Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 6578 ggr
_eee_
0

(X) Får inte banta

Hej! Jag är ny här på sajten. Tycker det verkar som ett bra och vettigt forum :) Jag är en tjej på nyss fyllda 14 år. För ett tag sen insåg jag att jag ökat väldigt mkt i vikt och nu mår jag dåligt över dt. Det är inte bara på vågen som jag ser skillnad utan när jag kollar i spegeln så har mina lår börjat bli mycket tjockare och magen med. Jag vet att vikt och längd är känsligt för många men jag säger ändå. Är prick 170 lång och väger 49 kg. För inte så länge sen vägde jag 45 och då var jag nöjd med spegelbilden. Så målet är att gå ner 4 kg och stanna på den vikten. Varken öka eller minska sen. Nu tycker säkert många att 49 är lagomt men på min kropp som är smalt bygd med långa smala ben och smal midja ser jag tjockare ut än många andra som väger lika mkt jag. Jag har alltid haft lårgap och "bikini bridge" (yes i know det är inte att sträva efter enligt många men jag har alltid haft det och trivs med det) och jag är rädd att det ska försvinna… förut hade jag 5 cm mellan låren och nu har jag strax över 3. Klarar inte att inse att jag håller på att bli tjockare. Jag skulle ju bara kunna banta men! Mina föräldrar skulle aldrig låta mig banta. Dem tkr att jag är smal redan och det hela blev ju inte bättre när skolsköterskan sa att jag borde gå upp några kilon. Ja okej jag är enligt BMI-mätning lite underviktig men i spegeln är jag finare om jag är smalare. 45 kg blir alldeles perfekt för mig. Jag har träffat en kille på nätet som också tycker att jag skulle kunna gå ner i fett men istället öka i muskler. Jag tänker minska i fett och inte skaffa muskler. Han är riktigt träningsfreak och hjälper mig med träningen. Han säger att jag borde sluta med socker helt (undvika det i största möjliga mån), äta mkt proteiner som finns i ägg o kyckling, äta nyttigt fett för att fett bränner fett (nyttigt fett är typ fiskleverolja och kokosolja), dricka mycket vatten för att dämpa ev. hunger, snabba kolhydrater innan träning (typ pasta) & annars långsamma. Max 1300 kalorier/dag. Träna 4 dagar i veckan. Två dagar kroppsbyggande övningar med fokus på olika muskelgrupper + 30 min crosstraning. Två dagar fettbrännande konditionsträning som kan vara löpning, 60 min intensiv crosstraning eller längdskidåkning. Jag tycker att det låter jättebra. Han kan verkligen sin sak & jag fixar helt klart kost och träningsschemat han lagt upp. Men jag kan ju inte följa allt detta hela tiden för då märker mamma och pappa. Om jag tex börjar räkna kalorierna och sluta äta viss mat ibland så fattar dem ju att jag bantar. Hur skulle ni lösa detta? Kan ju liksom inte smygbanta ibland utan ska jag tappa kilon är det all in som gäller, varje dag & varje måltid. Hade ni suttit i liknande situation, hur har ni löst det?

ChristineL
26

Du är i den åldern då man växer mycket helt enkelt, du ska absolut inte banta! I mina ögon är du mycket underviktig även om man inte ska titta på siffrorna.

Aleya
21

Jag tycker att detta låter inte friskt. Du väger redan lite till din längd och vill bli ÄNNU smalare. Jag tycker att du borde gå till skolsköterskan. För din kropp kommer tillslut ta stryk. Jag säger sluta mixtra med din unga kropp. Du kan få men av underviktig senare i livet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

leemland
6

Du är bara 14 år och växer fortfarande.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Feelicia
0

Jag tycker de faktiskt ä lite lite men jag ska inte säga nått för jag är också 170 lång och väger 41 kg

[JeanetteK]
17

Du utvecklar ju kurvor nu. Du går från att varit barn till att bli kvinna och då ändras kroppen jättemycket. Att banta nu är inte alls bra för dig. Försök att ändra sätt att tänka och se det fina i att du blir kvinnlig. ❤️

leemland
3

Ditt dagliga intag med kalorier ska ligga på ungefär 2000. Men en i din ålder ska inte tänka på det egentligen. Ät som vanligt och rör dig mer. 

