Raderade kompisens spel:(
Hejhej! Jag är just nu hemma hos min kompis och hon ligger i hennes säng och gråter. Jag raderade hennes spel på ipaden som hon hade högst rekord på hela skolan. Jag visste verkligen inte att hon skulle ta det så hårt, hon hade fått bra rekord och många gubbar. Jag vet inte om hon någonsin kommer att förlåta mig. Jag gillar henne jättemycket och det var dumt av mig. Snälla hjälp mig:(
Frida
Hade hon synkat den med iCloud eller iTunes nyligen?
Varför gjorde du det?
#2 jag hade sagt innan att jag kommer radera det men jag tror inte att hon hon tog de seriöst. Det var skitdumt av mig😞
Frida
#1 jag tror inte hon har kopplat ipaden till att den ska backupa
Frida
#3 Jomen av vilken anledning raderade du hennes spel?
Varför man nu ska bli så upprörd över ett spel, herregud det är ju inte så att livet gick under direkt.
Men, De flesta spelen är syncade via antingen icloud eller typ Gameloft (om det är ett spel därifrån finns olika sånna ställen som sparar allt om du är inloggad via den) som sparar all data för just den som den är nedladdad på (såvida du inte tryckte "radera all historik" eller vad det står, länge sen jag använde iPad nu), ladda ned spelet igen och se om det inte är förlorat är vad jag kan säga.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Hon kommer säkert att förlåta dig, men frågan består nog kring varför du valde att göra det? Om du kan ge ett bra svar så är det nog okej, alltså, det är ju "bara" ett mobilspel egentligen. Men kan du inte säga mer än att du gjorde det för att retas (och jag säger INTE att det är så, men OM det skulle vara så) så kan jag förstå om hon är arg på dig ett bra tag.
Jag råkade döda min kompis tamagotchi en gång, och min kompis blev ledsen men det var inte med flit så hon förlät mig omedelbart. Vet du inte vad en tamagotchi är så googla, de var fan bäst när jag var typ 11-12. xD
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#4: Kolla det. Inställningar > iCloud > Säkerhetskopia
#6 Har man lagt ner mycket tid på ett spel är det verkligen inget kul om någon annan raderar det. Speciellt inte om man leder och någon raderar det för att retas.
Jag råkade inte direkt. Jag trodde bara hon skulle ge igen å skratta åt det men nej
Frida
Alltså, vissa saker är mer betydande än för andra. Jag har t:ex ett spel på mobilen som är mitt "relax" spel. Som jag alltid spelar innan jag ska sova. Och jag har spelat massor med timmar för att komma så långt som jag har. Skulle någon ta bort det och allt sparat skulle jag faktiskt bli ledsen. Inte så att jag aldrig skulle förlåta personen, men för mig är det spelet en slags trygghet, något som hjälper mig att slappna av på kvällen.
#10 Då förstår jag att hon blev ledsen.
#13: Har du kollat det jag skrev i #8?
#14 hur går tilbaka till förra säkerhetskopieringen då?
Frida
#15 jaadu, man kan säga att alla timmar vid det spelet nu är bortspolade. Så jag förstår henne.. Hade nog inte förlåtit dig på ett tag. Men gör det som Niklas sa. Det borde funka.
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
Jag förstår att det är dåligt det jag har gjort, så att ni behöver inte påminna mig och trycka ner mig. Hon pratar med mig nu iallafall. Hon kommer ge igen stort.
Frida
#15: Följ instruktionerna här för att återställa iPad till en säkerhetskopia: http://ipad.ifokus.se/discussions/5492f6aace12c4175b001820-aterstallning
Vad tråkigt att det blev som det blev! Jag tror att du har lärt dig en läxa, och att du inte kommer göra något liknande igen. Allt du kan göra nu är att göra det bästa av situationen (och testa det som Niklas tipsat om). Jag antar att du har bett henne om ursäkt, så då kan du nog bara vänta tills hon har lugnat ner sig.
Hur ska jag göra för att göra henne bättre? På hennes födelsedag ska jag iallafall baka en prinsesstårta som är hennes favorit.
