Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 4381 ggr
Naemii
1

Kontrollerande pojkvän

Hej Jag har ett stort problem med mitt förhållande som jag börjar bli trött på, vet inte vad ska göra längre Jag har varit tillsammans med min pojkvän i 2 år men hans beteende började när vi hade varit tillsammans i ungefär 6 månader Han är kontrollerade och ska bestämma vilka kläder jag får ha på mig Han har inte något speciellt krav förutom att jag absolut inte får ha en "kort" tröja utan tröjan måste täcka min röv.. Om jag då inte gör som han vill så brukar han klaga eller försöka dra ner min tröja Det slutar oftast med ett stort bråk och sen att vi snackar om de och kommer överens om en lösning Lösningen är att jag får ta på mig vad jag vill så länge jag inte tar för "sexiga" kläder på mig, den lösningen är helt okej för mig eftersom vårt förhållande är mycket viktigare än hur jag ser ut Men problemet är att han fortsätter att klaga och dra i mina kläder oavsett hur många gånger vi snackat om det Jag lovade också honom att om han klarade av att i 1 vecka att inte klaga en enda gång så kommer vi inte bråka alls, jag hade rätt. Men så fort det hade gått 1 vecka så fortsatt han… Jag själv skulle aldrig fått för mig att kommentera hans kläder för så gör man väl inte? Men en gång så testade jag att säga att jag inte gillade hans tröja och ville att han skulle sluta använda den, gissa vad som hände då? Jo han skällde ut mig och undrade hur jag kunde försöka bestämma en sån sak :) Och så sa han typ "Om du vill att jag ska acceptera dina kläder, varför accepterar du då inte mina?" En gång när han tog upp sina armar i luften så syntes hans mage, jag brydde mig egentligen inte men skulle testa hur han skulle reagera. Så jag surade hela dagen och sa till honom att det inte var okej, då tyckte han jag va dum i huvudet som brydde mig en sak. Kan inte ens tänka mig vad han hade gjort om mina bröst hade synts lite haha… Han har inget problem med andra saker förutom just mina kläder, de är det enda problemet och anledningen till våra bråk men jag tycker det är tillräckligt. Han har sagt sjuka saker som: "sluta klä dig som en slampa" "Räcker inte min uppmärksamhet för dig?" "Varför är du beroende av att andra killar ska se dig?" "Det är bara du av alla tjejer som klär sig så" När jag då förklarar att de flesta tjejerna klär sig som mig så svarar han antingen att de är slampor eller singlar… Ja ni förstår säkert vad som kan sägas… Men jag känner mig sjukt kränkt för det är absolut inte sant som han säger. Jag skiter fullständigt i om andra killar kollar på mig eller inte, jag klär mig i det som jag trivs i och hatar att jag måste förändra mig för att han ska må bra. Innan vi blev tillsammans så älskade han min klädstil, det var en av anledningarna till att han blev intresserad av mig. Men allt har slutat med att jag måste prova kläder i timmar för att sen dagen efter ändå få minst en dålig kommentar, han har väldigt sällan sagt något bra om mina kläder… Jag förstår nu att det första många tänker är att jag direkt ska lämna honom, men det är tyvärr inget allternativ jag klarar verkligen inte av det. Han gjorde slut en gång men sen blev vi tillsammans efter ungefär 2 månader, jag vill inte gå igenom det helvetet som jag gjorde när vi inte var tillsammans. Jag är egentligen inte en sån person som låter andra bestämma över mig, men tanken av att han kommer göra slut om jag inte gör som han vill dödar mig… Efter allt skit jag skrivit om honom så framstår han som en riktig idiot, jag vet. Men det är långt ifrån hur han är på riktigt, det enda felet är hans hemska kontrollbeteende annars är vårt förhållande verkligen perfekt. Jag vet också att det bästa hade varit att lämna honom, jag hade själv inte kunnat låta mina vänner vara kvar i ett sånt förhållande. Men jag är fast och beroende av honom och alla hans bra sidor… Om någon har något annat tips än att lämna honom så snälla hjälp till eller något tips om hur man lämnar en sån kille, ja vad som helst behöver verkligen hjälp nu Vi båda är 16 år

MrLife
1

Oj, det låter som om du har en massa tankar och känslor inom dig….
Du behöver kanske inte lämna honom, men förklara för honom att du behöver en paus….jag vet att en del tar det som att man gör slut.
Men jag tror att du behöver en paus och finna dig själv lite och vad DU vill och känner.

