Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthobby-och-fritid
Läst 1342 ggr
00eme05
1

Ett helt nytt språk

Hej! Ett av mina nyårslöften var att lära mig ett nytt språk! Jag har valt ett och är verkligen engagerad (kan stava fel på det ordet) till att lära mig det. Jag har en app och har lite lättare för det språket eftersom det lite ord känner jag igen från när jag var liten eftersom jag föddes där :) Men det mesta är förträngt :-/ Iallafall, hur lång tid tror ni det tar att lära sig det nya språket och har ni några bra studie-sätt? Ska jag lära mig att prata först eller skriva?

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

LitenEstelle
0

Till att börja med.. vilket språk är det? :P Duolingo är ett kul sätt att lära sig språk på (googla det) men där kan man inte ära sig vilket språk som helst, och det krävs att man kan engelska!

(e.s.) 

ChristineL
0

Det beror på vilket språk det är, en del har ju väldigt komplicerad grammatik, andra har annat alfabet ;)

00eme05
2

Jag valde grekiska eftersom mer än halva min familj är därifrån och min farmor kan inget annat språk än grekiska. Personligen tycker jag inte att grekiska är svårt, det är mest att jag vill helst lära mig det påriktigt så jag inte förtränger det igen :)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

ChristineL
0

#3 - Ja, det är ju lite krångligt då eftersom dom inte använder samma bokstäver som vi. Men då kan du ju få lite privat hjälp med det också, kanon!

[Tilde]
1

Lär dig alfabetet först, ihop med uttal av det såklart (kanske lära dig några enkla ord och fraser). Sedan kan du börja läsa korta texter högt och lära dig uttal bättre. Se mycket på film/videos eller lyssna på musik på språket, det hjälper också. 🙂

Tänker att när jag lärde mig japanska var det första vi lärde oss hiragana samt småfraser och uttal. Japanska har ju också andra alfabet och det är viktigt att lära sig det! 

Leta efter en internetkompis från Grekland att träna dig med :) Finns flera olika hemsidor för sånt.

00eme05
0

#5/4 /1 tack!! :)

Stortroll
1

Vad kul!

Min mammas moster bor i Grekland och  när vi var där lärde jag mig skriva mitt namn på grekiska. Alla bokstäver i mitt IRL namn är samma för utom D som är en triangel. Vi fick lära oss att ''no'' på engelska uttalas nästan likadant på grekiska fast det är ''ja''. Sen kunde jag tack, hej och nej också men inte nu.

Lycka till med grekiskan!

Titta gärna in här ---> Min blogg

00eme05
0

Ja utalas Ne Nej utalas ochi Hej utalas Jaso Det är såna ord jag kunnat innan jag flyttade från grekland till sverige :) Tack! Jag tror mitt IRL namn stavas Αιμιγια

J0554N
0

titta på grekiska filmer med svensk undertext,  hitta en internetkompis som pratar grekiska sen om du inte förstår eller kan svara tillbaka så finns ju google translate, man lär sig samtidigt som man skriver :)

Strong people don't put others down, they lift them up. 

The Fame
0

Jag brukar ofta översätta låttexter från språket jag lär mig (isländska) till svenska för att få ett större ordförråd. Tycker att det funkar bra, och dessutom är det ganska kul. :)

Stortroll
0

Titta gärna in här ---> Min blogg