Tandställning elr inte?
Om du hade rätt så ojämna tänder och tandläkaren erbjöd dig att få tandställning gratis men var tvungen att dra ut fyra tänder och du var spruträdd och är tvungen att ta bedövning med en spruta som svider som *** in i ditt tandkött. Skulle du tagit chansen? Min 21-åriga syssling har ojämna tänder och nu kommer hon skaffa tandställning men hon måste betala 60 000 kr (!), och jag får göra det gratis nu, måste bestämma mig inom detta året… Och typ alla mina släktingar säger att jag ska ta chansen, jag kommer inte ångra mig men det gör så ooooont! Jag kan inte hantera smärtor D: Mina tänder är inte jätteojämna men det kanske blir värre med tiden..? Höhöhööö vet inte vad jag ska välja! Vad skulle ni gjort?
Det går att bedöva tandköttet med bedövningsgel innan man får sprutan. Det brukar jag be om och jag tycker inte att bedövningssprutan känns alls då.
Sprutorna är jäkligt lindriga och du ska givetvis ta chansen nu. Annars får du problem senare. Det är super-dumt. Lyd tandläkaren. Han vet vad han snackar om.
Be om bedövningssalvan så känns inte sprutan alls! Jag har haft tandställning och fick också dra ut fyra tänder och det är absolut inget farligt och då har jag ändå en stark tandläkarskräck och är stickrädd.
Fick både en bedövningssalva och en bedövningsspray innan sprutan och du kan även få lustgas om det är så pass (men det måste beställas innan)
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Jag tycker du ska ta chansen! Man får, precis som de andra har skrivit, en salva om man vill som bedövar tandköttet. Det känns inte alls lika mycket då, tycker inte jag. Känns bara ett litet stick eller inget alls, så det finns inget att vara orolig för. Är det inte värt det, att få finare tänder sedan? 🙂
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Okej tack för ni svarade, när de frågade hade jag bestämt mig att jag inte ville men jag kanske ska ta chansen ändå… Jag har dragit ut förr och jag fick ingen sån salva, det gjorde så ont att jag fick dra mig undan D': #3 Hur lång tid tog det? Drog du ut alla fyra på en gång?! #4 Ja, jag antar att det är värt det sen :) min pappa har hemska tänder…. Så antar att de blir värre med tiden..
Inte bara värre. Det blir DYYYYRT!
Frågade just mamma och hon sa att jag hade fått den där bedövningssalvan förr men jag minns att det gjort så ont att jag nästan grät… ONT gjorde det iaf… Men mamma blev iaf glad över att jag ändrade mig.
#7 Låter smått otroligt. Jag har fått sprutor både med och utan bedövningssalva hos tandläkaren och det är STOR skillnad. Känner som sagt inget med salvan, tycker att det gör ganska så ont utan. Är man väldigt stickrädd (vilket du verkar vara) så är det ju dock lätt att "inbilla" sig att det gör ont, även om det inte gör det egentligen (och det är inget man själv styr över).
Jag har haft tandställningen och var tvungen dra ut tre tänder. Dom drog ut en tand i taget. Alltså inte alla tre på samma dag. Var livrädd innan för att få en spruta i tandköttet och trodde aldrig jag skulle klara det. Men det gick bra och allting gick väldigt snabbt.
Jag tycker verkligen du ska skaffa tandställningen. Jag är så glad att jag själv tog chansen. Helt klart värt det!
~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~
Fråga dem om de har något som heter The Wand att lägga bedövning med. Om de har det så be om att de använder den. Det är verkligen stor skillnad och de allra flesta känner ingen smärta alls om man använder den. Nackdelen är att det tar lite längre tid att lägga bedövningen och att det kan läcka lite så att det smakar illa. Men det är inte alls farligt om man skulle råka svälja lite vätska och för att slippa smärtan så brukar det vara värt det.
Ta vara på tillfället. Tror jag drog ut 4-6 tänder. Nu är jag 50+ och jag är fortfarande tacksam att jag tog det beslutet.
