Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 962 ggr
[randomtjej]
0

Inga pengar

Min pojkvän gick och köpte mat på pizzerian i förrgår men han kunde inte köpa nåt till mig för att jag inte har några pengar och han tycker att jag ska betala själv. Jag nästan alla mina pengar på hyran denna månad och resten av pengarna har han använt till att köpa mat till sig själv som jag inte kan äta för jag är laktosintolerant. Så nu har jag ingen mat jag kan äta utan att bli dålig och inga pengar medans han har sparat sina pengar i smyg och använder dom på sig själv. Säger jag nåt om att det är mina pengar blir han arg men om jag gör samma sak mot han och vill använda hans pengar blir han också arg på mig. Han säger att vi har gemensamma pengar men bara när jag har pengar, när han har pengar är det helt plötsligt inte gemensamma pengar längre. Blir galen. Orkar inte mer men jag kan inte göra nåt heller i min situation.

Fridaaaa
1

Du bestämmer över dina pengar och han över sina. 

Och eftersom ni är pojk och flickvän kan inte heller den ena styra över den andra när det kommer till ekonomi.

Jag är sambo och vi har delat upp vad var och en ska betala sedan om man har pengar över blir de inte automatiskt gemensamma pengar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SuperLimm
11

Varför ger du pengar till han då överhuvudtaget?

Mvh Linn

[randomtjej]
0

för att han blir arg annars och det blir bråk och han kommer slå mig och kasta ut mig ur lägenheten…

Lia
0

Vem står på lägenheten?

Fridaaaa
2

#3 Så ni är sambos?Men betyder inte att ni har gemensam ekonomi.
Hade lämnat en sådan person på studs. För sånt beteende är oacceptabelt.

[randomtjej]
0

Han står på lägenheten men jag betalade för den när vi köpte den för det var det enda sättet, annars hade vi båda hamnat på gatan. Hade lämnat han om jag hade haft nånstans att ta vägen men det har jag inte.

[EmmiieErixon]
0

Om du är den som amorterar av den blir inte du den som äger den sedan när det är färdig betalat? Eller det kanske inte funkar så på bostäder. 

I vilket fall tycker jag ni ska dela uppe er ekonomi och inte ha tillsammans om han är sån. 

Om du blir utkastad så finns det hjälp att få hos soc. lite beroende på din livssituation, sjukskriven, studerande ja du förstår. Oroa dig inte om boende för det löser sig oftast, men att leva med en kille som tar pengar, skäller och slår dig. Det ska du aldrig nöja dig med!

Fridaaaa
0

#6 Du har inte råd med egen liten lägenhet istället? Tänker eftersom du betalar hyran nu?
Du lever inte i ett bra förhållande med en sån person, du förtjänar bättre.

[randomtjej]
0

Jag använde mina sista pengar på hyran för denna månad. Har inga pengar kvar nu. Socialen vill inte hjälpa mig och jag klarar inte skaffa boende eller pengar på egen hand.

[EmmiieErixon]
0

hur är det med skola jobb? Vad gör du? Soc hjälper inte gärna studerande som ex.

[randomtjej]
0

Har varken skola eller jobb. Mår inte bra psykiskt så klarar inte av skola eller jobb.

[Tuulikki]
0

#11 Hur gammal är du? Är du sjukskriven?

[randomtjej]
0

Jag är 18 och nej jag är inte sjukskriven.

Fridaaaa
0

#13 Får man fråga hur du får pengar då om inte soc hjälper, du har inget jobb ingen skola?

Hildgrim
0

Hur kan han stå som ägare om du köpte lägenheten?

[MikeW]
0

Dump his ass. Du förtjänar bättre än så.

Aleya
6

Du säger att han kommer slå dig och kasta ut dig ur lägenheten han står som ägare på men som du betalade? Om han slår dig så gå till vårdcentralen för att få skadorna dokumenterade, sen polisanmäler du han. Annars så ta ditt pick och pack och flytta till dina föräldrar eller vårdnadshavare och berätta hur allt är.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[randomtjej]
0

Jag har 0 bevis på att jag betalade för lägenheten då allt betalades kontant. Jag kunde inte stå på lägenheten då personen som skulle köpa den var tvungen att ha fast inkomst och det hade inte jag.

Jag har rivit han i självförsvar och han har märken efter mig men jag har inga märken efter han så jag har inga bevis och om jag skulle gå till polisen skulle han skylla allt på mig sa han. Jag kan inte flytta till nån av mina föräldrar och dom bryr sig heller inte.

Gjorde några jobb åt min farsa för att få pengar.

Skogsraah
0

Flytta på en gång. Till en familjemedlem, släkt eller kompis. Ingen ska vara tillsammans med någon som är kapabel att slå en. Ge honom inga mer pengar, inte på något villkor. Kontakta kvinnojouren om det är för svårt att ta dig ur det själv.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Aleya
0

#18 men varför betalade inte han om han nu har fast inkomst? Jag menar om han slår dig igen. För ett slag gör så att blodkärl går sönder, du kan t o m på avlidna personer se om dom har blåmärken. Så om du inte skulle få blåmärken om han slår dig så skulle jag bli smått förvånad . Jag tycker ändå att du ska prata med någon av dina föräldrar om detta. För att få råd och eventuellt stöd. Föräldrar brukar bry sig mer än vad man tror ibland. har du annars ingen annan i din närhet som kan hjälpa?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
0

Om en lägenhet inköps för att bli en gemensam bostad så faller den under sambolagen ifall ni inte skrivt papper på att det ska vara enskild egendom, och då har du rätt till halva lägenheten ifall ni separerar. Så slänger han ut dig måste han även ge dig halva värdet av lägenheten.

Fridaaaa
0

Men betalar man verkligen hyra på en lägenhet man köpt?

[Tuulikki]
2

Går du i skolan? Arbetslös?

Varför söker du inte hjälp från soc? Eller psykiatrin, om du mår dåligt psykiskt. Jag är heltidssjukskriven pga psykiska besvär och jag får aktivitetsersättning. Det är inte mycket pengar, men jag kan bo ihop med min sambo och få allt att gå runt, det hade jag säkert fixat utan sambon också.

Så jag tycker du ska ta dig ur situationen så fort som möjligt, du ska inte behöva stanna hos någon som slår dig och misshandlar dig psykiskt! Det finns hjälp att få, även om det är tufft. Styrkekram!

Åsa S
0

#22 man betalar inte hyra på en köpt bostadsrätt men man betalar en månadsavgift som kan vara lika hög som hyra

Fridaaaa
0

#24 För TS sa att hon betalar hyra. Var därför jag undrade. För framgår inte vad det är för lägenhet 🙂

[SisselaJ]
3

För det första undrar hur han får tag på dina pengar? Jag skulle aldrig få för mig att ge någon kontroll över min ekonomi. Ger du honom dina pengar? Varför?
Det kanske låter tufft men ditt bästa val nu är att separera, kräva ut halva lägenheten och hålla hårt i dina egna pengar. Ha skinn på näsan och slår han dig får du polisanmäla. Tuffar man till sig kan man komma ut sådana situationer som denna, men förstår att det blir tufft.
Först skulle jag byta kod på mitt kontokort.