Tips på nyttiga mellanmål?
Jag vill gärna ha tips på nyttiga mellanmål eller enklare maträtter! Tänkte att det vore bra med sådant man kan förbereda kvällen innan och sedan äta till frukost eller ta med till skolan, osv.
Jag äter inte gluten, socker (förutom det som finns naturligt i frukt och bär, osv.) eller skaldjur.
Äter just nu en "overnight oats" fast utan havregryn till frukost. Den är gjord på banan, kakao, vaniljproteinpulver, fiberhusk och grädde/mandelmjölk. Ska även baka glutenfria scones och hårt fröbröd. Testade idag även bananpannkaka på banan, ägg och vailjpulver (hade också i kakao och det blev supergott!). 🙂
Vad finns det mer? Smoothies är gott, men jag tycker det är så jobbigt att diska mixern. 😂 Sallad är såklart också en favorit bland enklare maträtter, men den håller sig inte lika fräsch över natten. Ge gärna tips på sånt som man inte behöver värma, men det finns mikro på skolan utifall.
Något som är väldigt gott och underskattat är en skål fil bombad med frukt, bär eller/och kanske solrosfrön. Det är väldigt lätt att variera mellan olika frukter, bär och nötter :)
#1 Gillar inte fil… men yoghurt kanske (utan socker)? 🙂 Det är ju både lätt och gott - att jag inte tänkte på det! haha
Det är ju precis lika gott! Min personliga favorit är vanilj för den passar till ALLT. Har dock ingen koll på det sockerfria utbudet så kan inte tipsa om något gott, men det kanske du själv har koll på eller kan prova dig fram ;)
Avokado, macka/fralla
//Flöffo
Du kanske skulle kika på receptarkivet på tasty-health.se? Finns massa nyttiga recept på mellanmål och enklare rätter. Tror att en stor del av recepten är glutenfria.
Glutenfritt knäckebröd? Sempers knäckebröd är hur gott som helst! Ett bröd innehåller ju inte såå mycket kolhydrater (om du nu skulle vilja undvika det, vad vet jag), så kan du toppa med avokado, keso eller något annat mättande. Gott och enkelt :)
Knäckebröd (glutenfritt?) med mosad avocado. 🙂
#5 Tack för tipset, ska kika in där :)
Tack ni andra, men jag gillar inte avokado… ☺️ Har dock ett recept på mina fröknäckebröd som jag ska baka imorgon hade jag tänkt :) Och ja, jag vill helst undvika så mycket kolhydrater som möjligt 👍
Glutenfria muffins? Man behöver ju inte ha i så jättemycket socker :) Linfröknäckebrö är ju nyttigt och gott!
#9 Möjligtvis om man använder bär istället för socker? Hittade något recept på sockerfria och glutenfria blåbärsmuffins som verkade goda 🙂
Sällan jag äter mellanmål men för mig brukar det bli grönsaker med dipp, en korvbit, omelett, en handfull nötter eller frukt/bär (ibland med vispad grädde till).
Sen är det ju olika vad man tycker är nyttigt och inte (:
//Jessie
#11 Omelett brukar jag göra till lunch ibland :) Det är lite för stort för ett mellanmål tycker jag, i alla fall om man då äter lunch också. Nötter skulle jag kunna äta mer av i alla fall 👍
#11 Själv tycker jag det beror på storleken på omeletten. Gör jag till mellanmål gör jag på bara ett ägg, gör jag det som en riktig måltid så blir det två-fyra ägg. Men det är ju olika hur mycket man vill äta på en måltid/ett mellanmål. Själv äter jag bara två gånger per dygn, så mina måltider brukar vara ganska stora (:
//Jessie
#13 Ah, jag äter flera gånger per dygn och då mindre portioner 🙂 Dricker däremellan ca 2 L vatten också :)
Oj haha läste inte de över mitt inlägg, tydligen så hade det nämnts flera gånger.😃
Detta kanske inte är något mellanmåls tips, de jag ska skriva har inget att gör med denna tråden haha! :') Men blev så sugen på mat så jag var tvungen att dela med mig :) Grillade Annanasskivor med citron/lime kvarg. Omg va gott det är! *_*
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
#14 Missade det du skrev! Men det låter ju jättegott! 😍
#17 Intressant! Jag älskar ananas så det kanske jag borde testa! :)

Leilas Granola, en grym granola som jag brukar göra och ha med. den är så jäkla god och mättande med alla nötter och fröer, och man kan ha i princip vad som helst i fruktväg :) sötad med honung, men jag antar att det är det vita sockret du undviker. jag har testat både med torkade blåbär och kokos, och torkad ananas, kokos och torkad banan. förvara i en burk och ta med tillsammans med lite yoghurt i en burk. grym även till helt osötad yoghurt och fenomenal till typ turkisk yoghurt :)
http://blog.leila.se/leila/2013/02/19/gor-min-goda-hemgjorda-granola/
#19 Tack för tipset, något sånt vore kul att testa 🙂 Fast då skulle jag ändra ingredienserna lite.

min har aldrig varit enligt receptet, så kör på :P
yoghurt med bär, musli, torkad kokos och kanel 😃
Strong people don't put others down, they lift them up.