Det kan vara farligt att börja med viktträning och så för tidigt och speciellt om du inte har en aning om vad du gör för något. Det kan slå helt fel och skada dig i långa loppet.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

_eee_
0

Fast att ni säger att jag inte borde banta så är jag säker på att min kropp mår bra av att bli lika fin och smal som för någon månad sen. Om ni bara såg den skulle ni förstå att min kropp blir jättefin ju smalare den är. Jag ska bli modell och oavsett vad folk säger så är det dem smalaste tjejerna som lyckas bäst. Där väger tjejerna på 180 cm 45 kg och det är snyggt. Jag som är 170 lång med samma grundkroppsbyggnad som dem skulle kunna väga 40 kg. Men om jag går ner till 45 så får jag se till att stanna där hädan efter så väger jag lagomt när jag blir längre och börjar söka riktiga modelljobb.

ChristineL
28

#7 - Nej, det är inte fint! Det är sjukligt och du är fortfarande bara ett barn!

_eee_
0

Vad är det som händer om man bantar som barn? Varför säger ni att det är så farligt?

ChristineL
16

#9 - För det första är du inte färdigvuxen än. Du kan få vitaminbrist som i sin tur leder till ful hy, hår och nalgar, du kan förlora din mens och därmed framtida önskan om att få barn, inga kläder passar, vänner, familj och framtida partners tar avstånd… Bara några exempel.

Portie
5

Du är i en sån ålder då det går lite upp och ner. Du kan dock omöjligt behöva banta..

När jag var i din ålder så var jag mullig (tyckte jag, alla i min omgivning tyckte jag var smal), har sett bilder från den tiden och visst var jag väl lite rundare. Men det gick bort med sig själv och när jag gick upp mot 20 års åldern så blev min vikt mer stabil.

Flöffo
5

Håller med alla andra. Du växer fortfarande, jag är själv ungefär lika gammal som dig och har ökat 5 kilo sen sista gången jag vägde mig (några månader sen).

//Flöffo

noraa
2

BANTA ska du la inte göra. träna mer bara! sen går man ju faktiskt upp i vikt under puberteten vilket är helt normalt.

elinkw
2

Tycker absolut inte du ska banta, speciellt inte i den åldern du är i nu. Det är vanligt att lägga på sig lite kilon i din ålder. Jag är själv 162 och väger 47 kilo ungefär och skulle helt ärligt vilja gå upp lite till (Vägde ungefär 60 kilo när jag var 15-16, och såg inte mullig ut eller så alls).

49 kilo för din längd är inte alls mycket! Skulle säga att du istället skulle fokusera på att kanske gå upp några mer kilon och sen börja forma din kropp efter träning om du inte är nöjd. Låt inte spegeln lura dig när du är fin som du är redan.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Halcyon
5

Träna och äta nyttigt är alltid en bra start! Oavsett om man vill gå ner i vikt eller inte. :) Kul att du har modelldrömmar, det är superroligt!

Och alla som håller på att säga "det är kvinnligt med kurvor", "det är sjukt att vara modell" och massa annat; det finns de som faktiskt är väldigt smala naturligt som kan ta illa upp. Tagga ner lite och tänk efter vad ni säger.

we're always chasing that paradise

ChristineL
19

#15 - Absolut kan man vara naturligt smal. Ingen har sagt att det är sjukt att vara modell. Men detta handlar om en redan underviktig 14-åring som vill banta ännu mer.

[JeanetteK]
12

#15 Det jag menar är att när man är barn är man väldigt rak och tunn i kroppen. När man blir kvinna ändras det. Även om man är naturligt smal så förändras kroppen. Jag har själv alltid varit smal och jag vet hur märkligt det kändes när min smala kropp plötsligt fick kurvor. Kurvor får man trots att man är smal. Dessa kurvor väger lite. Så från min sida säger jag inte att det är sjukt att vara modell utan jag säger att det är kvinnligt och naturligt med kurvor.

Halcyon
6

#17 Inte alla får kurvor, och tänka sig! Det kan bli kvinnor av dom också.

Det ända jag uppmanade till var att tänka på vad vissa av er säger.

we're always chasing that paradise

ChristineL
12

#18 - Att vara kvinnlig är inte samma sak som att vara kvinna. Och jag undrar fortfarande var det står att det är sjukt att vara modell?

[JeanetteK]
12

#18 Men jo alla får kurvor. Med kurvor menar jag inte jättebröst eller stora höfter utan kroppen ändras. Jag är smal, rak och inte särskilt kurvig men i jämförelse med när jag var 14 så har jag kurvor. Klart att man är kvinna fast man är smal och har lite kurvor. Det är inte det saken handlar om. Jag menar att man ska känna sig glad för sina kurvor man får när man utvecklas till kvinna, små eller stora. Att motarbeta sin egen kropp och utveckling leder bara till problem.

