Gillar du djur?
Hej! Jag går i 7:an och Älskar djur jag har en hund, tre katter, fyra kaniner, en islandshäst. Men alla i min klass bryr sig om smink osv… Men jag bryr mig inget om det. Sen kommer dem ofta försent för dem säger - jag hann inte sminka mig! Sen frågar dem: ser mitt smink bra ut? Ofta får jag frågan: Varför har du så många djur? Det låter som det är hel knäppt:/ Medans nästan alla killar gillar djur:) så det är lite roligt. Många tycker att djur är läskiga jag fattar inte vad dem tänker med, haha! Många i min klass skriker direkt dem ser en insekt, jag fattar inte vad är så läskigt dem är ju typ 1000-000 x så stor som en insäkt. Vad tycker ni om djur?
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Älskar verkligen djur!
Jag älskar djur! Alltid gjort och kommer alltid att göra. En del av mitt liv.
Hört en del genom åren för att jag hellre är med djuren än att vara på fest. t.ex
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Och hatar smink :P
Hatar smink helst dem produkter dem provar på kaniner som maskara.
Jag gillar både smink och djur. Men om någon skulle fråga vilket av det två jag gillar mest svarar jag djur :)
Hatar inte smink men hatar "sminktester" på alla slags djur, köper inte smink som är djurtestat. Men man vet ju aldrig, företaget man köper av äger kanske ett annat företag, så pengarna kan ju som sagt hamna i samma ficka.
älskar djur :)
Samma här, kan inte leva utan de, smink är så tråkigt, måla på en tavla istället för er själva haha
Djur är det bästa som finns
Älskar djur, men har blivit allergisk så kan inte ha djur längre. 😭
Jag har älskat djur så länge jag kan minnas och tror aldrig det kommer ändras :)
Har ganska stort intresse för smink också faktiskt.
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Älskar djur!:)
Jag älskar de mesta djur! Inte sniglar dock… Men nästan alla andra! Jag älskar också smink, även om djuren går före alla dagar i veckan! Det är väldigt ofta man hör folk säga "jag ääääälskar djur!" Och sen får till svar "usch, har du reptiler/råttor/något annat djur som inte är standard", sång tycker jag är lite tråkigt! Jag har ju just nu en orm, två ödlor, och två hundar, fast en är pojkvännens så den bor jag inte med (dock ser han mig som matte och jag ser honom som min), sen har jag haft marsvin, kanin, hamster, undulat, nymfparakit och dabbagam (tror det var allt….?) Dessutom har pojkvännens mamma och syster hästar, så där har jag en "egen" häst!
Medarbetare på Skor iFokus
Älskar djur, det är därför jag inte handlar med dem som varor, eller burar in dem och "äger dem". Eller äter och utnyttjar dem. 'Stör mej på folk som kallar sej djurvän och dricker tre glas mjölk om dagen, ja eller ett.🌺
#15 Varför skulle mjölk vara dåligt att dricka, det är ju FRÅN en ko dom måste ju mjölkas annars är ju även det djurplågeri!
Älskar djur! har 2 hundar och en hamster, älskar dom mer än något annat.
I'm out 
jag älskar djur, dom gör mig lugn och glad
har 2 råttor, 3 katter och 1 hund
#15 men har inte du något djur? :)
#15 Jag älskar djur, därför ger jag dem ett kärleksfullt och betydelsefullt hem där de trivs och kan växa som individer. Till ts och sådär, jag gillar både djur och smink. Ser ingen anledning till att jag inte kan bry mig om mitt utseende och kunna skita ner mig i stallet. Det ena utesluter inte det andra.
#15 det är väl bra att vi uttnyttjar djurens egenskaper? Inte på något elakt sätt utan som kor och mjölk. Det gör inte ont på kon. Sen är det väl lite negativt att säga att man äger ett djur. Se det istället som vi tar hand om dem som våra barn :) Jag älskar djur, men älskar dock kött och mjölk, smör, ost och ägg och en massa annat djuren ger oss :)
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
Jag älskar djur! Det är det bästa som finns.❤️
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Älskar både djur och smink! Tidigare varit en aktiv hästmänniska och hade som yngre egen häst, men la ner nu i höstas helt pga sjukdom, men mamma har kvar sina hästar som jag åker hem och pysslar om och gullar med på min lediga tid. Men annars har jag två katter som jag nu ger all min kärlek och uppmärksamhet till. Skulle vilja ha en liten hund med, men det blir senare när jag bor i en större lägenhet/hus. 🙂
#16 Är du medveten om att korna får leva väldigt få år och att kalvarna och mamman nästan alltid blir separerade inom 1/dag efter födseln. Det innebär väldigt mycket stress och ångest för både mamman och kalven. Att påstå att det är djurplågeri att inte mjölka dem är bara absurt. Det är kalvarnas mjölk, inte vår.
#18 Min familj har en hund.
#19 Att medvetet avla på individer som är beroende av oss är oetiskt på så många sätt.
#govegan❤️🌺
Vet du, jag är precis som du! Alla frågar hela tiden varför jag har ett helt zoo hemma, de sminkar sig hela tiden. Jag är den enda som inte sminkar mig.
Dogs is my world ♥
#23 Men när kon inte har en kalv då? Vart hade tänkt att vi skulle göra av den mjölken? Då är det ju bättre att dricka den än att slösa och slänga? :)
Jag började inte sminka mig och "bry" mig förrän i sen ålder utan har alltid levt min egen väg genom livet och djur är det jag älskar och därför det jag brytt mig mest om :)
#25 Fast kon får ju mjölk pga kalven som tas ifrån.