*skickar iväg en massa kramar*

taylor__lambert
1

Jag skulle nog fråga mer varför han vill att du klär dig på ett visst sätt. Det finns ju en anledning. Fråga också hur han ser på ert förhållande, det finns dom killar som är dominanta och söker efter ett sånt förhållande, att styra över en annan person.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Evelina!
7

Du får tala om för honom att detta är ett riktigt problem och ställa ultimatum - antingen tar han tag i sina bekymmer (för de är allvarliga!) eller också lämnar du honom. Ni båda är jätteunga (ursäkta, men så är det) och vill du leva ditt liv med en kille som beter sig så här i ett helt liv? Finns tusentals lika fina killar UTAN kontrollbehov som du kan dejta och bli tillsammans med istället.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[peter54]
1

Håller med #2. Du måste ställa de självklara frågorna, det ska inte finnas en hierarkisk ordning i ett förhållande så att en bestämmer över den andre oavsett vilket område det rör sig om.

Hoseok
8

Du säger upprepande att du inte vill lämna honom, men snälla, för din skull, lämna honom. Hans kontrollbehov är starka signaler på något som kan bli större. Tillslut kanske han får för sig att slå dig. Ja, det kan tänkas vara osannolikt, men i de flesta fallen där en partner misshandlar en annan så börjar det så som du beskriver. Sen är man fast i en ond cirkel. Man tänker att man inte kan lämna honom, vad han än gör mot en. Jag mår riktigt dåligt för din skull av att läsa detta, för det är PRECIS såhär abusive förhållanden brukar börja. Killen respekterar inte dig för fem öre. Man kallar inte en människa för slampa och beter sig som han gör om han har ens ett uns av respekt för dig. Jag tycker du ska tänka på det. Du förtjänar bättre än såhär. Du förtjänar någon som respekterar dig och din kropp, och du kommer hitta en sådan person. Men först måste du släppa honom.

Ikajo
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är inte rätt person att försöka förklara så jag överlämnar det till någon kan göra det bättre. En sund relation är där alla parter mår bra och känner sig sedda och respekterade. Det låter inte som det är så för dig. Men jag tror och hoppas att den här videon kan hjälpa dig.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Naemii
0

Vi har pratat om att ta en paus några gånger men det är något som han absolut inte vill göra, han tror att jag kommer klä mig ännu värre då -.- Efter att vi hade gjort slut så såg jag det som en paus som jag inte vill uppleva igen:( Anledningen att han är så kontrollerande är för han tycker jag har en för fin kropp som bara han vill se, om han ser att en kille kollar på mig får han panik. Han vill inte att andra killar ska få se mig så som egentligen bara han borde göra

Hoseok
11

#7 Det låter som att han tror att han äger dig.

[peter54]
2

#7 Om han får panik för att en annan kille tittar på dig har din kille verkligen problem. Han borde känna stolthet för din skull istället.

MrLife
1

Förlåt, men din kille verkar ha problem….. som han lägger över på dig.
Lämna honom före din självbild blir sämre och sämre, för då är du fast och känner att du inte får någon annan kille… han gör dig beroende av honom och det är aldrig bra.

Lämna honom så fort du kan och be dina vänner och andra runt dig om stöd.

Naemii
0

Något viktigt som jag inte fått med i texten är att han är min första kärlek och jag hans, vi tog varandras oskulder och alla såna saker som gör det omöjligt för mig att glömma honom Har hört att man aldrig glömmer sin första kärlek så jag kan verkligen inte se mig själv lyckligt gift om några år med en annan man än han :( Jag vet inte om hans beteende beror på att jag är hans första tjej som han inte vill förlora, tycker bara det har gått för långt

taylor__lambert
2

Min kille tvingar mig nästan att klä mig sexigt, han vill visa vilket kap han har fått och hur glad och stolt han är att ha mig. Jag tror att min kille tror att han inte kan få något bättre och snyggare än mig, och han behandlar mig som en prinsessa ^^

Med andra ord, din pojkvän borde vara stolt att du klär dig snyggt, att göra en annan kille avundsjuk på honom för att han har dig. Men han kanske tror att du skulle lämna honom för något bättre och det kan vara därför han beter sig så som han gör.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

MrLife
1

Det har gått för långt….lämna honom före det går ännu längre och du mår sämre än du gör nu….
Du vill inte sitta där med tre ungar och en man som vill att du går i burka, för att han inte vill att någon annan ska se på det.
Till slut kanske du inte ens får gå utanför dörren när det är dagsljus…..för han inte vill att någon annan ska se på dig.

