Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: övrigt
Läst 5849 ggr
emma071
0

Hur Mycket får eran Tonåring dricka?

Om du är tonåring

Hur myckat alkohol brukar du dricka?

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

emma071
1

själv kan jag få en lättöl i sammanhang med högtider :) (De är ju gott ;) )

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

Kisemisen
2

inget tror jag. vill helst inte fråga för då tappar kanske mamma förtroendet för mig.

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

emelie92
1

Jag får inte dricka alls.

Ebba-A
4

Inget, och det är precis inget jag lider av heller.

Värd på Choklad iFokus

werner
2

När jag själv var tonåring fick jag dricka i mina föräldrads sällskap och de gjorde ingen affär av det och hämtade mig när jag var ute och festade och då vare ett jädrans gnäll på mig (jag bad dom inte hämta mig förens jag var 18) Nu är jag 20 har väldans sund syn på alkohol och det mycket tack vare att jag festade ganska hänsynslöst när jag var 16-17 och idag dricker jag ungefär 1 flaska vin som kvällsmys med sambon en gång i halvåret men för att tillägga så har mina kompisar som börjat senare än mig att festa och de som jag festade med när jag hade min "festa varje helg period" fastnat i drickandet och festar på samma vis än idag så man ska vara försiktig jag har blivigt mer försiktig sedan jag upptäckte alkoholism i släkten.

Alexandra-S
7

tycker det är en lite konstig tråd, inget illa menat, men man brukar väll inte låta sina barn dricka innan dom är arton.
Jag har aldrig ens provat, och som jag känner nu, kommer jag nog inte ens göra det. Tycker det lucktar så mkt att jag nästan spyr XD

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

werner
1

#6 jag har kompisar vars föräldrar köper ut till sina barn innan de fyllt 15 så det är inget konstigt med det.

[marion69]
2

#7 hua, jag skulle aldrig köpa ut till mina barn. Jag förstår inte varför man gör det! Av vilken anledning?

[marion69]
1

#6 Jag håller med dig. Dricka får man göra när man fyllt 18.

Alexandra-S
1

#7 Det är ju visst konstigt med det! Dom är ju olagliga?!
Nu vill jag inte att vi blir osams eller att det ska bli en massa missförstånd, men dom föreldrarna verkar ju inte bry sig så mkt, kroppen klarar ju inte av alkohol i den åldern.

emelie92
3

Jag hade blivit besviken på mina föräldrar om dem hade köpt ut och bjudit mig på alkohol.. det känns inte riktigt rätt när föräldrarna inte tar på sig sitt ansvar.

Branneli
4

20 år för att dricka hemma & 18 år på lokal där det serveras alkoholhaltiga drycker (med tilstånd) !!

Bara att följa !!

Kroppens funktioner är under utveckling till 20 års åldern ibland längre…… Alkohol försämrar utvecklingen !!

[marion69]
1

Jag håller absolut med om att barn ska inte dricka överhuvudtaget, för det är olagligt och det är inte bra för kroppen i den åldern… inte i någon ålder alls, men extra känsligt just i utvecklingsfasen.

Att smaka ibland under högtid," hur det smakar", helt ok tycker jag. Men då är det en väldigt liten mängd.

DubbelE
0

Jag har aldrig druckit hemma och har aldrig fått av mina föräldrar, dom ser hälst att jag inte dricker ute heller förens jag fyller 18. Jag dricker max några cider när jag är ute men jag är oftast nykter. det är alltid jag som får ta hand om dom som antingen spyr lr gråter (slutar väl oftast med att dom varvar mellan att gråta o spy).

werner
1

#8, #10 - Jo jag blev osams med en mamma när hon köpte ut åt sin son helatiden och jag var yngre än honom och tyckte det var fel, men ovanligt och konstigt är det ej fast mina föräldrar aldrig köpt ut åt mig, bara smakat hemma. Jag blev så sur på henne när hon köpte ut åt sin 14 åriga dotter så vi blev riktigt osams och hon ansåg att jag ratat henne som hennes roll som mamma, ja det gjorde jag och jag ser inget fel med att jag misstyckte hennes mamma roll i den aspekten för klyschan "de får tag i dåligare sorter på annan väg" är inte berättigat. men varken ovanligt eller konstigt är det ej medan jag tycker det är befängt.

Alexandra-S
0

Jo, konstigt är det faktigst - enligt mig. Det är konstigt att föräldrarna inte tar sitt ansvar. Man ska inte dricka när man är så ung, kroppen klarar ju inte av det!? Inte för att den gör det den dagen man fyller 18, men levern eller vad det är, klarar ju inte av att ta hand om alkoholen, visst man kanske kan dricka ett glas då och då. Och jag struntar i vad ni andra tycker om mig nu, att jag kanske är feg och bla bla bla, men jag står fast vid att jag tycker det är omoget att dricka så ung, som om man får högre status för man dricker, fast det borde vara tvärt om, att man ska berömma dom dom vågar stå emot.

werner
1

#16 hög status, och det fick du ifrån? Inget från mig iallafall. Och ja det är konstigt att föräldrarna är så men ändå blir det inte en konstig sak för det är så ohyggligt vanligt.

