bra människa
Hur tycker ni att en bra människa är?
Sympatisk, ärlig, rak och snäll.
Varje människa är en bra människa
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
#2 Så en pedofil som våldtar barn är en bra människa? En som misshandlar djur?
Snäll, omtänksam, generös (behöver absolut inte vara materialistiskt), positiv och helt enkelt gör fina saker mot andra utan att behöva få något för det.
Tycker precis samma som Tilde, och slänger in ärlig där också :)
/Robin | Medarbetare på Tonåringar iFokus
No one is weird or "not normal", because what's weird to one person is normal to someone else.
En bra människa är varje person som bidrar till att samhället går runt och är en medmänniska till de runt om. Sen anser jag att oavsett vilken personlighet man har är man en bra människa, eftersom alla är unika och bra på sitt sätt. Men med undantag för de som begår olika brott och sådant självklart.
Det finns inga bra människor anser jag, men det finns folk som är bra för att vara människor. Veganer tex, miljöaktivister, djurrättsaktivister… det är bra människor enligt mej.🙂(misantrop)
#3 han är säkert en bra människa längst inne. Det han gör är inte bra. Men ingen människa föds till en dålig människa. Man ska ju inte våldta eller misshandla. Men det gör inte helheten till en dålig stam.
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
#8 Det är bottenskrapen som gör sådant. Våra handlingar visar vilka vi är längst in.
Jag tror att det finns bra människor och dåliga handlingar. Därmed tror jag alltså att alla människor är bra människor.
#7 Miljöentusiast var nog bättre ord.🙂
#8 får rätta mig lite och säga han/hon
En bra människa är snäll, omtänksam, respekt för levande varelser osv
Dogs is my world ♥
Det finns ingen homogen grupp med människor som är bra. Det finns individer som är bra. Bra egenskaper varierar beroende på förutsättningarna som människan är i, men vissa drag kan tyckas alltid behövas, så som respekt och förståelse.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#13 Äter du kött, dricker du mjölk? "Äger" du någon, en hund tex? Då skulle jag säja att du inte har respekt för levande varelser.
varför är det respektlöst att ha husdjur? dom lider väl inte direkt av det
#15 En hund är ett husdjur, hur tror du dom ska klara sig själva, har du inte sett alla hundar i tex Thailand som dör av hunger osv, för att ingen tar hand om dom!
I'm out 
#15 Respekt är inte samma sak som att undvika att döda något. Det går utmärkt att ha respekt för djur och ha vissa husdjur samtidigt. Katt, te.x. är ju ett djur som kom till människor, och inte tvärtom.
Men jag menar, jag tycker inte att alla människor ska få leva, så varför ska alla djur vara ett undantag?
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#15 Snacka om att inte veta vad respekt betyder.
#17 Så du har adopterad en hemlös hund och inte stött oetisk avel? Super isåfall, men dåså. 👍
#18 Ja jag anser respekt ingår i att inte döda någon.
#19 Jag har inte pratat om respekt för människor.
#20 Det påstod jag inte heller.
#21 Varför skulle människor kräva mer respekt än alla tiomiljarder djur som slaktas varje år.🙂
#20 Tyvärr förstår du inte innebörden av ordet i sådant fall.
-Stephen Hawking
#22 Man kan väl äta kött och ha respekt gentemot djuret ändå? Sen att köttindustrin ser ut som den gör är en annan sak.
Edit: För att svara ts - En bra person är snäll och omtänksam, och sen till 100% sig själv (som kanske är lite självisk ibland, dålig på att vänta… allt vad det nu kan vara). 🙂
melancholy were the sounds on a winter's night.
#15 jag förstår fortfarande inte. Har djuren haft ett bra liv är det väl okej att slakta dem?? Och mjölk är väl också okej att dricka?? Tycker du låter väldigt negativ när du säger äger. Skaffar man djur så tar man hand om det och vill göra så att den får ett bättre liv. Kan någon snälla förklara för mig vad är så hemskt med att äta kött och dricka mjölk??