Dogs is my world ♥
Vissa människor får mig att vilja sitta i ett hörn för resten av mitt liv och gråta. Klart som *** att man kalla sig för djurvän även om man dricker mjölk.
Be the best version of you.
- Zoella
Jag säger som några andra i tråden redan påpekat, ett intresse för smink utesluter absolut inte kärlek till djur. Själv har jag ett ganska stort sminkintresse men också ludna och högt älskade bebisar hemma.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
#15 är det djurplågeri att ha husdjur? Förklara gärna!
Dogs is my world ♥
Igentligen gillar jag inte smink men har problem hy och skäms över det om jag inte har smink men jag tror också jag använder smink och kläder som hobby i stället för djur även fast jag mycket Helle vill ha djur än smink men det tycker inte samhället min dröm är att utbilda mig till veterinär och rädda utrotningshotade djur (drömdjur är amurleopard) djur är det bästa som finns människor suger men djur äger!!!
#29 Det sa jag inte, precis som det nu är självklart (för de flesta) att inte ha människoslavar så betyder det inte att man plågar dem. Men det gör det inte mindre fel att utnyttja dem. Är du för människoslavar också?
#31 sa du inte precis att din familj har hund?
#32 Ja, inte min.🦸♂️
Brukar säga, Djuren, Musiken, ocg Familjen är mitt llt Sen skiter jag i allt annat ^^
Det får folk att Bli konstiga (Eller i mitt fall dra sig undan) men du har man fortfarande det bästa man kan få i livet äkta vänskap i djuren, äkta kärlek i familjen och äkta Glädje i musiken
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#31 men helt ärligt, jag tror våra djur här hemma har det avsevärt mycket bättre än slavar. Man kan inte ens jämföra det du jämför, det går inte. Dina argument verkar väldigt naiva…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#31 Hmm hur utnyttjar vi våra husdjur? Vi ser till att de har de bra, mat, kärlek osv. Och varför drar du in slavar i det här? Självklart så tycker jag att det är fel, men jag ser inte mina djur som slavar. Du har ju skrivit att du har hund, är det din slav eller? Tänk om
Dogs is my world ♥
Vi äger dem = slavar, många människoslavar var tex lärare till barnen i familjen och blev väl omhändertagna. Vi väljer att köpa djur i syfte av vår underhållning = utnyttjning, om man inte räddar någon då.🙂
Vem skulle ta hand om djuren om vi inte gjorde det? Det hade blivit katastrof med massa djur på gatan som letar i sopor som ingen älskar:/ Och hur kan det vara djurplågeri om man älskar sitt djur? Vi utnyttjar dem inte. Vår hun blir glad Direk vi vaknar och springer och hämtar sin leksak och vill att man ska ha dragkamp det är så gulligt:) och katterna kommer och lägger sig i sängen på magen på benen ibland på ansiktet:D djurplågeri?:)
En uppriktig fråga till dig lilla Nelley, tror du att mina katter skulle ha det bättre som hemlösa än att bo hos mig?
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Jag älskar verkligen djur. Jag skulle nog inte kunna leva utan mina kaniner. Dom har hjälpt mig så mycket genom min ledvärk. Dom är mina små hjältar. Kan ju säga att vissa personer använder sina djur som typ "slavar" de slår dom för att få dom att göra som de vill. Som när de slår en pitbull för att bli aggressiv och bli en kamp hund. de är hemskt. Jag älskar pitbulls för dom är inga kamp hundar utan blir det för att vi vill.
#33 Din familjs då, antar jag? Då utnyttjar ju din familj den och det är ju samma sak..
Be the best version of you.
- Zoella
#37 det var det löjligaste jag hört. Vad hade du tyckt var bäst, släppa ut alla hundar vi har i fångenskap? Vad tycker du om att vi till exempel vallar med hundar, är det hemskt?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nu har jag varit tyst länge nog.
Så #37 Hur kan du ens jämföra Djur med Slavar? Slavar är nån man äger för att dom ska göra massa saker för en, Dom hade slavar när dom byggde pyramider, Tror du jag säger till mina hundar hörru Shaggy, gå och bygg en pyramid nu va. Eller Kanske Keiko, hämta Druvor till mig, Eller jag kanske till och med säger Speedy, KAzzie, fläkta mig det är varmt.
NEJ det gör jag inte, så behandlar man slavar, hundar är familjemedlemmar (alla djur är det) Vi har djur för att dom VILL vara med med oss, Tänk på hur glad vissa hundar blir när husse/matte kommer hem, hade dom varit slavar hade dom knappast älskat sin ägare såpass mycket
Hundar hjälper i o för sig till med vardagssysslor exempelvis Vallhundar, dom vallar, jakthundar dom jagar, etc etc. och visst om dom inte gillar det så kanske dom kan kallas slavar, men då blir som tvingade till det, men gör dom nått dom gillar, hur har du då mage att kalla hundarna för slavar, vi har 4 vallhundar, men för tillfället vallar vi bara med 2 för en är gammal och orkar inte så mycket (hans syster är mycket piggare) och en tycker det är Skittråkigt han tycker det är roligare att käka fårskit och pussa på fåren, men dom andra två älskar att valla, Då hade det ju vart fel att inte låta dom göra det, en slav får inte ha kul utan som får bara jobb jobb jobb och dom gillar inte ens sitt jobb, så hur kan du kallar djuren för slavar, hör du ens hur det låter?
