en fråga om nationellaprov?
Hej! Idag var jag hemma från skolan för jag hade ont i magen och idag på skolan så hade min klass nationella prov i svenska. Men jag var ju hemma och missade det och är lite orolig om jag kommer få göra det endå? Så är det någon som vet om man får göra om det i klass 6? Kändes som jag ville skriva här och få ett svar så jag inte behöver vara orolig imorgon! tacksam för svar. ( har ju även imorgon nationella prov så jag missar inte allt.
Nationella proven är något du måste göra, det kommer du inte undan. Din lärare kommer prata med dig och bestämma en ny tid för ett nytt prov.
/Christine
Okej tack du räddade min sömn :D
Hur många prov du än missar så skjuts proven bara fram lyckas man "smita" undan ett prov får man inte gå vidare i nästa klass, i alla fall är det så i vår stad
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
På min skola hade dom en "extra-skrivning" för alla som missade
Jag gjorde aldrig proven jag missade, antar att det inte behövdes?
Det beror på. Vissa lärare låter elever som missat proven göra dem vid ett annat tillfälle, andra inte. Men oavsett så kommer detta inte på något sätt påverka ditt betyg/omdöme:) alla kan ju bli sjuka!
#5 - Dom vanliga proven är upp till läraren, men nationella proven är ett krav för alla elever i sverige.
/Christine
Japp, du får göra det en annan dag. De nationella proven får man inte missa. Så du behöver inte oroa dig. Gör också det nationella proven nu under våren :)
Hade du idag? Det hade inte vi o jag trodde alla hade samma…
Kram Elsa<3
Cillaandersson.weebly.com
Tack alla! Jag missade ju igår och jag kommer få göra det senare!
#7 Finns skolor som blivit undantagna faktiskt. Ja du kommer som sagt få göra om proven, prata med din lärare!
#11 Inga skolor är undantagna för nationella prov
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Såhär står det på skolverkets hemsida!
De nationella proven är obligatoriska att genomföra för elever i grundskolan, sameskolan, specialskolan, gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå. För elever som läser utbildning i svenska för invandrare (sfi) följer ett obligatoriskt nationellt slutprov efter kurserna B, C och D.
Om en elev inte kan delta i hela provet bör skolan i första hand pröva om det är möjligt att anpassa provet för elever med funktionsnedsättning. I vissa fall kan det ändå finnas särskilda skäl att undanta en elev från ett nationellt prov. Det är rektorn som beslutar om en elev ska undantas från att genomföra ett nationellt prov helt eller delvis.
#12 Jag gick på en sån skola, så jo ;)
9# Det muntliga nationella provet i svenska fick lärarna bestämma datum på själva( eller välja bland några alternativ, vet inte riktigt). Jag har missat två nationella prov för att jag vart sjuk men dem får man ta igen( som andra har sagt).
#7 Nej jag missade 1-2 nationella prov. Det blev framskjutet hela tiden så jag antar att lärarna helt enkelt glömde bort det :P
#16 - Då har du inte rätt till betyg i de ämnena. Jäkligt dålig stil av lärarna!
/Christine
Man får inte göra om proven det är jätte strikt att alla ska ha samma förutsättningar alla 6or har provet samma dag samma tid så att man inte ska kunna fuska men det är ju olika delar olika dagar så om du missade typ del A och B får du göra del C och då utgår läraren ifrån det (gjorde proven göra året och då var det så)
#18 Fast ingen har sakt något om att göra om proven? :)
När jag gick i nian (förra året) så var jag sjuk under vårt nationella i typ, religion eller något men min lärare sa att jag inte behövde göra det för att hon ändå hade en ganska bra bild på var jag låg, så jag gjorde aldrig nationella i so, så det är ju inte livsviktigt.
#20 nationella proven är inte till för att läraren ska kunna bedöma dig, utan för att läroverket ska se vart de svenska eleverna ligger kunskapsmässigt.
Och jo, man får omprov, vi har haft det i alla prov jag tagit, för att ingen ska slippa. Det måste vara speciella omständigheter för att eleven/eleverna ska slippa göra provet
Medarbetare på Skor iFokus
#21 Så var det i alla fall, inte mycket att göra åt det.