#25 Nej många tycker inte det är okej att slakta någon bara för att denne levt ett "bra" liv. Hur tycker du att ett bra liv ser ut? Frihet skulle jag tänka mig. Inga boskapsdjur lever i frihet - oavsett industri. Skulle du resonera så om en hund och en häst i stallet också? Vissa gör faktiskt inte skillnad på människor och djur. Det är en fantastiskt fin livsåskådning att inneha!
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
#15 Jag är faktiskt vegetarian! Och hur tror du att en hund kan klara sig själv utan människans hjälp? Min hund var avlivningshotad, så skulle jag ha skitit i honom eller? Jag HAR stor respekt för levande varelser, har satt upp många affischer om pälsindustrin, djurförsök, livsmedelsindustrin. Och min katt var hemlös, är jag respektlös om jag tar hand om honom eller? Tycker att du ska tänka lite innan du skriver något.
Dogs is my world ♥
#22 Det är fortfarande inte något som jag har påstått. Så varför kommenterar du saker jag aldrig skrivit? 🤔
Respekt har ingenting med köttätande att göra.
Att djur slaktas och behandlas illa betyder INTE att man saknar respekt för djur om man är köttätare. Påstår man detta är man ganska okunnig. Eller väldigt okunnig rättare skrivet!
#26 ett bra liv för ett djur är frihet, inte tvångsmata för att den ska bli godare, ha en stor hage åt den (t.ex häst, ko), ha mat som den kan äta när den vill, hålla den ren och hälsosam. Så ser jag ett bra liv för ett djur för både industri och husdjur.
#29 Men alla djur som vi anser att vi har rätt att kontrollera och alla djur som vi "äger" har ju inte frihet. Då har vi inte rätt att slakta dem eller? Så du menar?
#30 Varför bara inte låta folk vara? Hon skrev vad hon tycker är en bra människa och det du gör är att genast börja påpeka massa saker. Bryr du dig vekrligen så mycket?
Be the best version of you.
- Zoella
En bra människa för mig är en som bryr sig om andra djur och växter på vår jord(människor inräknat för vi människor är också djur enligt mig). En som tar hand om andra som behöver hjälp, som är ärlig, inte vill andra ont och som behandlar alla lika.
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
#31 Nej hon skrev vad ett bra liv för ett djur var, samt att ett djur som levt ett bra liv får slaktas och att ett bra liv för ett djur är frihet.
Det finns ingen bra människa här i världen, Världen har blivit alldeles för hatisk för att nån ska kunna vara bra
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#20 Har väl inte sagt att jag har adopterat en hemlös hund, tycker du låter väldigt negativ och klandrar oss som har djur och påstår att vi inte har respekt för levande varelser bara för att vi äger något eller några!
I'm out 
#34 Alla studier säger ju motsatsen? Vi är i den fredligaste tidsperioden någonsin - vi samarbetar mer än någonsin med. Samtidigt minskar fattigdom och så vidare. Så världen har inte blivit mer hatisk, tvärtom. Men den har definitivt alltid varit hatisk.
-Stephen Hawking
Nej den har blivit hatisk och den blir mer och mer hatisk för var dag
#33 men har djuret haft ett bra liv är det väl ok att slakta det sen. Min åsikt.
#37 Och dina bevis för att den blir det är vadå? Din känsla? För jag menar, medeltiden var ju så jävlar romantisk och fin.
-Stephen Hawking
#39 Man behöver inte jämföra mellan människans mörkare tider, tänk så här. Tror inte du att jorden hade varit en bättre plats utan människan? Med natur och allt annat liv. Hur gör det då människan bra? Det ända människan har tillfört jorden är förstörelse, lidande och smärta. Försökte komma på nåt bra också men gick inte.☀️
#40 Det här är människans ljusaste tid. När annars ska man jämföra den med?
Nej, det tror jag faktiskt inte, inte i det långa loppet.
Samtidigt så försöker faktiskt vissa människor göra bra saker, idag. Och vi lär oss, även om det går lite långsamt.
Planetens eget ekosystem är lidande och smärta. Allting handlar om överlevnad, och helt ärligt har inte människan ens varit speciellt civiliserad förrän dom närmaste 150-200 åren. Se inte människor som någonting annat än djur, för mer än så är vi inte.
