Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1352 ggr
Fiah.
5

Vän som använt..

Det är så att min "vän" har använt mina bilder både på mig och på saker jag fotograferat, mina videoklipp m.m. till olika sociala medier. Hon har även använt de här har jag fått reda på via Google. Skapat bloggar där hon har använt MINA bilder och så.. jag är så arg på henne, mina föräldrar tycker jag ska anmäla henne, men är osäker på hur jag ska göra.. Jag fick reda på det genom att folk skrev till mig att jag har lurat folk, stjält bilder och flera länkar till denna sajt, dock var det en tid sen i somras ungefär (?). Hon har alltså förstört mitt liv på internet. Bilder på mig har hon använt och sagt att det är hon och hon hade ju inte heller problem med att få reda på all fakta då jag trodde jag kunde lita på henne.. Detta är en helt knäpp text, men jag är så arg då hon använt all min information och lurat många att det är jag. Jag fick stänga ner min riktiga blogg, pga att folk kom till den via Google, elaka kommentarer sändes in och jag fattade noll vad allting var. Vad tycker ni jag ska göra, för jag vågar knappt ladda upp en bild på mig längre, då allting klankas ner av det hon hittat på, bla fått många upprörda och så.. Så vad tycker ni, kan man anmäla ellee är det fel ? förlåt för en helt oläslig text.

ChristineL
17

Klart du ska anmäla, det är olagligt om hon inte skriftligen har din tillåtelse att använda dessa bilder.

neasfotografier
13

Det är olagligt att använda andras bilder och bilder på andra utan tillåtelse.
Jag hade defintivt anmält! Det är ändå ingen "vän" jag skulle fortsätta umgås med efter en sån händelse så.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Myrra
11

Anmäl henne, hon har ju tagit din identitet för att låtsas vara du!

Du tycker ju själv att det inte är okej det hon gjort.

Be dina föräldrar hjälpa dig med att anmäla henne.

[EllenAlicia]
8

ja skulle anmält! en vän gör inte så

Fiah.
0

#1,#2,#3 Jag tror jag ska anmäla henne faktiskt. Men ska man gå till polisstationen, ringa, maila ? Och vad får hon för "straff" eller hur man ska säga, för det är ju omöjligt ändå att göra det som är gjort ogjort.. :(

neasfotografier
8

Beror väl på hur gammal hon är. Men vad jag vet så är det böter på att använda andras bilder utan tillåtelse. Och nu har hon ju även stulit din identitet så det kan ju bli mer än så.
Bäst är att gå till polisstationen, förklara läget och så kan de hjälpa dig vidare där.

[VampireGirlElvira]1
3

Skriver som alla andra, anmäl henne! Det är olagligt att använda andras bilder utan lov, även hur gammal man nu är.

ChristineL
6

#5 - Ring 114 14, det är polisens nummer och då får du prata med en person som kan just anmälningar. Straffet beror på ålder och omfattning. Men det blir antagligen skadestånd av nåt slag.

Fiah.
0

#6, #7,#8 Hon är 14 jag är 13. Vi ska försöka ta oss till stationen inom de närmsta dagarna, dock så bor vi i Finland och jag ska kolla upp vad polisnummern är här.

ChristineL
1

#9 - Aha, ja då är det nog inte 114 14 ;)

Fiah.
0

Måste man ha någon form av bevis då man ska anmäla ?

ChristineL
0

#11 - Tja, du är väl orginalen på bilderna? Sen så kan dom säkert kolla upp varifrån bilderna är uppladdade från början. Och alla hemsidor, bloggar hon har lagt upp, spara allt!

Fiah.
0

#12 Jo, stort tack till er som svarar! Det är synd att hon har förstört mina chanser att kunna vara här på i framtiden och inte bara nu. Detta verkar vara ett helt fantastiskt forum!

neasfotografier
4

Du kan ju fortfarande vara här för det 🙂
Man måste inte lägga upp bilder på sig själv här om det är det du tänker på.
Men förstår att du tycker att hon förstört ditt liv, för det har hon gjort. Egentligen är det dom som ska få "lida" för det men det är alltid "offren" som får göra det, tyvärr..

NordicSunset
0

Det är olagligt, men eftersom hon är din vän och du har möjlighet till att prata med henne så varför inte göra det först? Om det inte hjälper så kan du ju anmäla.

Be the best version of you.

• Zoella
Fiah.
0

#14 Menade inte med att lägga ut på mig själv, men både djuren som hon påstått är de hon sköter om då de är de jag sköter om, naturen överlag och de vanliga ställena. Kan inte nämna mycket om mig själv för då kastas allt ner på mig igen. Och utöver iFokus så kan jag inte länka min nya blogg någonstans, för då får man bara elaka kommentarer..

Fiah.
0

#15 Jag har pratat med henne en gång förut och gett förlåtelse. Hon gjorde det för cirka 3 år sen en gång och då gav jag förlåtelse. Men jag har verkligen tappat förtroendet nu för henne då hon inte slutar upp med det.

neasfotografier
1

Verkligen tråkigt!
Vi är många här på iFokus som är förstående och inte klankar ner på andra. Men jag förstår att du är rädd för att prata om dig själv utan att få "skit." 😐

Fiah.
0

#18 Stort tack för att du är så snäll mot mig och har tagit dig tid att svara på mina frågor/kommentarer.

Fiah.
0

En snabb fråga, kan man på något sätt se vad ens lösenord är, för har råkat knappa in något fel och det blir jobbigt i längden att hela tiden gå in via registreringsmejlet. x)

NordicSunset
2

Då tycker jag absolut att du ska anmäla. Hoppas allt löser sig och att din kompis slutar! :)

Be the best version of you.

• Zoella
Skogsraah
5

Har varit med om detta och självklart ska du anmäla! Du ska även berätta för henne att detta INTE är okej. Har du sagt åt henne? Tagit upp det med henne? Bryta med henne ska du göra i vilket fall. Känns konstigt att hon skulle fortsätta med detta om hon vet att du vet om…?

Det gick inte särskilt bra för mig att anmäla då tjejen var minderårig, typ 13 tror jag. Tror inte de kan ge något särskilt straff faktiskt. Men du ska ju självklart anmäla ändå. Något bör de kunna göra!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

hahael
2

Tycker verkligen du borde anmäla, även om hon inte få ett straff kommer hon nog verkligen fatta allvaret

Klart att laxen ska ha en jolle

[Majbot]
7

Du kan även kräva betalt för att hon har tagit dina bilder.