Zepp
2

Näe är man 14 skall man inte banta alls!

Men du kan sluta med allt som din kropp inte behöver typ godis, fredagsmys, läsk kakor, bullar socker dvs skit!

Träna kan du oxå göra, för oavsett kurvor eller ej, med rätt fysik så sitter kurvorna där de skall!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
26

Ett litet exempel på att vågen ljuger!

Vem tror du har störst chans att bli modell?

[cameradetails]
35

Nu tänker jag hoppa in här! På natten till Valborg 2013 fick jag ett ryck i kroppen. Jag trivdes inte alls med hur jag såg ut, jag tyckte jag var tjock, äcklig och inte värdig någonting. Så jag bestämde mig att börja banta. Kan nämna att jag vägde drygt 51kg och är 160cm lång. I slutet av sommaren 2013 började folk påpeka att "oj, du har börjat blivit smal. Mår du bra?" Och jag svarade ju ja, såklart. Der var ingen fara med mig. Men det var det! På insidan grät jag och skrek, mådde åt helvete, hade konstant huvudvärk, var alltid trött, hade hungersmärtor konstant osv. På hösten samma år märkte min skolsköterska vad som började hända efter att jag hade gått up och vägt mig. Vägde 48kg då. Dom skickade mig till en vårdcentral för att kolla så att det inte låg någon sjukdom bakom det (jag har en ovanlig njursjukdom, föddes med den.) Dom hittade inget fel så blev skickad till universitetssjukhuset i min stad. Det blev konstaterat att jag hade anorexia och fick diagnosen i april 2014. Det har varit ett rent helvete sedan dess. Första veckan fick jag inte lämna hemmet, äta 5 ggr om dagen. 9.00, 10.30, 12.00, 14.30, 17.00 och sedan klockan 9 igen. Jag mådde så dåligt, XS var som XL på mig, jag var jätte tunn, tappade hår, mådde psykiskt dåligt, skolkade osv. Nu i efterhand när jag har cirka 3 månader kvar till min friskförklaring ångrar jag mig så mycket. Det skadade inte bara mig, men också min omgivning. Jag mår fortfarande ganska dåligt men jag har kämpat som bara den och jag är faktiskt stolt över mig själv. Tyvärr så har mina lungor fått stryk på grund av detta. Kan knappt gå i trappor längre, kan inte stå upp länge och jag blir yr jätte lätt för jag får inte tillräckligt mycket syre. Så snälla snälla du. Gör inte detta. Kilona du lägger på dig kommer läggas proportionerligt över hela din kropp. Anorexia är inte värt att skada din kropp. Den skadar mer än du tror, och du får dras med sjukdomen hela ditt liv. Snälla, förstör inte ditt liv. Det är inte värt att åka till sjukhuset varje vecka, träffa olika läkare, göra röntgen undersökningar för att kolla hjärnan osv. Snälla tänk om! Du är perfekt som du är.

_eee_
0

Tack så mycket #15 :) ja visst är det kul med modelldrömmar, ska börja fixa en portfolio med lite bilder när jag gått ner lite och söka till agenturer. Vi får se men förhoppningsvis blir det väl några småjobb framöver. Man kan ju aldrig bestämma sånt själv men om jag söker till många agenturer och är ambitiös så ökar väl chanserna. Och till alla andra. Jag har ingen ätstörning, jag vill tappa 4 kilon. Är det så farligt? Nej det är det inte. Killen som hjälpt mig fixa kost och träningsschema är extremt duktig på just träning och kost, han har varit PT och kan sjukt mkt om allt sånt. Numera tränar han bara sig själv och håller på med xtremefit, löpning, gymmande & är kostmedveten. Han säger att jag borde få i mig 1200 kalorier om dagen för då blir det att jag får i mig den undre gränsen samtidigt som kroppen inte ställer in sig på svältläge. Perfekt :) Han säger också att jag borde köra kroppsbyggande träning 2 ggr i veckan om jag inte vill tappa min rumpa eller mage. Jag vill ju behålla rumpan och jag fattar själv att den kommer försvinna lite om jag går ner men den går att få ännu snyggare om jag går ner men ersätter den med muskler istället. Likaså magen. Mest är det låren som ska bort, han säger att dem kommer försvinna med kilona :) Och om det inte är någon här som vill svara på min fråga så får jag lösa det själv. Ett sätt är att säga att jag vill börja ta ansvar och laga mat själv, så har jag rätt råvaror och håller koll så det följer rätt med vad jag får äta och inte & kaloriintaget. Angående att jag börjar träna mer kan jag säga att det är för att jag känner mig stel & orkeslös och att jag tror att mer träning är nyttigt. Det är ju nyttigt också.

monstermash
32

Jag vetefan, men en fd. PT som går och berättar för en 14 åring att hon ska äta underskott av kalorier, är det verkligen så mycket att hänga i granen? 🤔

LinaLj
16

Vad som är viktigt att vara medveten om är att kroppen förändras i tonåren och speciellt i de yngre tonåren. Det handlar inte bara om att tjejer får bröst och mens. Kroppen förbereder sig på att i kvinnors fall kunna få barn. Det innebär att underhudsfettet blir lite mer men framför allt att höfterna ser ut att växa. Det som i själva verket händer är att bäckenet öppnar sig så att ett eventuellt barn ska kunna födas utan att fastna. 

Det kan också vara så att man har haft en period då man växt ganska mycket på längden och i och med att de kvinnliga hormonerna sätter fart så avstannar ofta växten hos kvinnor. Det gör att man ofta ser mindre slank ut då kroppen har "hunnit ifatt" längden. 

Även ansiktet förändras, dragen blir rundare men ofta minskar underhudsfettet så de blir ofta tydligare. 

Allt detta tillsammans gör att man kan tycka att man blir rundare i kroppen. Men det är processer som man inte kan påverka utan kraftiga ingrepp med hormoner. Hur mycket man än bantar så kommer höfterna att bli lite vidare för det sitter i skelettet och inte i underhudsfettet.  Det är inte konstigt att de flesta får problem med utseendet i tidiga tonåren, det är stora förändringar som sker.

Det är därför det är relativt lätt att könsbestämma skelett som tillhör en 18 åring men nästan omöjligt att göra det endast utifrån utseendet på en 10 årings. 

Det är också under den här perioden som kroppen utvecklas och som man till mångt och mycket lägger grunden till sin fysiska hälsa i hela sitt liv. Att banta i den här åldern kan innebär att man får låga järnvärden vilket leder till trötthet, sämre immunförsvar och kan bli riktigt illa då det även påverkar syreupptagningen i kroppen. Olika vitamin brister kan påverka hjärnans utveckling eller synen. Brist på tex jod kan orsaka sköldkörtelproblem som kan leda till att man inte kan få barn. Brist på viktiga mineraler kan göra att skelettet blir svagt osv. Eftersom kroppen växer, allt i kroppen växer, så måste den få byggstenar. Finns det inte byggstenar så kan kroppen inte växa och eftersom olika delar av kroppen behöver olika byggstenar så är det otroligt viktigt att man äter bra under tiden man växer. Säg att man tex inte får i sig ordentligt med nyttigt kolesterol (vilket är väldigt viktigt för hjärnans utveckling) när man växer så kan man inte reparera den skadan när man är 20 år. Då är det för sent för kroppen har gått ur tillväxt läget och sysslar nu endast med underhåll.  

Därför ska man inte banta när man växer. Är man orolig så går man till skolsköterskan och ber dem ordna så man får prata med en utbildad dietist. De kan sätta samman en nyttig kost. Man ska inte ta hjälp av människor som saknar utbildning eller som tror att de vet vad de gör för att det är ett intresse. Det här gäller hela ens framtid.

Blawe
14

Du, oss 14åringar emellan…

Jag är smal, väger 45 kg och är 1.69 lång. Det är absolut ingen ätstörning. Jag skyller det på hög ämnesomsättning😃 Har alltid legat under kurvan, fast jag äter mer än mina bröder ibland 😂Alla mina 3 bästa vänner har insjuknat i anorexia och bulimi framför ögonen på mig, och jag har inte kunnat göra något. Och tro mig, det börjar sådär. Precis sådär. Jag har blivit tjockare, var mycket snyggare förut, om jag bara gick ner dedär 3 kilona, somsen blev 10 kg. De är inte friska än. 

Du är 14, du har hela livet framför dig. Vi växer (både på längden och bredden) och kommer inte vara lika smala, och söta som vi en gång var. Deal with it. 