Hoseok
4

#11 Du kommer över honom. Du kommer kolla tillbaka på erat förhållande och se precis vad som gick fel och förhoppningsvis förstå att det var för det bästa. Min första kärlek slutade åt helvete. Jag mådde så dåligt över hen. Men jag kom över det. Så jo, man kan komma över sin första kärlek. Visst finns det folk som inte gör det, men det är ingen "allmän sak". Du är bara 16, om jag får säga så. Du kommer hitta andra. Det känns omöjligt nu för dig. Och det spelar ingen roll hur mänga gånger man upprepar det. Men det finns inget annat att säga. Det blir bättre.

Hoseok
4

#13 Kan vi snälla hålla religösa symboler utanför diskussionen, för allas trevnad?

Naemii
0

Vad kan jag göra för att få honom att lita på mig och förstå att jag inte kommer vara otrogen eller något sånt skit? För jag tror inte att någon person överhuvudtaget hade stannat kvar i ett sånt förhållande om man inte älskade personen Jag måste bara få honom att tro det, att lämna honom är det sista jag vill göra och isåfall så måste jag tänka igenom det ordentligt och förbereda mig Så länge vill jag kämpa för vårt föhållande vet bara inte hur

Hoseok
3

#16 Prata med honom, säga precis hur du känner och tänker. Om han inte lyssnar på dig då, så är han inget att ha. Och jo. Man kan stanna kvar i förhållanden hur länge som helst utan att älska sin partner.

MrLife
0

Men hur ska du orka kämpa för ett förhållande som gör att du mår dåligt?

MsSofieG
1

#16 Det finns inget du kan göra för att få honom att lita på dig mer. Allt sitter i hans huvud och hur han tänker. Det spelar ingen roll vad du kan tänkas göra så är det fortfarande hans problem. 

Vet han om att hans beteende inte är normalt? Är det något han vill ändra på? Jag rekomenderar starkt att han tar tag i det här och pratar med psykolog. 
Om han inte tycker att han gör något fel så är det tyvärr så här det kommer fortsätta och han kommer lägga sina problem på dig precis som han gör nu.

Naemii
0

Vi har pratat säkert 100 gånger om det vet inte mer vad jag ska säga för att få honom att förstå :/ Han har räddat mitt liv, eller ja mig från att skada mig och begå självmord. Han har gjort mig till en lyckligare person än jag va innan. Så jo han gör mig verkligen glad, men det är hans kontroll över mina kläder som förstör allt Det som håller mig kvar i förhållandet är nog att jag mår bättre av att höra han klaga då och då än att inte ha honom i mitt liv över huvudtaget

Naemii
0

Vi har pratat säkert 100 gånger om det vet inte mer vad jag ska säga för att få honom att förstå :/ Han har räddat mitt liv, eller ja mig från att skada mig och begå självmord. Han har gjort mig till en lyckligare person än jag va innan. Så jo han gör mig verkligen glad, men det är hans kontroll över mina kläder som förstör allt Det som håller mig kvar i förhållandet är nog att jag mår bättre av att höra han klaga då och då än att inte ha honom i mitt liv över huvudtaget

kampfrieser
12

Nu kommer jag skriva en bok till dig, men det är för att jag som 16-åring hamnade i ett förhållande som till en början såg ut som ditt. Du kommer bli skitarg över det jag skriver och tycka att jag låter som en översittare, men jag vet vad jag pratar om - förhoppningsvis inser du det ganska snabbt, om inte kommer du inse det om några år. Skulle vara tragiskt om det tar så lång tid, jag lider med dig och får ångest utav att läsa det du skriver.

1. Att en lösning emellan två personer innebär att ena parten är den enda som ska åtgärda något (dvs du, du får ta ansvaret för att klä dig passande för honom) är inte OK även om du intalar dig det.

2. Det han kallar dig är helt oacceptabelt, hans syn på kvinnor och framförallt dig är otroligt hemsk och kommer påverka dig psykiskt i framtiden. Det påverkar dig redan, men du vet inte hur mycket.

