pengar och ger en huvudbry och huvudvärk.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Köp starkaste general och ha inne i två timmar. Du kommer aldrig vilja snusa igen :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#13 Det kan lika gärna få motsatt effekt. Bättre att helt låta bli.
\m/
Snusar ett par-tre prillor om dan när andan faller på (det piggar upp lite och jag tycker det smakar ganska gott) men märker inget särskilt om jag hoppar över dem, aldrig "sug" eller huvudvärk eller liknande. Vissa dagar känner jag helt enkelt inte för det. Fast jag vet att det är ovanligt, de flesta snusare jag känner till gör lätt slut på en dosa varje dag och är helt fast. Så jag skulle absolut inte rekommendera någon att börja.
#14 Tja, knappast när man ligger där dubbelvikt och kaskadspyr :P
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#16 Är ju faktiskt inte alla som gör det. Och har man, som TS, redan testat en gång, utan att få just det resultatet, då är risken större att det är lätt att liksom haka på tåget och fortsätta. Precis så det gick till för mig också. Kände varken av illamående eller något sådant när jag började, och även om jag gjort det tror jag inte att det hade hindrat mig från att fortsätta tills jag vande mig vid det.. Alla fungerar så olika, och då är det väl bättre att faktiskt låta bli helt, istället för att göra något drastiskt som kan vända åt andra hållet likaväl?
\m/
#17 Tja fast om man testat en gång är man inte direkt van haha. Lössnus, starkaste general tror jag inte det är många som klarar upp till två timmar.
Det blir alldeles för mycket nikotin som tas upp direkt i slemhinnorna för en ovan. Jag snackar inte vanligt snus som vem som helst klarar av.
Dock var min första kommentar snarare ett skämt, men det kan ju vara svårt att förstå via text förstås.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#18 Nej, men det sa jag ju inte heller. Pratade mer om att risken finns att man blir sugen att fortsätta också, istället för att bli avskräckt.
\m/