Ipad för små barn i skolan
Vad tycker ni om att barn i klass 0-3 och uppåt får "egna" Ipads som arbets redskap i skolan?
I min skola har sexorna fått väntat 7 år på hp datorer och nu, när vi snart ska byta skola får vi dem medans de som går i förskolan och uppåt får ipads. gärna höra era åsikter angående detta.
Är inte tonåring men skulle min dotter gå i en skola där dom skulle ha ipads el liknande från sexårs och uppåt så skulle jag försöka byta skola åt henne.
l'm back
Skulle också bytt skola. Tycker inte att små barn ska ha ipads och grejer. Sorgligt att barn i så ung ålder blir påtvingade sånt (vilket dessutom är dåligt för ögonen om man läser jämfört med en vanlig pappersbok).
Varsin tycker jag att de inte behöver men det är ett bra läromedel,många barn med särskilda behov eller särskilt stöd brukar ha mycket nytta av dem. Men egna till hela klasser är onödigt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag håller med Frida.
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
Klart det kan vara ett hjälpmedel men tror tyvärr också att det gör barn mycket mer medvetna om vilken samhällsklass de är i. Med det menar jag att alla har inte råd att köpa ipads till sina barn medans vissa 7 åringar får den senaste iphonen. Kan tänka mig att de barnen som inte har så mycket själv hemma känner sig mindre värda och de som har massa saker hemma ser ner på de andra barnen, vet inte riktigt ifall ni fattar jag är sjukt dålig på att förklara ibland.
Jag tycker att det är bra om man t.ex. har en iPad som man delar i varje klass, eller om folk med funktionshinder skulle få ha det som hjälpmedel. Men att hela klassen ska ha en egen tycker jag är onödigt. I högstadiet tycker jag det går bra att eleverna får egna datorer eller surfplattor, men inte på mellanstadiet eller neråt.
//Flöffo
På skolan där jag har min VFU och vikarierar (F-3) så finns ett begränsat antal surfplattor och datorer som delas med samtliga barn på avdelningen (drygt 80 barn). Barnen får använda datorerna på fritids, men de har inte tillgång till Internet utan enbart pedagogiska spel. De används också av barn med speciella behov till och från. I övrigt används de enbart i undervisningen (vilket faktiskt blir allt viktigare, eftersom att datorvana är ett krav i vårat samhälle, och det är ett enkelt sätt att uppnå många av läroplanens mål).
Jag tror på att en begränsad användning av surfplatta/dator är någonting positivt i grundskolans lägre årskurser, men hurvida det är bra på förskolan eller inte vet jag inte, för det ligger utanför min kompetens. Men jag personligen skulle inte ge ett barn som inte är mogen för det en egen surfplatta, varken i skolan eller hemma.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Jag tycker att det är vansinnigt att små barn har surfplattor på skolan när dom är så unga. Detsamma gäller IPhones och Smartphones. Ifall jag skulle få barn, dvs. aldrig, så skulle jag inte ge mina barn Smartphones, IPhones eller surfplatta till skolan, även om "alla andra" har det. När man blir äldre så kan jag förstå, men inte när man är så ung. Jag vill inte få någon kritik, det är vad jag tycker!
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
Jag tror att ipads kan vara extremt bra för unga, för bland annat språkinlärning och bildskapandet. Det är ju inte så att 7åringar sitter på Facebook på sin platta, utan det är pedagogiska spel och övningar de håller på med. Jag ser inte varför det skulle vara någon större skillnad på att måla eller sätta ihop ord, motsatsord osv på en ipad än på papper.
Visst, det hade nog varit bra. Men grejen är att då ska man se till att de äldre barnen får det först! Jag håller med #7 här om att det är bra att det finns ett begränsat antal som de får samsas om! En iPad är ett fantastiskt hjälpmedel, precis som en iPhone, men det är så himla dyrt, och då kan jag tycka att de äldre barnen ska ha rätt till det först
Medarbetare på Skor iFokus
#9 du menar att det är bra förutom strålningen eller? För det är ju inte så att sånt är "bra bra" för nån.
l'm back
#11 Visst, men kan högstadieelever ha varsin ipad utan att det blivit något stort ramaskri om strålning borde väl även lågstadie- och mellanstadieelever också kunna ha det?
