Hur jobba bort det?
Hej!
Jag har vad man nog kan kalla prestationsångest och utöver det är jag konflikträdd, ingen nej-sägare för den delen heller.
Detta gör att jag ofta blir osäker på mig själv(när jag tränar hund ex.) och flyr fältet när det gäller att träna med folk jag inte känner väldigt bra, och även då blir jag osäker.. Hur jobbar jag på bästa sätt bort det?
Har/hade dessutom(studieuppehåll nu) en lärare som konstant tryckte ner mig.
Oavsett vad jag gjorde var det inte tillräckligt och det självförtroendet blev bara mindre och mindre varje gång, vilket blev jobbigt, och resulterade att jag undvek skolan så mycket som möjligt när vi skulle ha den läraren.
Hur ska jag göra för att inte ta åt mig så mycket, och få bort prestationsångesten?
-
Jag är precis likadan, blir alltid osäker på mig själv. Jag har inte jättemånga bra tips att ge, utan det viktigaste är att du inte undviker att göra de sakerna där du känner dig obekväm. Och att jobba på att vara snäll mot dig själv, öva på att tänka positiva tankar. Istället för att tänka "det här kommer inte gå bra" så kan du tänka "jag kommer göra mitt bästa och resultaten spelar ingen roll". Sen tror jag också att du behöver öva på att sätta dig själv först, att ta hand om dig skälv. Det är okej att säga nej, hela världen ligger inte på dina axlar! Det här är inte alls lätt, jag jobbar fortfarande med det, men det går framåt. Var snäll mot dig själv bara :)