-Stephen Hawking
Världen har blivit hatisk, all Rasism, alla människor utan hem och hur alla utan pengar, alla som blir dödade var eviga dag, inget få vara för sig längre skogen blir mer och mer nedhuggen Djuren blir dödade för pälsar kroppsdelar och kött och människor som verkligen behöver hjälp får ingen hjälp alls
Får nog hålla med Geru.. Tycker själv att världen har förbättrats!
I'm out 
#42 Nej, världen har alltid varit så, molam, det är bara så att nu får man all information om exakt när det händer, världen över. Det fick man inte förut.
Idag får fler människor hjälp. Idag finns det kampanjer mot pälsindustrin. Det gjorde det definitivt inte förr.
Så jag får tyvärr säga att du har fel, helt enkelt. Alla bevis säger motsatsen till vad du säger.
-Stephen Hawking
#42 Så har det alltid varit. Geru har faktiskt rätt och du har fel.

Jag vill nog hålla med #2 i att alla är bra människor. Det beror ju självklart på vilket psykologiskt perspektiv du väljer att se människan på men jag är nog inne på att John Lockes teori om att människor föds blanka och sedan upptar information som skapar dig. Samtidigt tror jag att alla människor har val att kunna släppa taget om saker och ting, förändra sig själv och därmed bli bättre på olika saker.
För mig är det en svår fråga. Som Hera frågade, är det en bra person som våldtar någon annan människa? Nej den handlingen är inget jag anser att vara bra men jag frågar också mig själv om jag kan applicera "våldtäksman" på människan och därmed för alltid anse att det inte är en bra människa. Det är en människa som har våldtagit, precis som en människa som någon gång i sin livstid snott något. Det är inte ofta jag anser att en person som snott något alltid är en snattare, och då undrar jag om jag kan tänka samma om en som mördat eller kanske våldtagit.
Det är ju en komplex fråga. Men vad jag söker i människor jag vill i min närhet är lugn, ärlighet, god förmåga att analysera och reflektera, någon som väljer att spendera timmarna på dagen vist och någon som är snäll.
De må alltid ha varit så men förr visste man det inte, det gör man idag å ändå gör man inte direkt nå stora åtgärder
#47 Det jobbas med världsproblemen hela tiden.
Vad gör du för insats?
Jag hjälper, jag vet inte hur många gånger jag har hjälpt tiggarna med pengar mat OCH filtar, Jag har tagit hand om X Antal Skadade vilda djur genom mina år, Jag hjälper dagligen äldre på affärer om jag råkar var på affären samtidigt som nån som har problem med något.
Jag jag mycket mer än var världen gör och jag är en person.
#49 Dock tycker jag att ge tiggare pengar, mat filtar etc, så uppmuntrar man dom till att tigga och då blir det ännu fler som sätter sig på gatan och vill ha pengar osv. Är det verkligen en så bra lösning??
I'm out 
#49 Jag garanterar att "världen" gör mer än du.
Du verkar inte ha en susning om vad eldsjälar på vår jord gör.
#50 Se till att dom får nånstans att bo då
#51 Bevisa de då
#52 Googla på tex hjälporganisationer. insamlingar mm.
Jag behöver inte bevisa något. Det är upp till dig att ta reda på fakta istället för att skriva felaktigheter.
Alltså… Tar man bara han som kom på vaccinet mot te.x. smittkoppor så blir det lite svårt att komma upp i samma mängd. Vi pratar då flera miljoner med räddade liv, av en människa.
Det estimeras att te.x. bill gates har räddat ungefär 6 miljoner människor.
Sen kan vi ha en helt annan diskussion om tiggare, men helt ärligt så vad dom människorna behöver är tak över huvudet och jobb.
Och Molam, många sjunker ner i sin egen misär. Inte alla kan hjälpa, eftersom dom inte heller kan hjälpa sig själva. Sverige gör en väldig massa för att rädda liv internationellt, allt från att ge mat och vatten till medicin och vaccin.
Samtidigt så arbetar man mot te.x. fossila bränslen och mindre utsläpp.
Så igen, hur är våran tid idag värre än förut?