#37 Ursäkta mig nu men nu blir jag faktiskt riktigt förbannad! Har i he***** kom du fram till det där?! Jag köper mina djur för att ta hand om dom, få dom att känna sig älskade, ha kul tillsammans med dom och få en vän för livet! Jag lovar dig att det är ytterst få människor som ser djur på det sätt du säger! Vi använder dom inte som slavar, när de jagar, vallar m.m med oss så VILL dom ju det för dom har jaktinstinkt och de tycker att det är roligt! Det är ingen som tvingar dom till att söka efter människor, söka narkotika m.m! Nu får du ju lägga ner.
Ursäkta mig, ännu en gång. Blir så irriterad på sådana löjliga argument!
Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤
#37 Mina djur är FAMILJEMEDLEMMAR och verkligen inga slavar. Jag håller med #44. Och ja andra som skrivit liknande.
#37 Så behandlar du din familjs hund som slav, eftersom att du skriver så!!! Nu får du ta och lägga ned med detta, och om det är familjens hund är det väl också din hund??!
I'm out 
#37 Jag är nyfiken på om du hört om "semivilda hundar"? Canaandogen är ett bra exempel eftersom det är en ras jag är påläst om (konstigt, vår hund är av den rasen…) Canaandogen fungerade som vakthundar åt beduinerna och fick i utbyte mat och skydd. De var fria att gå när som helst, men stannade. Låter det som slaveri eller som om de frivilligt sammarbetar med människor? Det är samma sak med de flesta av våra hundar. Min hund är utbrytar-drottningen och har varit duktig på att backa ut halsband och selar av olika slag hur många gånger som helst, då för att hon tycker att vi är tråkiga och vill få springa på ängen eller liknande. Då säger jag "okej, då går jag. Hej då" och går hemmåt. Gissa vem som kommer springandes efter mig för att inte bli lämnad ensam? När det handlar om stora djur är jag säker på att det inte handlar om slaveri, utan om en relation som båda parter vinner på. En häst som inte trivs och vill sticka lär göra det utan att man har så mycket att säga till om. Utekatterna (alla jag haft) har alltid kommit hem om kvällen för mat och för att få ligga jämte en i soffan och kela.
#39 Nej, för de har blivit avlade till den punkt där de inte längre kan ta hand om sej själva.
#41 Håller med.
#42 Nej för som sagt har de blivit avlade till den punkt att de är beroende av oss, jag anser att domisticerade djur får dö ut endast genom att vi slutar avla, inte dödar dem eller släpper ut dem.
#43 Slavar behöver inte bygga pyramider för att vara slavar. Det räcker med bristen på frihet och ägandeskapet över individen.
#44 Om du inte köpte dina djur för att rädda dem så var det för att DU tyckte det var kul eller DU ville ha roligt med ditt djur, DU kanske ville ha bättre självkänsla eller DU mådde kanske bara bättre så. Det finns ingen bra anledning att äga någon.
#45 Många slavar var också familjemedlemmar.
#46 Inte min hund, och nej behandlar inte hunden på något speciellt sätt men det ändrar inte faktan.
#47 Nej det har jag inte hört om och det låter bättre.
Problemet tycker jag är att när människan har blivit så "civiliserade" och gjort städer och så har vi dragit hundarna med oss. Förrut för väldigt länge sedan var det kanske ett utbyte så dem fick mat och vi skydd eller sådant (vet inte riktigt) men det behövs verkligen inte längre. Varför vi nu utnyttjar djur är för det är roligt, för vi vill få bort våra droger, (som är vårat problem, inte deras) för vi vill ha "rolig" transport eller underhållning på tv tex. Hur kan man längre rättfärdiga djurslavar men inte människoslavar? Vad är det som gör oss bättre, för jag ser det inte. Förstår, hett ämne.🙂🌺
#48 du behöver ta reda på en hel del om slaveri och slavar det märks tydligt i dina "argument " Mina djur är INTE slavar och kommer aldrig att bli heller. Familjemedlemmar är inte slavar…
#48 Ja precis Bristen på frihet vi säger till dom PRecis vad dom ska göra, Men hundarna har frihet och dom lämnar inte! Hur kan det då vara slavar? Dom VILL vara med sina hussar och mattar
#48 Vad skulle dom göra utan oss då? Vem skulle ge dom mat? Kärlek? Omvårdnad? De allra flesta raser skulle inte klara sig i naturen länge, ja, pga att de INTE är vargar!
Dina argument är löjliga, man kan inte jämnföra hundar och slavar. Säg minst 5 saker som hundarna och slavarna har gemensamt!
Skulle inte hundarna vilja vara med OSS skulle de inte stanna kvar hos oss. Hade de ogillat det vi gör med dom skulle dom fly ifrån oss. Djur är beroende av oss och de allra, allra flesta djur skulle DÖ om vi släppte dom i naturen, alltså har vi räddat valpar från att bli slängda i snön, få äta sopor och dö av hunger eller rivalitet och istället gett dom, och oss själva kärlek, kul, få älska någon som ditt barn, mat, omvårdnad och friskt vatten.
Peace🌺
Nelley, hade/har inte du råttor också?
#48 Om vi bara skulle släppt ut våra djur skulle det leda till döda djur överallt + Agrresiva djur som kanske skadar människor. Hur skulle det se ut om djur som hundar som blivit avlade till människors närhet gått runt överallt? Det kommer leda till att det blir stökigare runt omkring oss, osv osv.
