Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketthusdjur
Läst 1465 ggr
Medaljjägaren
2

Husdjur.

Hej! Jag har tänkt på det här med husdjur. Om det bara råkar(eller är) så att jag vill ha ett husdjur, men både pappa och mamma säger: Neeej, vi ska inte ha nått… (Tråkigt svar men vuxna har väl ingen fantasi?) Jag menar om hela ens klass har husdjur, då är dom ju liksom "mogna" för att ha husdjur, eller? Och om det skulle finnas en mogenhetsskala, från ett till tio, så skulle jag kanske ha en 5. Vissa som skulle ligga på i princip en 2, ja dom har ju såklart husdjur. Vissa som kanske är mer eller mindre tappade bakom en vagn (nej, så kanske man inte ska säga, men jag säger tydligen det ändå… Nej men typ sånadär som liksom inte kan läsa bruksanvisningen för djuret, och har 0,002 på mogenhetskalan) dom matförgiftar inte ens sina djur. Vad säger mamma och pappa då? Jo så här: Vandrande pinne= Åh! Då flyttar vi. Hund= Vi har inte tid, ska hunden hålla sig en hel dag? Kanin= Det drar bara till sig råttor. Orm= Åh! Vi flyttar ännu längre bort!! Kanariefågel= Nej, då kommer dom att kvittra hela natten och hela dagen. Katt= Men usch, du vet ju hur faster Agda blir när hon får se en katt! (Inte för att jag har någon faster Agda men ändå.) Jag orkar inte vänta i HUNDra år. Jag kommer säkert bli eremit på grund av min sorgliga utan-husdjur-uppväxt. Vad gör man?

YEY, INSIDER!

Saffran0Spice
9

Härdar ut och spara till den dagen man kan bestämma detta 100% på egen hand =)

Fridaaaa
6

Jag har kaniner och vi har inga råttor här.
Hund tar ju tid och bör inte vara ensam mer än 6 timmar/dag, i så fall får man ha hundgård/hundvakt/hunddagis om den ska vara ensam längre.

Finns inte mycket du kan göra, så länge du bor hemma så är det dina föräldrar som bestämmer och det är dem som har huvudansvaret så länge man är under 18 år.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
9

Läs på på massor på ett, litet och enklare husdjur (hamster exempelvis) och visa för dina föräldrar hur mycket du kan gällande det. Du kan ju även ha som argument att du betalar för det själv (om du får månads/veckopeng) eller exempelvis avstår från godis i utbyte mot att dom betalar. Samt att du tar hand om den helt själv.

Exempelvis katt och hund förstår jag att dom protesterar mot. Det tar liksom ganska mycket av hela familjen. Alla hundar kan inte hålla sig hela dagen medan du är i skolan. Hur tänkte du lösa det?

Känns även som att du har frågat om väldigt många olika djur, som har väldigt olika behov. I mina ögon ser det inte riktigt moget ut. Vet du vad alla dom djuren kräver?

När du har läst på om djuret du helst vill ha, och har bevisat att du kan ta hand om det samt sköta den ekonomiska delen så kan du fråga igen. Tjata inte. Men säger dom nej så är det tyvärr bara att acceptera. Då får du vänta tills du flyttar hemifrån, tyvärr. Är man mogen, så klarar man även av att få ett nej och acceptera det.

//Jessie

missan´s
3

#1 & #2 Bra sagt!

Kan säga så här, att en kanin t.ex. drar verkligen inte till sig råttor, snarare att det blir smutsigt. Du kan ju kika in på Kanin.ifokus (som verkligen rekomenderas) ifall det skulle bli aktuellt, där kan du lära dig massvis om kaniner. 👍

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Medaljjägaren
2

#3 Nej, jag vill kanske inte ha en vandrande pinne, och så kan jag typ inte ha en kanin ändå, för det finns ingen som säljer så här långt bort från närmsta storstad.

YEY, INSIDER!

