Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 1109 ggr
jela96
0

Lurad!

Hej!

Visste inte vilket forum jag skulle posta det här på men jag är ju tonåring så vi försöker här.

Grejen är den att en tjej skrev till mig om att hon skulle hyra ut sin lägenhet och berättade att jag senare kunde ta över hyreskontraktet. Vi skrev andrahans avtal på ett blankt papper eftersom hon glömt de riktiga papperna i sin nya lägenhet.

Hon har ända från starten sagt att det inte finns ett kösystem alls, hon fick lägenheten på samma sätt och att jag kommer få ta över lägenheten bara hon pratat med hyresvärden.

Nu har jag flyttat in och då smsar hon och säger att de tydligen har ett kösystem och att jag inte får ta över lägenheten. Jag har alltså blivit lurad.

Men får man verkligen göra såhär? Rent lagligt sätt?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Scorpio97
7

Det är nog bättre om du skriver detta på brott eller hemmet iFokus istället, är nog inte så många tonåringar som har kunskap i detta. 

Men kollade du upp med hennes hyresvärd innan, att hon får hyra ut i andrahand?

//Jessie

Aleya
0

Tyvärr är det sällan eller aldrig man kan få ett kontrakt på det viset som du beskriver jela96. Du har inte rätten på din sida i detta fallet. Utan det är den som är innehavare av kontraktet. Du kan prata med hyresgästföreningen. Men jag hur är ert kontrakt skrivet som du har nu när du hyr i andra hand?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

LouiseKW
3

När man  hyr ut i andrahand så ska hyresvärden godkänna detta, har inte hyresvärden godkänt detta så har dom rätt att vräka den som har första hands kontraktet.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Zepp
0

Hyresvärden har alltid sista ordet.. iomed att det handlar om bindande kontrakt mellan värd och hyresgäst!

Men.. det kan vara som hon sagt.. men då har hon micklat.. det har jag oxå gjort i min ungdom, dvs bytt lägenhet med andra, och då har de/jag stått kvar som kontraktspåskrivare!

Så länge hyran blir betald och inga andra problem uppstår brukar det bara löpa på!

Kruxet sen blir när man någon flyttar!

Eller när någon proppsar på att få kontraktet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.