Betyg hjälp!
Imorrn får vi våra betyg av rektorn!
Idag fick några veta sina betyg ibland annat no, matte och engelska!
Jag och mina 2 bästisar bytte skola nu när vi skulle börja sexan och vår matte och no lärare sa att vi fick sämre betyg bara för att vi bara gått här ett 1 termin och vår klassföreståndare sa att de fick vi inte men vi ska prata med rektorn imorrn.
Men vad tycker ni, är de lämpligt eller?
De kan ju bara bedöma det de ser från er under terminen ni gått där, är det de får utgå ifrån.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En av mina bästisar sa vår matte och no lärare att hon var värd ett C men bara för att hon bara gått en termin fick hon ett D men hon har ju liksom jobbat för ett C
Tyvärr så förstår 90% av lärarna inte saken med det nya betygssystemet.
Om hon har uppnått kriterierna för ett C ska hon få ett C, om hon uppnått kriterierna för ett A ska hon få A har hon Upnått C och lite utav A ska hon få B.
Lärarna tror dock ofta att man i Sjuan inte kann få högre än C, vissa tror det för att dom helt enkelt inte fattar att nior och sjuor har olika kriterier. Har man förtjänat ett A i Sjuan eller sexan eller åttan ska man få det. Andra vill inte sänka betyget inom nästa termin och ger därför lägre betyg bara för att lärarna inte vill se sina elever sänka betygen.
Vad dom inte verkar inse är att detta är otroligt omotiverande för en massa elever. T'ex hade min lilla syster A i alla spanska prov var, flitig och kunde tala men hon fick ett C i betyg eftersom läraren säger att man inte kan få A i sjuan. Vilket naturligtvis är helt dumt! Har man uppnått sjuans krav för A ska man få A. Om man inte får det man förtjänar tänker vissa elever att de inte behöver jobba så hårt eftersom de ändp inte kommer få så höga betyg de förtjänat och pluggar därför inte och i nian blir det svårare då.
Sedan finns det lärare som tror att man kann sätta slutbetyget på E om man missat ett moment och skrivit E på det också om man kanske skrivit A och B på alla andra saker och varit flitig på lektionerna.
Förstår mig varken på alla lärare, och det nya betygssystemet. Väldigt många elever är irriterade.
Det är dumt att rikta sig efter sådant! har man uppnått kriterierna för en viss årskurs ska man få det betyget man förtjänar allt annat är bara dumt.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Låter som att din lärare inte har koll på betygssystemet… Uppnår man kriterierna för ett speciellt betyg ska läraren sätta det betyget, eller om man till exempel når alla kriterier för E och några för C får man D, samma sak om man når alla för C och några för A. Hur länge man har gått på en skola och/eller vilken årskurs man går har ingen betydelse. Så där har din lärare heeelt fel!
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -