Veterinär
jag vet inte vart jag ska skriva,eller ta reda på fakta, har googlat lite men tycker inte att det gett mig någonting…
Jag är 18 år, pluggar tredje året på gymnasiet till undersköterska
(kommer få gå ett extra år pga min sjukdom IBS…)
jag har velat bli veterinär sedan barnsben, och nu börjar jag att fundera på det på riktigt, känner att jag vill fullfölja min dröm för att få förverkliga mig själv ( klarar inte av något pga min IBS, pluggar på hemmaplan på heltid…)
Och jag känner verkligen att detta är någonting jag vill , men vart ska jag börja?? vad jag ska göra? vem jag ska kontakta?
känns lite som att gå till någon och bara " hej,jag vill bli veterinär"
Jag vill plugga klart så att jag blir undersköterska så jag har det att "falla tillbaks på"
Försöker även att klara av att ta ett körkort, men det tar ju sin tid också pga min IBS.
Så nu vänder jag mig till er!
Stå på dig,annars gör någon annan det
www.nouw.se/fuckingfuckface
Börja med att kolla upp vilka intagningskrav veterinärlinjen har. Jag minns inte exakt men vill minnas att man måste ha läst vissa matte och kemi kurser på gymnasienivå. Ta även kontakt med studievägledaren på din skola, där kan du få mycket hjälp.
#1 tack så mycket !att jag inte tänkt på det, ska genast skicka iväg ett mejl till min studievägledare! :)
Detta besvarar inte din fråga men ett tips om du lider av svår ibs är att köra fodmap, det har hjälpt min fästman att kunna gå ut och gå till skolan och leva ett normalt liv som många tyvärr inte kan annars. Tror du kommer få bra hjälp hos din studievägledare.
SLU har en hemsida där det står krav för veterinär ;)
#3 har börjat med det och hållit på två veckor, men blir inte "tillräckligt" bra, magen blir lugnare men besvären sitter kvar, men tack ändå! :)
#4 det ska jag kolla upp! :)
Jag vill oxå bli veterinär men har inte börjat gymnasiet än. Min syo sa att man var tvungen att läsa matte 4c eller ngt(inte helt hundra) samt fysik 2, biologi 2 och kemi 2. Inte helt hunda dock men han rådde mig att gå Natur :) hoppas att jag kunde hjälpa till :) lycka till!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
#6 matte 4C ?!?!?!!??! ooooj, jag är inte klar med grundskole matten haha :O
har skrivit till min syo nu iaf! tack så mycket och lycka till själv! :)
Jag går 2,a året på gymnasiet nu och ska läsa vidare till veterinär och läser/ska läsa kurserna Biologi 2(B), Fysik, 2(B), Kemi 2(B) och Matte 4(D) och sedan alla andra övriga "vanliga" ämnen som man måste kunna och ha godkänt i. :) Jag går idag Naturvetenskap med Djurvård på Gymnasiet. :)
Lycka till!
- Nederlandse Kooikerhondje -
Ja sen är det ju i princip maxbetyg som gäller. Så A i allting eller plugga utomlands. Många åker ju till Polen och studerar och de trivs bra :)