Vad kostar ppiller?
Nu ska jag till umo nästa vecka igen för att ta ut nytt recept på ppiller. Förra gången sa barnmorskan att det kostade 100 kr för ett år med ppiller, och att det bara är de 3 första månaderna det är dyrare. Ok, nu har jag testat 3 månader och är nöjd. Nu till min fråga, om jag hämtar ut ett paket med ppiller på apoteket, har jag ju 3 stycken paket kvar, och då till min fråga, kommer ett paket ppiller bara kosta 25 kr då? Eller måste man hämta ut alla på en gång?
Du hämtar ut alla på en gång, dom är liksom sammansatta i en årsförpackning och då får du betala 1000 kr. :)
Det beror helt på vilket p-piller du har. Priset varierar mellan sorter och tror även det gör det mellan de olika länen.
Har cilest 28. Hon sa att ett års förbrukning kostar 100 kr. Jag har inte råd att slänga ut 100 kr på ppiller nu innan jul :( kan man köpa en karta på umo?
Det borde ju gå att köpa ett paket åt gången, jag får alltid frågan om jag vill köpa för 3 månader eller om jag vill ta alla 4 paket på en gång. Väljer alltid att köpa ett åt gången. Nu är jag lite äldre, men förr kostade alltid ett paket 25 kr. Vet inte hur det ligger till med just din sort, men gå och fråga på apoteket :)
I mitt län kostar p-piller 25 kr.
Sist tog jag ut för 6 månader och betalade bara 25 kr :)
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."
Jag har bara kunnat hämta ut för ett år i taget och då har det kostat mig 350kr. Men du kan ju fråga på UMO om de har en karta du kan få köpa löst?
Jag betalar 100 kr för en förpackning som räcker ett år, så det varierar. Vet att dom har sagt till mig att om jag skulle behöva går det att få en karta av dom (exempelvis om jag ska förnya men dom inte har tid tillräckligt snabbt). Skadar ju inte att fråga.
//Jessie
Jag tar alltid ut ett paket, alltså för 3 månader, och då kostar det typ 20 eller något. Har dock Yaz, så vet inte om det är annorlunda med dina p-piller. Fråga på umo är nog det smartaste 🙂
De jag hade var helt gratis :) Så det är olika.
Här är vissa sorter gratis tills man är 20, men annars varierar priserna.
Man kan inte köpa en karta på UMO, men man ska kunna hämta ut 1 paket eller tre paket också på apoteket.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mina minipiller kostar över 100 kr för tre månader! :o
Vet att för ett år kostar dem 100 kr. Behöver bara en karta just nu till, och har inte räd att lägga ut 100 kr, så hoppas de kan sälja på umo med….
I Västerås betalade jag 25 kr per paket (tre månader) Cerazette. Det fick alla under en viss ålder :)
Här jag bor tror jag dom sa att när man är under 21 (?) kostar alla sorter 25 kr för 3 månader.. Alltså blir de 100 på ett år. Jag tar ut 1 paket/gång alltså för 3 månader. Tycker det är ganska simpelt (: Tror apoteket tycker de är den bästa lösningen också. Eftersom de är vad dom föreslår åt mej.
Men sen var de nån som sa att hennes ppiller kostade 800 kr om året och hon är typ 15, så de kanske beror på vart man bor..
jag bor i västernorrland och har inte de "vanliga" p-pillren som barnmorskorna brukar föreslå(prionelle, cerazette o.s.v.) och mina piller ingår inte i läkemedelssubventionen och är därmed svindyra, betalar över 1000kr/år för mina p-piller men när man pratar med de på ungdomsmottagningen kan man be om att få 4 uttag med 3 kartor i varje eller 1 uttag med 12 kartor i. Jag brukar ta 4 uttag med 3 kartor i varje och sedan hämtar jag ut 2 uttag åt gången så det inte blir svindyrt men jag vet ändå att jag har piller hemma.
#15 Får man fråga varför du har valt att äta så dyra? Antar att det är av en särskild anledning.