Frida
#9 förstår ändå inte riktigt att man kan bli så upprörd över det hela, visst om nu TS gjort det med flit och sagt det just då att det var rätt åt personen det hade ju varit nått annat, för då är det mer sabotage än en olycka, jag har nog förlorat många spel som jag lagt ned två år på men det var ju bara ett spel. Saboterar någon mitt spel, klart jag blir sur på den personen men det är ju bara ett spel har jag tagit mig igenom det en gång kan jag göra det igen kanske med bättre score tom. Sen om det är ett spel som man lägger ned pengar på ja då är det ju större skillnad för då betalar man det och då är det ju pengar som gått till spillo. Sen att vara bäst är väl inte det viktigaste, spel är till för att ha kul eller fördriva tiden inte visa att man är bäst…
#18 måste man inte ha gjort en säkerhetskopia först (som för övrigt kräver minst 50% batteri + laddare + WI-FI + tillräckligt med lagring) när spelet fanns på ipaden plus det att det måste ha skett för typ 1 vecka sedan för att personen inte ska ha förlorat så mycket av vad som var avklarat. Vad jag minns så ber ipad ifall man ska säkerhetskopiera en gång eller varannan månad (senkan man visst göra det själv men det tar upp extremt mycket plats på iPad)
#21 Jag tävlar alltid om att vara bäst i spel.
Ts gjorde det ju med flit.
Visst kan man göra det igen, men har man lagt ned massor med tid, tex ett år, så är det nog skit samma om man kan göra det igen.
För en del är spel viktigt även om det inte är det för dig.
Jag hade blivit rent av förbannad om någon skulle ta bort spelet jag spelat i tre år.
Nu är alla gubbar och rekordet tillbaka! Hon är ju fortfarande sur på mig men hon sa att det var bra att jag ångrade det jag gjorde och hjälpte henne att får tillbaka det:)
Frida
#23 Härligt att det löste sig! :)
#23 hur gjorde ni? :) skönt att det fixade sig!
Vilket spel var det? :p
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Eww vilken äcklig bakgund!!! xD
Be the best version of you.
- Zoella
#26 Crossy road -.-
Frida
Tyvärr blev det ett missförstånd och hon har inte fått tilbaka spelet:(
Frida
Alltså jag förstår inte riktigt. Har ni den slags vänskap att ni brukar spela varandra spratt då och då eller bestämde du dig helt utan anledning för att ta bort något från hennes telefon? Jag skulle bli snorarg om någon utan anledning bestämde sig för att ta bort något från telefon. Kanske inte "jag kan aldrig förlåta dig", men mer "varför skulle du ens" arg.
#30 men det var dumt jag förstår!
Frida
Jag tror hon kommer förlåta dig, bara vänta ett tag så lugnar det sig. Huvudsaken är att du inte ville såra henne och alla har ju gjort dumma saker man ångrat en sekund efter man gjort det. Hon kanske hittar ett nytt spel att bli bäst på, eller slår sitt gamla rekord!
Haha någon gjorde så mot mog också det var samma spel crossy road men ladda ner det igen och fick bättre poäng:) och kommer nog förlåta dig jag gjorde det mot min kompis ville int förlora henne.
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Det är bara ett spel, ingenting att bara bitter över, dumt av dig att radera det men ännu dummare att hon inte kan komma över det.
En vänskap är alltid viktigare än ett spel.
#34 Om man vet att spelet är viktigt för vännen och ändå raderar det, är man en bra vän då?
Finns flera sätt att se det på.
#35 nej, då är jag väl inte en bra vän då.
Frida
#36 du är säkert en bra vän med en dålig handling :) ni kommer säkert bli vänner igen, jag tror hon förlåter dig om du ger ett rejält snyggt förlåt ;)
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
#37 hon betyder inte så mycket för mig längre. 😕
Frida
#38 va? Hon betydde ju jätte mycket för dig igår.
#39 jag vet, jag har ju ingen annan vän.
Det ända jag vill göra är att på henne att vara glad och skratta, men det kan ju andra göra.
