Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 775 ggr
[BudgiesBird]
0

Tyska verb HJÄLP

Nu behöver jag era super hjärnor! :D

Jag bytte från Franska till Tyska då under nästan 2 år hade jag lärt mig att säga vad heter du typ.

Kan inte lära mig språk men nog med det behöver er hjälp frågan står under.

Fyll i rätt form av verben inom parenteserna

(machen) Was  ____________________ du da?

(wohnen) Ich ____________________ in Schweden.

(sagen) Warum_______________ ihr nichts

(gehen) Wir____________________ jetzt nach Hause

(spielen) Klaus_____________________Eishockey

(trinken) _________________________Sie Tee, Frau Schenkt

(singen) Ich________________________nicht gern.

(kommen) Martin und Tomas _______________________  heute nicht

(liegen) Hamburg_______________in Norddeutschland

(hören) Du______________nicht gern Techno, oder? 

Bara kopiera och fyll i svara så fort som möjligt.. tack!! <3

Sagolikt
1

På det här sättet kommer du inte lära dig någon tyska heller. Det kan tyckas snällt av någon att hjälpa dig, men det är att skjuta sig själv i foten.

[BudgiesBird]
0

Jag vet.. men förstår verkligen inte verb sak.. knappt i svenska heller..-.-

Allt med adjektiv,verb,substraktiv och allt

Inkanyezi
0

Jag tror att det första du kan göra för att klara språken är att vara noga med ditt eget språk. Nu vet jag inte om svenska är ditt modersmål, men när man sätter ihop något som uttalas som ett ord, så brukar man också skriva det som ett ord, så här: superhjärnor

Inte super hjärnor alltså. 

Och på svenska sätter man inte stor begynnelsebokstav på språk, så franska och tyska skrivs med liten bokstav.

Visst är det möjligt att skriva in siffror i text. Kurt Vonnegut gjorde det i en hel bok, men det var liksom en del av grejen med den boken. I vanliga fall skriver man två år med bokstäver, precis som jag gjorde här. 

Och om du anser att du inte kan lära dig, så får du väl stå för det och inte försöka fuska dig fram?

[BudgiesBird]
0

Jo, jag har svenska som modersmål..men har aldrig varit särskilt bra på det.

Jag behövde hjälp med detta för att jag ska öva på det. Anser inte det direkt som fusk? 

Jag gör så gott jag kan, och försöker lära mig det. Men nu behövde jag bara hjälp med detta.

Ni far väl inte illa för att jag är sjukt dålig på språk? jag bad ej om kommentarer om att jag är dålig på Svenska eller något annat språk, bara om dessa formerna i tyskans verb.

Inkanyezi
0

Du har fått hjälp med de tyska verben i #4.

[BudgiesBird]
0

Jag såg det tack #4 men förstår fortfarande inte hur jag ska börja dom :/ 

Jag tycker redan alla passar in som det står tex :  Was machen du da?

Betyder väl Vad gör du? jag tycker det passar eller?

NordicSunset
0

Är det inte ich liben in schweden eller vad nu det var?? Testade på tyska i en vecka och det enda jag minns är der där

Be the best version of you.

• Zoella
Inkanyezi
0

#7 Det finns i alla de där länkarna du fick i #4. Om du tittar efter "du" på presens av machen, så hittar du det. Pronomenet du är andra person singular. I andra person singular slutar alla verb på -st. Ofta läggs ändelsen direkt efter stammen, men i enstaka verb läggs ett e till emellan, och det förekommer också omljud i en del verb, så att vokalen ändras i stammen.

Men machen har inga konstigheter, det är helt regelbundet, så man lägger bara till ändelsen -st på stammen av machen.

[BudgiesBird]
0

#9 Men betyder det inte samma sak?  Was machst  du da?  och Was machen du da?

Sagolikt
0

Finns det ingen läxhjälp på din skola? Det finns även gratis på många bibliotek, många Hyresgästföreningar, genom frivilligorganisationer som Individuell Människohjälp mm. Fråga din svensklärare om han/hon har några förslag (det är i det ämnet du skulle byggt upp grunden för det du nu behöver använda i tyskan).

Kan inte dina föräldrar eller lärare hjälpa dig, och det inte finns någon läxhjälp i närheten, kan man anlita ett läxhjälpsföretag.

Inkanyezi
1

#10 Tycker du att det låter bra att säga "Vad göra du där?" på svenska?

Så svaret är att det ena är rätt, och det andra är fel.

[AnimalLover1]
2

Be din lärare förklara igen först och främst. Sen så, tänk bara att när det handlar om: Du = verbet ska sluta med 'st' (Was machST du?) Ich = verbet ska sluta med 'e' (Ich liebE dich) Er/sie/es = verbet ska sluta på 't' (Er wohnT) Wir = verbet ska sluta på 'n', verbet ska alltså skrivas i grundformen (Wir spieleN) Dock så är det undantag med vissa ord, men det tror jag din lärare förklarar för dig senare. Hoppas det hjälpte lite iaf, så kan du testa att fylla i det själv :)

Inkanyezi
0

Om du postar dina egna försök i stället för att bara be om att andra ska göra jobbet åt dig kan du få en mycket mer fruktsam dialog.

[AnimalLover1]
0

Borttaget konto nu..