Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 1312 ggr
dansafastingenser
2

banta ner 13 kg tack

jag är 170cm lång och jag bär på 73kg.
min kropp är fjorton år gammal.

jag vill gå ner i vikt, 60kg vill jag väga men jag tänker göra det naturligt.
träna, dricka, räkna kalorier och vara noga med vad jag får i mig.

har ni några ideer på vardagsträning?
-ta trappan istället för hissen..
jag vet inte men tips vore livsnödvändigt!

/äckligt anonym.

javetinte
3

Gå till skolan och tillbaka (om du har möjligheten).
Har ni hund kan du ju hjälpa till och gå ut lite extra med den?
Vet inte riktigt ^^

[Outlawly]
1

Ha en aktivitet. Spela bandy, fotboll, dansa. Så att du håller igång. Kom inte hem från skolan och sitt stilla hela eftermiddagen (jag var dum nog att göra det) det bästa jag hade var en studsmatta i trädgården och tv spel med dansmattor! hjälp till med dammsugning det kan vara tufft ibland. Om du gillar godis, ät det på lördagar och håll igen annars. Hoppas det går bra för dig :)

Fridaaaa
8

Banta inte.
Du är bara 14, växer och utvecklas ännu. 
Hålla inte på att räkna kalorier kan väldigt lätt bli fel och ett "beroende".

Rekommenderar att du äter godis eller liknande enbart på helgerna, äter regelbundet och rör på dig regelbundet, inget mer.

Skrämmande hur många i så ung ålder vill banta osv vilket inte är bra i sån ung ålder själv och speciellt inte när det inte behövs :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[134643]
2

Rör på dig, helt enkelt ^^ I din ålder så bör du inte räkna kalorier. Det du kan göra är att skära ner på godis/fika, typ att bara äta det 1 dag i veckan eller så. Hitta något du tycker om, promenader, löpning, dans, simning, någon sport osv. Och tänk på att försöka att sitta stilla så lite som möjligt, men jag förstår att det är svårt iom att du går i skolan. Ta trappan istället för hissen, cykla istället för buss osv gör större skillnad än man tror! :)

[Nelley]
0

Ät bara nyttigt och rör dej så går det nog bra, gå ner i vikt är inget farligt. Gör det bara lugnt så.🙂

Frosstis
0

viktminskning.ifokus.se

Scorpio97
6

#6 Kopierat från viktminskning.ifokus sajtregler: "Vi undanber inlägg om bantning från personer som är under 16 år, och rekommenderar att man tar kontakt med skolsyster eller sjukvården för hjälp. Det är inte bra att banta då man växer, men lider man av stor övervikt finns det hjälp att få. Vi är inte några experter här inne och kan därför inte hjälpa på bästa sätt."

Så det är ingen idé att hon vänder sig dit.

//Jessie

Saaara
0

Eftersom du bara är 14 år så tycker jag att du helt enkelt ska röra på dej mer och äta nyttigt samt dra ner på sötsaker. :-) Det är nog inte så bra i din ålder att gå på dieter och banta m.m eftersom du fortfarande växer. Men det låter fint att du vill göra det så naturligt som möjligt.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[Nelley]
0

Att röra sej mer och äta nyttigare för att gå ner i vikt är att banta. Bantning innebär inte svältning. ;)

Saaara
0

#9 Haha ojdå! Har missuppfattat lite då. :)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Cazzos
0

I din ålder (och ALLA åldrar egentligen) så tycker jag att du ska äta mycket frukt och grönt och börja på en sport eller dans, det är riktigt kul 😃

#9 Det du säger stämmer, men att börja "banta" eller tänka att man ska gå ner i vikt när det inte är något fel på ens vikt i sån ung ålder kan göra att man börjar göra värre saker för att gå ner ännu mer än vad man redan har gjort 😐 Plus att man är LÅNGT ifrån klarväxt när man är 14!!

[Nelley]
0

Ah det stämmer nog.😉

[Tilde]
0

Istället för att "banta" så tycker jag att du ska äta nyttigt och röra på dig mer än du kanske brukar - både vardagsmotion och hitta någon form av träning du gillar, vare sig det är snabba promenader, fotboll eller gymmet. Som vardagsmotion kan det vara att gå istället för att ta bussen, gå och handla om dina föräldrar saknar något till matlagningen, springa upp och ner för trappor, gå ett extra varv i snabb takt runt kvarteret efter skolan innan du svänger in till ert hus/byggnad. 😃 Ibland får man skapa lite extra vardagsmotion! hihi

Du bör också såklart sluta med alla sötsaker (fast det är ok att unna sig lite ibland) och försök att dra ner på gluten - många blir uppsvällda och mår dåligt av gluten utan att ens veta om det. Sen får du tänka på att 13 kg inte är något som försvinner snabbt, utan det kan ta över ett år att gå ner så mycket. Det viktigaste är dock att se hur din kropp mår och inte gå efter vad vågen visar. Måttband är en säkrare metod. 🙂 Midjemått exempelvis.