Frida
Men herregud, det är ett spel! Världen är ju fortfarande kvar. Undrar ibland vad som ska bli av oss om vi tycker att något overkligt som spel är viktigare än den verkliga världen.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Vill hon inte förlåta dig?
//Flöffo
#42 hon har roligare med andra.
Frida
Ballar en person ur pga ett dumt spel så är det ingen bra vän. En vän kan bli sur men ska ändå kunna förlåta en, för det är en äkta vän. Det var ju inte direkt något husdjur som du dödade, eller ett fönster som du krossade.
Nä, dagens ungdom fattar jag mig inte på, fattade mig knappt på den när jag var yngre (Är ändå bara 19). Man blir sur för minsta lilla och blir ovänner.
Man sitter med näsan i mobilen och sms:ar och spelar spel än hänger med kompisar och pratar eller är ute och leker. 3 åringar får iPads, vart ska världen ta vägen?
Man är så inne i sina mobiler att omvärlden existerar inte, mobilen är den nya världen.
Jag hade en "väldigt dålig" mobil, har fortfarande det, den kan inte ta foton, man kan inte surfa med den, bara ringa och sms:a, varför? För spel och dyl är inget som ska sluka upp ens liv, det är inget man ska bli ledsen/sur för, FB kan man ägna sig åt hemma inte under skoltid.
Blir verkligen förvånad över hur ni dömmer ts vän. Det är inte hon som gjort något. Att påstå att hon inte är en bra vän för att detta gjorde henne ledsen är väldigt lågt.
Anser ni att ts är en bra vän som raderar andras saker med mening trots vetskapen om att det är viktigt?
45# Om jag hade en vän som blev sur över ett missförstånd och inte ville ge sig, även fast missförståndet är väldigt larvigt att vara sur över så ja, då hade jag tyckt det var dålig stil av henne.
TS skriver ju att hon trodde att hennes kompis var okej med att hon raderade spelet.
Det var knappast så att hon gjorde det bakom sin kompis rygg på pin jävulskap.
Men om hon nu hade gjort det så hade jag iallafall stått på TS sida, har man såna jäkla problem med att man är en dålig förlorare eller blir manisk när det kommer til lett spel så tycker jag att man behöver söka hjälp för det.
#45, #46 Jag tror inte att vi vet tillräckligt om varken ts eller hens kompis för att ta sidor eller döma. Ts vet att det var fel, har ångrat sig och försöker lösa det. Det är väl det enda som spelar någon roll?
#46 Din syn på det är väldigt främmande för mig. Har varken med dålig förlorare eller mani att göra.
#45 jag är verkligen ingen dålig vän om jag ska säga det själv,, men jag är inte heller en felfri människa. Jag har tappat motivationen att ha någon vänskap med någon för att det är oftast intr jag själv som har roligt. Det enda jag försöker göra är att få min kompis att tycka om mig och skratta. Men du får väl tycka att jag är en dålig vän. Hon sa innan jag raderade det "Asså jag har tröttnat på det spelet" och jag blev jätteförvånad när hon blev så ledsen.
Frida
#49 Jag känner inte dig och kan således inte bedöma hur du är som vän.
#50 men du skriver ju själv att om man anser att jag är en bra vän som raderar någons spel.
Frida
50#
Om man vet att spelet är viktigt för vännen och ändå raderar det, är man en bra vän då?
I den meningen så antyder då rätt och slätt att TS är en dålig vän, det kan ju också tolkas som personliga påhopp. Allt detta över ett litet spel.
#51 Var i den meningen ser du mig skriva att du är en dålig vän?
53# Du ifrågasätter om man är en bra vän, vilket lätt kan tolkas som att man är en dålig vän, hur kan du inte se det?
#54 Jag ser helst att man läser det jag skriver och låter bli att tolka in saker som inte skrivits.
55# Ja så önskar väl alla, men det blir inte alltid så.
Och din text som ifrågasätter hur bra vän man egentligen är om man raderar ett spel kan vem som helst tolka som att den som raderar ett spel är en dålig vän.
Kanske borde du försöka bättra på ditt sätt att uttrycka dig?
#56 Nej det behöver jag inte.
57# Tydligen eftersom det misstolkades av flera?