-Stephen Hawking
Men på medeltiden så skadade man människor för att det var roligt, det ingick liksom i vardagen att se folk tävla med varandra, och tävlingarna, eller, spel som det var, gick ut på att döda varandra. Och man folk som gjort något brottsligt kunde dom tortera i flera månader innan man sakta dödade dom. Kolla bara på Game of Thrones, det må vara en fantasy-serie, men det ända overkliga är att det är övernaturliga varelser med. Men det finns människor som brutalt skadar och dödar folk utan anledning bara för att dom själva ska ha kul. Nu när man till exempel griper personer för att dom gjort något olagligt försöker man göra det så smärtfritt som möjligt. Nu finns det misshandlade osv som misshandlar/dödar utan anledning. Men det är sjukt mycket mindre än vad det var på 16-17 000 talet (ungefär då som GoT utspelas. Ja, nu vet jag att det är typ på en annan planet eller något(i en fantasy-world), men miljön osv är från 16-17 000 talet)
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
#49 Jag förstår att du är arg. Att du är arg, frustrerad, ledsen och besviken över hur vår värld ser ut idag. Det är jag också. Vetskapen om att oskyldiga människor dör just nu kan få vem som helst att hata, det förstår jag också. Men man kan inte bara stirra sig blind på allt hemskt som händer. Gör man det så bryts man sakta men säkert ner. Ser du inte allt fantastiskt som händer? Ser du inte att när en medmänniska faller - så reser sig 10 andra? Ser du inte alla protester, alla manifestationer, alla demonstrationer, alla rop på rättvisa? Ser du inte medmänskligheten? Det gör mig extremt arg att vi inte har råd att mätta de som svälter men att vi har råd att starta ett krig. Att människor skadas på grund av hudfärg, sexuell läggning och religion. Men det betyder inte att hela mänskligheten är ond, och jag tycker att det är väldigt tragiskt att du inte ser allt det fantastiska som händer ute i världen. Och det är jättebra att du gör det du kan, men det är orättvist att du antar att du är den enda som gör något. Vi, alla människor runtomkring dig, försöker så gott vi kan vi också.
#49 vill du verkligen hjälp tiggare ska du istället ge dem ett nummer till hjälp. Och jag stör mig på att du ser världen så negativt. De är faktiskt bevisat att fattigdomen har minskat från 50 år tillbaka. Vi människor är inte alls annorlunda från djur. Vi har bara vårt sätt att leva på, och djuren har sitt. Vi är också en del av naturen. Djur äter varandra för att överleva. Om ni ska gå runt att säga till oss köttätare att vi gör fel i att äta djur, så vill jag först att ni får tillexempel ett lejon att bara äta grönsaker.
#53 Du menar Hjälporganisationer som behåller 98% av det dom drar in? det kallar inte jag att hjälpa dom behövande, det kallar jag att vara självisk…
#56 Att jag har fått den åsynen av andra det är för jag ser vad som händer i min stad, folk stjäl, Skadar varann hatar varann och man kan inte ha egna åsikter utan att hatas, så ser det ut i min stad, och under hela mitt liv har jag fått skit för att jag hellre hjälper nån gammal dam eller ett skadat Djur istället för att göra sånt som "ungdomar ska göra" då får man en ensidig syn.
#58 Nej, det menar jag inte.
#58 Jag förstår det. Men lyft synen, titta utanför din stad. Klart att det finns människor som utför dåliga handlingar, men det betyder inte att alla gör det. Jag har själv gått igenom saker som fått mig att tvivla på att det finns något gott i världen, men jag har motbevisats.
#60 Jag har inte motbevisats och kommer nog aldrig det heller.
#61 Man måste se mer än bara det som händer en själv. Världen är bra mycket större.
Ska jag kolla på mitt län och mina närmsta län så är välden inte bra
#63 Inte? Varför inte då?
-Stephen Hawking
Pga av allt hat och all själviskhet, som jag har sagt tidigare.
#65 Okej, så när du går ut på stan nära dig så är alla själviska och hatiska?
Du bor liksom i ett land som har bra sjukvård, och ett socialt skyddsnät.
-Stephen Hawking
#63 Då måste du ta bort skygglapparna. Fokusera på det som faktiskt är bra och inte bara på det negativa.
