Byta gymnasium HJÄLP
Har funderat ett bra tag nu och i princip kommit fram till att jag vill byta skola. Tyvärr insåg jag inte detta i tid för terminsskiftet och undrar alltså om någon har erfarenhet av hur det funkar med byte nu när vårterminen satt igång. Läser för tillfället åk 1 humanistiska linjen med språkinriktning på en kommunal skola och skulle vilja byta till samhäll-beteende på en privat. Snälla hjälp
Jag bytte två gånger under min gymnasie-tid, tog inte studenten förrän året jag fyllde 20.
För mig var det så enkelt att jag bara sa till min mamma och hon fixade det åt mig genom att kontakta rektorn på min gymnasieskola. Jag tror dock att du ska vända dig till SYV på din skola.
Gå till SYV och säg som det är, du vill gärna byta och vill veta hur du ska gå till väga.
Men gör det Fort, för då hinner du kanske byta redan denna termin.
Ja jag säger detsamma, byt fort om du vet vart du vill byta till! För kommer du in till en ny linje försent så måste man börja om från början (alltså att du börjar med de som är året yngre) Så gör du det fort så ska det inte vara några större problem :)
Tack så jättemycket! Ska prata med min mamma ikväll och se om jag kan få tid hos SYV:en imorgon, förhoppningsvis kan jag kanske byta innan sportlovet!
Lycka till, och hoppas att det löser sig!! :)