Tibetansk spaniel
Någon som har erfarenhet av denna ras?
Vi funderar nämligen på att ta över en stackars omplaceringshund på 10 år :) Är det stor skillnad på hane och tik? Det är en hane det handlar om..
Skillnad på tik och hane- som alla hundraser, könsorgan och att tikar löper. Allt annat är individuellt.
Rasen i sig tycker jag är urmysig, men självständig och envis. Stor hund i liten förpackning, som kan vara svårmotiverade och kanske inte så jättemotiverade.. Kräver inte jättemycket aktivering eller motion, promenader och lite trickträning/sökövningar räcker gott. Skriv på hundar så tror jag att du får lite utförligare svar :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 Fast vissa hanar är ju väldigt… haniga. Tänkte om det var mer så med vissa raser än andra eller om det är individuellt. 🤪
Skrev på Hundar och har inte fått svar alls… Har även ansökt om att gå med i Tibetansk spanielgrupper på FB men blir inte accepterad xD Men tack för ditt svar, det är ungefär vad jag har läst mig till 🙂 Verkar dock ganska blandat, typ att vissa kan lätt ha hunden utan koppel på promenad och den kommer när man ropar, medan andras hundar springer iväg och är lite i sin egna värld, haha
#2 Är väldigt individuellt och inget rasbundet.
Tibbe är mysig ras som jag förstått det, träffat några st men ingen större erfarenhet av dem.
Det med hunden lös eller inte, beror inte på ras heller utan individ 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Dock är vissa raser mer självständiga och där hör ju tibben hemma. Men jag tror att med rätt uppfostran kan alla hundar gå lösa :)
#4 Ja mer självständiga men handlar oavsett mycket om individen främst & träning 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
har inte en tabbe men träffat en kan säga att de fäster sig ofta vid en person i familjen och vill helst var med den personen det är jätte snälla och har lugnt temperament och vill inte vara ensamma
Hunden ni eventuellt ska ta över är en gammal hund, du skrev 10 år. En gammal hund kan få "krämpor", innan ni ska ta över den hunden hade jag bett om en veterinärbesiktning så ni vet hur den mår. Här nedan finns information om rasen:
Användningsområde
Det är en robust, liten sällskapshund, som gärna deltar i de flesta av sin ägares göromål.
Hälsa
Rasen är frisk och sund och kan bli mycket gammal. 15 år är ingen ovanlighet och den är aktiv upp i hög ålder. Rasen ingår i Svenska Kennelklubbens hälsoprogram avseende PRA (ögonsjukdom).
Egenskaper / Mentalitet
En tibetansk spaniel är glad, nyfiken och tillgiven men också mycket självständig och kan vara avvaktande mot personer den inte känner.
Storlek och utseende
Den är en liten, aktiv och alert hund som har en mankhöjd på ca 25 cm. Vikt ca 4-7 kg. Alla färger och blandningar av färger förekommer.
Pälsvård
Den attraktiva pälsen är mycket lättskött. En rejäl genomgång med borste och kam en gång per vecka räcker i allmänhet, utom under fällningsperioderna.
Övrigt
En tibetansk spaniel gillar att följa med på långa promenader, men kurar även nöjt ihop sig i sin ägares säng om inget annat erbjuds.
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
#6 Vår Simba har som tur är fäst sig vid både mig och sambon. 🙂 Han är dock inte som andra tibbar har vi märkt, gillar att vara på nedervåningen även om vi sitter på övervåningen och föredrar att ligga på golvet istället för högre upp, haha.
#7 Vi har redan tagit in honom, han flyttade in i oktober, bara någon dag efter han kom hit på provperiod (vi föll direkt för honom). 🙂 Han är helt frisk förutom ett litet hjärtfel som veterinären har sagt att det inte är något att oroa sig över. Vi har alltså själva varit till veterinär med honom och fått höra det, även om vi redan visste om att det fanns ett hjärtfel.
#8 Superbra! Hoppas ni kommer få många år ihop :)
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
#9 Tack, det hoppas jag med! 😃 Han är supergo 🌺