I'm out 
Jag har aldrig skrivit att vi ska släppa ut dem och ja, när jag var 11 fick jag 2 råttor. Visste inte bättre, och hur har hundarna (eller annat djur) frihet när de är kedjade och instängda? Kliver ur diskussionen nu, har visat min åsikt.😴
Men dom är ju varken kedjade eller instängda 90% av alla tam hundar får oftast gå lös hela året förutom när Djur får ungar för då är det lag att hundarna ska gå kedjade. och instängda? det är lag på att man INTE FÅR ha hund i bur
#55 det är tyvärr knappt 90%, och man får ha hund i bur. Många har det i t.ex bilar. Glöm inte att många små hundar sitter i burar påväg till t.ex veterinären. Jag är ledsen men jag tror du behöver kolla upp dina sakargument.
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
#54 Ja men om vi inte ska släppa ut dom, och inte "äga" dom, vart skulle dom då bo? Vilka hundar är kedjade och instängda? Om du inte missat det så är det direkt olagligt att ha en hund kedjad eller i bur inomhus. De flesta bor i fina hem och kommer ut och motionerar fritt dagligen. Jag som uppfödare av möss har öppna burar åt mina möss så dom kan gå hur dom vill utanför buren, men vet du vad? De stannar i sitt trygga hem där de får kärlek. de får gå utanför buren dagligen, pussar, mat och vatten.
Om du inte ska argumentera klart och svara på min fråga så skulle du aldrig jämnfört djur med slavar.
Jag HATAR när folk har dålig djurhållning, då ska de inte ha djur. Men Klarar man av att göra dom lyckliga, fine.
Uppriktigt sagt, TS, Jag älskar mina djur❤️
#55 liten parentes är inte koppeltvång ens då ;) #56 ja i bilem är det lag på att man ska ha hund i bur eller fastspänd på annat sätt men hemma till exempel får man inte ha hund i bur, vid transport är det annorlunda
#55 Man får ha hundar i bur, i bilen och under korta stunder. Men inte längre tid i hemmet!🙂
#56 vid Transport ska djur vara säkraade DVS bur eller Sele, helst bur Men hemma är det förbjudet.
#58 är det inte koppeltvång när Djuren har ungar? Det trodde jag, blev hotat av en polis som bor i staden bredvid att han skulle arrestera mig om jag inte kopplade hunden för Djuren fick ungar :p (fö Min hund Kazzie är Mycket lydig och skiter i allt annat inklusive vilda djur, här är det bara matte som räknas :P Så att hon hade gjort någe dumt är inte anledningen ;) )
#60 det berors på vilken bur du menar. Mina vänner har t.ex deras hundar i en riktigt stor bur.
#60 kan vara sant, här på våren är det koppel-tvång!🙂
#61 nej inomhus är Burhållning förbjuden spelar ingen roll hur stor buren är, ska man avgränsa hunden får man göra det med kompostgaller i en dörr så hundarna har ett helt rum att röra sig i
#63 jag tycker ändå inte att det är ok, bara under natt eller en stund, men lagen är sådan- och lagen ska följas. Men det är kanske bara jag🤪
#56 att man har hund i bur i bil är ju bara en säkerhet. Ifall man krockar så slipper man risken att en hund kommer flygandes i bilen rakt på en. Beroende på hur stor hunden är och i vilken fart man kör i så kan en flygande hund lätt komma upp i en vikt som kan vara dödlig för oss.
#60 Bara på enskilda platser men så är det året om. Men däremot ska hunden gå som om den vore kopplad men inget koppeltvång nej. De kan ge böter men de kan inte arrestera dig.
#62 Nej det är inte koppeltvång på våren. Enskilda platser men inte överlag
#61 Det är förbjudet, de får inte ha hundarna i bur. Inomhus råder boxmått om man ska spärra av, bur är alltså inte OK oavsett storlek.
#66 nej, kanske inte överallt, men nu tänkte jag bara där jag bor🙂 Nästan bara skog, säkrare för mig, säkrare för hunden😃
#62 Nja, ifall hunden kan vara under samma lydnad som med koppel behövs inget fysisk koppel :) Och som svar till Nelley; Jag fattar att du vill vara på djurens sida, men tänk efter lite. Skillnaden mellan djuren och människor är att vi har olika sätt att tänka. Ett djur kan inte tänka "åh jag har ingen frihet bla bla bla". Och jag kan lova dig att ifall nin häst hade tyckt att jag utnyttjar henne - ja då hade inte jag levt längre. Hon skulle kunna döda mig på 5 sekunder, men det gör hon inte. Så varför ska du stå på någons sida som faktiskt inte behöver hjälp? Ingen hund, katt eller häst tänker som du. De är lyckliga, så varför ska du tracka ner på oss som tar hand om dem?
#68 "Varför ska du tracka ner på oss som tar hand om dem?"👍
Det ser rörigt ut, haha så ni kan pma alla frågor och emouse, du har uppenbarligen inte läst allt mitt eftersom jag redan svarat. Med kedjade eller inlåsta menar jag inte burar, (specifikt) jag menar hus, hem, koppel, ja och burar också såklart.🌛
#68 Är det ok att utnyttja någon som inte vet att den blir utnyttjad?
#70 nej, det har du inte gjort. Motivera, säg typ 5 saker som hundar och slavar har gemensamt. Men Om dom nu inte visste att dom behandlades illa så lider dom inte av det isåfall. Vad skulle dom ta vägen om dom inte fick bo hos oss?