3. Han lägger skuld på dig om andra killar skulle titta på dig. Han får dig att tro att det är ditt fel, du som står ansvarig för vad andra killar gör och tänker om dig. Det är inte sant, och helt jävla sjukt.

4. Ditt enda alternativ är att lämna honom. Sorry, men du kan inte stanna. Varför? För han kommer aldrig ändra detta beteende. Aldrig någonsin. Du kan inte ändra honom. Han säger det till dig med när du ifrågasätter hans kontrollbehov och svartsjuka, att det är sådan han är och att det är för att han älskar dig. Man gör inte så mot någon man älskar, han älskar kontrollen. Ni har gjort slut en gång, men föll tillbaka till varandra för att han hade ändrat sig, det var bra ett tag men sedan började det igen. Du finner dig i detta just nu för att du inte vill vara utan honom, men DET KOMMER SKADA DIG. Jag har varit sjuk i snart 10 år pga mitt tidigare förhållande, SNÄLLA. Värdera dig själv och ditt liv högre.

Hans kontroll kommer eskalera och han kommer, om han inte redan gjort det utav att du skriver det, så småningom ta till fysisk kraft för att hans ord inte kan beskriva hur fel du gör emot honom. Han misshandlar dig redan psykiskt, manipulerar dig och har dig fast i ett järngrepp för du är beroende utav honom. Han har utan ditt vetande tutat i dig att du inte kan leva utan honom.

Tänker inte hymla med att jag just nu, i skrivande stund, tappar fattningen och ord för att förklara för dig pga att det gör fysiskt ont i mig utav att läsa att du har det såhär. 

Du skriver i slutet att du vill ha hjälp utav någon, tips hur man kan lämna.. Jag kan inte mer än säga att jag INNERLIGT hoppas att du skriver till mig privat efter du läst detta för att du är villig att ta min hjälp. Han förstör dig helt och hållet och det ska inte vara så. Du ska inte sitta flera åt i efterhand och påverkas utav de känslor han framkallat. Det låter ganska osannolikt eftersom du inte känner riktigt så nu, du ser fortfarande dessa händelser som bagateller eftersom du är kvar, men någonstans i dig vet du att det är så jävla fel.

Kan hända att jag lägger till lite här i fler inlägg när jag kommit till sans och tagit min medicin.

Ikajo
4

#11 Du ska inte tro på allt du hör. Just nu är du mitt uppe i det hela men en dag kommer saker vara annorlunda. Det spelar ingen roll att det är dina första relation, snarare är det ännu värre. Du har inget annat att jämföra med, därför är det svårare för dig att reagera när något inte stämmer.

Jag ber dig att försöka lyssna på oss, helt enkelt för att vi bryr oss. Det låter inte som om du lever i ett sunt förhållande. Att ni är unga har inte med saken att göra, problemet är att du lever i ett förhållande som riskerar att eskalera.

Mycket kan hända under ett liv, ha inte för bråttom. Det finns ingen orsak att glömma vad ni har haft tillsammans men låt det inte förblinda dig. Lyssna på din magkänsla. Att du ens kommer hit för att få råd antyder att du redan känner av att något är fel. Lyssna på den känslan. Jag tror du riskerar att romantisera relationen för mycket istället för att se vad som händer.
En relation handlar om ömsesidighet. I din beskrivning av er relation så saknas den ömsesidigheten. Det är han som ställer krav på dig och du vågar inte ställa krav tillbaka för då är du rädd för att bli lämnad. Det är inte en sund relation, det är inte en relation som bygger på ömsesidighet.

Gör slut. Det kommer förmodligen att vara jobbigt först, du kommer sakna honom och vilja ha honom tillbaka. Men med tiden blir lättare, du kommer börja kunna se tillbaka på relationen mer objektivt, förstå vad som hänt. Men stanna inte i den här relationen! Ingen människa ska behandlas så som han behandlar dig. Om han verkligen bryr sig om dig och älskar dig så kommer han att respektera dig. Men det låter det inte som han gör.