Scorpio97
6

#5 Brukar gå att komma överens med uppfödaren att den kan åka en bit, eller få hjälp av andra personer som kan hjälpa till med transporten. Finns till och med en sida härinne: http://djurtransport.ifokus.se/
Så även om man bor en bit från uppfödare brukar det gå att lösa.

//Jessie

Fridaaaa
6

#5 Finns uppfödare lite överallt, vart bor du?

Men skaffa inte ett djur "bara för att" utan ska vara ett djur man verkligen vill ha,
Sedan kostar inköp av bur (köp större än godkändamått helst), mat mm.

Flöffo
1

Har du frågat om hamstrar eller gerbiler då? De är ju ändå ganska små och tar inte så mycket plats.

//Flöffo

Medaljjägaren
1

Jepp, men icke, "En råtta är ju äckligt" liksom…

YEY, INSIDER!

Scorpio97
3

Visa massa gulliga bilder på hamsterbebisar, så har nog dina föräldrar svårt att kalla dom äckliga. Och som sagt, läs på massa innan du frågar om ett djur! Så att du kan förklara hur du ska ta hand om det på bästa sätt helt själv och visa att du klarar av alla kostnader.

//Jessie

Flöffo
3

Min mamma tycker också gerbiler, möss och råttor är äckliga, men dvärghamstrar tycker hon faktiskt är söta (inte guldhamstrar dock…) så det fick jag ha :)

//Flöffo

missan´s
8

Håller med #7, skaffa inte bara ett djur för att alla andra har det. Eller bara för att ha ett djur, liksom. Ett djur är inte bara att strunta i eller sälja när man tröttnat, utan man behöver verkligen tänka sig för!

Vad ska du ha ett djur till om du inte vet vad du ska hitta på med det? Det låter nästan lite som att du bara vill skaffa ett djur, vilket som. Inget speciellt som du har tänkt att du vill göra med henne/honom eller? Tänk ut lite sådana frågor och se konsikvenser och fördelar m.m, och såklart titta lite på praktiska saker, innan du bestämmer dig för vilket djur som passar dig mest och som du helst skulle skaffa. Annars är det större risk att du tröttnar efter ett tag. _(Om du får lov att skaffa djur, dvs.)
_

Jag skulle verkligen inte tjata, utan uppmuntra dina föräldrar och intressera dom istället.

Medaljjägaren
1

Det är som bara det att dom sitter och kollar efter dumma och fåniga hus på datorn, inte djur.

YEY, INSIDER!

Facie
2

Hamster?
Mina föräldrar sa nej till alla "större djur" direkt. När de gällde smådjur var alltid villkoret att jag skulle läsa på ordentligt om djuret, de ville att jag skulle förstå ansvaret.
Har alltid velat ha en kanin, men eftersom en kanin lever i hela 10 år sa mamma: "Men du vill väl kanske inte ha en kanin när du är 18 Nathali" - nejdet vill jag inte tänkte jag. När jag var 20 skaffade jag mig en och de är de bästa jag gjort, haha! Så vissa saker ändras inte men de är svårt att veta.

Pretty wise //

missan´s
1

#14 Haha, hamster är ett ganska dåligt exempel egentligen, men var som sagt bara ett exempel. Brukar mer handla om en hund eller häst eller liknande… 😂

Medaljjägaren
2

#14 Ja, jag har tänkt att om jag någon gång skulle få ett husdjur, så skulle jag vilja att mamma och pappa ska ångra sig så där skit mycket och tycka att det dummaste dom gjort är att inte skaffa djur. Och så kan dom ju bo i sällskap med fyra papegojor tills dom är hundra typ.

YEY, INSIDER!

Feelicia
1

Gör som #3 sa!

Själv så bor jag på en bondgård…

I somras var jag hos en kompis som hade marsvin, jag har kaniner men tyckte marsvin också var gulliga.

När jag kom hem så sa jag att ja ville ha marsvin efter 30 minuter så var vi påväg för att köpa 2 marsvin.

