Språkresa? :)
Någon som är på väg på språkresa nästa sommar? Isåfall vart och vem ordnar den (typ EF)? Åker ni själva eller med en kompis? Jag ska antagligen fara nästa sommar men kan inte riktigt bestämma mig för med vem osv.. :) Skulle vara kul att veta om någon annan ska!
Om ni redan har varit på språkresa nån gång kan ni gärna skriva hur det var! :D
Ååh jag har velat åka länge men mamma släpper mig inte :( Berätta gärna var du tänkt åka, varför etc. =)
#1 jag vill helst av allt fara till min drömstad, Los Angeles, men det får jag inte, särskilt inte första gången. Så det blir väl England. Finns ju massa fina orter där också. Eftrsom det är sommarlov vill jag inte åka till London utan nån badort, kanske Brighton eller Isle of Wight, man får ju ändå åka på utfärder till London sen.
Jag vill fara eftersom jag är ganska intresserad av att läramig nya språk och vill förbättra engelskan, för att jag älskar att resa, för att det verkar så roligt med alla program de har och för att få nya kompisar!
Din mamma kommer nog att låta dig åka nån dag ska du se
Jag tycker du ska kolla upp de företagen som ordnar med språkresor riktigt ordentligt, för det är många det strular med.
Kan förstå att det är jättelockande att sticka på en gång, men låt det ta tid. Det är ju inte roligt att få bo på ett lortställe istället för det som utlovats osv.
Har drömt om språkresa i England sedan jag var 8 år gammal. Tyvärr har jag inte råd.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Sök ur fonder/stiftelser vettja, det är jättemånga som sitter på sjukt mycket pengar som vänder sig i första hand till de som vill studera.
Har många kompisar som har åkt, de har tyckt att det har varit väldigt roligt och lärt känna mycket nya människor. Det är också en hel del festande… Det låter ju kul för de flesta, men det gäller också att tänka efter om man är tillräckligt mogen för att klara sig någorlunda självständigt, för ledarna är ju inte med dygnet runt. Om ni brukar dricka/festa hemma och tänker göra det där också, tänk igenom ifall du verkligen är tillräckligt mogen för att klara dig i ett helt annat land även när du är full.
Men som sagt, det har varit väldigt kul! 
Skulle vart på "språkresa" just nu, under ett år. Men jag var dum nog och åkte med Rotary! ÅK ALDRIG med Rotary!!!! Dem suger, är dumma, ljuger, och hittar på saker om dig som inte är sanna!!!! ett STORT BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ för Rotary. Och vad jag har hört är EF lika dant! Så varning ;)
#4 Åk som Au-pair istället, då får du betalt och får lära dig bättre. Jag åker nu den 30e December till Wales och får lite mer än 3200/mån :)
Bli medlemm på www.aupair-world.net, gratis, lätt att ta kontakt och lätt att hitta rätt familj för dig! :) Antingen en där man jobbar mkt eller mäst chillar. Jag har en på ett Stuteri där jag mest ska vara "beridare" :P
That that don't kill you can only make you stonger
Jag sak åka nu till sommarn, till frankrike =) Jag åker utan nån jag känner så jag är jätte nervös! Men jag längtar som tusan!
#7 Min kompis har åkt med EF och hon sa att det var jätte bra
#8 Det beror nog på vad man åker på och vart man åker. Mina kompisar säger att det var super dåligt, alla var bara fulla dag och natt och hotellen/familjerna dem bodde på var äckliga :)
#9 Men alokohol är totalt förbjudet?
#10 Så säger de alltid, men ledarna är inte med dygnet runt så det brukar vara en hel del ändå 
Jag har kollat rätt mycket på just EFs språkresor, men det står ungefär mellan EF och STS och båda har jag nog hört bra om. Fast det är bra att ni "varnade" lite, fast som ni också säger beror det nog på. Knappast kul om alla är fulla, skulle nog inte åka på junior språkresa utan den som är mer för ungdomar (är 14 år så jag kan åka på både och) och det verkar tyvärr som dom har rätt mycket fester och sånt om kvällarna… Är inte själv så sugen på att festa & shoppa så mycket direkt, så hoppas dom ändå ser till att det finns andra roligast aktiviteter än bara sånt..
#12 Vart ska du? =)
jag har åkt på språkresa förra sommaren ! det var det roligaste jag har varit med om man vill göra om det! jag var tillsammans med en kompis men nästa gång vill jag åka själv eller bo i olika familjer!
jag var i england i eastbourne *stavning* jag åkte med sts tyckte det var jätte bra, men har ju inte testat ef! men just nu så håller vi på att planera en ny till kanske nästa sommar!