#71 Men det är ju tydligt att hon tycker att det är bättre att TAMdjuren släpps ut på gatan och blir dödade eller svälter ihjäl, för, dom har ju ingen frihet tydligen
#70 Du kallar dig själv en djurvän, men ser tydligen ine problem med att djuren blir dödade av anda VILDA djur eller svälter ihjäl för att dom inte kan jaga som Exempelvis Vargar, låter det bättre?
#68 Min häst är lycklig. Hon lever livet, hon är glad när jag kommer, hon är glad när hon leker med sina kompisar, hon är glad när någon uppmärksammar henne och myser med henne. Så om jag nu utnyttjar min häst, vilket du anser, så är jag glad att jag gör det. För min häst är lycklig nu, och det är allt jag bryr mig om. Jag tror också att hon hellre hade varit här med mig än att hon aldrig fötts alls för att vi inte ska föda upp tamdjur, eller fötts som en vildhäst i en värld som inte har plats för henne. Min häst är lycklig, och jag förstår verkligen inte varför du inte vill låta henne vara det.
Jag har skrivit var djuren ska ta vägen i #48, så sluta lägg ord i min mun. Undrar ni något får ni pma.
Om man nu ska anse någon som slavar kan det ju lika gärna vara vi människor som är slavar åt djuren. De flesta tar hand om dem, kammar dem, kanske ger dem bättre och dyrare mat än vad de själva äter, går ut med dem. Och tro mig, det är inte alltid man har lust att gå ut med dem… Självklart har inte alla djur så, vissa lever i förfärliga förhållanden. Men många har ändå ett hem där dem älskas och ett bra och lyckligt liv. Själv tycker jag man kan jämföra dem med barn. Barn får inte heller göra vad dem vill, dem är inte "fria", dem måste också göra vissa saker ibland som dem inte riktigt vill göra. Ändå älskar vi dem och dem älskar oss… med vissa undantag.
För mig är mina djur familjemedlemmar. Min hund är nästan som ett barn/bror för mig och han är lycklig. Skulle jag släppa ut honom på gatan och han fick välja mellan mig och att få springa iväg och "vara fri" skulle han välja mig (och det vet jag för att det har hänt). Djur kan vara starkare än oss, vissa djur kan döda oss när de vill. Ändå gör dem inte det.
Dessutom finns det flera djur som äter andra djur och som dödar dem. Vissa kan vara lika hemska som vissa människor. Det är vanligt att vissa djur leker med maten, låter dem lida. Vissa djur tar bara små bett av deras byten utan att ens äta upp dem, det leder till att dem lider jätte mycket och fortfarande är vid liv.
//Flöffo
Jag älskar djur, har två hundar och en Islandshäst. Sedan har vi djur på skolan som vi tar hand om. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
#63 vi pratar om olika burar tydligen.
#78 Finns inte olika burar. Man får inte förvara hundar inomhus i burar. Men box går bra (efter box-mått som finns på jbv sida)
#79 jag pratar om en stor utebur som är riktigt stor utan tak och tydligen pratar hon om en innebur.
#80 Finns inte inne och utebur för hund. Ute har man hundgård/box, inne box.
Bur får man som sagt bara ha när man transporterar eller utställning.
#81 ja okej.
Det är Skillnad på hundgård och hundbur 00eme05 gård har man ofta jakthundar, vallhundar och Huskys/Malamut i, där för man ha hundar, men man får inte ha hundar i en but, en hund gård ska vara minst 12 m2 tror jag det var för en 20 kilos hund, och då räcker inte en bur på 100x80x80 eller nått, och som sagt så är det stor skillnad på but och hundgård eller box
#81 man får ha hunden i bur om man är ute på jakt med ^^
#83 Ja jo det får man ha. Men blir typ som vid utställning, men sällan hundarna behöver sitta där som tur är :) Och är bara några timmar. Ändå skillnad mot inomhus :)
Ja precis ^^
Om det kan anses som slaveri att hålla djur, vad kan man då kalla det om man vill skaffa barn? Jag menar, tills dess att barnet är myndigt så bestämmer föräldrarna. Om man är en sådan stor djurvän att man är emot all djurhållning hur tänker man när det gäller klädesindustrin? Mycket görs av nylon och polyester som innehåller petroleum. Bomull är inte heller djurvänligt då det besprutas ordentligt. Vad gäller besprutningsmedel så häller det även många vegetabilier vi använder oss av. Allt från sädesslag till frukt till grönsaker. Handlar man något som tillhör Unilever, Procter & Gamble , Colgate-Palmolive mm så stöder man indirekt djurförsök (även om det är godis och mat man köper). För att inte tala om hur palmolja påverkar regnskogar och därmed djur. Och palmolja går under många namn då som glycerin och sodium laureth sulfate. Två ingredienser som är väldigt vanliga i hygienartiklar. Men det kanske är skillnad på att direkt utnyttja djur som sällskap och på att utnyttja djur på ett indirekt sätt genom att indirekt stödja tex företag som p&g genom att köpa Always, pampers eller Vicks. Självklart ska man göra vad man kan för att underlätta tillvaron för djur. Men det är omöjligt att komma ifrån att djur blir utnyttjade, på ett eller annat sätt. Djur har alltid blivit utnyttjade, av oss människor och av andra djur. Ett exempel på att djur utnyttjar varandra är bland annat gökar kan lägga sina ägg i en annan fågels bo, varav gökungen konkurrerar ut de biologiska ungarna.