Fast den läraren var å andra sidan fruktansvärt gammal och gaggig
#21 "De nationella proven kan även användas som en del i den bedömning för lärande som är en del av undervisningen. Provresultaten ger god information om vilka kunskaper som utgör styrkor och vilka kunskaper som eleven genom undervisningen behöver utveckla mer. På så sätt fyller proven i även en formativ funktion. Proven ger även en bild av hur undervisningen har fungerat, vilket i sin tur kan ge uppslag till hur undervisningen kan utvecklas. "
Från skolverket :) Så det är även till för att läraren ska kunna se till att eleven faktiskt har ett rättvist betyg, läraren bedömer alltså också nationella provet. Men det där om att man inte får hoppa över ett prov om det inte finns speciella omständigheter är helt rätt! Så #20, din lärare har antagligen gjort ett tjänstefel.
#23 Kanske det, jag förstår dock inte vad du försöker komma fram till med det här dock?
#24, det skrevs i #21 att nationella proven inte är till för att läraren ska bedöma eleven, på vilket jag svarade att en del av syftet med proven är just att det kan användas som en del i bedömningen. Poängen var alltså att räta ut eventuella frågetecken om varesig de nationella proven får vara en del av en elevs bedömning eller inte. Förstår du fortfarande inte vad jag försökte komma fram till?
#25 Har jag någonsin sagt att jag inte visste vad det var till för? Jag försökte avdramatisera provprocessen för trådstartaren, och i mina öron så sitter du här och upprepar saker som jag tror alla redan vet.
Skolverket ger väl fan i om 0,00001% inte gör ett nationellt prov, och sen om min lärare inte hade nog med kompetens att fatta vad de egentligen är till för så är väl inte det ditt problem?
Dessutom används de ju mest till just betygsunderlag, sen kan ju skolverket sitta och oja sig över matteresultaten så mycket de vill, men för den enskilda personen så spelar de inte så stor roll. Jag fick C- på NP i biologi men ett A i avgångsbetyg och det var lite det som var hela min poäng;
Missar man ett prov så dör man inte, och man får inte underkänt.
#26 Jag svarade visserligen inte på ditt inlägg i #23, så inte vet väl jag om du vet vad nationella proven är till för eller inte 😃 Det är toppen att du tror att alla redan vet vad nationella proven är till för, för så var det inte hos mig! Det var otroligt många som blev förbannade på sin lärare när de sänktes från ett A till ett B då de fick E på nationella, något de alltså inte har rätt till att bli arga på läraren över. Här hos oss trodde de flesta att de inte skulle bli bedömda på nationella proven, vilket skapade både frustration och förvirring när det senare visade sig att det inte var så.
Klart att det inte måste påverka betygen, det sa jag inte heller 😉 Jag fick också C i biologi på nationella men gick ut med ett A. Poängen med mitt inlägg var alltså inte att skrämma livet ur ts, utan att räta upp eventuella frågetecken då det fanns massor i min klass när vi gjorde nationella proven.
Klart att man inte dör, och inte får man underkänt heller. Men det tror jag att du vet att jag inte påstår heller. Och att säga att det inte är mitt problem stämmer väl delvis, men å andra sidan skrev du ett inlägg på ett offentligt forum vilket innebär att vem som helst kan svara på det, vilket jag gjorde. Mitt inlägg var inte ens en koppling till ts första fråga om vad som händer ifall man missar ett prov, utan på #21's påstående att nationella proven inte är till för bedömning. Så jag förstår inte riktigt varför du blev så defensiv helt plötsligt 😐
Självklart bedömer läraren nationella provet för slutbetyget också, men det är inte det primära syftet!
Medarbetare på Skor iFokus
Min specialpedagog frågade om jag vill göra dem. ;) såå
Jag gjorde varken nationella i Ma ellee Sv i åk 9, fick ändå godkänt fast jag låg sjukt mycket efter (skolkade hela 9:an typ). Men så gick jag ju på en sån skola som ger ut betyg ändå o.O
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Jag missade nationella proven i SO i nian, 1 av 3 gjorde jag på rätt tid. Sen de andra fick jag en speciell tid att göra de på men min lärare frågade om jag klarade av att göra de.. Så jag fick egentligen välja själv, dock skickades de inte in till skolverket..
Råttor, råttor och lite mer råttor!