(jag är var 12 år när jag åkte, vill åka igen när jag är 14)
/// Nellie på http://kaninbus.blogspot.com/
+ man får minnen man aldrig glömmer! ex att vi gick vilse i vårat kvarter och där träffade vi 5 stycken i våran ålder som hjälpte oss hem och fick ringa det osv!
och en gång så gick vi vilse i centrum och träffade en polis som hjälpte oss till piren! och efter 1 timme så fick vi ett uppdrag att vi skulle ta kort på en polis och då gick vi och träffade just han av alla poliser!
och sen hade vi olika resor till ex. brigton och london!
SÅ ÅK PÅ EN SPRÅKRESA!!!
Min storasysters man åkte med EF språkresor till Los Angeles när han var cirka 15 - 16 år.. När han kom fram, fick han se vilken värdfamilj han skulle få bo hos och det visade sig att han skulle få bo hos den ena guiden. Det var ju inga problem, tyckte han, förutom när alla fick gå till sina värdfamiljer medans han fick stå kvar vid bussen och vänta..
När han kom fram till guidens lägenhet, så tänkte han "Ska jag verkligen bo här?" .. Det låg chipspåsar utslängda på golvet, läsk på heltäckningsmattan, odiskade kastruller m.m. Så dagen därpå ringde han sin pappa som ringde upp EF för att fixa en ny värdfamilj åt honom. Så tillslut kom han till en underbar familj, som han fortfarande har kontakt med..
Skulle själv vilja åka på språkresor, men det är oerhört dyrt. "/
Vad kostar en språkresa?
Som jag redan har sagt så finns det fonder man kan söka pengar ur.
Kolla här: http://www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/SSearch.aspx
Det värsta man kan få är ju ett nej.
det beror på vilken du vill åka på och hur länge, så hur länge vill du åka och vart ?
Hade gärna åkt på språkresa men det är lite för dyrt tyvärr, så tror inte mina föräldrar vill betala det när jag liksom åker ensam. Då vill dom nog hellre att hela familjen åker någonstans om dom ska betala så mycket och jag ska till Thailand i februari så.
Tror knappast jag skulle få pengar ur en fond heller dock då vi har rätt bra med pengar.
Att ta och försöka få pengar ur en fond funkar ju inte alls så långt.. Det var som min systers man sa, du ska ha några tusen kronor som fickpengar för att du ska "klara dig" .. Då kan vi säga att det kan bli 7 - 10.000 kr beroende på hur länge man är borta.. Sen ska man tillägga resan, som kanske kostar 21.000 kr.. Ja, då är vi uppe i 31.000 kr som faktiskt en hel familj skulle kunna åka till t.ex London för.
men det beror ju på hur länge man ska åka… om man åker i två veckor så brukar det inte kosta lika mycket. när jag var så hade jag 2500 kr med mig och det blev över fast vi åkte till london och alldt möjligt.
och en stor hrej med en språkresa är ju också att man lär sig jätte mycket och får ta ansvar själv och del blir en helt anan grej i familjen om man skulle åka. själv så hade jag F i engelska så jag åkte för att lära mig förra året ocg nu har jag D och är jätte nöjd. funderar på att åka i år igen för min resa blev samanlagt 13,000 och då fick man riktigt mycket + man fick mat varje dag hos familjen! :D
Jag har funderat på att åka på språkresa till något land där man talar Engelska. Ville då förbättra min Engelska… (Vill jag fortfarande). Men är inte säker på att jag kan släppa mina djur :P Är väldigt noga med hur de ska skötas xD Men kanske blir något längre fram..!
åk på en kort språkresa till malta då, typ på en månad eller några veckor!
Jag åkte till England förra sommarn. Det var jette kul! Och EF är jette bra :)
Bode hos en snäll familj med en annan tjej som jag fortfarande håller kontakten med. Jag var där i 2 veckor och jick i skola där under tiden. Efter skolan så hade vi ngn aktivitet t.e.x bio, picnic, och en dag åkte vi zorbing! (man sitter fastspänd i typ en ''hamsterboll'' (alltså en stor) och rullar ner för en backe!
Har många roliga minnen där ifrån! Det enda dåliga var att vi hade inte så mycket tid med familjen och att en utav våra lärare var dålig.
<3 Dreams don't turn to dust <3
Jag var på språkresa kombinerat me konfirmationsläger i somras. Det va den bästa månaden på länge kan jag lova! Jag var på Isle of Wight i England som är världens mysigaste ö. Man träffade så otroligt många nya människor, lärde sig så mycket och gjorde så mycket nya saker. Jag skulle mer än gärna spola tillbaka tiden och uppleva allt igen!