Ett fint leende gör otroligt😉
Hälsning från en stor djurvän
#5 På mig tog de två åt gången och det tog inte lång tid va jag mins. En timme för hela besöket kanske. Enligt mig hade de lika gärna kunnat ta alla på en gång så hade jag sluppit att gå dit två gånger. Men det gick bra oavsett. :)
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
#12 Okej, men vilka drog de ut på dig? :) de drar inte ut de två där fram va? Det skulle nog sett lite konstigt ut när man öppnar munnen, tycker jag då :P
De brukar dra ut premolarer, den 4:e eller 5:e tanden från mitten räknat. De som sitter mellan hörntanden och den första stora kindtanden.
Gör det! Önskar att jag blev erbjuden när jag var yngre…
Jag har dragit ut 5 tänder med bedövningsspruta men utan sån där gel och jag tyckte inte att det gjorde så ont för det gick över snabbt men det var ju lite så att man fick tårar i ögonen… Jag tycker att du ska göra det för jag har också tandställning och den har jag haft i nu 6 månader och första månaden så höll jag på nästan att dra ut för den var så irriterande men sen så glömde jag bort att jag hade den och jag tror inte att du kommer ångra dig :)
Jag har dragit ut sammanlagt 6 tänder varav 4 när jag skulle sätta in tandställningen men de va bara o bita ihop för min del. Får kanske ta ut den om två veckor har haft den i tre år då och de e verkligen värt det :)
Jag håller på att dra ut 4 tänder inför min tandställning nu! Min tandläkare tar 1 tand varje måndag och har hittills dragit ut 3 stycken :) Jag var jätte orolig för bedövningssprutan, som alla pratar om, och för hur ont det gör… Men när jag var där så blev jag förvånad över att varken sprutan eller själva tand-utragningen gjorde ont eller eller äns kändes! Jag märkte jag knappt att han drog ut tanden, vilket han gjorde på 2 minuter, innan han sa att de var klart. :) Det ända jobbiga tycker jag är bedövningen efteråt, speciellt i underkäken. Är rätt obehagligt när man kan peta på kinden eller bita sig i läppen utan att det känns :/ Tycker absolut att du ska göra det när du har chansen ;)
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
Jag skaffade tandställning i vuxen ålder, några 60 000 kr betalade inte jag utan "bara" 15 000 kr. Det är bland det bästa jag gjort :) Fick dra fyra tänder, vi tog allihop på samma gång och det var inga problem, jag är extremt spruträdd men har inget minne av att sprutorna kändes.
Själva tandställningstiden är lite jobbig, speciellt i början då man är öm, men det är verkligen, verkligen värt det! Jag tycker absolut att du ska ta chansen, utan tvekan. Nu har jag varit tandställningsfri i snart två år och jag ääääälskar mina raka, fina tänder!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag tog bedövningsspruta 3 ggr. olika tillfällen självklart. jag blundade varje gång och första gångne fick jag beövningssalva så kände inget. andra gångerna satte de in salvan ca 5 sek medans första var i flera minuter och då gjorde det ont. Jag hade tatt chansen och tycker du med ska det.
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
Har dragit ut 8 tänder totalt, vissa av dom mjölktänder. Drog ut 6 av dom innan jag fick tandställning, det gjorde inte ont alls och gick jättebra! Men, inte för att göra dig mera rädd, ibland tar inte bedövningen tillräckligt första gången (man får för lite helt enkelt) och då kan det behövas bedövning flera gånger. Tänkte bara så att du vet det. Tycker ABSOLUT att du ska göra det! Jag har TS endast av kosmetiska skäl och det är värt det! Fint leende gratis, hur kan man tacka nej? Och inga delar av det gör så ont som vissa försöker få det att låta som.
Be om lustgas!! Jag har tandläkarskräck, får höga doser lustgas för att ens kunna öppna munnen. Ta chansen till tandställning om du får det! Du lär ångra dig annars!
Bacon, svaret är bacon.
Jag fick erbjudande om tandställning när jag gick på gymnasiet, men jag vågade inte. Jag blev mobbad för mina lite fylliga läppar på högstadiet, så hade lite utseendekomplex och var rädd för jag skulle se ännu "fulare" ut med tandställning. Och mamma tyckte verkligen inte att jag skulle ha tandställning, då jag var "fin som jag är" och för att tänderna, enligt henne, hörde till min personlighet. Så idag sitter jag här med en glugg, överbett och ojämna tänder. Tandställning är bland det första jag kommer spara ihop till när jag får ett heltidsjobb.
Jag önskar att jag hade tänkt mer långsiktigt när jag var yngre.