Jag tror faktiskt inte på att du lever i villfarelsen om att du är den enda i ditt län som gör något gott (att ge pengar till tiggare är enligt mig inget positivt)
Håller med Hera
#66 Stan är den värsta platsen att gå till, dig får inte jag, Då får man först slå ihjäl mig och sedan släpa dit mig, Det är den mest hatiska platsen i min stad.
#69 flytta då.
#70 Tror du inte jag jobbar på det? För att flytta behövs ett jobb, för att slippa leva på bidrag från samhället, och att få jobb är inte det lättaste trots att man har bra utbildning, Dessutom så skulle jag aldrig lämna min hund som inte får flytta med mig pga att hon är gammal.
#69 Okej, och varför är den det? Det låter mer som att du byggt upp en fast uppfattning kring hur saker är - en bild som inte stämmer överens med verkligheten.
-Stephen Hawking
#72 därför att nere i stan så råder det slafsmål hela tiden hat mot tiggarna och Djuren är fastspända utan för IN när dom går in oavsett väder Snöstorm såsom Stekande sol
#73 Så var bor du någonstans där det alltid är slagsmål och hat mot tiggare? Det lär ju vara i nyheterna rätt ofta.
-Stephen Hawking
Norrland närmre än så säger jag inte då jag hatar att berätta var i Norrland jag bor, lite Skyddad må man vara.
Och fö är det inte många som bryr sig "eftersom dom inte hör hemma här" Ännu en anledning till att mänskligheten är hatisk
#75 att inte bry sig är inte att vara hatisk.
Jo på ett sätt då är de det
#41 Okej, så vad har människan tillfört jorden?
#78 Annat än att den faktiskt skyddar den mot total förstörelse genom att ha ett rymdprogram? Vad tillför andra djur jorden? Vad tillför du jorden? Hur definierar du jorden? Livet, växterna, eller det som det faktiskt är, en stor stenklump?
Människan har gjort mycket skit, ja, men det börjar ju bli ändring på det.
En motfråga: Vad har parasiter för funktion på jorden?
#75 Apati är inte samma sak som hat. Världen är inte svart och vit, så måla den inte så.
Jag vet inget ställe i norrland som har mycket våld. Jag vet vissa områden där jag bor som kan, eventuellt, ha våld. Många tiggare i Sverige är utsatta för en form av liga, eller vad man ska säga. Dom tigger till sig pengar, men får faktiskt inte behålla dom själva senare. Det gör liksom dom som placerar ut dom på platsen. Så allt man gör om man inte bryter loss dom från det är att stödja deras utsatthet.
-Stephen Hawking
#79 Jag är 100% säker på att människan förstört jorden mer än att rädda den från det, och det kommer vi fortsätta att göra. Jag definierar jorden som allt liv, vårat komplicerade och unika ekosystem. Parasiter? Människan är jordens värsta parasit. Så långt som vi har gått nu så behöver vi inte tillföra nånting, och bara lämna den ifred. Den största tjänsten människan skulle kunna göra jorden är att lämna den.
#80 Det gör alla andra djur med, mer eller mindre. Hela balansen på jorden går ut på att någonting dödar det som ligger under den i näringskedjan.
Den största tjänsten människan kan göra är att fixa det som går att fixa, vilket är allt.
Förstår du vad en parasit är för någonting? Människan faller inte in under den definitionen.
Om du nu tycker att människor ska lämna jorden i fred, varför gör du inte det själv? Jag har verkligen svårt för människor som säger en sak och gör en annan, och det finns ett fint ord för det med: Dubbelmoral.
-Stephen Hawking
Geru, varför motsäger du dig själv för? "Är det någonting jag lärt mig så är det att människor ljuger, är våldsamma och hatar lite för mycket." Kopierat DIREKT från din profil
Jag tror på att människor förstör jorden mer än vad djur gör. Men det är min åsikt
Be the best version of you.
- Zoella
#83 Fast jorden kommer överleva långt efter att vi människor utrotat oss själva. Vi förstör inte jorden, vi förstör vårt egen möjlighet att överleva. Jorden kommer anpassa sig, den kommer att fortsätta snurra långt, långt efter att vi människor inte finns längre. Vi kan inte förstöra jorden, vi kan bara förändra den.