Nepp! gillar inte de flesta djur faktiskt. Allrahelst inte hästar( totalt liiivrädd!) är rädd för typ alla djur iofs. Hundar när de skäller/hoppar på en, hästar när de gnäggar, kaniner när de får ryck… m.m, så har jag svårare för djuret om det har en mörkare färg än ljus det är läskigare på något vis. Jag vet inte varför, kan bara inte relatera till ett djur, även om jag hade superfina katter i två år så fäste jag mig aldrig vid dom. och jag blir irriterad om en hund kommer fram till mig och skäller och hoppar liksom vem fan tror du att du är?? Ska testa på dvärghamstar nu, det enda djur jag verkligen fastnat för, litet å varken hoppar upp i fejset eller låter högt. det kommer bli sååå bra 😉
Alla ni som inte är rädda för något djur verkar typ tro att vi som faktiskt är ovana och rädda är dumma i huvudet typ😡
#88 alla har vi våra rädslot, jag är LIVRÄDD för harar tex ser jag en hare sticker jag hem snabbt som satan eller så börjar jag att gråta, ingen kan gilla allt, vissa ogillar djur andra älskar dom, nothing to do about it
#88 glöm inte konstiga! Vi är jätte konstiga också! Jag och sniglar funkar inte! Det var blivit mycket bättre dock, men jag föredrar att slippa dem!
Haha ja men precis! Man bara : excuse ma.
Har läst lite i tråden nu. Folk som skrivit att djuret VILL stanna för att det inte rymmer och lämnar ägaren..🤪 Mina hamstrar kommer med största sannolikhet att kila världens väg om det får chansen, och febrilt försöka gnaga sig ut från boendet om de hittar eventuell möjlig utväg. Nu kommer nån komma här och bara 'Om dem försöker ta sig ut trivs dem inte i boendeeet!' Rätt övertygad om att dem skulle försöka fly om boendet så betraktades som ett slott i hamsterlivet. Såna hamstrar är, dels för att de inte skulle inse sitt misstag förrän efteråt och sitta och trycka i nått hörn här hemma. Dock har jag köpt ett stort boende med allt de sägs behöva. Ute i naturen hade dvärgisarna inte klarat sig länge då det måste vara världens mest chanslösa lilla bytesdjur.
Vad tycker ni. Är jag en djurmisshandlare som inte ser till de små hamstrarnas frihet??? ;)
Och att Nelley enligt profilen 99:a (15-16 bast) inte kan bestämma över sina föräldrars handlingar måste väl alla här fatta, det var ju inte HENNES hund. Herregud..😮 😮
Djurfanatiker har en förmåga att alltid gå för långt, jobbigt(för oss andra) men sant.
#91 hamstrar har en tendens att inte "se" ägaren, alltså skulle kila iväg på egen hand utan att ens tänka på ägaren:) så kan det vara med andra små arter med. Möss och råttor skulle Inte göra det, om man har en bra relation såklart. Jag är 15, men alltså seriöst. Jag har en egen hund, American Wolfdog/Husky/Springer Spaniel blandis. Hon är min egen, men sen har ju resterande familj två till hundar. Det är FAMILJENS och iochmed att jag är en i familjen är det min hund också, men det är allas. Jag antar att Nelleys hund är familjens och alltså, hennes med. Sen kan jag ju ha fel ang. Hennes hund.
Jag förstår inte sättet att resonera på stycket längst ner, det är bara helt jättekonstigt..😮
#91, att hamstern gräver sig ut och rymmer beror ju också en del på deras instinkter, de är byggda för att göra så. Hundar däremot har inte kvar de instinkterna, utan förlitar sig istället på matte eller husse. Tror inte att det är någon här som kallar dig djurplågare för att din hamster skulle springa iväg om du lät den, vi vet att de inte kan tänka på konsekvenser. Det är inte vi 'djurfanatiker' som gått för långt, utan det var ju faktiskt Nelley som anklagade oss för att vara dåliga människor som har våra djur som 'slavar' (vilket jag inte tor att du håller med om heller). Vad tråkigt att du har dåliga erfarenheter av djurmänniskor, speciellt eftersom du verkar vara en själv :)
Kanske precis insåg att jag missförstod ditt inlägg i #91, så om svaret inte alls matchar ditt inlägg så var det för att jag förstod det fel haha, du kan ju ignorera det isåfall! :3
*dubbelt* c:
Har aldrig haft ett allmänt intresse för djur, tvärtom ogillar de flesta. Ser det mest som en kul grej att pröva på och ha små dvärghamstrar bara. Läs vad jag skrivit högre upp!
Jag definierar Nelley också som en djurfanatiker. Alla gick för långt men det där om att hunden skulle vara hennes och massa påhopp om att HOOON MINSANN OCKSÅ var en dålig människa DÅÅÅ. Det tog priset!
Och alla ni 15+ st som tyckte hon inte kunde säga att hon var emot att 'hålla' djur enbart för att någon i hennes familj med antagligen mer eller lika mycket att säga till om valt att köpa hund. Hur tänkte ni där?
Jag bryr mig inte om det, inte egentligen. Men det jag tycker är intressant i det hela är att få veta hur folk som verkligen inte tycker som jag tänker.
#98 Du har missuppfattat det hela. Hon påstår att djur är slavar mm alltså massa saker som inte stämmer. Mina djur är raka motsatsen till slavar, de är familjemedlemmar,
Min djur är mitt liv. Jag skulle aldrig någonsin klara av att vara utan djur, psykiskt och fysiskt. Psykiskt för att dom gör mig så J*vla glad när jag mår dåligt och är där för mig, fastän dom kanske inte vet det.