Mycket hinner hända under ett liv. Det är lätt när man är i tonåren att alla viktiga saker händer just där. All kärlek är den äkta Kärleken och att inget kommer förändras. Men livet går vidare. Du kommer att gå ut gymnasiet, därefter börjar du antingen jobba eller plugga vidare. Kanske kommer du behöva flytta för att uppnå din dröm. Du kommer möta nya människor, uppleva nya miljöer, bli förälskad på nytt och få hjärtat krossat igen. För varje gång så växer du lite till inombords, för varje gång blir du en starkare och stadigare människa.
Låt ingenting hindra dig från att vara den du är! Inte ens den du tror älskar dig, för den som älskar dig ska älska dig för den du är, inte den som de tycker att du borde vara.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Naemii
0

Jag tar åt mig av allt ni skriver och ska börja tänka på att lämna honom, får se hur det blir men ska iallafall tänka på saken.. Men egentligen så är det bara när vi är i skolan som han bryr sig om hur jag går klädd Och de vet jag beror på att killarna i min klass är väldigt perversa som kan göra allt från att titta,kommentera hur "sexig" man ser ut och ibland till och med att tafsa Ja det är verkligen hemskt och tror att det är anledningen till att han tänker så För i början höll vi vårt förhållande hemligt och ingen kille gjorde något mot mig Men så fort de visste att vi var tillsammans så började de att kommentera och såna äckliga saker Det är nog också därför han började bry sig en bit in i vårt förhållande och inte direkt Sen så bryr han sig inte hur jag går klädd när vi är själva i stan eller något sånt, bara i skolan Men jag vet inte, måste tänka..

kampfrieser
3

Det är skitsnack om att man inte skulle glömma sin första kärlek, särskilt inte om den kärleken innefattar misshandel.

Kan inte säga så mycket mer än att han inte gör dig lycklig, han gör dig miserabel och lägger över skyldigheter på dig som du inte har. Han vill gärna få dig att tro att du är lyckligare med honom än utan, och att han hindrar dig från destruktiva saker. Det kanske han gör, men han utnyttjar den sidan av dig och i slutändan kommer det vara hundra gånger värre. Du blir, och kommer aldrig bli, starkare utav honom. Är det något som kommer få dig att göra dig riktigt illa till slut är det han, för han bryter ner all känsla du har för dig själv så att du lägger hela ditt liv på honom.

Tänk rätt..

[SisselaJ]
4

#24 då borde han prata med killarna i din klass och inte lägga skulden på dig och dina kläder. Detta är stora varningstecken du bör se på allvar.

Stortroll
0

Har du pratat med dina föräldrar?

Tycker inte det är rätt att göra så och ni båda är fortfarande unga.

Titta gärna in här ---> Min blogg

[134643]
3

Hade det vart min pojkvän hade jag lämnat honom direkt, speciellt om han inte ändrar sig efter att du pratat med honom. Det är inte okej att tala om vad ens partner måste ha för kläder. Problemet är ju inte dina kläder, utan att andra kollar. I mina öron låter det som ett extremt farligt beteende, som faktiskt skulle kunna bli ännu värre. Jag förstår att du är kär i honom, men om du försöker distansera dig från problemet. Låtsas att det är din kompis som är i den här situationen, vad hade du gett henne för råd? Skulle du verkligen råda henne till att stanna med hennes överkontrollerande pojkvän som bestämmer vilka kläder hon får ha på sig?

Gaara
2

#11 det är skillnad på att glömma någon och på att komma över någon. Man glömmer varken sin första, andra, tredje eller nästkommande kärlek. Däremot kommer man över dem. Lyssna på alla andra som skrivit så sjukt bra inlägg här. Du är så himla ung… Låt honom inte få förstöra dig mer än han redan gjort.

whysoserious
0

Har inte läst alla kommentarer nu, men jag har en kompis som också haft en så kontrollerande pojkvän. De har gjort slut såå många gånger pga det men de går tillbaka till varandra eftersom att han lovar att förbättra sig varje gång. Ett beteende är INTE enkelt att ändra hos någon. Än mindre om personen själv inte inser sitt problem. Försök få honom stt inse sitt problem genom att ställa motargument och när han säger något opassande gällande dina kläder så säger du "och hur hade du reagerat om jag sa såhär till dig?" För då brukar dom inse att dom gjort något dumt. Min kompis pojkvän har börjat gå på terapi för detta och det verkar bättra sig för honom, dock var det inte många veckor sen de gjorde slut senast så han är ju knappast förändrad redan. Det kan ta flera år att förändra sitt beteende, kontrollbehov beror ofta på osäkerhet hos den kontrollerande.