Wow. Mina minipiller är svindyra. 600 kr för ett år. Dom togs bort från högkostnadsskyddet för innan kostade dom runt 100.
Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.
blött otroligt mycket och länge när jag haft mens innan jag började med p-piller. till en början fick jag prionelle utskriven men dessa hjälpte inte mot mina blödningar så efter 6 månader fick jag byta till en sort jag inte minns namnet på, även dessa åt jag i 6 månader men de gjorde mig så sjukt deprimerad, jag kunde börja gråta helt utan anledning och när någon frågade varför jag grät så jag inte kunde andas hade jag inget svar,(dessa piller kostade runt 100kr/3 månader har jag för mig och de ingick i läkemedelssubventionen.
Efter 6 månader då jag gråtit varje dag fick jag börja med de piller jag äter nu och de funkar kanon, har förtillfället mens var tredje karta (menscykel på 76 dagar) och blöder då "lite"(för andra kan det nog vara normala blödningar) i 4-5 dagar.
Innan jag började med p-piller hade jag en menscykel på 21 dagar och blödde då extremt mycket i 7 dagar vilket resulterade i 14 mensfria dagar per cykel, detta ledde sedan till järnbrist och då fick jag cyklo-f utskriven, åt 2 tabletter 4 gånger om dagen 9 dagar av 28,(då jag hade mens), åt dessutom värktabletter mot mensvärk och järntabletter för att minska järnbristen under dessa dagar och jag kände att det inte var hållbart att äta ca 11 tabletter om dagen varje dag jag hade mens i längden så det var därför jag skaffade p-piller till stor del. och ändå höll jag ner konsumtionen av värktabletter så gott jag kunde, åt de bara när jag var på skolan så jag kunde klara av lektionerna och på kvällen så jag kunde somna…
#18 Oj! Okej, men då förstår jag att du behöver speciella p-piller. Låter väldigt jobbigt det där! :/ Tur att du i alla fall har det bättre nu, trots att det är väldigt dyra piller! 😮
Så, till frågan; Om barnmorskan säger att ppillrena kostar 100 kr per år (vilket hon sa förra gången), tyder det på att jag kan gå och hämta ut ETT paket på apoteket för 25 kr?
#20 Om de har enpack. Jag kunde bara ta ut för 3 månader, 6 månader eller ett år om jag minns rätt, Samt brukar vara dyrare om man tar ut få åt gången än alla på en gång.
#20 De flesta kommer nog i pack om 3 månader(?), så kan man få två paket för ett halvår exempelvis, eller hämta alla på en gång. Du borde kunna hämta ut endast ett paket som då kostar 25 kr ja :)
#20 Verkar vara olika. Jag fick inte välja, utan kan bara få ut års-paket. Det är alltså bara en förpackning med kartor som räcker ett år.
//Jessie
Jag fick ut för 9 månader i taget.
Jag har absolut inte råd denna månaden att ta ut, och jag har nästan helt slut på kartan. Ska till barnmorskan imorgon bitti för förnyelse, men jag kommer ju inte kunna hämta ut dem pga att jag bara har 30 kr kvar att leva på denna månaden… Och så ska jag åka bort sen när jag väl har pengar igen, så vet inte hur jag ska lösa det… Har så att det räcker denna månaden ut, men har tappat 3 tabletter, de dagar innan jag ska få mensen…
När jag menar ett paket, syftar jag ett paket för 3 månader :P
#25 Ingen du kan få låna dem få kronorna av?
#26: Nej, tyvärr.
#27 Inte ens dina föräldrar?
Någon måste väl kunna vilja låna ut pengar? Känns väldigt onödigt att sluta ta pillren för att sedan börja på en gång igen ^^
om barnmorskan skrivit ut 3månaders förpackningar är det det du får, enklast är väl att kolla upp vad du har fått för recept på apoteket, vanligast är att man bara kan hämta ut 3 månader, bara ett år eller att man får välja mellan de alternativen :)
Jag fick för ett år, och så fick jag en karta också frö att jag nu inte hade råd med att hämta ut receptet innan jul (: Tack för alla svar iaf :) Ni är bäst!