När du säger att du vill gå ner, och träna? Muskler väger mer än fett (det är väl därför jag väger så lite😂) och du kommer gå upp. Satsa inte på modelljobb, att vara smal är inte fint. Man ser ut som en senig pinne. Men varför bry dig alls om vad du väger? Du är 14! Ät och var glad.  Var glad att du klarar av att äta (än så länge) utan att få ångest och behöva spy upp det igen. Hoppas verkligen att du inser cad du håller på att göra. Stanna upp och tänk efter. En ätstörning blir man aldrig riktigt frisk från. 

Styrke och förstndskramar, så du kan börja gilla dig själv och din kropp för den du är🌺

_eee_
0

Det här borde jag väl egentligen inte säga för då kommer jag få hela moralmaffian på mig. Men anledningen att killen hjälper mig är att vi ska träffas och ja, han gillar smala tjejer. Så därför hjälper han mig :) Jag blir inte sjuk därför att 1) just nu har jag överskottsfett på låren, midjan, höfterna, armarna och kinderna. Överskottsfettet ska bort, punkt slut. 2) min kropp är byggd så att den ska vara smal. Ser fruktansvärt ut med fett på min kropp, jag kan omöjligt acceptera att det är fett på min kropp. Jag tycker att det finaste är att vara superskinny. Alla vet också att det är förbjudet att säga det, att det är fint att vara modellsmal. För år 2015 ska fett hyllas och det är fy skämms om man säger att modellerna är snygga. Tror alla innerst inne fattar vad jag menar. Men jag tänker inte ljuga och säga att det är fint att vara fet, nä jag tycker att det är fint när revbenen syns och lårgapet är större än 5 cm. Ärligt skulle jag offra min mens om det ledde till att jag fick bli smal. Det är skruvat för jag ska bli modell men så får jag inte bli smal och skaffa rätt kropp. Det hela vore väldigt enkelt om jag fick laga min egna nyttiga mat, träna och ev kanske använda korsett en period för midjeträning ifall höfterna blir för breda så kan jag skapa en siluett av mer timglasformad kropp. Svårare är det inte. Men så ska mamma och pappa och skolsköterskan stå ivägen. Om jag kan lura päronen & slipper väga mig hos skolsköterskan så blir allt bra.

monstermash
25

Det är så mycket varningstecken så jag vet inte ens vart jag ska börja! Finns det ingen förutom denna såkallade PT'n som du kan vända dig till?

Du har mest garanterat en ätstörning, ditt sista inlägg visar det otroligt tydligt. Du är underviktig men har överskottsfett som du ska banta bort? 

Du är 14, du ska inte banta och definitivt inte använda korsett. Tack och lov att dina föräldrar står i vägen tillsammans med skolsköterskan. Det här är inte sunt. 

En 14 årings mål ska inte vara att "revbenen synd och lårgapet är större än 5 cm", inte heller ska du behöva "offra din mens för att bli smal".

LinaLj
12

#28 man kan få bristsjukdomar hur mycket fett man än har om man inte äter rätt mat. Det är väldigt få vitaminer, mineraler, spårämnen osv som sparas i fettlager. Det finns gravt överviktiga personer som bantar sig till bristsjukdomar av olika slag. 

En korsett påverkar inte höfter, den påverkar midjan där mjukdelarna finns. 

Lyssna på din mamma och pappa och skolsköterskan, det är de som är experterna.

[Nelley]
13

Vill du bli 1.80 får du ju för tusan äta något, det är en biverkning. Eller vill du ha barn i framtiden? Skärp till dej!

vallhund
20

Självklart blir man orkeslös om man bränner mer kalorier än man får i sig. Man bränner inte bara fett, kroppen bryter även ner musklerna för att kompensera för energiunderskottet. Det leder till ökade slaggprodukter i systemet som kan ge permanenta skador.

Vi som svarar i tråden är ingen moralmaffia, du borde ta till dig av fakta o erfarenheter som delges här, tänker främst på inlägg #23 o #26

En vuxen man som tänder på prepubertala flickkroppar borde ha pedofilvarning tatuerad i pannan.

Huruvida du kan få jobb som modell kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte vet hur du ser ut eller hur photogeninique du är. Att vara modell är knappast ett yrke som du kan tjäna ditt levebröd på till pensionsåldern. Det är självklart bra att ha drömmar o mål, dit hör inte tvångs o självskadebeteenden.

