Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 2588 ggr
[Lollo 97]
0

Muntligt nationellt prov

Hej, vi har just nu nationella prov och vi ska prata om vilken favorit årstid vi har. Vi ska prata i 2-3 minuter och jag klarar knappt 30 sekunder. Vi ska helst titta upp och kolla på publiken. Men jag klarar inte av detta. Jag mår illa/dåligt bara utav att jag tänker på det muntliga provet. Det känns som om jag ska kräkas. Jag kommer inte klara av detta muntliga testet.

Vad ska jag göra?

[AnimalLover1]
0

Hade också det i 6an men vi var i grupper med 3 pers, inte lika pinsamt, hatar också att prata inför folk. Men berätta för läraren? Och kanske be om att få vara i små grupper? :)

[Lollo 97]
0

#1 Vi ska vara 3 i grupperna. Men jag vågar knappt prata inför 1 person. ;(

Sindri
1

Berätta för din lärare hur du känner och fråga om du kan få göra det bara för läraren. Eller be någon förälder prata med läraren. Hjälper inte det gå vidare; rektor; kurator; skolsköterska. Skolan skall vara utvecklande inte förskräckande.

Sen lär du dig något du vill säga, och tränar; prata högt för sig själv. Låtsas inte att du skall hålla ett föredrag för nån viktig samling, utan att du berättar för en kompis.
Felet många gör när man skall prata inför publik är att man hela tiden tänker på publiken. När du så småningom vågar prata inför andra så strunta i dem. Tänk på dig och på ämnet. "Publiken" är bara nåt som råkar vara där.

Det är väldigt många saker under ens liv som man aldrig tror man skall klara av. Men det konstiga är att man gör det, på något sätt. Vet du att det finns skådespelare som jobbat i många år som kräks innan de skall in på scen? Och de har valt jobbet frivilligt.
Så du är definitivt inte konstig och ensam om ditt problem. Flera av dina klasskamrater är säkert också nervösa, men de har bara lärt sig bättre att bemästra detta. Det kommer du nog att göra så småningom också.
Men de vuxna omkring dig bör ta din rädsla på allvar och försöka hjälpa dig igenom. Jag har lyssnat på många talare, även stammare, man blir inte arg eller sur för att de kommer av sig etc. Alla är lika mycket värda att lyssna på.

Lycka till!

Elinmatsdotter
0

Heja heja du kommer klara det 😊 Jag hatade ochså muntligt var skitblyg ända tills jag va 16. Men klara det och du kan tro det blir en kik när du klarar det man blir helt påverkad av adrenalin och andra hormoner när man e klar. Tänk ochså att varje gång du svarar på en fråga i klassrummet är det en muntligredovisning i miniatyr och det är för hela klassen nu blir det istället för 3 Pers som du förmodligen har någon bra relation till. Min lärare satte grupperna i kompisgäng i alla fall, några som absolut inte ville fick göra det själv. :-D

[Lollo 97]
0

#4 Tyvärr så hamnade jag inte med mina kompisar utan mina 3 närmare vänner till mig hamnade tillsammans och då vågar alla de prata inför klassen men inte jag ;/

Svarar nästan aldrig på en fråga i klassrummet utan rycker bara på axlarna och låter frågan gå till någon annan. 

Kommer nog inte få fram ett ljud och kommer känna mig svim färdig direkt, blir yr och allt bara snurrar.  ;(

[AnimalLover1]
0

Säg det till din lärare, att du blir yr och håller på och svimmar när du pratar inför klassen, då borde hon/han hitta en annan läsning åt dig.

Tokyo
0

När jag hade det provet satte läraren mig i en grupp med personer jag är bra kompis med, vet inte om alla grupper bestod av "kompisgäng" eller om det bara var enstaka, men hon visste iallafall att både jag och en annan i min grupp var ganska blyga medans den tredje var mer framåt.

Du kan ju be din lärare att sätta er i grupper med personer ni är bekväma att prata inför om det skulle kännas bättre.

[Lollo 97]
0

#7 Skulle kännas mycket bättre att vara i en grupp där jag känner mig någorlunda trygg. Men tyvärr så är grupperna redan gjorda. Vet inte vem jag är med så kommer bli svårt. När det bara kommer som en chock när läraren säger, Nu ska du göra provet! 

Bara jag inte hamnar med de som tror sig coola och tuffa som jag fått elaka ansikts uttryck från :/

Officielle
0

Sluta genast tänka att du inte klarar av det, lovar att det inte blir bättre när du tänker så. 

Förbered dig väl, prata långsamt och tro på dig själv så går det bra. När man är dåligt förberedd brukar man känna sig mer osäker och nervös än när man är väl förberedd och lugn. 

Tänk på hur glad du kommer vara när det är över, det är ju trots allt bara 3 minuter. Tro på dig själv så går det bra! 🙂

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[Lollo 97]
0

#9 Vi får inte förbereda oss någonting :/

Sindri
0

Men du vet ju vad du skall prata om,  och hur länge. Du får väl träna hemma hur mycket du vill?

Officielle
0

#11 Precis så tänkte jag.

Sluta oroa dig, det mår man bara dåligt av.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Tokyo
0

#8 Du kan ju ändå fråga. Grupperna går väl att "möblera om" så att säga 😃

Decemberbarn
0

Först och främst tycker jag att du ska ändra lite på din inställning. Istället för att tänka att det är hemskt, att du kommer svimma och alla såna tankar så är det bättre att inse att det kommer kännas lite jobbigt och nervöst men det är bara tre minuter och det är över snart, bara att göra sitt bästa. Du vet ämnet och du vet hur länge du ska prata så det är bara att förbereda sig! Tips på hur du kan förbereda dig är att välja en årstid och skriv ner allt bra du kan komma på med den. Ta sedan varje sak för sig och skriv ihop några meningar kring den, tänk "varför är det här bra?" "med vilka brukar jag göra det här?" "när brukar du göra det?". Sedan sätter du ihop dina meningar till en sammanhängande text och övar in den. Du kan sedan träna framför kompisar du känner dig trygg med, familjen eller varför inte ett husdjur? Du kan också prata med läraren, berätta hur det är och be om att få vara med i alla fall en person du känner dig trygg med. Lycka till!