beställa
Jag ska gå på ett konvent i sommar och hade tänkt att cosplaya. För er som inte vet vad det är så är det när man klär ut sig till en karaktär från en film, bok eller tv-spel. Jag hade tänkt att cosplaya Merida ur disneyfilmen Modig. Hon har ju väldigt karaktärisktiskt hår och jag skulle vilja köpa en peruk. Jag har hittat en peruk på Aliexpress som skulle vara perfekt men jag vet inte hur säker den sajten är. Är det någon som vet om den sajten är säker att beställa från? Har någon anat erfarenhet av den sajten?
Vad jag vet så är aliexpress som eBay, det är alltså inte en butik med egna varor utan flera olika säljare. Så kolla upp vad för "rating" säljaren har innan du köper. Det kan du se nästan längst ned på sidan. Läs gärna några av kommentarerna om det finns några.
Aliexpress är en sämre variant av ebay, de är bara från asien och de är inte alltid man får sakerna man beställer inte heller att de ser ut som man tänkt sig. Köpt kläder där genom, två skickades inte, fick pengar tillbaka som tur var. Det jag fick tog nästan 1-2 månader att få och de var alldeles för små även om jag gick på deras speciella mätsätt. Så bättre är nog ebay, lättare att prata med säljaren och få fler bilder osv. Mer krångligt via ali.
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
Jag har beställt från ali några gånger, och de grejerna jag har beställt har kommit fram som de ska efter ca 1-1,5 månader. Dock så har jag inte beställt några kläder eller liknande…
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Aliexpress är säkert! En gång köpte jag en kjol, men säljaren var tydligen skum och drog pengarna direkt men skickade aldrig mina varor (antar att säljaren var väldigt inaktiv där), vilket sajten upptäckte på något sätt och gav mig pengarna tillbaka.
Eftersom det skickas från Asien så tar det lång tid innan man får sina saker, en månad får man räkna med - om inte mer. Sen brukar sakerna vara av lägre kvalité, men det får man väl också tänka på att det är möjligt när priserna är så låga. Annars är det en ganska bra hemsida, som eBay ungefär. 🙂
#4 Sajten använder ett annat företag som sköter betalningen har jag fattat det som.
När du beställer dras pengarna och betalningsföretaget får dem. När du har bekräftat att du har fått sakerna så får säljaren pengar. Har säljaren däremot inte skickat dina saker inom utlovad tid så går pengarna tillbaka till dig 🙂
Blir det inte tull om det skickas från asien också?
#6 Beror på vad man beställer, fanns någon lista på tullverkets hemsida över vad man behövde/inte behövde betala för. Jag har aldrig behövt betala tull 🙂
#7 aha okej! :)
#5 Jaha, då är det ju säkert i så fall! 😃
Köp en basicparuk i rätt färg och styla den istället :) Kan bli billigare + säkrare
Klart att laxen ska ha en jolle