#82 Visst tycker jag att människor gör det, men det står att dom gör det lite för mycket. Inte att hela världen är ett enda stort skithål.
Och trotts att människor gör just det försöker dom flesta människor göra bra saker.
-Stephen Hawking
Men världen har blivit så
#81 Från wictionary: parasit (biologi) organism som livnär sig på en annan individ (värden) på ett sådant sätt att denna far illa Parasiten överlever inte utan sin värd. (bildligt) snyltgäst Hur är jorden inte värden i denna situation? Med alla hemska saker vi gör mot djuren och jorden också så anser jag faktiskt att jag bidrar tillräckligt för att förtjäna att leva. Jag har gjort flera människor vegetarianer och veganer. Och vad kan människan fixa bortsett från det vi orsakat själva (vilket mycket av det inte ens går att fixa).
#87 Okej, då du livnär dig inte av djuren. Asbra. Men du påverkar jorden negativt på fler sätt än så. Åker du någonsin bil? Har du kläder på kroppen? Har du tak över huvudet? Då påverkar du jorden negativt på något sätt, med avfall och avgaser och allt därtill. Och för övrigt är människan ingen parasit då vi också ger tillbaka till jorden. När du dör hjälper du kretsloppet, precis som andra djur. Det går att tänka så att träden ger oss syre, för att när vi dör får de näring. Vi är alla beroende av varandra, både djur och växter.
#88 Så vi livnär fler träd än vi hugger ner? För det har inte jag hört, helt tvärtom faktiskt. Jag skrev inte att jag inte påverkar jorden negativt, jag skrev att jag gör upp för det.
#89 Hmm, jag ser inte vart i min kommentar jag skrev det? Det jag skrev var att vi även ger tillbaka till jorden. Jag tolkar 'göra upp för det' som att du gör lika mycket bra som dåligt, och det gör du inte genom att enbart vara vegetarian eller vegan. Isådanafall ger nog de flesta tillbaks tillräckligt för att, som du kallar det "förtjäna att leva". Det är rätt många som cyklar till jobbet, sopsorterar och gör andra saker för att hjälpa miljön. Gör de också upp för det? Men jag är glad att du tycker att du är värd att leva, för det strävar nog de flesta efter att kunna tänka. Förövrigt så anser jag att det finns saker som gör att jag förtjänar att leva som inte har ett smack med miljön att göra.
#87 Tycker denna artikeln säger det mesta. Att äta vegetariskt/veganskt räddar inte liv, snarare tvärtom.
http://www.iflscience.com/plants-and-animals/ordering-vegetarian-meal-there-s-more-animal-blood-your-hands
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
#91 Nu är det visserligen inte alla som äter vegetariskt för att rädda liv på det sättet. Jag är själv vegetarian då jag inte vill äta något som levt, och med tanke på miljön. Nu orkade jag inte läsa hela artikeln, men går det tänket att överföra till Sverige? Vad jag vet finns det inte många platser i Sverige där det inte skulle gå att odla växter så som i Australien?
#91 Det blir ju lite en pest eller korela grej också för den delen. Antingen dödar vi små djur, eller så dödar vi stora djur. Men trots det är det ju många som bevisat att leva som vegetarian eller vegan är bättre för miljön, med tanke på växthuseffekten bland annat. Så tja, finns mycket negativt med att både äta kött och att inte göra det.
#86 Nej, världen har alltid varit så. Sen urminnes tider har den varit så. Du glömmer att människor är djur, och vi gör exakt samma saker som djur gör då med, även om det sakta förändras så är vi fortfarande djur.
#87 Parasiter har ingen funktion i den här världen. Dom finns ändå, och ställer till en massa elände för alla andra djurarter som bor i den här världen.
Världen omfattar det som du upplever som människa, aka allting som inte är på havet. Jorden är mer själva planeten. Planeten pissar fullständigt på om vi dödar oss själva, eller dödar allt liv, eller om allt liv dödar oss.