[marion69]
0

#16 Tycker det är bra av dig faktiskt att inte dricka alls. Det finns ju mycket grupptryck.

Dricker man för ofta så kan det bli en vana, och till slut kan man inte vara sig själv annat än när man dricker. (egen erfarenhet)

Ebba-A
0

Jag kom på att jag ibland kan få ett glas champange på t.ex. nyår. Men det är det enda, ett glas en gång om året för att smaka bara.

Värd på Choklad iFokus

Kisemisen
0

#17, det brukar ju bli så att folk säger "shit drack du? hur mycket? blev du jätte full? va?! spydde du? vad fick ni då? vodka? oh shit? när har dom festen nästa gång?.
Och sen är man helt plötsligt cool.

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Alexandra-S
0

Det är precis det jag menar med att man får hög status!

Branneli
1

Polisanmäl !!

Jag har berättat för de vuxna som finns i våra söners närvaro, att jag gör en anmälan om de köper ut/ bjuder mina ungar på alkoholhaltiga drycker !!

Kisemisen
0

#22, det låter klokt.

Alexandra-S
0

#23 Håller med.

Magster
1

Strunt i det. *ta bort inlägget*

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Branneli
0

Oooops Skrikandes Rynkar på näsan Tyst #25

Kisemisen
0

#25, förstår inte.. är det tråden du vill att vi ska ta bort eller ska vi ta bort ett inlägg?

[mingdie]
3

#6,9,12. Bara för att klargöra. den lagliga åldern för att köpa alkohol är 20 år och 18 år på restaurant men det är helt lagligt för föräldrarna att bjuda på alkohol när man är tillsammans. Så att säga att dricka alkohol inte är lagligt innan man fyllt 18 eller 20 är fel.

Bland våra vänner är det ingen som skulle köpa ut alkohol till minderåriga men nog har våra tonåringar fått smaka på alkohol och från 16-17 års åldern kunnat få ett glas vin eller en öl beroende på hur mogna dom är.

Tänk om vi svenskar kunde börja umgås med alkohol på ett mer vuxet sätt. I många andra kulturer så har alkohol inte den stigman som den har i Sverige. Där kan man ge ungdomar ett glas vin, ofta utspätt, eller en öl vid en släktmiddag eller annan tillkomst.

I vår bekantskapskrets så har vi nu många barn i 14-20års åldern. Dom har alla blivit behandlade på liknande sätt och har kunnat få smaka och senare från 16-17 år kunnat få ett glas av något när vi är tillsammans. Alkohol har inte varit någon stor grej men så är föräldrarna inte några som super heller. Ingen av dessa ungdomar är ute och super utan har också en sund syn på alkohol.

Jag tycker att ungdomarna här inne har en bra syn på alkohol. Fortsätt med det. Att ta ett glas eller två imellanåt skadar inte kroppen men att supa sig full ofta kan vara väldigt skadligt.

werner
0

Jag själv som sagt har fått alkohol från kompisa som även dom ej kunde köpa ut så det var säkerligen från deras föräldrar men det är väll inget jag kan rekomendera och som sagt jag är den enda av dom som ej dricker idag mer än 1 vinflaska per år idag.

Och jag tror föräldrarna här och ungdommarna egentligen vet de egentliga åldrarna. Jag har dock knappt druckigt sen det blev lagligt för mig så mina erfarenheter har gjort att jag fick en sund syn på alkohol medan en del har en jätte konstig syn, värre är det nästan med dom som började dricka när dom kom in på krogen för de festar mer än överdrivet, hör varje helg hur någon blir utkastad .

sasha-
0

Fast jag förstår de som hellre köper stark cider till sina barn om det gör att deras barn inte köper hembränt av någon langare, som kan innehålla bla träsprit som gör en blind eller död.

Vippelicious
1

Jag får inte dricka alls för mina föräldrar. Ibland har man väl druckit något glas champagne, men det är fortfarande inte tillåtet egentligen.

Tycker nästan att det är bra, annars skulle det kännas så konstigt om föräldrarna köpte ut till mig :S

Medarbetare på fantasy.ifokus

[Lindizen]
1

#2, HAHAHHA åh herre min JETANES. Klokt sagt…. Dock är det inte så det verkar vara nu mera hahah

Scorpio97
0

Har blivit bjuden att smaka hemma, men då handlar det om en-två klunkar cider eller vin (just för att jag var nyfiken på smaken).

Jag är sjutton, och går inte på fester och så och dricker. Har bara druckit dom få klunkarna hemma, så jag har aldrig blivit full eller påverkad. Dock tror jag inte mamma skulle skälla ut mig eller protestera om jag gjorde det, så länge det inte var överdrivet ofta eller jag blir stupfull varje gång, samt att jag fortfarande sköter skolan och så. Dock skulle min mamma aldrig köpa ut till mig medan jag är minderårig.