För oss som själva haft den T-shirten är det uppenbart att du har en ätstörning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

marta01
0

Jag har varit över viktig och under viktig med ett par föräldrar som tjatar tills jag väger lagom. 1, du är runt den åldern man ska äta mest 2000 kalorier för tjej och 2200 för kille. 2, för en vuxen kvinna liger svält gränsen på 1200 kalorier, för en tonåring 1300-1400 (tjej). Vist alla är olika MEN man kan ändå ibte äta hur lite som helst.

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Lamina
26

Det är en farlig väg du vill slå in på. Har läst denhär tråden om och om igen och kan inte sluta tänka på det. Och ju mer jag tänker på det desto större växer klumpen i magen. Du kommer antagligen tycka att jag är helt ***** du i huvudet nu, men jag är faktiskt allvarligt oroad för dig. Jag har sett det tidigare, hört din historia förr. Heck, jag har t.o.m vart nära att ramla dit själv. Visserligen berodde mina problem inte på att jag bekymrade mig för min vikt, fann bara den mesta maten oaptitlig och gick hellre hungrig än att äta den. Men det spelade ingen roll, för jag "klarade mig på det jag åt." Jomen, klarade mig hela 6 meter till duschen där jag spydde galla och sen mer eller mindre svimmade. Shit vad bra jag klarade mig… Och det hela började flera år tidigare när jag var i din ålder. Och nu, flera år senare, har jag fortfarande problem med aptiten och att komma ihåg att äta. Det senaste dygnet har jag ätit en portion spaghetti och större delen av en frysrätt. Låter inte särskilt hälsosamt, eller hur? Skillnaden är att nu när jag är hungrig går jag och köper mig nånting att äta. Jag har för övrigt också träffat dendär sjukt trevliga gubben på nätet. Han som vill vara ens vän och som hela tiden finns där för en och har stöttande ord och hjälp att komma med. Jag har träffat massor av dom. Och tro mig, det kommer verkligen sluta illa. Riktigt illa… Det bara skriker pedofilvarning om denhär killen. Och tro mig, du vill INTE hamna där. Därför sitter jag här nu med en klump i magen och försöker hålla mig från att gråta av desperation. För jag vet att du inte kommer ta till dig det minsta av vad jag skriver. För du vet bäst själv (precis som jag gjorde.) Du vet precis vad du ger dig in på och kommer inte falla i några fallgropar. Du, precis som jag och alla andra ungdomar som hamnat där. Och det finns inget jag kan säga som kommer få dig att ändra uppfattning om den saken. Oh Well, I gave it a try… Jag kan bara önska dig lycka till i framtiden och hoppas allt går väl för dig ändå.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Aleya
17

#24 att offra sin mens…. Ja du… Du låter redan som om du har ätstörning. Jag hoppas någon i din närhet läser detta och inser allvaret.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Blawe
12

Om man är beredd att "avstå" från saker, som bara går att hindra genom att kroppen blir riktigt sjuk. Det är sjukt att ens tänka tanken. Jag tycker att det ser ut som att problemet till stor del ligger i att du vill bli "snygg" för denhär killen.  Men tro mig, det är inte någon kram och en fika han är ute efter. Ni har troligtvis träffats via nätet, och wow vad saker kan hända. Bryt kontakten med honom,en uppmaning från mig. Han förändrar din syn på dig själv. Man är lättpåverkad i vår ålder.

Flöffo
21

"Men anledningen att killen hjälper mig är att vi ska träffas och ja, han gillar smala tjejer." Du inser väl hur sjukt det låter?

//Flöffo

Zepp
5

Före detta PT låter inte särskilt vederhäftigt!

Hade han varit en framgångsrik sådan skulle han inte vara "före detta"!

