Tips på praktik
Min grabb går i åttan och ska snart ut på praktik. Han har ingen aning om vad han vill göra, så jag försöker komma på förslag åt honom.
Kan ni hjälpa mig att komma på praktikplatser? Det ska ju helst vara någonstans där han faktiskt får vara delaktig och inte bara sitta i ett hörn och titta på.
Vad är han intresserad utav? Finns allt möjligt att testa på. Jag praktiserade på dagis, i stall, i blomsterbutik bland annat. Jag var delaktig och fick inte sitta bredvid och kolla på.
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
Nuförtiden sitter han mest och spelar eller kollar på youtube. Ett tag ville han göra spel, sen ville han bli professionell youtuber - inget av det är ju idealt för praktik.
Nu vet han inte vad han vill bli "när han blir stor". Han gillar djur, så jag föreslog djuraffär, men det var han inte så pigg på. Så jag antar att jag vill ha ut honom nånstans där han får prova nånting helt nytt.
Det finns ju internetcaféer och sånt, de får säkert en miljon ansökningar om praktikplatser men det kan ju vara värt att testa? 🙂
/Surpan
Kanske på något zoo?
Be the best version of you.
- Zoella
Spelbutiker, zoo, djurbutik, hunddagis etc :)
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
Någon form av elektronikaffär? Spelbutik tyckte jag verkade bäst dock! Hunddagis brukar vara mer än villiga att ta in praktikanter för att få lite extra hjälp, så det är också ert väldigt bra förslag!
Medarbetare på Skor iFokus
När jag sökte praoplats var det rätt svårt att få något. Det som gick här var på caféer, hunddagis och skolor. Sen såklart om man själv hade kontakter eller liknande :) Så jag skulle nog nästan kolla lite överallt och se vart han kan komma in. Jag praoade på ett café och det var otroligt kul! ^_^
Som sagt kan det vara svårt att ens hitta praktik överhuvudtaget specielt ifall man inte har någon erfarenhet inom branchen man praktiserar inom så sök överallt och så får han nöja sig med det han hittar (hittar han flera har han ju turen att välja).
Förresten så har jag samma problem. Hittar ingenting.. :( Vill dessutom också bli en proffisionell youtuber, haha..
Be the best version of you.
- Zoella
Tycker att det låter som att han behöver komma ut och ta i litegrann. Kolla med större bondgårdar, de brukar ju ha folk anställda så en praktikant är säkert välkommen. Där kan jag lova att han inte får sitta i ett hörn och bara titta på.
Ja, jag har föreslagit bondgård, och han lät inte helt negativt inställd i alla fall.
Jag studerade på Leos lekland i 8an, fungerade super! I 9an var jag på strokeavdelningen på sjukhuset :)
Jag praoade hos min pappa som är bonde, det fanns saker att göra så att det blev över och det var väldigt lärorikt. :) Edit: beroende på vilken sorts bondgård man väljer så får man även lära sig hur djuren har det innan de slaktas osv.
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Jag föreslår också en gård eller liknande :)
Testa något helt nytt är mitt tips. Det gick inte så bra för mig på min tänkta praktikplats så jag åkte hem (jag skulle sova där i en vecka). Mamma tyckte inte att jag skulle vara hemma resten av veckan så vi tog kontakt med ett lokalt åkeri. Jag har aldrig varit intresserad av timmerbilar fast det går i blodet, mammas bröder och morfar har haft egna åkerier. Jag fick åka med en tjej som jag hade träffat tidigare. Nu,ett år senare har jag valt gymnasium. Det blev fordon och transport-transport istället för lantbruksskola. Så test på något som aldrig varit ett riktigt intresse tycker jag!
// Birkis
Är han intresserad av spel och liknande kanske ni kan höra med en Gamestop butik om dom vill ta emot en praktikant?
-
Min bror praoade på Rusta. Det låter kanske inte så exotiskt men han älskade det! Han fick hjälpa till att ställa ut varorna i affären och efter ett par dagar kunde han hjälpa kunder som inte hittade sin vara! Personalen var mycket trevlig. Han hade till och med tänkt att söka sommar jobb där.