Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: studier-och-utbildning
Läst 1449 ggr
[Älskamig]
0

Hjälp med fysik!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver hjälp med att mäta ut tyngdkraft och normalkraft på denna bilden. Vet att tyngdkraften går neråt, och att normalkraften går uppåt. hade dock varit snällt om någon hade kunnat hjälpa mig att rita ut krafterna i rätt storlek och så, för jag kan inte det. 😊

[Älskamig]
0

Snälla, hjälp? Behöver akut!

CocoAli's
1

Krafterna är lika stora (Fn=Fmg)

CocoAli's
0

Fn=Normalkraft Fmg=Tyngkraft=massa×gravidationen

CocoAli's
0

Om Fn är ex 5cm så är Fmg lika stor fast ner :) Ursäkta spammet..

[Älskamig]
0

Jag väger 45,3 kg, hur ritar jag då normalkraften och tyngdkraften? vart utgår jag ifrån normalkraften, nerifrån golvet och upp? Och tyngdkraften…?

[Älskamig]
0

tack för att jag fick lite hjälp förresten :)

CocoAli's
0

Fn utgår från ytan du står på och neråt om jag inte minns fel.. Och Fmg mitten på dig själv och går uppåt din Fmg är då Fmg=445N neråt vilket betyder att Pilen går neråt ⬇Fmg=0.45kN och 🔝Fn=0.45kN

CocoAli's
0

Svårt och förklara via internet men ah hoppas det vat till lite hjälp i alla fall..

[Älskamig]
0

Jag tackar och bockar!:) Förstod rätt så precis.
Dock funderar jag på om jag ska ta och skriva då att Fmg = 0,45kN och Fn = 0,45 kN? Jag har int ehaft kN tidigare, utan trodde jag bara skulle ha N ;o

[Älskamig]
0

Men Fn går väl uppåt?

Stephanie
0

Fn går i det här fallet uppåt ja 🙂 kN är bara kilo-Newton. Precis som att vi sällan säger att något väger 1000 gram, vi säger ju 1 kilo(gram), dvs kg. Om du använder N eller kN är upp till dig och beror på hur små/stora tal du får.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Panzer
1

Ett av samhällets största vetenskapliga blunder, vi väger oss i kg, när det borde vara i Newton. Felet finns fortfarande i mina fysik böcker.

smellcaramell
0

normalkraften är riktad uppåt och börjar mitt i mellan dina fötter, alltså mitt mellan dina ben i samma häjd spm fötterna tar i golvet :) vill man vara heltkorrekt ska normalkraften egentligen utgå till 50% från vänster fot och 50% från höger fot så är hela normalkraften 450N så ska den vara uppritad som 225N från där vänster fot tar i marken och 225N från där höger fot tar i marken :) sedan utgår tyngdkraften från din tyngdpunkt men det är svårt att räkna ut exakt var tyngdpunkten är så därför brukar man rita det mitt på kroppen som är din kropp i detta fall :) kan tillägga att 450N är samma sak som 0.45kN precis som att 500g är samma sak som 0.5kg :)