[cameradetails]
21

Hon kommer inte lyssna på någon förutom den dagen hon ligger på en sjukhus brits med ingen vätska i kroppen, en puls så låg att man kan knappt kan känna av den och är så tunn att man kan se benen i kroppen genom skinnet. Och den dagen, ja då kanske det är alldeles för sent för dig. Vi kör detta. Om 20 år, då har du gått ut grundskolan och gymnasiet. Du kanske träffat mannen du ska spendera ditt liv med. Ja, ni kanske t.o.m är förlovade. Ni har bestämt ett för att försöka skaffa ett barn. Och ni försöker och försöker och försöker, men det kommer ingen vart och du blir inte gravid. Så ni bestämmer er för att gå till en läkare, han kollar upp sig och hans sperma är kanon. Och sedan är det din tur. Men dina svar är motsatsen av vad hans visade. Du kan inte ha barn, din kropp klarar inte av att ha ett barn i livmodern. Och då frågar läkaren dig, "går detta i din familj?" Du tänker och tänker. Men du kommer fram till att alla har fått ett barn. Och då kommer du ihåg. Jag svälte mig själv. Jag var dum nog att inte inse att genom att skada mig själv genom att svälta, träna tills din kropp bryter ihop. Så du kommer hem och ska berätta för din pojkvän. Men vad tror du din pojkvän kommer säga? Han kanske inte vet om att du var döende i tonåren. Är detta någonting du verkligen vill behöva gå igenom? Om 2 år, då är du kanske död för du bestämde dig för att först och främst träffa en kille som säger att han vet detta och vet om att du bara är 14, och inte ens inser vad ditt verkliga problem är, men också lyssna på honom om vad han anser är bäst? Detta är inte bäst. Du har kanske inte fått diagnosen anorexia, men vi som försöker hjälpa dig ser klart och tydligt stora varningar. Tänk om. Gör rätt. Riskera inte ditt liv.

leemland
19

Ingen UTBILDAD PT hade tagit fram de scheman till en tjej på 14 år och så är de bara! 

Men de är väl som ovanstående säger att vi pratar för dövt öra helt enkelt. Hoppas någon som känner dig ser detta och berättar/"larmar" för dina föräldrar eller skolan!

/ J 

Cazzos
0

Har inte läst tidigare kommentarer, men jag tycker att du ska försöka hålla kvar dig på din vikt. Din kropp kommer att förändras de kommande åren, och då pratar jag om höfter, bröst och axlar. Hetsa inte upp dig över måtten på din kropp. Men självklart om du vantrivs i din kropp så är det enda alternativet motion och bra kost. Det är rätt simpelt 😎

Jag tjatar alltid om det här men ät mycket FRUKT och GRÖNSAKER!!! Börja dansa eller på en annan sport som du tycker är roligt. Eller gå ut på promenader/löprundor. Inget med överdrift tack 👍

[Tilde]
12

Jag har satt (X) i rubriken då detta är ett känsligt ämne eftersom vi på TiF absolut inte för viktminskning hos tonåringar som klassas som underviktiga.

jossan...
2

Snälla lyssna på vad de skriver, de vill bara hjälpa dig och ätstörningar är farliga…Och en kille som vill att du gör detta är inte bra för dig, han förstör dig…

Gud vad bra jag stavar…

Saaara
11

Tråkigt att du inta tar åt dej vad som skrivs. Tycker faktiskt att du får skylla dej själv då om du ångrar dej i framtiden.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

01jmjm4
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej. Jag har inte läst igenom exakt allt här nu, men iaf. Min mamma hade anorexia när hon var liten. Hon fick brist på olika ämnen och saker i kroppen vilket gör att hon har som en liten klump vid halsen typ efter någon sjukdom hon fick. Jag själv är naturligt smal. Men blir sjukt glad när jag går upp ett kilo. Dock ser jag till att de kilona är muskler. Äter en varierad kost och äter tills jag bli mätt. Äter även en hel del onyttiga saker, hehe. Tränar tennis 2 ggr i veckan och så är det ju då skolidrotten 2 ggr i veckan. Är 153 cm lång och väger ca 42 kg (troooor jag). Skickar med en bild på mig själv. Tog bilden när jag var i Thailand, heh. Men iaf. Tycker inte det är något fel med att vara mullig. Tycker nästan det är lite finare än att vara supersmal. Var nöjd med din kropp. För du är fin precis så som du är. Och anorexia är verkligen inte kul. Känner andra som har det oxå.. De får lätt huvudvärk, är alltid trötta, mår ofta illa och en av de hostade blod förut… :(

[jenny-]1
13

Usch, får ont i magen av denna tråden.
Folk skriver ren fakta till dig - men du vägrar ta åt dig, folk skriver vad som kan hända i framtiden - men du ser det inte, folk berättar om sina erfarenheter - och du tar fortfarande inte åt dig?! Det spelar tydligen ingen  roll att folk är rädda om din hälsa? 
Jag tycker så nedrans synd om dig. Synd om dig för att du faller offer för vikthets och för en äcklig killes åsikter. En kille som med största chans skriver samma sak till 70 andra osäkra tjejer. Lovar guld och gröna skogar och lämnar dig gråtandes på ett sjukhus när han fått det han vill ha.  
Nä du, jag hoppas verkligen att du växer upp och tar åt dig av vad folk har skrivit till dig  här. 

