är det ätstörning?
Hej! Jo det är såhär att jag endast klarar av att äta grönsaker.Jag Äter det till frukost, lunch och så ofta jag kan till middag. Så fort jag ser annan mat än grönsaker så tänker jag bara på hur mycket kalorier osv. det finns i det. Klarar inte ens att äta frukt.Och om jag äter en normal måltid så känner jag mig äcklad och mår illa.
Nu, som rubriken lyder: är detta en ätstörning? För det ju inte så att jag går runt hungrig. Jag äter ju liksom.
Störning är det helt klart. Men måste påpeka att kalorier inte spelar någon roll alls, det man går upp i vikt av är kolhydrater så att sitta och räkna kalorier hjälper inte särskilt mycket, du blir bara virrig i huvudet och besatt av det! :/
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Tycker också att det låter som ett problem, även om du kanske inte har utvecklat en ätstörning (än). Rekommenderar att du tar kontakt med kuratorn eller liknande på din skola så du kan få hjälp att ändra på ditt tankemönster.
//Jessie
Absolut är det något som är fel! Du får ju heller inte i dig alla viktiga ämnen när du endast äter grönsaker (speciellt när man växer är det extremt svårt att få i sig allt man behöver från bara grönt). 😕 Ta upp detta med dina föräldrar eller skolkuratorn.
#2 Inte alls. Det är väldigt stor skillnad på om du äter pasta med samma kalorimängd som kött till exempel.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Och? Har du hört om termodynamikens lagar? Energiöverskott lagras oavsett näringsämne. Du kanske kan förklara hur kolhydrater gör att man går upp i vikt och inte kalorier? Trolleri kanske? Insulin som trollar fram massa ur ingenting?