Deprimerad
Hej! Jag behöver hjälp. Jag har väligt bra kompisar men kan inte riktigt anförtro mig åt någon av dom. Men så här e det. Jag har typ blivigt deprimerad. Jag vill inte vara det men jag kan inte hjälpa mig själv. Jag tänker alldelles för mycket och orkar bara inte med omvärlden. Jag mår dåligt och ligger hemma i min säng och lyssnar på musik medans jag stirrar upp i taket. När jag är med mina kompisar så märks ingen skillnad på mig. Jag är glad, skrattar och har roligt men så fort jag kommer hem eller är ensam så börjar jag tänka igen. Och inte nog med det. Jag äter inget heller. Jag slutade äta för ca 2 veckor sen. Jag älskar att äta och har alltid gjort det men plötsligt började jag bara må illa av det. Ni vet som när man är sjuk och inte har mat lust. Så har jag haft det i 2-3 veckor. Och jag börjar tro att det hänger ihop med att jag är ledsen. Jag tror jag börjar bli deprimerad. Asså seriöst deprimerad. Sånt man får medisin för. Jag orkar inte mer. Jag ler närtan aldrig och jag har ingen att prata med. Snälla hjälp! Jag orkar inte mer.
Be om hjälp. Du kan börja med att gå till kuratorn på din skola, och prata med honom/henne. Sen får kuratorn skicka vidare dig om det behövs.
//Jessie
Vi kan inte hjälpa dig på det sättet du behöver här på tif, så precis som #1 säger; sök hjälp. Hos en kurator, skolsköterskan, um, bup. Varsomhelst egentligen, bara du får träffa någon som kan hjälpa dig :)
känner igen mig rätt mycket i det du skriver, känner mig heller aldrig direkt glad. I skolan kan jag absolut glömma bort allt ibland och ha kul med mina vänner, men inte heller då är jag lycklig. Tror aldrig jag har varit lycklig på riktigt. Men vet absolut hur du känner och hoppas att allt blir bättre snart för dig!
kan rekommendera att läsa detta inlägget på Ellinor Löfgren's blogg, det har iaf hjälpt mig lite grann. Hela hennes blogg är bra och hon vet hur det känns att inte känna sig på topp. - http://tidningensolo.se/pdotter/2015/02/25/skriv-av-er/#disqus_thread.
Du behöver professionell hjälp! Prata med skolans kurator, hen vet hur ni ska gå vidare
Medarbetare på Skor iFokus
Jag vet vad du pratar om :) Finns nog ingen i världen som vill vara deprimerad på riktigt och det är ingenting man kan rå för. De flesta personer genomgår någong gång under livet en depression, ibland behöver det inte ens finnas en anledning. Man vet inte riktigt varför man mår som man mår, man bara gör det helt enkelt.
Att medecinera är väl inte det första man gör, vilket man inte borde heller. Samtal och andra lösningar kan räcka en lång väg! Jag skulle verkligen rekomendera dig att söka upp kuratorn på din skola, eller skolsystern, boka ett möte och bara prata om allt möjligt helt enkelt. Det är därför dom är där. Därefter kan personen säkert hjälpa dig vidare med ditt problem, stort eller litet och hur du ska hantera dessa känslorna!
Behöver du någon att prata med om det, eller lite tips gällande ämnet så får du skicka ett meddelande. Kanske känns skumt men för mig personligen var det lättare att prata med folk över nätet från någon annanstans. Sedan är det ju bra med allt stöd du kan få.
Men se till att ta kontakt med en kurator, tex. på din skola eller lokala ungdomsmottagning!