PRECIS så som du skriver börjar anorexia, ska bara ner 4 kg… Ska bara ner 3 kg till… Ska bara ner 5 kg till. 
Att äta sunt och röra på sig är aldrig fel, men släng vågen och spegeln för i helskotta! När du mår bra på utsidan kommer du se fantastisk ut på utsidan, oavsett vad du vill jobba med!  

Jag hoppas verkligen att du kan se och lära av andras misstag istället för att begå samma misstag och riskera livet. Men du väljer ju själv…

[jenny-]1
0

mår bra på INSIDAN ska det givetvis stå…! :P

Saaara
13

Hade du varit lika lång som mej (153 cm) hade du vägt 25 kg. Inser du hur sjukt lite det är? Då är man ju bara skinn och ben.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Lizelda
18

Jag har inte läst den här tråden men för två år sedan, när jag var lika gammal som dig, så slutade jag äta i två månader. Jag tappade 20 kilo och älskade det jag såg i spegeln, för första gången på länge. Men jag hatade mig själv och jag hatade vad jag gjorde mot min kropp för det är den enda kropp jag någonsin kommer ha. Det viktiga är inte hur du ser din kropp eller hur andra ser den. Det viktiga är att kroppen som ska hålla hela ditt liv överlever och mår bra. Vågen ljuger. Spegeln ljuger. Folk ljuger. Ditt huvud ljuger. Allt och alla ljuger. Det enda som inte ljuger är det du inte ser. Insidan av din kropp. Det är den som går sönder, det är den som dör. Och det är du som dödar den. Jag började äta igen när jag hamnade på psyket efter ett självmordsförsök. När jag var där så var det två flickor där med grov anorexia och jag blev så väldigt rädd. Vet du varför? Den yngsta flickan var inte mer än åtta år och hon åkte rullstol överallt för att hon var för svag för att kunna gå. Hon fick sitta och titta på när hennes syskon lekte utanför och orkade knappt skratta med dem. En kvinna på 175 cm ska väga mellan 65-75 kilo för att vara "normalviktig". Bullshit. Ingen är normalviktig, alla är jätteviktiga! Muskler väger mer än fett men utan fett så överlever man inte. 45 kilo är för lite, alldeles för lite. Jag vet att det är svårt att bara tänka "Jaha, jag kanske ser bra ut ändå!" och bara gå upp direkt men mitt råd till dig är att dumpa spegeln och vågen. Våga se på dig själv och säg "Jag är lagom" tills du tror på det. Det tar tid men du kommer dit. Jag lovar.

P.S. Tyvärr är jag dålig på att följa mina egna råd nu för tiden men jag har gjort och jag både kan och vet mycket om sånt här så lita på mig, jag har både kunskap och erfarenhet.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Nelley]
2

#49 Varför ska andra följa dina råd om du inte gör det?😉

Lizelda
7

#50 För att det är råd jag vill följa och skulle må bra av att följa men mår för tillfället för psykiskt dåligt för att göra det, förhoppningsvis är inte hon (och andra) där än

Lizelda
7

Jag måste även tillägga till TS att en av mina bästa vänner är modell, rätt så framgångsrik sådan också! Och hon väger fan inte 45 kilo! Hon har kurvor, hon har stor rumpa och hon äter allt, hela tiden. Hon är inte tjock men du behöver inte vara smal som en pinne för att vara modell, det är ändå på väg ut ur samhället. Jodå, jag vet att vi inte är där än men man ser fler och fler "riktiga" modeller, folk som ser friska ut. Om du vill se henne så kan du titta på Kappahl's underklädeskampanj - 50 Shades of Grey. Hon finns på riktigt och hon är inte ensam med det.

cissi_1993
2

kan bara säga att du växer bröst och övrigt utveklas om du går ner i vikt kommer du få samma siluett som en pojke och när du kommer upplite till i åren och alla kompisar börjar få bröst och domdär fina kurvorna som gör oss kvinnor så fina kommer du att sakna dom.

du kommer med andra ord bli smal och mycket platt på alla håll och kanter

MVH Cecilia

Lizelda
2

#53 Smalt och platt brukar inte vara särskilt eftertraktat hos modeller. Då blir det att hamna under kniven och det är varken mysigt eller billigt. Billigare att äta ordentligt och träna till sig kroppen! :)

cissi_1993
0

precis så ät ordentligt 😃