Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 871 ggr
justaskk
0

dåligt i skolan

hej

jag har börjatmå jättedåligt i skolan, alla killar kallar mig tjock fast jag igenkligen inte är så jätte tjock. jag har mer muskler än dom men dom fortsätter.

detta har gjort att jag äter ca. 1-2 gånger om dan, i vanliga fall rukar jag ära 4 gånger per dag.  men när jag väl äter tar jag typ en tomat bara sen vill jag inte äta mer. 

MEN efter jag har ätit får jag jätteont i magen så jag inte han sitta eller ligga ner. 

Vad kan de bero på? 

förlåt visste inte vilken grupp detta skulle hamna i

[134643]
0

Fortsätt att äta regelbundet 4 gånger/dag, och definitivt mer än en tomat, så kommer du inte få ont när du äter! Se till så att du inte fastnar i ett destruktivt beteende, ta hjälp av en kurator eller liknande. Att inte äta gör ingenting bättre. Kram!

justaskk
0

#1 tack, fast när jag ätit är jag inte hungrig längre, försöker äta men min kropp reagerar så det känns som jag måste spy, har försökt att äta mycket när jag väl äter men det funkar inte heller för min kropp reagerar efter 2 skopor in i munnen ungefär :/ kram!

[134643]
0

#2 Detär antagligen för att sin kropp har vant sig vid små portioner, magsäcken har alltså krympt. Eller så är det bara psykiskt, men det kan vara svårt att veta. Kan du äta ännu fler mål per dag, men mindre portioner? Jag hade också en tid då jag såg en tallrik mat och direkt blev illamående, som om kroppen automatiskt reagerade på det sättet, men det löste sig när jag började äta mindre portioner oftare. Bara så att du vänjer dig att äta något. Och det är ju bättre att du äter en frukt, en macka eller fil än ingenting, men det är också viktigt att vänja sig vid att gradvis äta större och mer matiga portioner. Hur länge har du hållt på så här förresten?

maränghjärta
0

Hej,jag har också blivit mycket mobbad när jag gick i skolan. Men du skall bara skita i dom lyssna inte du vet ju hur det ära tt du har muskler du är inte tjock!!! Skit i dom bara för dom tycker det är kul att du tar åt dig!!! Försöka tt äta som förut annars kommer du hamna i en ond cirkel sen kommer du inte vilja äta något alls försök även om det är skit jobbigt att trycka i din maten hur eller hur!

Sindri
1

Om du nu har muskler - så var innerligt glad för dem och vårda dem ömt!

Men - om du fortsätter att äta så här lite så kommer dina muskler att förtvina. Muskler byggs av protein och fett, och svälter du din kropp, så kommer musklerna att omvandlas till fett. Kroppen är livrädd för att svälta ihjäl och kommer att försöka bygga upp ett fettlager.

Se till att du verkligen inte hamnar i ätstörningsträsket, det kan kosta dig flera år av ditt liv, när du bara skall ha roligt.
Killarna är förmodligen avundsjuka och lite förundrade över dina muskler. Fast man är kille kan man ha jättesvårt att bygga muskler.
Träna också dina muskler - det gillar dom (musklerna alltså!). Se till att du kan ge grabbarna en omgång om det behövs! Utmana dem på armbrytning!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Heidi_Andersson
Men framför allt - ge dina muskler och din kropp ordentlig med mat så de inte omvandlas till fett. Kan du  bara äta lite så ät definitivt inte en tomat - det är svält.

Har du svårt med kött så är ägg en bra proteinkälla. Riktigt smör, kött, fisk, standardmjölk och ägg är bra näringskällor, men skippa skräpmat. Då får du en snygg och "fit" kropp.

Gissa om jag är avis - har alltid haft svårt att bygga muskler, det blir mer "bulle på magen", hur nyttigt jag än äter.

fsigge
0

#5 muskler kan inte omvandlas till fett. Det är en myt som många tror på. Muskler och fett är helt olika saker och har helt olika uppbyggnad.

Frida

Sindri
0

#6 av: fsigge
Nej, du har rätt, inte rent bokstavlig förstås. Det var lite dumt uttryckt. Det jag menar är att det man äter omvandlas till fett istället för muskler.

[MARWAKE]
0

Är du inte allergisk eller så, gluten, laktos eller nån typ av E ämne? Vissa tål ju inte tomater. Eller får du ont i magen av ALLT du äter??

justaskk
0

#3 jag åt idag i skolan, ska även försöka äta lite nu också, och antagligen äta kvällsmat ikväll. 

Detta har hållt på i lite mer än 1 månad :/

[134643]
0

#9 Superbra! Se till att äta ikväll också :) Okej! Hoppas det blir lite lättare att äta snart i alla fall c:

justaskk
0

#5 tack för dina tips, ska definifift utmana dom på armbrytning!😂 så får vi se vem som snackar sen :) 

tack även för mattipsen , har inte svårt för att äta kött eller så men när jag inte äter de så som ja bruka förr har jag börjat tappa smaken för det. 

#8 nej är inte gluten eller något, får ont när jag äter de mesta tyvärr ;/