Du kostar en så lång rad med resurser från jorden att du inte riktigt förstår vad du själv säger tror jag. Om det är liksom köttet som avgör om du själv är en bra människa så funkar inte det. Du kostar resurser. Massor av dom. Du har en dator, en mobil, du åker någonstans, du bor i ett hus som är uppvärmt, och du äter mat, dricker vatten och så vidare. Vegetariskt i all ära, men du gör inte speciellt mycket mindre påverkan när det kommer till resurser än alla andra, annat än i mat väg.
Ditt argument håller alltså inte.
-Stephen Hawking
Att vara feminist brukar räcka långt.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#91: Nu orkade jag inte läsa artikeln, men om den handlar om att smådjur dör vid odling och skördande av vår mat så håller jag med om att det är jättesynd! Jättetråkigt att det inte är veganer som faktiskt odlar vår veganska mat, för då hade man kommit på sätt som även skyddade de små djurens liv.
#96 Du menar att alla skulle odla sin egen mat?
-Stephen Hawking
#95 är det det enda kriteriet du har för att man ska vara en bra människa?
#91 Ja, det är inte klokt vad mycket skada veganer gör egentligen. Med tanke på att ca 2 % av Australiens befolkning är veganer så är det verkligen för underligt hur mycket smådjur de dödar. För de resterande 98% av befolkningen har förstås inget med det att göra😉
Som #96 säger, om man verkligen brydde sig så kan man konstruera maskiner som skadar minimalt med smådjur. I en vegansk värld skulle sådant prioriteras.
#92 & #93 Den stora poängen i artikeln är ju att det är många smådjur som lever i betesmarkerna som dör om man skulle göra om denna betesmark till åker. Så det går ju att överföra till Sverige. Jag själv äter också vegetariskt en gång emellan, men det är snarare för att jag inte gillar kött. Personligen så stör inte hela etiksnacket mig. Men tror du fick fram min poäng ändå, att det är pest eller kolera. Djur dör i vilket fall som och bara för att man är vegetarian så är man inte så mycket oskyldigare.
#94 Jag skulle inte mena att alla smådjur på denna jord är parasiter. men som sagt var inte min poäng att jag skulle vara bättre än någon annan. Tror jag misshandlar denna planet lika mycket som resten av oss här inne. Tycker bara att vissa vegetarianer kan tagga ner lite och sluta tro att de är så mycket bättre än resten av oss.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Alla föds lika bra, sedan utgör våra handlingar om vi sjunker i värde eller stiger i värde.
Ärlighet och ödmjukhet är viktigt för mig.
Det som finns utöver det, tex humor. Är ju personligt, och individuellt. Man kan inte vara en sämre människa för att man inte gillar att skratta åt samma saker som jag gör =)
#97 Det sa jag väl ändå inte :) Det jag ville få fram är att det är synd att de som odlar vår mat inte är veganer, för då hade de brytt sig om smådjuren och sett till att komma med en lösning som gör att inga djur dödas :)
#103 Det är ju snarare pengar det handlar om, det vore inte ekonomiskt hållbart för en bonde att bry sig om alla små djur från jord till bord. 🙂
#103 Uh… Den lösningen skulle jag vilja se, helt ärligt.
-Stephen Hawking
#104 Hur vet du att det inte är ekonomiskt hållbart när inte lösningen ens har uppfunnits? :)
#105 Jag med, typ nu :)
#106 för att medelsvensson är för snål för att ens köpa svenskt kött. Om det svenska köttet ska bli ännu djurvänligare så blir det än dyrare.
#107 Fast ifall fler skulle köpa det skulle det ju bli billigare. Nu är det väl visserligen väldigt otroligt, men om ALL mat skulle odlas totalt veganskt skulle det inte finnas något val, och priserna skulle då gå ner. Och vi pratar ju inte om svenskt kött, utan vegansk mat :) #100 Med tanke på hur liten andel människor som idag är vegetarianer och veganer räddar vi liv, då typ inga betesplatser blivit till åkrar att odla mat på. Så just idag anser jag att vegetarianer är 'mer oskyldiga' om du nu vill kalla det för det. Icke vegetarianer äter ju både stora djur och dödar små djur då man knappast lever på en diet på enbart kött ;)
#106 För att nya uppfinningar alltid är ekonomiskt dåliga:p
-Stephen Hawking
#109 Kanske sant, men det rätar ju upp sig tillslut och då jäklar 😉