några frågor om mens!
Hej om fyra dagar ska jag ha mensen igen men i fredags ( tre dagar sedan) fick jag väldig ont som jag aldrig har haft förut och idag undrar jag om det är okej att stanna hemma från skolan om man har väldig mensvärk? Juste en till fråga förra gången fick jag ont 3 dagar före mensen ( min mens är fortfarande lite oregelbunden med typ 3-4 dagar ) och idag så har jag haft ont 3 dagar så kan det vara så att den kommer idag? hur länge kan man ha ont innan mensen? hur brukar ni ha det? tacksam för svar! c:
Såklart du kan stanna hemma om du har mensvärk, men det kan ju vara ett alternativ att ta en ipren någon timme innan du ska till skolan och se om det blivit bättre då! Jag har fruktansväääärd mensvärk och mår så satanzzzz illa dagarna innan och de första dagarna under mensen, men har aldrig varit hemma. Brukar ta ipren och ge mig iväg ändå! :)
Det är fullt normalt att ha ont några dagar innan mensen! Det brukar jag också ha och på ett sätt tycker jag att det är ganska skönt att få en "varningssignal", brukar vara jättekänslig och grinig dagarna innan också, och må sjukt illa. Men ja, du kan ha ont i en vecka också utan att det är något att oroa dig för!
we're always chasing that paradise
Det är absolut okej att stanna hemma från skolan om du har ont, man har olika ont och man är olika känslig. det enda problemet är väl att om man stannar hemma ofta så missar man mycket.
Jag får sällan särskilt ont, det hugger till då och då ibland, men inte mer än det, behöver sällan ens ta smärtstillande. Men vissa andra har väldigt ont, då får man hantera det på ett sätt som fungerar.
Det kan absolut vara så att du lärt dig känna ungefär när mensen kommer, jag brukar känna en konstig känsla i magen precis, alldeles precis innan det börjar rinna. Andra är som du att man känner det några dagar innan. Det är olika och du kommer att lära dig hur din kropp fungerar när du haft mens ett tag :)
okej tack!
Den är inte oregelbunden om den är 3-4 dagar från en månad, och det är stor chans att det alltid kommer vara så.😉
okej!
En gång fick jag as ont i magen innan skolan, då väntade jag hemma tills det gick över och gick sen till skolan och sa att jag hade varit hos tandläkaren. Fungerade bra!:)
Det kan bli problem med CSN (ifall du går i gymnasiet) ifall man sjukskriver sig varje månad då kan man behöva lämna in sjukintyg redan från dag ett tillsist ifall man vill ha bidraget, (ofta får man bara ha 4-6sjukskrivningar/år det är samma när man börjar jobba . +Säger du sånt som att jag ska till tandläkaren och dyl ofta kan du behöva visa upp bevis) +Som många skriver man missar mycket av skolan. Att ha mens är naturligt och ska inte påverka ens liv ifall man inte har en grundläggande sjukdom som ex. endometrios el dyl. Påverkar mensen så att man inte kan ha ett normalt liv så går man till läkare och söker hjälp.
#7 ja alltså det är svårt det där, man är ju olika. En del har väldigt ont, även utan att ha endometrios eller något annat, och man kanske inte klarar av att gå i skolan.
Har man bara lite ont så är det ju bra att gå i skolan. Och precis som du säger, det kan bli flera negativa konsekvenser av att vara hemma mycket, indraget csn, hamnar efter i skolarbetet osv. Det är synd, systemet idag är verkligen inte anpassat för att kunna stanna hemma om man har ont varje månad, tyvärr. För även om inte alla behöver det så finns det dem som gör det, och jag tänker att det borde finnas ett system som fungerar för dem också.
Om man har superont, så man blir svimfärdig eller är helt oförmögen att göra något, då är det absolut bra att gå till en läkare och kolla om det är något fel. kanske till flera läkare, eftersom en del läkare tyvärr är väldigt okunniga på "kvinnosjukdomar".
Om man bara har lite eller mellanont, så kanske man kan gå ändå, ta det lite lugnt och ta en smärtstillande tablett om det hjälper.
Förresten så tänker jag att mensvärk i sig borde räcka som en anledning att stanna hemma, just om man har mycket. När man stannar hemma för att man är sjuk, typ förkylning och sånt, så är ju även det väldigt olika hur dåligt man mår. Så om man väljer att stanna hemma för mensvärk så tycker jag man kan lita på att man har så ont att man inte kan gå. Man borde liksom inte behöva komma med andra ursäkter tänker jag… (Men det är såklart okej att göra så om man hellre vill det, tänker mer bara att det är synd att mens och allt som hör till är så stigmatiserat.)
#8 anledningen till att man e hemma när man e sjuk är ju smittorisken. Mens smittar inte direkt ;) Men har man så ont att man kräks eller har svimningskänsla kontakta läkare och få piller. Och innan man sjukar sig väg för och nackdelar vad missar jag jag? Känner jag efter för mycket?
#9 Matförgiftning smittar inte, om en spyr en massa och har skitont i magen, tycker du denne ska gå till skolan? Det finns fler anledningar än smitta.
Har man för ont för att leva ett normalt liv bör man kolla upp det med en läkare, för så ska det ju inte vara. Att missa upp till en vecka i skolan varje månad håller inte i längden! Det finns lösningar som gör att smärtan minskar, p-piller till exempel :)
Får nog säga att jag inte tycker det är okej att stanna hemma för man har mens. Har man så mycket smärtor och det inte går och lindra med värktabletter bör man kontakta läkare.
Innan jag började med p-piller hade jag ofta mensvärk de första dagarna. Jävligt ont gjorde det, alvedon var de ända rätta då!
Pretty wise //
Har du riktigt ont tycker jag det är självklart att du kan stanna hemma, det finns ingen annan än du som avgör om du orkar. Jag har ett par gånger sjukskrivit mig ifrån mitt jobb pga mensvärk, ser inget fel i det då jag får extremt ont i huvudet och brukar kräka av smärta. Mår dessutom mer psykiskt dåligt än jag normalt gör och är extra deprimerad (har depression annars med, och ett par andra psykiska sjukdomar), och vad jag förstått är det inget ovanligt att man mår sämre under tiden man har mens. Att må dåligt är också en anledning att vara hemma, inte bara smärta! Kom ihåg det. Lyssna på din kropp, orkar du inte riktigt - unna dig en dag hemma. Det gör dig mer nytta än att plåga dig till skolan. Det är helt OK att ta någon dag ledigt, även om man kanske inte MÅSTE.