operera nässkiljeväggen under 18?
Hej! Jag är en tjej på 13 år som har ett rätt så jobbigt problem. Det är min näsa. Jag har svårt och kan knappt andas ur min vänstra näsborre. Jag misstänker att det är min skiljevägg som är sned, för att min lutar å ett håll (jättefult och det förstör mitt självförtroende mycket) så att det blir en buckla åt höger.
Hur gammal måste man vara för att operera näskiljeväggen så att jag kan andas normalt?
Frida
Om det stör din andning så ska det väl gå att göra redan nu? Kan dock ta lite tid innan de tar in dig kan jag tänka mig :)
Kontakta vårdcentralen så kan de ge dig svar. Om det är något som påverkar utseendet kan det hända att de vill vänta tills du har vuxit färdigt.
Iom att det stör din andning och därmed också din hälsa så får du det gratis av landstinget. Börja söka via vårdcentralen, och det är antagligen inte nässkiljeväggen som är problemet. Jag har själv opererat mig i näsan då jag var ständigt täppt på båda sidor och det var en annan del som dom tog bort, jag kommer inte ihåg vad den heter dock…
/Christine
Om det bara är kosmetiskt så skulle jag vänta, men eftersom det påverkar din andning så tycker jag du ska prata med dina föräldrar så de kan kontakta vårdcentral som bör kunna ge bra rådgivning kring vad som är möjligt och inte och om du kan få remiss till rätt ställe. Sedan kan det ju ta ett tag, men om det påverkar din andning kan det ju vara värt den väntan.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
tack så jättemycket för hjälpen!❤️ Just nu är mina föräldrar bortresta med jag ska säga till dom på måndag🙂.
#3 Var din näsa sned när du opererade dig? För min näsa är ju sned🤔
Frida
#5 - Det var den förvissa inte, men oavsett så är vårdcentralen steg 1 :)
/Christine