#12 Själv sitter jag och hoppas att det blir 18 års gräns på sådant innan det blir dags för min dotter, men ju yngre personen är ju mer skador gör ju strålningen (det är därför forskare vill att det ska bli 18 års gräns.
l'm back
#11 vad menar du nu?
#13 Jag är inte speciellt insatt i strålning. Men jag känner väl att det finns plus och minus med allt och att alla själva borde få avgöra om de tycker att det är värt det ändå. Vill forskare att det blir 18-årsgräns på mobiler och liknande alltså? har du någon källa till det, skulle vara intressant att läsa!
#14 Att strålningen gör så att man inte riktigt kan räkna ipads och dyl som bra, varken för vuxna eller barn.
l'm back
#13 källa på det tack
#15 Fast är det i skolan får man ju inte välja vad som är bäst till sina barn, hemma kan föräldrar välja att ha ipads och hela faderullan till sina barn om dom vill men inte i skolan enligt mig.
Tyvärr fick jag veta det via en dokumentär (som jag såg på TV så jag la inte namnet på den på minnet) så jag kan inte ge källa (min man har läst på mer om det däremot så när han kommer hem kan jag fråga om han har nån bra källa).
l'm back
#17 Att strålning är dåligt är så vedertaget att jag inte tänker bemöda mig med att leta upp en källa, det med 18års gräns hoppas jag däremot att min man kan hjälpa mig med sen när han kommer hem.
l'm back
#19 Om man googlar runt lite så ser det dock ut som att det mesta faktiskt bara är spekulationer. Man tror att det kan påverka kroppen negativt, man tror att risken för t.ex hjärntumör ökar, man tror och gissar. Samtidigt finns det de som observerat mobilanvändare i 10 år som inte sett någon påverkan alls. Så det känns väl inte som att någon egentligen har koll på vilka risker som faktiskt finns då vi forskat relativt lite inom området.
#19 Jag kan inte hitta någon pålitlig källa tyvärr, hoppades att du kunde ge mig en. Men då vet jag
#20 #21 då vi såg dokumentären (ca ½ år sen tror jag) så var det relativt ny forskning, kanske är det som gör det svårhittat, eller det faktum att telefonföretagen är rika nog att köpa upp forskare.
Men jag ska som sagt fråga min man när han kommer hem, han har bättre koll på sånt och hans goole fu är mycket bättre än min.
l'm back
#20 gör gärna det! Hade varit intressant läsning!
#22 När jag var liten och satt och tjatade om en mobil så sa mina föräldrar alltid att det var pga (ev) strålning. De sa det iallafall från jag var 10, vilket var 5 år sedan.
Alltså jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Ipads är väl bra om man använder den "rätt". Vi har fått varsin iPad i skolan sedan 6an och vi använder den knappast till skolarbete, jag tror iPadsen mest orsakat problem för lärarna eftersom alla elever sitter med dem och spelar hela tiden på lektionerna. Men i så ung ålder tycker jag inte barn ska ha iPads/mobiler alls..
Be the best version of you.
- Zoella
Tycker inte man ska ha i sån ung ålder.
Jag går i sexan och sedan 2:an har vi haft datorer. Själv vet jag inte riktigt vad jag tycker. Man kan bli riktigt trött och få ont i huvudet om man ska sitta för mycket.
Tycker verkligen inte att alla ska ha en varsin. Kanske en till de som behöver extra hjälp eller något där det kanske hjälper med pedagogiska spel. Men då blir det ju "orättvist" för de andra osv. Lika bra att inte ha nån alls.
Hade en enda dator i vårt hushåll hemma när jag var liten, man kunde inte ringa samtidigt som någon satt vid datorn, fick min första mobil när jag var 11-12 och man kunde bara ringa och smsa på den.
Jag har då klarat mig jävligt bra utan teknik och bara haft "analoga" leksaker. Inget fel på mig. Är ju fler fel på barnen idag än vad det var när jag var liten för 15-20 år sedan.
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."
Bra skrivet #28. ^_^
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."