Jag åkte förresten dit med en kompis via STS ;)
Tack för ALLA era inlägg! Ja till dom som undrade så kommer jag då som jag tidigare nämnde högst antagligen åka till England, men exaktare vet jag inte än. Brighton, Isle of Wight och Bournemouth är några av dom som låter bra :) EF eller STS eller kanske nåt annat har jag inte än bestämt heller, fast så småning om borde det ju vara bra att boka..
#17 en språkresa kostar mellan 10000-30000 kr ungefär skulle jag säga. Billigaste alternativen är såklart så nära som möjligt och i värdfamilj istället för att bo på hotell. Dyrast blir ju självfallet t.ex. Australien, Kaliforien osv. Givetvis beror det också på med vilken organisation man åker.
Tipsar om Isle of Wight! Så galet fin ö! Fina stränder och natur men finns även lite städer, med bl.a. H&M och andra kedjor, t.ex. Newport där man ofta spenderar mycket tid. Ön är inte jättestor så under de 4 veckorna jag var där hann man se en stor del av den :)) Nackdelen är att bussarna inte går så ofta till alla ställen, mellan där jag bodde och Newport där vi hade undervisning gick bussarna 6 ggr per dag vilket betydde att man kanske behövde ta en buss som kom fram 1 timme innan man skulle träffas. Men mellan andra städer/byar gick bussarna var 10:e minut och att bussarna går sällan kan man ju drabbas av på andra ställen också ;) Och om man var tidig fanns det dessutom alltid något kul att hitta på! :))
När jag va där ingick det en resa till Bournemouth, det som jag hann se va fint men slog inte Isle of Wight!
Så jag rekommenderar absolut Isle of Wight!! :D
Jag åkte också till Isle of Wight! Åkte dit förra sommarn med EF!
Det är en jettefin ö! :)
<3 Dreams don't turn to dust <3
Vill åka på språkresa nästa sommar. Mamma verkar riktigt positiv med att släppa iväg mig, men inte till Malta som jag sjuukt gärna vill åka till. Vill så gärna åka till Malta, men mamma tror det är för farligt… :( :( :(
Ni som åkt till Isle of wight, hur var det där? Där skulle mamma vara villig att släppa iväg mig nästa sommar, även min bästis mamma. Isåfall vill jag lägga till fotografering.
Men ifall det nu blir malta i alla fall, och jag kanske åker ensam, är det risk att jag inte får några vänner där då? Det skulle vara hemskt om man får tillbringa 2 veckor forever alone…
"Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd att ta emot henne"
#29 Jag funderar också på att åka ensam men är lite orolig att man kanske inte får nya vänner, vill ju inte heller känna mig utanför i 2-3 veckor liksom.. Men jag tror nog (/hoppas) att ledarna försöker göra så att man ska få så många nya vänner som möjligt. Och oftast om man åker på språkresa så är det ju (bl.a.) för att få nya vänner, så jag tror att många är rätt så inställda på att bli kompis med många nya personer :)
#29 Isle of wight va underbart! Världens mysigaste ö! Jag skulle göra allt för att få uppleva den där månaden igen!
Jag tror inte att man behöver vara orolig när det gäller kompisar. Många åker dit själva och söker sig till andra och även om man åker dit två kompisar vill man ju gärna ha ännu fler kompisar! Men det beror självklart på vilka man hamnar med, men ofta åker inte bara osociala människor på språkresa ;)) Sen så hade iaf vi massa lära-känna-lekar i början :P
Bilden är tagen från vårt fönster hos värdsfamiljen!
#30 Jag är så rädd att ingen i gruppen vill vara med mig. Och eftersom att jag inte är typen av person som kan gå fram till vem som helst och börja snacka så måste jag verkligen träna på att boosta upp självförtroendet innan språkresan. ;)
Men såklart så åker ju alla dit för att få nya kompisar, så det gör det ju lättare då. 
#31 Var det varmt där, eller var det ungefär som hemma? Åker jag på språkresa till Isle of wight så kunde nämligen bästisen åka med. Hennes mamma tyckte det verkade säkert och bra. Min mamma tycker det verkar fint, och jag ger den ett stort plus att dom både har fotograferingskurs och tenniskurs där.
Är det fint att bada där, eller är det ungefär som sverige?
Förresten såg jag även att man kan hålla kontakt innan språkresan på facebook med resten av gruppen i "Find a friend".
#32 Det är väldigt olika med vädret. Visst, det är ett av de varmaste ställena i England, men England är England och regnar det där så regnar det MYCKET! Men vi fick en hel del fina soldagar! Jag va på konfirmationläger kombinerat me språkresa så därför hade jag inte riktigt lika mkt fritid som man har om man går vanlig språkresa så vi hann inte bada så mkt. Det är inte så jättevarmt i vattnet men många fina stränder! Bilden som jag la ut där uppe är som sagt var tagen precis där vi bodde(elr ja, från fönstret) och där var det väldigt kallt i vattnet, då det i princip inte va någonting mellan oss och usa, bara rätt ut i Atlanten lixom ;) Men på andra ställen va det varmare!