#58 Nej. Det är inte mitt ansvar att se till att ni inte misstolkar. Läs det som skrivs så slipper ni misstolka.
Jag undrar fortfarande hur man kan kalla kompisen för en dålig vän och om ni anser att ts handling får henne att vara en bra vän.
59# Jag anser inte att man är en supervän om man bryr sig mer om rekordet i ett spel än en vänskap.
#60 Var står det? Att kompisen sagt att spelet är viktigare än vänskap?
61# Jag har aldrig sagt att det står någonstans?
Håller faktiskt med Hera om detta. Det är faktiskt inte TS kompis som är en dålig vän. Vi alla är olika och vissa saker är viktigare för andra än vissa. Tänk om ji haft en teservis och er vän skulle krossa den i marken med mening? Vem är då den "dåliga" kompisen?
63# Det är stor skillnad på materiella saker och något så utbytbart som spel.
#61 Du ifrågasätter ju att de som tycker att jag är en bra vän som gör sånt, alltså skriver du ju att du tycker att jag är det, vem ser inte det?
Du skriver "Anser ni att ts är en bra vän som raderar andras saker med mening trots vetskapen om att det är viktigt? "
Alltså tycker du att jag inte är en bra vän eftersom att du frågar om man anser att jag är en bra vän.
Frida
#65 Så nu talar du om för mig vad jag tycker om dig? Lägg ner. Jag har redan sagt mitt. Vill du inte ta till dig det får det vara.
Är inte jätteviktigt vad du tror jag tycker om dig som vän. Vi känner inte varandra. Och det är som sagt anledningen till att jag inte vet hur du är som vän.
#64 Varför är det skillnad? Det är väl upp till var och en vad man gillar och inte. Bara för att du inte gillar spel innebär det inte att det inte är viktigt för andra.
66# Men det är inte lönsamt att säga till en tolvåring att hon är en dålig vän, det enda som du bidrar med att dåligt självförtroende.
Klart att ett spel kan vara viktigt för andra, men TS skriver ju att hon har bett om ursäkt och är jätteledsen över vad hon har gjort. Och att hon har försökt att få tillbaka spelet och sådär.
Skulle hon bry sig om allt det om hon var en dålig vän?
#67 Jag har fortfarande aldrig skrivit att ts är en dålig vän. Kan du sluta påstå det är du snäll. Är ganska tröttsamt att behöva upprepa det.
68# Jag har inte skrivit att du har skrivit det? Kan du sluta läsa saker som inte står?
Du ifrågasätter om TS är en bra vän, jag tolkar det som att du menar att TS är en dålig vän. Då blir du sur för att jag läser något som du inte skrivit.
Jag ifrågasätter om TS verkligen är en dålig vän, DU tolkar det som att jag menar att du har skrivit att hon är en dålig vän, vilket jag inte har.
Kan du se hur lätt det är att misstolka en sådan frågeställning då?
Jag har inte skrivit att du har skrivit att TS är en dålig vän. Men eftersom du tycker om att ifrågasätta om hon är en bra vän, så tänker jag ifrågasätta om hon är en dålig vän.
Jag anser inte att hon är det, gör du?
#68 Det är som att säga "anser ni att det är bra att vara en djurplågare som rycker av pälsen från djuren?" Jag tror knappast att man då menar att man tycker att det är bra/håller med när man ifrågasätter något.
Frida
#69 "Men det är inte lönsamt att säga till en tolvåring att hon är en dålig vän, det enda som du bidrar med att dåligt självförtroende"
Om du inte påstår att jag har skrivit det, hur ger jag då dåligt självförtroende?
#70 Jag kan inte göra mer. Läs det jag skriver eller låt det vara.
Jag ifrågasatte inte. Jag ställde en fråga eftersom man plötsligt påstod att din vän var en dålig vän om spelet var viktigt. Då undrar jag hur man värderar en vän.
refererar till ditt inlägg i 35#
Du frågar om TS är en bra vän om man gör si eller så.
Är inte det att ifrågasätta om TS är en bra vän?
#72 svaret har du i mitt förra inlägg. Anledningen till att frågan ställdes.