//Jessie

Kadoor
1

Får inte dricka alls, och det gör ingenting för mig. Är inte intresserad av att festa eller dricka. :P förstår liksom inte ens grejen med att supa sig full så att man spyr och glömmer det som händer, bara totalt onödigt och framförallt töntigt om man gör det för att vara cool enligt mig(min åsikt så inga påhopp tack). Förlåt men om man har det som intresse kanske man ska hitta annat att göra. ;)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

elinkw
1

Är 18 år och har fått dricka sedan jag var 16-17. Har alltid varit ärlig och varit noga med att vara hemma de tider de sagt att jag ska vara hemma. Så de har alltid kunnat lita på mig när det kommer till sånt. Nu dricker jag dock inte alls längre och ser ingen mening med det heller.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

[M1nho]
0

Är 19 år och bor inte hemma så får dricka hur mycket jag vill. När jag var 18 år drack jag rätt så ofta då det var mycket studentfester,  men nu knappt någonting alls.  Jag har inte fått något av mina föräldrar, men jag har fått gå på fester och så.  Dom vet att jag tar det lugnt.

Whippet
0

Ehm tycker det är en konstig tråd, då det är olagligt att dricka när man är under 18. Och helst ska man vänta tills man är 20 då man har utvecklats klart då, Tycker det är svin äckligt med alkohol.. 🤮🤢

I'm out Vilar huvudet i handen

[Lindizen]
0

#37 Det är inte

Edit: Vad i??? Hela texten försvann. I varje fall, det är inte olagligt att dricka alkohol om man är under 18. :-)

[Nettan120]
0

Dricker lagom tills jag når gränsen full utan att spy

Fridaaaa
2

Drack i princip ingenting under tonårstiden, blev aldrig full vilket jag är stolt över, knappt ens lullig. Sedan tål inte min mage direkt alkoholen heller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Fisken
0

Som pappa till 3 tonårsdöttrar så blir jag glad när jag läser denna tråd. Ni direkt kastar er inte över första bästa fylla  - verkar det som.
Sen kan jag bara hålla med. Föräldrar/Vuxna ska inte köpa ut alkohol till yngre.  Varför det är 20 års åldersgräns är för att det är då det har ansetts att hjärnan är färdigutvecklad.  Sen (tror) jag lagen säger att det är ok att dricka i mat-sammanhang vid 18 års ålder.  Så jag kan "köpa ut" åt min döttrar först när de fyllt 20 år.  Efter 18 år kan jag bjuda på ett glas vin till maten om det passar sig men jag har alltid ett alko.fritt alternativ stående på bordet. Flickan som är 17 år får faktiskt nöja sig med alko.fritt (även om hon vill ha vin).

Lia
0

#41 Om man ska vara petig så är det bara restauranger och barer som får bjuda 18+ åringar på alkohol. Att bjuda hemma är också att köpa ut, även om det inte är någon stor mängd.

Jag drack ingenting innan min 18-årsdag. Och jag har inte haft något hemma förrän jag fyllde 20. Känner inget direkt behov av att dricka, och jag har endast blivit full några enstaka gånger. Det leder alltid till konsekvenser för min del, så det är inget jag uppskattar. Så jag är försiktig med alkohol.

Wellcraft
1

Jag får dricka hur mycket jag vill. Dock är jag två månader från arton och jag klarar mig väldigt bra på egenhand, så finns inte mycket att oroa sig för vad gäller mig.

Jag har druckit till och från sedan jag var tolv, det var först när jag var femton som jag berättade för mina föräldrar att jag drack.
Inte blev de glada, men de vill hellre att vi skulle ha kontakt när jag dricker än att de förbjuder det och jag går och super i smyg.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Nettan120]
0

Jag är nu 18 så nu får jag dricka hur mycket jag vill men håller mej nu mera vid full eller grogy :) nu dricker jag varje dag dock :/ 2.25 eller så runt där ibland högre saker men inte då alls mycket av det :) Började som 17 åring första gången jag drack var med mitt ex vid en skola här i Småland:/ var helt redlös kunde inte ta hand om mej själv spydde som en kalv och det värsta var att ingen av sällskapet tog hand om mej i de stadighet.

[rumelle]
1

När jag var 14 kunde jag få 1-2 cider 2,25% alkohol av mina föräldrar om jag skulle på fest. När jag gick på gymnasiet kunde det vara 1-2 cider eller annan dryck med ca 5% alkohol. Oftast drack jag inte ens upp det jag fick då jag aldrig har varit något vidare förtjust i alkohol. Mina föräldrar visste det och litade därför på mig. Det var dessutom väldigt sällan jag gick på fest. 

Nu är jag lite äldre och dricker fortfarande väldigt lite och väldigt sällan. Har aldrig varit direkt full men har känt mig aningen påverkad. Kände mig mest trött och lite yr så jag är inte speciellt lockad av att dricka mer.

[Älskamig]
1

Mina föräldrar vill väl knappast se mig full, så antar att de helst undviker att se mig dricka osv. Dock har de tyckt att det varit ok att jag tar mig lite vin, champagne osv vid högtider. De vet att jag aldrig varit full och att jag aldrig festar, så de vet att jag sköter det där bra. 😊