Så om du bara är ute efter bad så är väl inget ställe i england det bästa men åker du till isle of wight några veckor kommer du nästan garanterat få några fina stranddagar iaf!
Även den här bilden är tagen precis där vi bodde.. Åh guuud va jag vill tillbaka :')
#34 Vill igentligen åka till malta, där är det är mer "tropiskt fint" sol, bad, & värme. Men eftersom att jag nog inte får det så blir det kanske Isle of wight. Verkar jättefint, inte på samma "tropiska" sätt som malta, men på alla klippor och så!
Alla jag känner som åkt dit säger att det är fantastiskt där. Dessutom är det närmare än malta, och dom pratar bättre engelska.
Blir nog Isle of wight ändå tror jag! 
#35 Tycker jag låter som ett bra val! Har du några frågor är det bara skicka ett meddelande eller skriva här! Åker du dit kommer du inte ångra dig kan jag säga iaf, så fantastiskt!! :D
#36 Så snällt av dig! :D Tar och skickar ett meddelande om det är någon fundering jag har om Isle of wight! 
#37 Ja gör det! :)))
Det här låter säkert jättevirrigt att ändra mig Igen, men det finns en större changs att det blir malta i alla fall. Våra föräldrar vill dock att vi ska åka med ett mindre och säkrare företag, STS är ju ett stort och känt företag.
Vet ni något företag som är mindre och säkert? Och kör till malta, och att man kan vara tretton år? I så fall får ni gärna tipsa mig! 
Eller är det någon som åkt till malta med STS och tycker det kändes säkert? Både jag, bästisen, och våra föräldrar vill att det ska vara 100% säkert. När man åker till ett främmande land som trettonåring och kommer vara borta i två veckor så vill man ha det så tryggt och bra som möjligt.
#40 Alltså jag har inte direkt svar på din fråga, men tänkte bara att det inte behöver vara "osäkert" bara för att det är ett stort företag. Tvärtom skulle jag tro att dom stora företagen som har många tidigare års erfarenheter skulle vara tryggare att åka med. Man kan ju tänka på olika sätt såklart men jag har tänkt på saken helt åt andra hållet, att jag skulle hellre åka med ett stort företag som enligt mig känns säkrare och mer pålitligt än små som man inte känner till alls. Men det behöver ju inte stämma det heller.
#41 Igentligen tänker jag som du, eftersom STS är så kändt så har ju företaget en Anledning till varför det blev kändt. Varför folk valde just dom. Men föräldrarna tycker att det är bättre med ett mindre företag, dom vill att vi ska ha en mindre grupp och så att vi kommer lära oss bättre engelska… Får se vad det blir, hoppas såklart fortfarande att vi åker med STS, bor på hotell, osv. :)
Från alla vi känner som åkt på språkresa med STS har sagt att det var väldigt tryggt, och hade inga klagomål. Ska prata med min mamma om det ikväll. :)
#42 Okej :) Lycka till med det då!
Jag har länge drömt om att få åka på språkresa med en av mina vänner men ingen vill så det är inte så kul :(.
Men jag är 13 år nu och min mamma åkte på sommarlovet mellan 7:an-8:an alltså sommarlovet som kommer nu för mig. Men jag skulle inte heller våga åka själv eftersom jag är så himla blyg… Har ni någon idé på hur man kanske kan övertala någon av sina vänner?
#44 Jag rekomederar att åka själv. Om man har en kompis med sig får man sällan nya vänner då man mest ändast hänger med denne. Tro mig! Jag har åkt på flera längre "läger/resor" med kompisar. Och jag ångrar att jag inte åkte själv :) Inte för att det inte var kul med mina kompisar. Men det var garanterat mkt roligare när jag åkte själv och fick nya kompisar :)
om man vill så kan skolan ibland ordna en praktikplats utomlands och om man har tur (i mitt fall) betalar skolan kolla med ev syo om du/ni går i skolan själv åker jag en månad till irland nu i april :D
bara tips
#46 Vad för praktikplats? som vad? :) Och en fråga till alla som varit på språkresa - hur mycket pengar behöver man ta med sig? Om man åker till England t.e.x. Sen en till fråga, kan man bo hos en släkting istället för campus/värdfamilj? För jag har släkt i england, usa och australien (de land jag vill åka till) :
Be the best version of you.
- Zoella
Och tycker ni det är ett för stort "steg" stt ta om man åker till USA för första gången?
Be the best version of you.
- Zoella
#48 Absolut inte! Oftast så åker man bara på en språkresa i livet, klart att du ska åka dit du verkligen vill 🙂