Jag tycker du verkligen ska ta denna chans du får. Är själv väldigt spruträdd efter en illa behandling av tandläkaren när jag var liten. Skulle göra en rotfyllning för några år sedan och vägrade bedövning men gav mig efter några minuter då det gjorde sa…ns ont. Sprutan kändes inte alls. Lycka till med din tandställning! 🌺
Tack så jättemycket till allihopa som svarade, tack för er uppmuntran, om det inte vore för er skulle jag nog inte tagit chansen ;) Men ja, det kommer kanske göra ont, kanske inte men till slut antar jag att det är värt det - att ha fina tänder livet ut :) (hoppas jag iallafall)
Hur många gånger skadade du dig? Hur många gånger skar du dig när du lagade mat? Hur många gånger ramlade du av cykeln? Gör det fortfarande ont? Nej…
Tandläkaren ska dra ut några tänder. Big deal, du kommer inte ens märka nånting några timmar efter besöket.
Edit: Juste. Även jag var tvungen dra ut några tänder innan jag fick en tandställning. Kommer inte ens ihåg det.
Jag har tandställning (räls) och jag har fått dra ut 4 tänder osv. Ska jag vara ärlig så gör det riktigt ont. Men nu när jag har passerat "den tuffaste/ondaste tiden" så är det inte så farligt. Min kompis har precis tagit av sin och hennes tänder är hur fina & raka som helst!
Kom tänka på denna tråden ^^ Tänkte säga att jag ska få tandställning den 9 mars, nu är jag faktiskt skitglad över att jag får den här chansen :D Men! Ska dra ut den första tanden imon, ööööööh ;(((
Jag ska dra ut fyra tänder.. 2 på måndag och 2 på torsdag nästa vecka.. Och den 9 februari ska jag få tandställningen, är lite nervös men det ska nog gå bra.. Hoppas jag.. :/
I'm out 
Jag kunde fått tandställning men valde att avstå. Redan dragit ut flera tänder samt avskyr att gå till tandläkaren. Jag måste inte ha "perfekta" tänder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad kul med fler som ska få tandställning! ;D De sätter in min i februari, jag tycker att det ska bli så otroligt skönt att äntligen få det gjort! Har också världens skräck för att dra tänder, men nu ska vi testa utan att dra några först och se om det går. Måste jag göra det sen så kommer jag dock köra på lugnande haha. Vad skönt att du ändå tackade ja, jag tror att ditt framtida jag kommer vara glad över ditt beslut ^_^
Jag har haft tandställning och var livrädd innan för att dra ut tänder och ta spruta i tandköttet. Var tvungen dra ut 3 tänder. En nere och två uppe. Visst var jobbigt då, men nu efteråt var det så värt det. Älskar mina tänder nu! 😃
Säger såhär, välj tandställningen! Har haft tandställning i 2-2,5 år och dom ska äntligen ta ut den nu i Februari! :) Jag vet ju att mina tänder har blivit raka och fina ;)
Om min vän hade varit här just nu så hade hon fnyst, hon har dragit ut 9 tänder det senaste halvåret :P
Jag hade jättliten(!) mun! så mina tänder fick inte plats typ…men ist för att dra ut och greja så hade jag tandställning som ''spännde'' ut munnen och och så gav de mig skitnajs raka tänder efteråt. Det va ganska jobbigt tiden som jag hade den då jag hade både en stål''ram'' i gommen och räls men det gick supersnabbt för mig och nu har jag bara en liten tråd som jag ska ha ett tag till som håller allt till rätta så det verkligen sitter som berget sen.
Men jag skulle säga go for it! Man får passa på när man kan och när det är gratis. Det kommer bli lite resande med regelring osv men det är det värt och nu när jag tänker tillbaka så var det inte så farligt! De böjde lixom ut min mun och tvingade in tänderna på en ny plats och de sa det skulle göra ont men nu i efterhand så är jag glad jag gjorde det och den lilla smärtan jag minns är ett minne blott! 😃
Jag genomgår tandreglering för tillfället, och drog ut de två sista tänderna av de fyra igår! Hatar det själv men som alla iallafall säger till mig så blir det ju bättre när det är färdigt :P
Och när man än så länge är såpass ung att man får det gjort gratis så är det något man ska ta vara på tycker jag, but I know how you feel! :)
Bit inte när det räcker att morra.