Är dock ända barnet men men…

Medaljjägaren
1

Men #17, hade dina föräldrar haft marsvin tidigare då eller? Så att dom typ visste hur man tog han dom dom?

YEY, INSIDER!

Medaljjägaren
1

Jällp vadd däliikg jagg stavvar! Nej, jag bara skoja, men hoppsan vad slarvigt jag skrev. Så här ska det stå: Men #17, hade dina föräldrar haft marsvin tidigare då eller? Så att dom typ visste hur man tog hand om dom? Men, med några små ändringar kan det bli så här: Men du Feelicia, har någon av dina föräldrar tidigare haft en/flera marsvin tidigare? Så att dom visste hur man tar hand om ett marsvin? ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Men skit samma, du fattar nog ändå?

YEY, INSIDER!

Medaljjägaren
1

Det var kanske ganska många "små" ändringar

YEY, INSIDER!

J0554N
1

varför vill du ha ett djur? för att alla andra har fått djur? eller för att du tycker om djur?  Djur i burar, hamster/kanin/råttor är ju bra för då kan du ha dem i ditt rum och ingen i din familj behöver liksom bry sig om man kan säga så. annars så är ju katter väldigt självständiga om det skulle vara så att ni inte har tid. Fråga dina föräldrar varför dem inte vill ha några djur?  Jag vet inte hur dina föräldrar är men jag skulle vara djurvakt eller rasta hundar dagligen för att dem skulle få upp ögonen för djur. eller köpa en hamster och gömma den under sängen/i garderoben e.tc vilket jag gjorde under tiden jag bodde på behandlingshem där det var djurförbud,  dock låter dem på natten.  ;)

Strong people don't put others down, they lift them up. 

[Pomelo & Gigi]
1

haha låter som min mamma för ett år sedan men nu har vi katt och typ hund, eller min pappa har en hund men jag bor inte med honom. Men vuxna är mästare på att vara tråkiga och alltid säga emot. Jag hade en hamster när jag var 7 men jag tog inte hand om den och nu används det som bevis för att jag inte kan ta hand om djur det var ju van för 7 år sen

00eme05
3

Dina föräldrar kanske inte har råd med ett djur.

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

molam
3

Du får ju tänka lite på dina föräldrar, dom har antagligen en anledning att säga nej till alla djur, det kan va pengar som är problemet, och då får du ju kompromissa "Mamma, Pappa Om jag samlar ihop pengar själv får jag köpa mig ett marsvin då+ JA betalar allt helt själv"

Eller om det kanske är så att din föräldrar KÄNNER att dom INTE kan ta hand om ett djur, och antagligen så bor du hemma och tänk då när du inte är hemma osså har du ett marsvin som måste tas hand om så KAN inte dina föräldrar.

Man måste tänka på omgivningen, ingen säger någonsin nej bara för att säga nej utan det finns alltid en br anledning, kanske håller dom det för sig själv för att dom inte vill oroa dig, TS. Men inget gott kommer från att tjata hål i huvudet på personer.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Stockholmsbruden]
1

En hamster eller ett snyggt akvarium har dom väl inget ATG klaga på, sålänge du sköter och betalar det själv.

Rumblebee
1

Det du får tänka på är att det kommer att bli dina föräldrars djur i och ned att du är minderårig så det blir upp till dina föräldrar set till få att djuret sköts om. Har ni ekonomi till att ha djur? Tänket mest på vrterinärskostnader som lätt kan dra iväg. Även om djuret försäkras så kan det ändå kosta. Om ni har tillräckligt god ekonomi så kan du börja med att visa dina föräldrar att du kan ta ansvar: spara undan så mycket pengar du kan (att inte spendera net pengar än man egentligen behöver är bara det ett tecken på ansvar). Du kan även börja hjälpa till mer hemma (vet inte hur mycket hushålls sysslor du nu gör). Vad gäller att kaniner etc drar till sig råttor kan du lätt gå tyst på genom att läsa på och lära dig fakta. Att kaniner drar till sig råttor är lite som att säga att slasket i skafferiet drar till sig myror. Allt handlar om hur man förvarar mat och hö etc.