Fysiskt för att mina hundar gör att det blir kul för dom att få jobba med nosen och kroppen, vilket gör att jag tycker det är kul att gå ut i skogen och träna, för deras och min hälsas skull!
Jag skulle känna mig så ensam och ledsen utan dom, fastän jag har många vänner m.m men dom har en alldeles speciell plats i mitt hjärta❤️
#99. Jag har inte missuppfattat någonting. Det om att djur är slavar läste jag OCKSÅ. Vilket jag såklart inte håller med om :)
#101 Jag tycker ändå att det är lite konstigt att du har läst hela diskussionen och det som tog priset för dig var de människor som tyckte det var orättvist att Nelley kallade oss dåliga människor för att vi har djur när hon själv också har det. Men visst, vi reagerar väl alla på olika saker.
#100 Jag håller med #102, tycker med att det är mycket konstigt.
Försök inte få igång pajkastning. Se det för vad det är och svara på min fråga om hur du tänkte istället. Jag reagera starkast på det för att det upplevdes som mobbning när en grupp människor går emot en med en sån negativ attityd. Och dessutom utan att egentligen ha haft nån egentlig tanke med sina kommentarer. Vilket jag fått bekräftat nu eftersom jag ännu inte fått nått svar på frågan.
#104 Ingen som har startat pajkastning heller.
Vem har du skrivit till?
Tycker tonen hållit sig skapligt saklig här. :)
Jag lämnar. Det här är hopplöst när vi tycker olika.. Roar med era 'vänner' i fångenskap så ska jag göra det med mina, för.. det är ju kul..
Roa er*
#107 men det är ju bara en som tycker att det är fel att ha djur här? Tror inte du riktigt förstår vad alla skriver
#107 Det roliga med världen är ju att vi alla tycker olika, och att vi faktiskt har möjligheten att diskutera varför man tänker som man tänker! Ett tips är att skriva vilket inlägg du riktar dig till också så att vi förstår vem du svarar, så kan vi undvika missförstånd eller förvirring! 😊
Det är väldigt intressant hur fort vissa drar sig ur en diskussion när tonen är som en vanlig, vuxen diskussion. Och lite smått irriterande, men det får man väl helt enkelt ta som åskådare :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#111 håller med så att det knakar! Förstår inte, är dessutom ofta den som startat den konversationen och drar sig ur efter en liten stund? *funderar*
#112 Jag brukar tänka att det nog är så att personen själv börjar tvivla på sina egna argument, och då väljer att hoppa ur diskussionen och skylla på att hen blivit påhoppad så att den slipper medge det. Så jag ser det som något positivt, man fick någon att öppna ögonen lite! ☝️
Hur är ens husdjur slavar? Vad gör hundarna som är så jobbigt t ex? Dem behöver inte ens gå ut och jaga sin mat. Har säkert missat något
Jag är själv vegan… eller ah jag använder inga produkter från djur eller som testats på djur.
Det är klart att man kan älska djur och dricka mjölk och äta kött, och jag tvivlar inte på kärleken till sina husdjur påverkas av det man äter. Vi människor har blivit uppfostrade på det viset så man kan inte skylla på någon hur man äter. De flesta människor tänker inte riktigt på vad de äter, men det är så det är i min familj också. Det ju bara jag som tänker på vad jag äter och vad det betyder för andra levande varelser att vi utnyttjar dem på ett sådant vis.
Men om vi nu säger att man börjar tänka på vad sakerna vi gör betyder för djuren… kan man egentligen inte fortsätta som man gör nu, om man verkligen älskar djur och tycker de är mycket värda.
Det är inte okej att döda en varelse med som känner glädje, sorg, smärta och som har lika stor rätt att leva som vi har. Nu tänker man kanske, "Men korna dör ju inte när man mjölkar dem!" Mjölkindustrin har mycket med köttindustrin att göra, Korna blir "våldtagna" för att föda en kalv varje år som då tas bort från mamman, de är gravida i antalet månader som är väldigt lik längden vi är gravida, de föder barnet och vill såklart behålla det, men det blir borttaget från mamman… Bara för att vi vill dricka deras mjölk, kalvarnas mjölk… kalvarna som blivit kidnappade pga. vår girighet och makt som vi använder för onödiga saker. Inte bara det, Korna blir instängda och fängslade samt att när de slutar ger mjölk ordentligt… Tja vad händer då? korna slaktas såklart! I åldern av ca. 8 år och i dessa år har kon blivit tvingad att bli gravid och varje gång har hon inte kunnat uppfostra ett enda av sina kalvar. En ko kan bli 20 år eller till och med äldre! Varför måste vi då döda en individ med känslor bara för att den inte ger så mycket mjölk som den måste för att VI MÄNNISKOR ska nöja oss? Kalvarna som föds och blir honor lever i ca. 8 år får återigen en massa kalvar som de aldrig ser och dödas sedan. Kalvarna som är hanar blir borttagna också, de får leva i några månader och sedan slaktas dessa för att vi vill ha kött.
Plågsam procedur, samt att korna är avlade på det vis så att de ger onaturlig mycket mjölk bara föratt vi människor vill ha allt.
Dessutom är väldigt många människor laktosintoleranta vilket betyder att vi inte ska ha mjölk, men vad gör vi istället? det finns laktosfri mjölk på marknaden… Det är ju lite sjukt eller hur? man har lärt sig tåla mjölk eftersom man inte slutat dricka mjölk efter barndomsåldern, men vi borde slutat dricka mjölken efter vi blivit ammade av våran mor, vi ska inte bli ammade av kor. Inget barn, ingen kvinna och ingen man ska fortsätta dricka mjölk efter en viss ålder framförallt inte av kor. Hur har vi ens kommit på ideen att dricka kornas mjölk efter vi slutat dricka vår mammas mjölk? borde det inte vara naturligare att dricka en kvinnas mjölk, men inte kommer en vuxen fram till en gravid kvinna och frågar "kan jag ha lite mjölk?". Nej istället tar vi kalvarnas mjölk och tänker inte på konsekvenserna för dessa individer.
Det finns så många som säger att det är okej att äta djur om djuret haft det bra, men är det verkligen mer okej att döda en individ som haft det bra än en individ som haft det dåligt? det är lika dåligt båda två, man dödar en levande varelse med känslor, som har rätten att leva, lika stor rätt som vi har. Om varelsen nu haft det bra eller ej, inte har vi rätten att bestämma om den ska leva eller ej.(Undantag, djuret lider av sjukdom eller skador och behöver avlivas då den lider annars)
Jag kan inte bli arg på personer som äter kött egentligen, men sedan finns personer som vägrar inse sanningen och dessa personer börjar jag tappa respekten för, Världen förändras och sanningen kan göra ont, men det ända argument för att äta/dricka kött,mjölk och ägg är att det är gott. Vi har blivit uppfostrade att äta kött, Vi har blivit uppfostrade att se vissa djur som vänner och vissa som mat, det kan jag tyvärr inte göra något åt. Men alla vi kan göra ett steg åt rätt håll, men viljan för att ta det steget kommer från en själv, jag kan inte tvinga en person att ta detta steg, men jag kan inspirera och sprida sanningen.
Tyvärr är det många som reagerar aggressivt på denna sanning, den gör ont och man vill inte ändra saker, det är därför många säger att veganer är så extrema, elaka och försöker tvinga en att göra som dem, ja sanningen gör ont, men de flesta veganer sprider information och försöker inte tvinga personer också om det ofta uppfattas på detta vis.
Så jag älskar Djur, Jag har de inte som slavar, de är våra vänner och hjälper oss, vi hjälper ofta dem. Jag älskar hästar jag gillar att rida dem, de får motion och anser mig som vän eller ledare, Jag utnyttjar gärna djur sålänge det inte är på egoistiskt vis och de har frihet.(detta lät negativt … ojoj)
Känner att inlägget blev långt, så jag kan nog ta Bursnack och Avel nån annan gång xD
Hoppas någon orkat läsa detta =)
Vi går runt med stängda ögon även om vi har dem öppna, vi går efter bilden världen ger oss istället för att göra en egen bild, dags att öppna ögon och förändra saker, inte bara för djur utan för människor också.
Blev detta lite OT tror inte det… det har ju mycket med djur saken att göra =O
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#115 jag tror du glömmer att vissa faktiskt inte kan leva på en vegansk kost. För en del blir det för mycket fibrer vilket resulterar i svåra magsmärtor. Det är jätte bra att äta veganskt, men det är tråkigt när man blir kallad det ena och det andra för att man sätter sin egna hälsa först! (Nu gjorde inte du det, men jag har blivit det en del av andra!)
#116 har en kompis som är likadan, hon kan inte ens leva på vegetarisk kost.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag kan inte leva utan kött. Sov hos en kompis som var vegan och åt samma mat som hon i några dagar.. Vilket ledde till toabesök och magont. Det blev snabbt bättre när jag kom hem och åt kött/Mjölk.
Dessutom så är det ju gott med kött. Därimot är jag noga med att äta svenskt kött, mjölk och svenska ägg (Frigående utomhus).
Vi människor är allätare men sen får man ju välja om man vill/inte vill äta animaliska produkter utan att bli kallad saker!
#118 Det kan du definitivt. Bönor, baljväxter snabbar på magen väldigt och väldigt vanligt att man får diaré och magbesvär den första tiden, övergå långsamt bara.
#119 nej, vissa kan faktiskt inte leva på vegansk kost.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#120 Ok, vilken sjukdom gör det då?
#120 Ingen, vissa kan bara inte det. Som sagt, min vän är ett levande bevis. Och hon har ingen sjukdom.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#122 Om vissa kan och andra inte så är det uppenbarligen skillnad på dem människorna. Din vän hade kanske en allergi?
#123 precis, det är en skillnad på människor! Därför KAN alla inte äta vegansk kost fullt ut. Min mage hade t.ex. aldrig pallat det!
#124 Men den pallar en mycket oskonsammare ost?
#123 nej det har hon inte, dom har kollat. Hon kan helt enkelt inte äta en vegansk kost, punkt slut.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#125 du har ingen aning om vad jag äter…? Poängen här är att nej, alla kan inte äta veganskt. Du får ha dina egna åsikter om det, men jag är inte intresserad. Vissa magar klarar inte av all fiber man får i sig via den kosten
Det är faktiskt liknande med hundar, fast med kött. Vissa hundar klarar inte en naturlig kost, då vi avlat sönder de så mycket (gaaah) så deras magar tål helt enkelt inte den mängden koncentrerat kött som en BARF-diet till exempel innehåller. DET är skruvat och fel.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Kanske ska tillägga att jag har kroniska problem med tarmarna vilket gör att jag inte klarar av den mängden fiber som ingår i vegankosten utan att få diarré och extrema smärtor
Håller med IceTee alla människor klarar inte all kost.