Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 7291 ggr
[Nigihayami]
0

Ångest av att sova ensam

Jag har alltid varit van vid att sova med någon. När jag var runt 4-5 år sov jag i en säng precis jämte mamma, vi delade sovrum då. Sen flyttade vi och då sov jag inne hos mamma och pappa efter ett antal ångestattacker och skrik mitt i natten. Där sov jag tills jag var kanske…11-12? Sedan tyckte jag att jag var för gammal för att sova med mamma o pappa, och de tyckte inte om att jag sov i deras rum. Men pga att jag verkligen inte kan sova ensam flyttade jag in i min lillasysters sovrum. Nu sover jag i en våningssäng med min lillasyster i hennes sovrum och är 13 år.
När jag var runt 10 tänkte jag alltid "Men jag växer ifrån dehär, det kommer med tiden". Men än så har det inte hänt någonting.

Jag vill verkligen kunna sova ensam, i MITT rum i MIN säng. Men det GÅR INTE. Lampa hjälper typ inte, jag har ingen hund jag kan sova med eller annat husdjur, och vi kommer inte skaffa heller. Jag har ingen TV på mitt rum så det är inte heller ett alternativ.

Jag vet inte riktigt vad som gör att jag får sån sjuk ångest av att sova ensam. Jag tror inte på vampyrer o sånt, men jag kan ändå inte låta bli att tänka att det KAN stå någon bakom dörren, någon kan dyka upp vid kanten av min säng. Jag vet att det aldrig kommer hända men det går verkligen inte att tänka bort det.

Jag känner mig inte så bekväm med att prata om mina föräldrar om dehär, så jag vette tusan vad jag ska göra):
Jag vill inte tillslut bli en artonåring som aldrig sovit själv.

Någon som har ett förslag?
(är inte heller säker på vart denna tråden ska vara, så jag chansar)

Wanzel
6

Har du prövat att ha på musik/ljudbok/naturljud? Bara något som gör att det inte är helt knäpptyst i rummet.

hahael
1

Nattlampa? Jag kan känna obehag av att det känns "tomt" bakom min rygg, då brukar jag lägga en kudde eller så där så det känns som om jag har "ryggen säker". Öppna dörren och ställ en lampa där? 

Vet inte riktigt då jag aldrig riktigt har haft andra sovproblem än att jag kan vara vaken i flera dygn.

Klart att laxen ska ha en jolle

Nwmo
5

Skaffa en hund, kommer någon in så hör du det pga hunden. Eller så skaffar du en kille..

- Emil

hahael
0

#3 Good plan :DD

Klart att laxen ska ha en jolle

Gerro
1

Ni kanske kan skaffa en katt?
Vet att jag känner mig tryggare när min kisse ligger & sover vid mina fötter

[MikeW]
6

Eller varför inte ett gosedjur? Hjälper det tro?

Sugar Mist
2

Jag har samma problem, löser det dock genom att låtsas att en kudde eller liknande är en riktigt person så ligger jag och kramar den, om inte hunden väljer att hoppa upp och agera kudde. 

Tvingar mig även att inte tänka skräcksaker och kolla på skräckvideos innan läggdags/kvällen(Om inte någon kompis sover över då), och sedan fokusera på positiva saker och alltid somna med ett leende på läpparna.

-

[Nigihayami]
0

Tack för alla förslag!
Hund, som jag sa i texten, går inte eftersom min familj vill inte ha hund eller något annat husdjur alls just nu. Katten är ute :/
Jag ska nog försöka med radio, för radion går väl hela natten?

Dedär med gosedjur funkar väl sådär, känner mig tryggare med ett dock haha xD

#7 Skönt med någon som har samma problem, verkar inte vara så många :/ Dedär med kudden var smart, jag har ett ganska stort panda-gosedjur (lika stort som halva mig typ) som kanske kan agera människa hehe.

Gimbergsson
5

Det bästa är nog att ta det i småsteg. Börja med att lägga dig i din säng en kortare stund på kvällen medan du läser en bok eller lyssnar på radio och gå sedan och lägg dig hos din syster. Sedan kan du utöka tiden lite i taget, tillslut kanske du somnar i din säng. Tvinga dig inte till någonting, går det inte så går det inte utan gör bara det som känns bra. Tillslut kanske din säng känns helt trygg för dig och du känner inte ett behov av att sova med din syster längre.

Jojaton
3

#8 försök ha ett gosedjur i sängen och radio eller spellista på spotify lr nått som går på repeat hela natten. Ha då en speciell spellista som du BARA spelar när du ska sova, tillslut vänjer sig kroppen vid de sångerna och går in i "sleepmode" när du hör dom :)

Johanna - Instagram

[MikeW]
1

Ha 100 gosedjur med dig!! =D Det borde funka =D

[Nigihayami]
1

Okej så ikväll ska jag tusan försöka på riktigt. Nattlampa, radio, 500 gosedjur & 500 kuddar :P

Wish me luck xP

Tack för alla förslag allihopa!

[Nigihayami]
0

Förresten vad tror ni är bäst, stängd eller öppen dörr?
Stängd gör så att det blir så varmt i rummet, fast öppen gör så att man ser ut i korridoren :/

Sugar Mist
3

Ha den på glänt c:

-

[Kajsaa_00]
2

#3: Kille e bättre 😉😊

Wanzel
0

#13 Skulle nog ha den på glänt, om du inte vill ha den vidöppen! Om det inte känns bra så kan du alltid gå upp efter ett tag och öppna mer/stänga nästan helt🙂

Lycka till!

[[Mellebelle]]
3

sakffa råttor! :D dom är duktiga på att låta om nätterna då är du inte ensam kan jag lova!

Majja_Lajja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har alltid dörren öppen och tre lam åpor tända när min syrra (som jag delar rum med) väl är borta är dock bara 10 (snart 11) och så sover jag med ett gosedjur med en bror med en massa oljud på andra sidan väggen såå…… men själv är jag mörkrädd och tror på spöken

ostbollen
0

Jag har också problem med sånt!! Förstår precis hur du känner! Jag gillar att ligga med ryggen tryckt mot väggen eller lägga en kudde precis bakom mig. Radio är en jätte bra grej. Eller så gör du en egen spotify lista med lugna låtar du gillar!

Fridaaaa
0

Gammal tråd och ts är inte kvar 😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fridis0425
0

hej! jag är en tjej på 12 år. Det här är asläskigt, men jag är precis precis likadan som du! Jag sover inne hos min mamma och pappa.  Jag vill kunna sova själv. Men samtidigt känner jag en trygghet när jag sover jämte min mamma eller pappa. Det bästa är nog att läsa en bok tills man blir väldigt trött och känner att man somnar när som helst!