vill banta efter nyår
jag är fjorton, 170cm och 73 kg. mitt mål är att börja banta efter nyår, så jag har smaskat i mig saker men ska sluta till nyår. jag vill starta ett instagramkonto om detta men kan inte starta fler på min mobil, snälla kan någon göra ett åt mig!! ber er, måste göra ett. vill också be om förslag, vill gå ner i vikt men är en godisgris- kan jag äta nåt jätte gott hela tiden utan att gå upp i vikt? typ nötter etc.. nötter har mycket kolhydrater så skit i det, men något hälsosamt, nyttigt och gott. tuggar tuggummi men det hjälper inte!! #SOCKERSUG!!!! ideer till bantning?? dessutom- kan någon göra ett konto åt mig! :(( ber dig som lääser :((
/äckligt anonym.
Sluta äta skräpmat. Följ matcirkeln, tallriksmodellen och livsmedelsverkets kostråd, minska på kolhydraterna och ersätt den delen med grönsaker. Träna lite extra, men övermotionera inte. Du är fortfarande så ung, banta inte. Så länge du är frisk, mår bra och hälsan inte påverkas spelar dessutom inte vikt någon roll.
//Flöffo
Banta är inte alls hälsosamt, om du äter mindre mat kan kroppen få för sig att den måste spara på det lilla den får och då mår din kropp dåligt + du går upp i vikt. Om du nu vill förändra din kropp rekommenderar jag att du börjar motionera och äta saker som du vet är hälsosamma, sen spelar det ingen roll om du äter godis ibland, men det är ju alltid bra att dra ner på sockerätandet såklart.
Det är inget fel på nötter, ät på bara. Kan ju säga att det är tusen gånger bättre än att äta godis som innehåller massa konstiga ämnen. Sen är det ju så också att inget är bra i för stora mängder, men det är nog inte så stor risk.
Att du vill ha nånting att äta på hela tiden är troligtvis bara en dålig vana, som kanske kommer av rastlöshet eller nåt annat. Om du håller dig sysselsatt kommer du inte känna det suget lika mycket. Testa göra nåt annat nästa gång du känner så, ta en promenad, gör läxa eller vad som helst som får dig på andra tankar. MEN ät bra och regelbundna måltider under dagens lopp.
Jag bor med en utbildad kostrådgivare, så jag har lärt mig en del genom det. Inte för att det här va så mycket att komma med kanske men det är nåt iaf. Och man ska absolut inte banta. Kan inte säga nog mycket att en hälsosam regelbunden kost och motion är det bästa!
If you are going through hell, keep going!
Ät bra, banta inte. Alltså hur gammal är du?
Gud vad bra jag stavar…
#4 14
//Flöffo
#4det står i första meningen i #0
gud vad dålig jag är:p lite ouppmärksam, förlåt. att banta i vår ålder är ingen bra grej, men att sluta med skräpmat och godis är därebot det. Du ska vara stolt över dig själv och göra saker som är bra för dig och inte banta, för det är inte bra i någon ålder och särskilt inte i våran.
Gud vad bra jag stavar…
Kolla in användaren healthyisthenewskinny på instagram och sök dig till bra, nyttig och sund inspiration! Tror och hoppas att ingen kommer ge dig bantningstips här. Något du förstås kan göra är att minska på godis, sockersuget kan man bli av med. Lättare för vissa, svårare för andra. Om det är värt att sluta äta godis för alltid vet jag inte, jag har inte tyckt det varit värt det. Man lever bara en gång, ingen vet hur länge.
Tänk efter: Blir du hetsad av andra, bilder, osv för att gå ner i vikt eller känner du själv att du banne mig inte står ut med dig själv? Försök skilja på de två. Media har en stoooor inverkan på vårt behov av att "banta" eller "fitta" till oss.
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
För det första "banta" seriöst? I din ålder handlar det om vad man stoppar i sig. Och ser till att man rör sig. Jag är 170 och väger 73 kg, ser inte tjock ut. Engagera dig mer i nån aktivitet eller hobby och va inte så utseendefixerad. Du måste inse att du måste ha hand om dig själv. Säg att du ska bli mer hälsosam istället.
Sockersug är ett beroende, och ju mer du drar ner på det ju enklare är det att sluta äta godis. Många förlorar tycke för sötsaker helt när de går på diet. Och generellt kan du inte äta massa saker och gå ner i vikt. Vill du gå ner i vikt är det viktigt att du har regelbundna måltider och äter från hela tallriksmodellen. Men att gå ner i vikt handlar inte om att "banta". Tycker det är ett hemskt ord. Jag tycker det handlar om att få en ny livsstil som ändrar din kropp och får dig att må bättre fysiskt och psykiskt. Och snälla tänk på at vågen bara är en siffra och att din känsla över din kropp är a och o. Jag skulle säga att du bör ta vara på din ålder och gotta dig bäst du vill ;)
#3 Banta är inte ohälsosamt, det är inget fel eller ohälsosamt att gå ner i vikt. Beror såklart på ens vikt och metod. De första meningarna på bantning-artikeln på Wikipedia; "Bantning är en tillfällig och systematiskt förändrad diet i försök att minska i vikt, dock inte genom en kost som uteslutande består av vätska, vilket kallas att fasta. Bantning och motion är de första åtgärder som bariatrin föreslår vid övervikt och fetma." Ts, du är smått överviktig enligt isobmi, sluta äta godis och skräpmat så kommer du nog gå ner i vikt.