Idag fyller hon år. Wohoo. Jag har skrivit till henne på sms och gjort ett inlägg på hennes insta, men jag kan inte skriva det jag kände förut om henne. Det blev mest bara ett kort grattis och önskningar om en trevlig dag typ. En annan vän som hon har ( som hon säkert gillar mer) skrev ett långt inlägg om hur mycket hon betydde för henne. Då känner man ju sig sådär :/ Jag ligger lixom på andraplats mesans hon ligger (låg)på min förstaplats :(
Frida
TS, din kompis är ledsen just nu för att hennes spel är borta, och det får hon vara, saker och ting är olika viktiga för olika människor, hon är ingen dålig vän för att hon är ledsen.Men du är heller iningen dålig vän för detta, ibland gör man fel sak helt enkelt, och det kan kännas som att världen ska gå under, men det gör den inte. Du har visat att du är ledsen för det så ge henne lite tid att komma över det. Det är sånt som händer mellan kompisar ibland, manbbråkar eller blir besviken ett tag, men det går oftast över efter ett tag utan att vänskapen tar slut.
Man kan inte jämföra ett spel med en teservis. Spelet är gratis, du kan ta bort det och ladda ned det åter igen, teservisen har kostat pengar och kanske tom är värt mycket mer, den kan tom vara nedärvt ifrån en släkting man hade bra kontakt med och som man hade en speciell relation till, nej det är inte jämförbart.
TS, ta inte allt på största allvar. Se inte livet som en tävling, tro mig det finns fler personer du kan vara vän med, även om de inte ens går i din klass. Försök att ta kontakt med fler än en person, att bara ha en person funkar inte i längden (been there, never again) plus det att har man endast en person som vän tar man åt sig mer än man borde göra, för det är ju den enda vännen man har.
Du ångrar det du gjort, du har bett om förlåtelse, det är bra, du vågar inse att det var fel att göra så. När jag gick i skolan så hade jag två personer jag jämt hängde med, när de började bli as dryga och inte ville prata med mig (för jag hade "snott" en dator som dom "Paxat" man kan inte paxa en dator, den är till för alla på skolan) så gick jag till dom som jag inte umgicks med så mycket för jag aldrig riktigt varit vän med dom, vilket var det bästa jag gjort då dom var bättre vänner, dom brydde sig mer om varandra och det var dumt att jag inte insett det innan, för då hade det varit annorlunda.
#76 Lika väl som att servisen inte är värd ett jota mer än i affekt och man kan ha fått den gratis på en tävling på en loppis medans spelet inte var gratis och man köpt saker för riktiga pengar i det plus då alla timmar man lagt ner på det.
Så jo, man kan jämföra eftersom ett spel kan betyda lika mycket för någon som en servis eller vad man nu än tyckef om.
Det med att hon blev ledsen på mig när jag raderade spelet har ingenting med att jag inte känner för att vara hennes vän längre. Hon har säkert bara inte lika roligt med mig.
Frida
#78 Nu kanske jag låter hård, men jag måste bara säga det här.
Det låter som att du har dålig självkänsla, då du säger att du inte vill vara hennes vän för att hon KANSKE har roligare med någon annan. Du sätter dig själv på "andra plats" istället för att vara med din kompis och tänka på att NI är kompisar av en anledning. Hon VILL vara med dig! Tänk inte på alla andra hennes kompisar utan fokusera istället på er vänskap. Om du nu har roligt med henne och hon är en bra kompis, det är något jag inte kan svara på.
Dessutom behöver man inte rangordna sina vänner utan man kan ha flera bästa kompisar.
#79 det är lixom det hon gör. Hon har lixom bokstavligen satt mig på andraplats hon skriver på sina insta "Bästa kompis namn min wifeeyy Frida du är bäst Jag vet. Jag borde väl vara nöjd över att hon vill vara med mig men det känns inte bra när hon frågar mig efter en kompis om hon vill göra något. När man blir frågad sist.
Frida
Jag tycker faktiskt att det är löjligt att bli arg för ett spel, faktiskt! Det finns viktigare saker i livet.