Frosstis
1

Inte alltid är det så att de inte kan ta hand om djur och att de inte har ekonomin. Mina föräldrar har definitiv ekonomin för en liten hamster, och de vet mycket väl hur man tar hand om en hamster pga flera orsaker så det är ju ingen fara.

Det finns ju föräldrar som helt enkelt inte vill ha ett djur. Jag tycker chinchillor är söta men jag vill inte ha en chinchilla. Mina föräldrar använder ursäkten "de biter ju bara på kablar" när jag säger att jag vill ha en hamster, men jag vet att de bara inte vill ha en  hamster. Inte alltid är det pga ekonomin eller ansvar eller bristande kunnighet 🤫

Jag tycker som du, att jag vill inte leva min barndom utan djur. Nu har jag som tur är redan fått ha 2 st hamstrar, har en hund och en kanin och fått låna 4 st kaniner innan. Men som djurälskare är det långt ifrån tillräckligt!

Mitt knep att få en kanin var att låna kaniner på sommaren för att sedan lämna tillbaka den. Då har man ju fått ha den ett tag iallafall. Den största anledningen varför jag inte fick en kanin var att "de lever så länge och det är omöjligt att sälja en kanin", och då passade ju lånekanin bra för då kan man lämna tillbaka den när som helst och man har alltid passning om det behövs!

Medaljjägaren
1

Mm, men mamma och pappa ljuger så mycket, en gång när jag var typ fem (bara ett exempel, det har ju hänt fler gånger än bara den gången liksom :-)) så kom jag på att en kanin är ju liksom ultimata husdjur. Jag gick rakt på sak och sa åt pappa att jag ville ha en. Jag låg på knä resten av dagen och plockade ogräs i hopp om att kanske få en bur till en kanin åtminstone. (Jag fatta ju inte hur mycket en kaninburar kostade då.) Jag gick in vid halv fem den dagen och undrande hur mycket längre jag skulle jobbat för att få en kanin, men så säger pappa: Du kan få en tjuga om du vill. "Men jag vill ju ha en kanin, pappa" säger jag. "Men det får du inte" säger Djävulen/pappa. Fick jag någon tjuga? Nej.

YEY, INSIDER!

Scorpio97
3

#28 Jag tycker inte det är att ljuga. Det är en annan sak om din pappa hade sagt innan "om du gör det här så får du tjugo kronor" och sedan inte ger dig pengarna fast du har gjort det. Nu erbjöd han dig en tjuga istället för en kanin, men eftersom du fortsatte tjata om en kanin fick du inget. Eller så glömde han det helt enkelt.

Du får nog helt enkelt vänta tills du är vuxen. Däremot om du har en ridskola i närheten kan du ju fråga om du kan få hjälpa till där, det brukar uppskattas. Eller kolla med grannar om du kan gå ut med deras hund/leka med deras kaniner osv.

//Jessie

Fridaaaa
1

#28 Håller med #29, anser inte heller att han ljög.

Scorpio97
3

Sen undrar jag också (precis som andra i tråden), varför vill du ha ett djur? För det känns som att du bara vill ha det för att alla andra har det, och det är ingen bra anledning. Ett djur är en levande varelse, och inget man köper bara för att "alla andra har ett". För då är det stor chans att man tröttnar efter ett tag. Skaffar man djur ska det vara för att man är uppriktigt intresserat av just det djuret, och vill skapa det bästa möjliga hemmet. Inte bara i två veckor, utan i resten av djurets liv.

//Jessie

00eme05
1

Det enda du kan göra är att vänta tills du blir vuxen, då har du gott om tid att tänka igenom vilket djur du vill ha eftersom du vill ha väldigt många;)

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta