Deprimerad kompis
Hej! Jag har en kompis som mår väldigt dåligt och jag vill hjälpa henne… Hon har Aspergers Syndrom. Hon började chatta med personer från andra länder. Hon är väldigt deprimerad och börjar iaf chatta med en kille som hon börjar gilla, han tycker dock att hon ringer honom och chattar med honom för mycket så han blockar henne på facebook osv… Hon blir helt förstörd, men samtidigt förstår jag honom då hon börjar ta kontakt med hans vänner för att de ska kontakta honom… :/ Hon skär sig också… Skickade en bild på sin sönderskurna arm till mig och killen… Får antidepressiva mediciner… Går hos en psykolog… Men hon mår bara hemskt. Jag vill få henne att må bättre! Hur? Hon har självmordstankar och hotar ofta med att ta livet av sig! Jag är väldigt orolig för hur detta ska sluta… :( Värt att nämna är att hon förstår inte riktigt att han inte vill tror jag… Hon menar inget illa! Snälla, hjälp! (Visste inte vart detta inlägg hörde hemma…) Tacksam för alla svar! //Cloudy
Jag tror faktiskt att detta är något som psykologen måste lära henne att hantera och att hon ska vilja lära sig att hantera. Sen tycker jag att det är ganska dåligt av din kompis att skicka sådana bilder.
Kanske hårt men nästa gång hon hotar med självmord så ring polisen. Jag tror inte din kompis förstår vidden av det hon säger. Att folk blir rädda och oroliga. Så testa det.
Du kan tyvärr inte få din kompis att må bättre. Du kan stötta henne, men att vara deprimerad och komma ur kräver att man själv börjar ändra sig. Inte lätt när man ofta ser världen svart och vit då man mår dåligt.
Du kan ju försöka att bara prata/göra roliga saker med henne.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Jag är själv diagnoserad med depression och tycker att det låter lite som att hon använder sin depression som en "sköld" eller "orsak", hon borde verkligen lära sig hantera sitt mentala tillstånd istället för att hota med att ta självmord när hon inte får som hon vill/ blir ledsen. Jag kan själv ha svårt med folk som "ömkar" sig själva och inte riktigt vill se det positiva i något, jag kan själv vara så men brukar verkligen försöka se det ljusa när kompisar osv försöker pigga upp mig. Att dem faktiskt bryr sig betyder allt för mig.
Att hon nu skickar sådana bilder tycker jag är ännu ett tecken på att hon vill använda sin diagnos som en "sköld" eller orsak till hur hon beter sig eller att folk ska tycka synd om henne och därför kanske strunta i att hon är jobbig eller inte en så bra kompis tex (nu säger jag inte att hon är det).
Försök göra roliga saker med henne men om hon bara bestämmer sig för att nej det här är skit det är tråkigt bla bla bla så kan du säga ifrån typ "Om jag ska sitta här och försöka göra dig glad utan att du ens försöker se det ljusa i det kan det kanske kvitta" det låter väldigt hårt lixom hallå hon är deprimerad men jag tycker faktiskt att om hon vill ut ur depressionen kan hon faktiskt försöka lägga fokus på annat tex att göra saker med dig. Hon behöver inte lyckas men att försöka är något jag tycker hon kan tacka dig med
Klart att laxen ska ha en jolle
Det viktigaste är att du finns där för henne. Lyssna och stötta helt enkelt. Att ställa krav kan "backfire" (vad heter det på svenska?
) , och hon blir ännu värre. Så gjorde jag i alla fall
Se till att hennes psykolog vet om det här, specielt delen med att hon har självmordstankar. Ifall det är "på riktigt" så behöver hon mer hjälp än vad hon kanske får just nu. Som #2 säger så kan du alltid försöka göra kul grejer med henne. Även om hon tycker att det är hemskt. Jag har inte så mycket erfarenhet av asperger, antar att du vet mycket mer än mig haha. Se till att du är tydlig med henne bara så att hon förstår dig och inte känner sig dum eller utanför iaf.
Att hon skickar bilder på sina sår betyder antaligen att hon vill ha uppmärksamhet, och möjligtvis även hjälp. Se till att hon får det! Du behöver inte uppmärksamma hennes sår speciellt mycket egentligen, det kan ofta trigga en person med ett självskadebeteende, och det är inte främst det hon behöver hjälp med.
Och se till att du mår bra också. Det kan vara otroligt jobbigt att vara nära någon som mår så dåligt. Ta hand om dig själv också, och kom ihåg att du inte kan göra allt. Psykologen är personen som ska ge faktisk hjälp, konkreta saker hon kan tänka på eller göra. Du behöver bara finnas där för henne. Kram 🌺
Tack för svaren! :)