Dogs is my world ♥
#81 Hur kan du bestämma vad som är löjligt för någon annan? Vi har alla olika syn på vad som är viktigt. Ts kompis tyckte att spelet var viktigt för henne, är det verkligen schysst av dig att kalla henne löjlig då? Jag var förkrossad när min häst var sjuk och vi inte visste om hon skulle klara sig, och jag hade kompisar som tyckte att det var löjligt. Hon var ju bara en häst, det finns viktigare saker. Jag var förkrossad, och de kallade mig löjlig. Det är inte okej, att bestämma vad andra ska bry sig om enbart baserat på vad du tycker är viktigt och inte.
#80 tycker du får skylla dig själv lite, det är faktiskt inte okej att radera andras saker. Men gjort är gjort och du får bara säga förlåt och låta hennr avgöra vad hon vill.
Men hjälp, är det någon som har haft spelet på sin telefon?
Det är gratis och går att ladda hem flera gånger, gubbarna FÅR man , man behöver inte köpa dom. Så det går att göra om det och få tillbaka spelet.
TS, du behöver inte bry dig om alla hårda kommentarer. Vissa tycker nog att spelet är viktigare än vänskap endast för att de aldrig har haft riktig vänskap. Eller för att de har haft det och blivit svikna.
Hade det var en sak eller något annat du tog sönder hade du kanske fått skylla dig lite själv, men det här spelet är fruktansvärt ersättbart. Så därför behöver du inte känna att du är en dålig vän.
Det var ett missförstånd, Din vän SA att det var okej att ta bort spelet. Även om hon inte menade allvar så sa hon faktiskt det. Vilket gör det enkelt att misstolka som att hon menade att det var okej att ta bort det.
Det är inte bara ditt fel att det blev som det blev.
#84 Fniss på den kommentaren :)
För mig så är det egentligen inte spelet som är själva grejen, spelet hade lika gärna kunnat varit vad som helst. Men det är just det att det var någonting som betydde någonting för TS vän, så jag förstår om hon blev ledsen.
Men TS du har bett om ursäkt och det är egentligen allt du kan göra, sen om din vän accepterar den eller inte är upp till henne. Hoppas det löser sig för er 🙂
Om du inte gillar att vara med henne och bara är med henne för att HON ska ha roligt så är det inte äkta vänskap.. Du ska ju ocskå varaa glad?
Varför är du inte med hon och hennes vänner? Och du betyder säkert mycket för henne, annars skulle ni inte umgåts :)?
Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!
#28 Crossy road är det svåraste spelet någonsin!
Man tycker olika. Men tror inte att det är det svåraste någonsin.. ^
#89 Haha, kanske inte. Mitt rekord är bara 70! 🤦♂️
#87 jag har liksom inga andra vänner…
Frida
Försök att umgås med nya? :) Kan vara svårt men det är bara att säga hej osv egentligen
#92 om du kommer till min skola så får du se. Asså nej jag kan inte bara umgås med någon. Så fort jag säger typ vad fin tröja du har så skrattar dom och säger "vad var det där?!" Så att nej, jag kan inte. Om jag försöker fråga om jag kan hoppa in i ett kortspel eller vad som helst kallar dom mig mobbad.
Frida
#93 ja där ser man vart dagens ungdom gått till. Det var typ så när jag gick i åk 7-9, men inte hela tiden som jag ficknobben att hänga med folk, jag brukade gå ned i klasserna vissa dagar, fan 6:orna som folk sa va retards och idioter var riktigt roliga att hänga med XD men jag gjorde det inte ofta då jag inte är speciellt social av mig
Det verkar ha blivit en himla diskussion ang huruvida du (TS) är en bra vän eller inte, så jag tänker faktiskt inte säga vad jag tycker här mest för att hålla mig utanför Jag tror att du kan få andra vänner faktiskt. Varför umgås med någon man inte vill umgås med? Är det verkligen roligare än att vara ensam? Finns det INGEN på din skola som inte är elak?
Medarbetare på Skor iFokus
#95 typ inte, tyvärr
Frida
#96 men är det verkligen roligare att umgås med henne än att vara ensam?
Medarbetare på Skor iFokus