Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1700 ggr
Feelicia
0

Skolan, betyg, ångest, m.m

Jag bytte skola nu till sexan och jag har kommit in i den så himla bra med kompisar och så!

Jag älskar verkligen min klass!

Men jag har väldigt svårt för fokus, konsentration och sånt.

De är värst i matte.

Jag förstår aldrig nått av vad matte läraren förklarar, även fast jag efteråt säger att jag inte fattar och han förklarar igen.

Vi har ett halv år kvar med den matte läraren sedan byter man i klass 7….

Nästa år blir vi runt 25-30 st i klassen och nu är vi 9 st.

Jag fick E i matte jag vet att de är bra och blablabla så de behöver ni inte skriva men jag vill ha högt betyg!

Nästa matte lärare vi har i 7:an kommer jag liksom behöva mer hjälp och han kommer ju liksom inte förstå att jag behöver extra hjälp.

Många lärare har också frågat mig te x om de känns som att min hjärna tänker för fort och jag liksom inte inner med och att om jag har svårt att sitta still.

Men de är liksom på dom lektionerna man behöver sitta still, jag brinner verkligen för idrott och när man får springa runt också!

Vi sitter i klassrumment med bänkarna mitt i mot varandra så man ser dom framför sig.

Jag sitter och viftar med fötterna brukar dom liksom säga till mig.

Har verkligen ångest över vad jag kommer få för betyg!

Geru
0

Kolla upp om det är så att du kanske har ADHD eller liknande.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Feelicia
0

Vad skulle de göra för skilnad och kolla upp de jag är ju fortfarande så då?

Scorpio97
0

#2 Man kan behandla ADHD

//Jessie

Feelicia
0

Vadå behandla? #3

Scorpio97
0

#3 Man kan få läkemedel som minskar symtomen, och jag antar att man även får annan hjälp? 

Min kusin har ADHD (samt autism) och hon äter mediciner men får även annan hjälp från sjukvården, vet dock inte exakt vad. 

Du kan ju googla lite om du vill veta mer vilken behandling man får. Hittade bland annat denna sida: http://www.levamedadhd.se/index.php/att-leva-med-adhd/behandling

//Jessie

Geru
0

#2 Du kan bland annat få hjälp av skolan då. Mer än medicin finns det andra sätt att lära sig att kontrollera ADHD.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

taylor__lambert
0

det du beskriver tyder på symptom av ADHD/ADD, om du har svårt i andra ämnen förutom matte så bör du söka hjälp. om du vill få hjälp med det kan jag ju säga att det är bra om du söker vård snarast då det i vissa delar av sverige tar längre tid än andra (skulle tex fått vänta tre år i Karlstad medans här i stockholm tog det bara 3 månader innan vi började med utredningen), man kan få hjälp av en skolas kurator (kuratorn kan ge dig ett snabb test som visar på om det finns tecken på ADD/ADHD) eller så går man direkt till psykolog. Ju tidigare du tar kontakt desto bättre blir det till gymnasiet (vilket jag fick lära mig den dumma vägen)!

Jag håller själv på med utredning för ADD och Aspergers  (var ursprungligen för ADHD/ADD men testerna riktade sig i denna riktning) jag hoppas på medicinering snarast då när jag gick på sertralin (för depression) fick jag ökad koncentrations förmåga vilket jag pratade med min psykolog om som berättade att det var mycket vanligt för bokstavsbarn och hon tror att när jag får medicin kommer jag känna att allting blir mycket enklare.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

fridis0425
0

hej! jag går också i sexan. <3  du är inte den ända som oroar sig över sina betyg! I sexan får man ju betyg och då kan man känna sig pressad eller att man vill ligga på topp hela tiden. Jag föreslår att du pratar med dina föräldrar, som ringer till din lärare och berättar att du har lite svårt att koncentrera dig på speciellt mattelektionerna. Det finns en grupp man kan gå i, i min skola om man behövde extra hjälp med något ämne eller så.  Du kanske kan tipsa en lärare om det!

Feelicia
0

på min skola går det 50 elever 2 matte lärare 1 av dom är rektorn och har många andra lektioner tror inte de finns nån grupp där